Jump to content

Konserttips 2012

calm

Recommended Posts

Här kommer ett gratistips för den som har vägarna förbi NK i Stockholm på lördag. Tre trappor längst in.

Lördagen den 3 mars kl. 14.00 och kl. 16.00 uppträder Monica Dominique och Palle Danielsson tillsammans på NK Musik. Syskonen framför musik från nya albumet Togetherness där de bjuder på spontana och tajta dialogsamspel, sångbar klangbildning och rytmiska finurligheter i välkända standards.

Monica Dominique är en musikalisk mångsysslare, men har alltid haft jazzen i förgrunden där hon inspirerats av artister som Miles Davis, Wayne Shorter och Herbie Hancock. Hon har både varit medlem i den legendariska sånggruppen Gals & Pals och i allmusikgruppen Solar Plexus.

Palle Danielsson är en av våra internationellt mest kända jazzmusiker. Han turnerar flitigt i såväl Europa som Asien och har spelat med storheter som bland annat Bill Evans, Keith Jarrett, Michel Petrucciani, Peter Erskine och John Taylor. 1994 bildade han sin egen kvartett Contra Post med Rita Marcotulli, piano, Joakim Milder, saxofoner och Anders Kjellberg, trummor.

Calm

Ett plock från Faschings program:

ROBERT GLASPER EXPERIMENTTillbaka på Faschings scen med nytt episkt album

Datum Öppnar Pris

tisdag 10 april 20:00 18:00 250:- / 150:- Köp / boka

.."Real music is krasch protected," står det skrivet i konvolutet till det nya Blue Note-albumet Black Radio, ett album som spås bli en milstolpe i jazzhistorian. Robert Glasper Experiment tar ett djärvt steg ut på nya marker och överskrider alla föreställningar om genrer när de rör sig över jazz, hop hop, r&b, elektronika och rock utan att fastna någonstans på vägen. Likt luftfartygets "black box" inrymmer Black Radio sanningen och är oförgänglig. Ja, så pass djärva är de i sitt yttrande och vi är nog beredda att hålla med efter en förhandslyssning av albumet.

Robert Glasper har du hört tillsammans med Terence Blanchard, Maxwell, Norah Jones och Kanye West, för att nämna några utöver de eminenta gästerna på senaste albumet där du hör Erykah Badu, Bilal, Lupe Fiasco, Lalah Hathaway, Shafiq Husayn (Sa-Ra), KING, Ledisi, Chrisette Michele, Musiq Soulchild, Meshell Ndegeocello, Stokley Williams (Mint Condition), and yasiin bey (Mos Def).

Inte nog med att vi fick äran att presentera Robert Glasper Experiment på Sthlm Jazz Fest 2011 och samma år på Fasching. Den ständigt framåtskridande gruppen har alltid något mer att berätta och det ska vi få höra denna kväll. Det blir kort och gott en episk kväll.

Shai Maestro Trio feat. Jorge Roender & Ziv Ravitz Åter efter bejublad konsert på Fasching

Datum Öppnar Pris

fredag 25 maj 20:00 18:00 200:- / 100:- Köp / boka

..Det var Oscar Peterson med "Gershwin's Songbook" som ledde den 8-årige Shai Maestro in på jazzspåret. Sedan dess har han kombinerat sina klassiska studier med jazzen och vid 20 års ålder fann han sin plats i New York och med Avishai Cohen Trio. Idag, 24 år, turnerar Shai Maestro med sin egna trio sprunget ur sina studioarbeten med peruanske basisten Jorge Roender och Israelen Ziv Ravitz på trummor. Detta är en kombination som helt uppenbart hör ihop och det märks väl när de integrerar amerikanska standards, israelisk folk och Maestros egna kompositioner i sin repertoar.

Line-up

Shai Maestro - piano, Ziv Ravitz - trummor, Jorge Roder - bas

...John Patitucci John Patitucci, Jon Cowherd, Adam Cruz

Chick Coreas favoritbassist John Patitucci

Datum Öppnar Pris

torsdag 31 maj 20:00 18:00 350:- ståplats/450:- matplats Köp / boka

..Med hela arton år i samarbete med Chick Corea har Patitucci satt en tydlig prägel på Coreas musik, likväl i samarbetet med B.B. King, Bonnie Raitt, Wayne Shorter, Herbie Hancock, Wynton Marsalis och Freddie Hubbard, för att nämna några få. John Pattitucci har ett särpräglat basspel som klart varit en drivande motor för många av jazzens förgrundsgestalter. Trots sin milslånga förteckning av samarbeten hör du honom i hela 16 albumreleaser under eget namn vilket gör honom till en av dagens mest inflytelserika musiker och kompositörer. Vi kan nog kalla John Pattitucci en av jazzens stora.

Calm

• 2 weeks later...

Här kommer en liten rapport från gårdagskvällens konsert på Fasching i Stockholm med Stefano Bollanis Trio.

Bollani028.jpg

Stefano har nog figurerat i min jazztråd ett antal gånger för hans skivor gillar jag. Han är väl en av de mer kända italienska jazzmusikerna och tillhör den absoluta eliten när det gäller unga pianister.

Stefanos spel kännetecknas av snabba tempoväxlingar och blandning av musikaliska uttryck. Allt spel ligger på en hög nivå både rent tekniskt och musikaliskt. Han är dessutom mycket humoristisk i sin stil och skojar friskt med olika gengrer och stycken.

Hans trio består av Jesper Bodilsen bas och trummisen Morten Lund.

Bollani022.jpg

Trummisen Morten Lund är en hårtslående man med mycket driv och en enastående rytmkänsla som kommunicerar hela tiden med Bollanis piano i en avancerad musikalisk dialog.

Bollani015.jpg

Basisten Jesper är mer lågmäld i sitt uttryck och fick utrymme med några bra solon.

Bollani051.jpg

Efter en bejublad konsert, i en tyvärr halvsatt jazzklubb, var det dags att säga goodby, efter två set och två inrop.

Den kvarvarande känslan kan i viss mån konserveras med detta signerade album från förra året. Idel skandinavisk musik.

Gleda_cover-524x456.jpg

Calm

• 2 months later...

Ozzy Osbourne & Friends var på Malmö Stadion igår.

Jag fixade biljetter till Black Sabbath i julas, men när Tony Iommi blev sjuk och Bill Ward inte kom överens med Sharon så drog Ozzy och Geezer Butler ihop Slash, Zakk Wylde, Gus G och Tommy Clufetos.

Jag har aldrig gillat arenakonserter och inte nu heller, men man kan inte missa ett tillfälle som detta och vi hade en jäkla tur med vädret :)

ozzy-1.JPG

Foto: Patrick Persson, Sydsvenskan

ozzy-2.JPG

Foto: Patrick Persson, Sydsvenskan

he he, jag var på en balkong sidan om stadion, nöjde mig med det, basen var ohygglig där!

Jag satt i min kolonistuga på Ärtholmen precis nedanför stadion och Coop och kunde inte bestämma mig om jag skulle lyssna på koncerten live eller lyssna på musik över Spotify.....

• 3 weeks later...

Missar tyvärr denna lilla tjej som jag gärna skulle vilja se.

Sverigepremiär! Japanska Hiromi till Ystad Sweden Jazz Festival!

Photo: Muga Muyahara

Hiromi Uehara 上原ひろみ, piano, ger sin första konsert i Sverige under Ystad Sweden Jazz Festival, på Ystads Teater lördagen den 4 augusti kl 23.00.

Hiromi, född 1979 i Hamamatsu i Japan, började ta lektioner i klassiskt pianospel när hon var sex år. Hon blev bekant med jazzen genom sin lärare redan vid åtta. Som 14-åring spelade hon med Tjeckiens Filharmoniska Orkester och 17 år gammal träffade hon Chick Corea, som bjöd in henne som gästartist till sin konsert i Tokyo.

Hiromi komponerade jinglar för japanska företag, bl a Nissan, under några år innan hon började studera vid Berklee College of Music. Hon debuterade 2003 och har sedan dess varit ständigt efterfrågad med konserter och uppträdanden på ett stort antal festivaler t ex Newport Jazz Festival och Paris Olympia. År 2010 turnerade Hiromi med Stanley Clark Band. Läs mer/Read more »

Synd! Hoppas någon Euphonian finns på plats och kan rapportera.

Calm

Vill bara påminna om Dave Holland på Fasching den 9 juli. Jag såg Dave Holland på TV nu under helgen. Det var verkligen en höjdare att se hur följsamt och fint alla spelade, inklussive D.Holland själv som var en njutning att se.

Ytterligare ett konsertips för er som vill undvika solsken och frisk luft.

http://www.fasching.se/artister/mike-stern-richard-bona-band

Richard Bona och Mike Stern på Fasching den 5 och 6 juli.

Har hört och gillar båda fast i kombination måste detta bli en höjdarkväll!

Tyvärr är jag själv på semester men antar att det finns andra som kommer.

Calm

En lämplig uppvärmning alternativt konsersubstitut är att sätta på Mike Sterns senaste platta som damp ner med posten idag. Även här finns Richard Bona med.

MikeStern.jpg

Här kommer lite fler tips!

Madeleine Peyroux på Konserthuset i Stockholm den 11 augusti.

http://www.konserthuset.se/Default.aspx?Pa...date=2012-08-01

Diana Krall i samma lokal den 24 oktober

Brad Mehldau trio den 23 november

Hösten ser onekligen bra ut! :mm:

Calm

Här kommer lite fler tips!

Diana Krall i samma lokal den 24 oktober

[

Hösten ser onekligen bra ut! :mm:

Calm

Jag ser fram emot Krall. Fick tag i några biljetter på rad 6 vilket brukar vara bra :app: . Just nu ser jag fram emot ett par Gotlandsveckor med förhoppning om bättre väder. Trevlig sommar på er :)

Jag ser fram emot Krall. Fick tag i några biljetter på rad 6 vilket brukar vara bra :app: . Just nu ser jag fram emot ett par Gotlandsveckor med förhoppning om bättre väder. Trevlig sommar på er :)

Ja Krall har jag följt sedan pianobaren på Sheraton och tillhör favoriterna. Blev dock varse förra gången hon var här att hon har en lite udda placering av flygeln. Hon satt på scenens högra sida med ryggen mot sina medmusikanter. Så vill man se henne framifrån så får man boka biljetter till höger. Vet inte om det var så bara den gången men jag hade bokat på vänster sida och fick se ryggen på henne.

Bara ett tips att fråga om hon kör så jämt. Mitt i är nog säkrast.

Calm

• 2 weeks later...

Har hört och gillar båda fast i kombination måste detta bli en höjdarkväll!

Tyvärr är jag själv på semester men antar att det finns andra som kommer.

Calm

Ahh...och ikväll är de på Nefertiti i Gbg....och jag är på plats! :mm::)

...tycker inte heller man skall missa att det är Dave Weckl på trummor...!!!

\\K-man

• 3 weeks later...

Så här i semestertider har det tyvärr inte blivit så mycket hifi direkt, men ibland fastnar man framför något intressant framför tv:n som den här dokumentären med anledning av jubileum av ett av de mest intressanta skivalbumet jag vet nämligen Paul Simons Graceland.

http://www.svtplay.se/video/198232/paul-simon-i-sydafrika

Intressant historia och musik onekligen! :mm:

Calm

Så här i semestertider har det tyvärr inte blivit så mycket hifi direkt, men ibland fastnar man framför något intressant framför tv:n som den här dokumentären med anledning av jubileum av ett av de mest intressanta skivalbumet jag vet nämligen Paul Simons Graceland.

http://www.svtplay.se/video/198232/paul-simon-i-sydafrika

Intressant historia och musik onekligen! :mm:

Mycket bra dokumentär!

Tack för att du delade den länken. Jag har helt missat programmet.

Är det värt att skaffa 25th Anniversary vinyl jämfört med originalutgåvan på en tysk Warner :?:

Jag tror jag har dvd-konserten också. Skulle vara häftigt att se den med ljud i stereon.

Jag köpte vinylen på Bengans i Stockholm häromveckan mer av kuriosaskäl. Jag har inte det gamla orginalet och kan därför inte jämföra, men vinylen låter umgefär som cd:n som jag spelar ofta som en av mina referensskivor. Tycker att vinylen möjligen tappar något i dynamiken och något i stereobredden, i jämförelsen.

Calm

Edited by Bebop
editerad av misstag

Märkligt... Jag har CD-utgåvan från när den släpptes och nya jubileumsalbumet på Legacy pressad i USA. Här låter faktiskt vinylen mer krispig och upplöst än vad den gamla cd-plattan gör. Den låter mörk, oren och med en krympt ljudbild. Såg sen när jag sorterade in plaatan att jag även har en Warner pressning. Skall lyssna även på den.

Det kom ut cd-pressar från USA, Europa och Japan både 1986, 1996 och 2004.

Med tanke på dessa årtal antar jag att cd-kvalitet kan variera ganska friskt.

Nu får jag jämföra själv för jag hittade LPn igår för 220:-

Som calm skriver, det finns även kuriosaskäl...

Nu får jag jämföra själv för jag hittade LPn igår för 220:-

Som calm skriver, det finns även kuriosaskäl...

När jag bodde i Schweiz så var det den Östtyska Amiga pressningen som var den eftersökta (se Vinyl Records Collectors Guide) och det är den jag har. :app:

- Jag har inte jämfört med någon annan pressning och jag får hålla mig i styr så jag inte köper återutgåvan bara för att kunna jämföra :blush

Frågan är hur inspelningen är mastrad, digitalt eller analogt?

Såg i dokumentären att det var en hel del pyssel vid mixningen innan man fick ihop slutversionen. Så frågan är om jubileumsversionen i vinyl bygger på samma urspungsmaterial eller om den är körd ett varv till i "processorn". Då borde det inte vara så stor skillnad mellan den nya vinylen och CD:n. Båda bygger på ren digital info.

Calm

/.../ Då borde det inte vara så stor skillnad mellan den nya vinylen och CD:n. Båda bygger på ren digital info.

Calm

Jag tror också att skillnaden mellan den nya vinylen och CD från samma mastring låter rätt lika. Men skillnaden mot min CD från 1986 (en mina första CD-plattor) är himmelsvid till CD'ns nackdel.