Jump to content

Recommended Posts

Posted

HiFi-resan '11

Sommarens resa söderut började liksom året innan med soligt väder och liksom tidigare år startade vi vår resa med att ta färjan från Trelleborg till Rostock

Resan2011_005.jpg

Jag får skylla på mitt arbete som har gjort att jag inte funnit tid att publicera bilderna :black:

Vi gjorde några mycket intressanta besök som jag tror kommer att intressera - so stay tuned....

• Replies 271
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Vädret var kristallklart på morgonen

Resan2011_006.jpg

när vi lämnade Trelleborg.

Resan2011_015.jpg

Efter att ha sovit några timmar i hytten och ätit lunch så möttes vi av denna synen i Rostock

Resan2011_020.jpg

Posted

Det blandades gammalt med nytt i hamninloppet

Resan2011_022.jpg

Efter förlisningen av Costa Concordia får namnet Costa Atlantica på denna jättebåt (med C på skorstenen) en ny betydelse ;)

Resan2011_027.jpg

Tillägg: Läste just på Aftonbladets Supernytt att kaptenen på Costa Concordia hade en olycka med just Costa Atlantica ;)

costa-atlanta.jpg

Här är den tillsammans med AIDAsol

Resan2011_025.jpg

Posted
Yippi :mm:

En av höjdpunkterna på Euphonia fortsätter ... puh... :app:

Tackar :blush

När man gör en resa som vi gör så blir man ibland besviken då affärer försvinner eller utbudet ändras :black:

- Vi brukar varje år besöka Tonstudio Tempelhof men de höll på att flytta till en mycket mindre lokal på andra sidan Kaiser Wilhem Gedächtniskirche.

Kommer ni ihåg mina bilder från KaDeWe med MBL's referensanläggning - allt borta; nu var det TV, iPad och dylikt :dead:

Jag visar en bild från försvunna tider:

mbl-2006.jpg

Posted
Nästa gång du är i Malmö ska vi gå till en tatuerare och be honom gravera "SWISS MADE" på din arm.

Vi kommer att visa detaljbilder på saker som är Handmade in Switzerland med urmakarprecision - men jag skall inte föregripa vad som kommer att visas :)

På sommaren äger det rum klassiska friluftskoncerter (Classic Open Air) på Gendarmenmarkt i Berlin :mm:

Resan2011_028.jpg

Det är inte så vackert att fotografera så vi går upp i tornet till Französischer Dom

Resan2011_030.jpg

och det är nästan hisnande att titta upp i tornet :blush

Resan2011_033.jpg

Men utsikten över Berlin gör det värt besväret (och inträdespriset) :app:

Resan2011_037.jpg

Posted
Jag visar en bild från försvunna tider:

det var tider det =) hade en mer eller mindre personlig demo av ett Burmester referense system på KaDeWe ett antal år tillbaks.

Posted

Resan2011_041.jpg

Det är fortfarande ett stort "sår" i centrum där det en gång stod Palast der Republik och där det nu skall byggas en kopia av Berliner Stadtschloss

Resan2011_043.jpg

Skall bli spännande att se hur det ser ut denna sommar :blush

Den rosa byggnaden i bakgrunden är Deutsches Historisches Museum där det alltid pågår ("Ständige Ausstellung") Deutsche Geschichte in Bildern und Zeugnissen som var mycket givande

Resan2011_056.jpg

Vi såg ingen målning med Gustav II Adolf så vi klagade och efter mycket om och men fann vi två målningar med honom :app:

- detta först efter att ha involverat flera ur personalen som liksom vi tyckte att det vore galet om han inte fanns på bild ;)

Posted

Vi tänkte att vi skulle åka till Wannsee och käka men det var enklare sagt än gjort och det var riktigt svårt att hitta ner till vattnet och finna en restaurang

Resan2011_062.jpg

...men vi hittade slutligen Restaurant Seehaase

Vi bestämde oss ändå för att åka hem så att vi kunde få vår obligatoriska Bitburger till maten vilket ju inte går om vi bilar :blush

Posted

Vi köper alltid tyska HiFi-tidningar på vår resa och tittar på annonserna för att hitta en intressant affär och valet föll på denna ;)

Resan2011_083.jpg

Posted
och blir väl mottagna herr Holzapfel som var en person som hade mycket starka åsikter om HiFi-branchen

Hans karaktärsdrag kan man nästan ana bara genom att titta på bilden. Se bara hur långt han knäppt upp skjortan :D

Posted
Herr Trääpple? :D

Tyskarna skrattar sig harmynta när jag översätter svenska namn som t.ex. Blomkvist (=Blumenzweig) dvs namn som har med naturen att göra. Tyska namn har oftast anknytning till yrket som Metzger, Müller etc - jag vet inte om någon vill heta "slaktare" till efternamn men det känns helt naturligt i Tyskland....

Tillägg: Eichmann har lite dåligt rykte i Tyskland....

Posted

Högtalarna är Isophon Tofana som är en ny referenshögtalare från Isophon :mm:

Resan2011_085.jpg

Alla elementen kommer från tyska Accuton och är keramiska i grundutförandet men diskantelementet kan fås som diamant

tofana.jpg

Resan2011_086.jpg

Mer kan man läsa här (PDF!)