Jump to content

Recommended Posts

Posted

Tänkte bara delge er en resa till Malmö där ett företag bestämt sig för att investera i riktigt bra akustik. Rummet användes för enklare tal-inspelning, men skulle uppgraderas. Efter lite diskussion beslutades att ta större steg framåt än bara "putsa på ytan".

Inverterad konologi börjar med slutbilden.

mediaverkstaden_skane_800.JPG

Under bordet, i hörnet, står tillhörande Genelec-sub.

Posted

Fräckt med en svart och en vit högtalare.

Är det för att lättare hålla reda på höger o vänster i mixen ;)

Kul med akustikreportage...

Posted
Fräckt med en svart och en vit högtalare.

Är det för att lättare hålla reda på höger o vänster i mixen ;)

Kul med akustikreportage...

Ja, och även signalkablarna var färgade enhetligt med högtalaren. Inte så dumt, för i studios blir det rejält med kablar.

Posted
Bas är ofta ett problem, i synnerhet med hårda väggar och små symetriska rum.

before_bass_tuning.png

Vad som slår mig när jag ser dina mätningar (även hemma hos mig) är hur brant mellanregister och diskant faller gentemot mätningar som t ex HiFi Musik och Stereophile gör. På vilket sätt skiljer sig dina mätningar mot deras (i huvuddrag)?

Posted
Vad som slår mig när jag ser dina mätningar (även hemma hos mig) är hur brant mellanregister och diskant faller gentemot mätningar som t ex HiFi Musik och Stereophile gör. På vilket sätt skiljer sig dina mätningar mot deras (i huvuddrag)?

Hmm...om vi tar konkret en Dynaudio från Stereophile:

http://www.stereophile.com/content/dynaudi...er-measurements

Är det mätningen längst ned som du tänker på?

DynConfFig9.jpg

Posted

Det här skall bli spännande att följa!

Den fördjupade kunskapen efter Lennart Nilssons eminenta föreläsning på High End-mässan härförleden ger absolut mersmak.

Den resulterade i en uppgradering av min egen mätutrustning till numera även vattenfallsmätning.

Om man tittar på din förhandsmätning så blir det extra intressant att se hur den kommer förändras med dina åtgärder.

Svart och vit högtalare påminner mig om kaptenssockorna med babord och styrbordsfärger. Det gäller att ha koll. ;):D

Calm

Posted
Är det mätningen längst ned som du tänker på?

DynConfFig9.jpg

Nej, snarare hela svepet från diskant till bas (t ex vid 0ms) där din kurva är betydligt "hackigare" och där det faller kraftigt redan vid 1-2kHz. Stereophiles mätningar ger s a s en vackrare och rakare graf från 20 Hz till 20 kHz. Jag antar att detta har med någon form av mätmetod eller utsmetning att göra, men jag vill gärna förstå. Såvitt jag förstår så mäter ju även Stereophile i rätt så vanliga rum, ibland hemma hos respektve testskribent.

Posted
Nej, snarare hela svepet från diskant till bas (t ex vid 0ms) där din kurva är betydligt "hackigare" och där det faller kraftigt redan vid 1-2kHz. Stereophiles mätningar ger s a s en vackrare och rakare graf från 20 Hz till 20 kHz. Jag antar att detta har med någon form av mätmetod eller utsmetning att göra, men jag vill gärna förstå. Såvitt jag förstår så mäter ju även Stereophile i rätt så vanliga rum, ibland hemma hos respektve testskribent.

http://www.stereophile.com/images/archives...DynConfFig7.jpg

Det är från JA's rum. Är det den du menar? Isf: denna är både 1/3-oktavs smoothad samt spatial-mätt, vilket tar bort en hel del information samt låter vissa saker jämna ut varandra.

Vissa menar att det ändå är OK, och att vi endast hör med denna upplösning. Vissa menar att spatial mätning mer efterliknar vår hörsel.

Jag är skeptisk.

Posted

Hej,

Det beror på vad som menas här, ingen info var miken står nånstans, Stereophile måste mäta några cm ifrån högtalare och det blir skillnad om man mäter några meter ifrån.

Lite mer info behövs när man samtidigt vill visa mätningar är en fördel...

Posted

Hur vet du att den är rak ner till 20Hz när mätningen visar bara ner till 400Hz??

Posted
http://www.stereophile.com/images/archives...DynConfFig7.jpg

Det är från JA's rum. Är det den du menar? Isf: denna är både 1/3-oktavs smoothad samt spatial-mätt, vilket tar bort en hel del information samt låter vissa saker jämna ut varandra.

Vissa menar att det ändå är OK, och att vi endast hör med denna upplösning. Vissa menar att spatial mätning mer efterliknar vår hörsel.

Jag är skeptisk.

Nu hänger jag inte med vad du menar här, vadå spatial-mätt?

Posted
Hur vet du att den är rak ner till 20Hz när mätningen visar bara ner till 400Hz??

Du missförstår mig. Engelholm undrade vilken kurva jag menade. Kunde lika gärna sagt kurvan längst bak från höger till vänster.

Posted
Nu hänger jag inte med vad du menar här, vadå spatial-mätt?

Jag antar att man med spatial averaged avser flera mätpunkter, gjorda på olika platser där dom respektive mätningarna sedan medelvärdesberäknas och ett snitt får representera "rummet".

Posted
Du missförstår mig. Engelholm undrade vilken kurva jag menade. Kunde lika gärna sagt kurvan längst bak från höger till vänster.

Jag missfårstår ingenting, du skriver själv en rakare kurva som stereophile har är från 20Hz till 20kHz medan om man tittar på just den vattenfallkurvan som du menar så visar den bara från 400-20KHz, varesig om du tittar längst fram eller bak. Hänger du med?

Posted

Bebop.....

Nu hänger jag med vad du menar...

Stereophile måste ha mätt väldigt nära högtalaren medan EA har mätt vid lyssningspositionen, skulle jag tro.

Posted
Jag missfårstår ingenting, du skriver själv en rakare kurva som stereophile har är från 20Hz till 20kHz medan om man tittar på just den vattenfallkurvan som du menar så visar den bara från 400-20KHz, varesig om du tittar längst fram eller bak. Hänger du med?

Jag tolkar det inte så.

Jag tror inte siffrorna är relevanta. Läs det som "från låga frekvenser till höga".

Fast bäst är kanske om Bebop själv svarar... :blush

En länk till en graf hade hjälpt, Bebop. Kan du hitta nån mätning och referera till?

Posted
Bebop.....

Nu hänger jag med vad du menar...

Stereophile måste ha mätt väldigt nära högtalaren medan EA har mätt vid lyssningspositionen, skulle jag tro.

Man använder sig också av time gated measurements och detta påverkar resultatet (och betydelsen) av resultatet högst påtagligt.

Posted

Ok, jag låter Bebop svara själv men han säger från 20-20kHz och menar han din kurva eller Stereophile måste han säga också..

Nu måste jag ställa några frågor till dig EA??

Mäter du med Periodic, Sweep, MLS och i vilken sampling, är det på 16K eller 256K och kan du utveckla lite närmare det här med Time Gated och hur du gör du detta i ARTA.

Vad är dina inställningar om man nu tittar på din gröna CSD kurva i ARTA?

Posted

Bebop.....

Du kan inte bara jämföra rakt av mellan EA:s mätning och Stereophiles. För om du tittar på tidsaxeln i z-led så är det en stor skillnad. EA har 629ms medan SP har 3,13ms.

För mig är det en JÄTTE stor skillnad. Jag tolkar det såsom att EA mäter rummet medan SP mäter högtalaren.

Posted

Vad händer?

Hoppas jag inte skrämde bort er med mina frågor. :)

Det är alltid intressant med en tråd som visar före efter mätning på ett rum.

EA.. skulle du kunna beskriva mer om rummet, storlek osv...

Posted
Vad händer?

Hoppas jag inte skrämde bort er med mina frågor. :)

Det är alltid intressant med en tråd som visar före efter mätning på ett rum.

EA.. skulle du kunna beskriva mer om rummet, storlek osv...

Ett par kunduppdrag gör att rapporteringen tillfälligt pausas.