Jump to content

Recommended Posts

Posted

En dag på Torggata

I god tid på avtalad plats och nummer 28 ligger en bit bort i nordlig riktning. Ägaren till butiken ifråga har 40 år av branschen i ryggen och

är antagligen en av de aktörer i Norge som varit igång längst. :)

0eafed27.jpg

"Tigerstaden är ett smeknamn på Oslo. Första litterära belägg är från dikten "Godt mot " (1870) av Bjørnstjerne Bjørnson.

Det var ursprungligen menat att beskriva Oslo som en farlig stad men namnet uppfattas idag som något positivt."

Posted

Vi ska besöka T.AA.Import A/S med marknadföringsnamn Lyric Hifi.

Till höger, Tor Aamodth, ägare av företaget, till vänster Christian Ebbesen, personal.

de251f6f.jpg

Posted (edited)
:Thinking:

Hänger inte de ihop med Cayin :?:

Du tänkte kanske på Cary? De finns med i den här uppställningen. Vi ser Avantgarde Duo G2, Cary Cad 211 M Anniversary Edition monoblock, Cary SLP 03 försteg,

Cary PH-302 rör-RIAA, Bryston BDA-1 D/A, Creek Evolution CD-spelare och Basis 2200 Signature skivspelare. :mm: :mm:

I bakgrunden ruvar ett par Beveridge SoundLab elektrostater.

bc4972fa.jpg

Edited by BTS
Posted
Fast det är väl ändå ett par SoundLab ;)

Tack Hasse, det var det jag menade... :blush

Posted (edited)

Basis 2200 Signature bestyckad med Vector Model 4 tonarm. Fristående motorplint på baksidan.

2d51cebe.jpg

Edited by BTS
Posted
Tack Hasse, det var det jag menade... :blush

Rätt ska va rätt :) . Har alltid velat höra SoundLab men har inte hört talas om något annat par i svedala än Häggis A1:or.

Ser fram mot ett lyssningsintryck av vad som ser ut att vara just de gigantiska A1.

Guest Musicus
Posted

Ahh, meget kjente omgivelser og personer :D ....

mvh

Posted
Rätt ska va rätt :) . Har alltid velat höra SoundLab men har inte hört talas om något annat par i svedala än Häggis A1:or.

Ser fram mot ett lyssningsintryck av vad som ser ut att vara just de gigantiska A1.

En av de många agenturer som T.AA.Import har är just SoundLab, produktutbudet i butiken är vad jag skulle kalla gigantiskt eller

för någon som ska fotografera förvirrande, totalt uppslukande och en dag av fotograferande blir inget annat än ett skummande på ytan.

Någon lyssning fanns det alltså ingen tid för denna gång. Men snart blir det en resa till, och då... :mm::)

Posted
Ahh, meget kjente omgivelser og personer :D ....

mvh

Jag misstänkte det musicus... ;):D

Guest Musicus
Posted (edited)
Jag misstänkte det musicus... ;):D

Mine Aspara bl.a kommer derfra og jeg har vel mer eller mindre vært kunde der siden midten av 90 tallet tror jeg det må være, en spesiell butikk med hyggelig folk, siste lånet var vel Bryston settet jeg hadde hjemme for noen uker siden, bra med en dokumentar av denne hyggelige og fargerike personen (Tor) og hans butikk :D ...

mvh

Edited by Musicus
Posted
bra med en dokumentar av denne hyggelige og fargerike personen (Tor) og hans butikk :D ...

mvh

Ja, det är alltid lika trevligt att komma dit. :)

Basis-spelaren byggde snabbt bo i huvudet :mm: och längre bak på armen ser det ut så här.

43bc0328.jpg

Posted
Har du någon prisuppgift på den.

Nej, jag har ingen prislista. Bäst att ta kontakt med T.AA. Import som är distributör för skandinavien. :)

Posted
Bra bilder :app:

Takk Matrixen, hittills har liiiite dagsljus varit till god hjälp, längre in i butiken blir det svårare... :D

Här har Christian, som var hjälpsamheten själv, fyrat igång Cary Cad 211-blocken.

I verkligheten förvånar storleken på blocken och vikten passerar ryggskottströskeln, 41 kg/st. :)

5cb9703d.jpg

Posted (edited)

110W klass A/B, 70W klass A och rörbestyckningen består av följande rör på Cary Cad 211 monoblock:

1st 6CA7 Current Source Tube

1 st 6SL7 Input Tube

2 st 300B Driver Stage Tubes

2 st 845 Output Tubes

1 st 1629 'Cat Eye' Power Indicator Tube

86760330.jpg

Edited by BTS
Posted
Du tänkte kanske på Cary?

Nej, det var Lyric jag tänkte på, utan tillägget "Hifi". De höll tidigare ihop med Cayin, åtminstone i Tyskland.

Jag har aldrig sett Vector Model 4.

Snygg konstruktion med ovanligt robust pickupskal.

Härligt ljus i bilderna!

Kanske elektrostaterna hjälper till med det fina ljuset.

Posted
Nej, det var Lyric jag tänkte på, utan tillägget "Hifi". De höll tidigare ihop med Cayin, åtminstone i Tyskland.

Lyric i Norge är helt fristående vad jag vet.

Härligt ljus i bilderna!

Tack calle_jr. :)

Posted (edited)

En avskedsbild på den förföriskt vackra Basis-spelaren för den här gången, fler produkter väntar runt hörnet. :mm:

Racket kommer från Solidsteel, modell 5.4.

3328ee91.jpg

Edited by BTS
Posted

Anrika Jeff Rowland Design Group finns representerat, här i form av ett smycke till slutsteg.

JRDG model 102, ett slutsteg baserat på ICEpower® teknologi som lämnar 2x100W i 8ohm.

Höjd 68,5mm, bredd 348mm, djup 190mm, vikt 3,4kg. :o:)

7254f59b.jpg

Guest Musicus
Posted

Ikke såå lenge siden man var innom Lyric, men her har det tydeligvis kommet spennende saker siden det :mm:

mvh

Posted
Ikke såå lenge siden man var innom Lyric, men her har det tydeligvis kommet spennende saker siden det :mm:

mvh

Jag räknade till 4st JRDG-produkter under besöket och jag är lite känslomässigt berörd av detta märke då ett av deras försteg

fanns i min ägo i 16 år utan minsta problem. :)

Guest Musicus
Posted
Jag räknade till 4st JRDG-produkter under besöket och jag är lite känslomässigt berörd av detta märke då ett av deras försteg

fanns i min ägo i 16 år utan minsta problem. :)

Og skjønte jeg ham rett sist jeg snakket med han er det duket for mer JRDG fremover :D

mvh

Posted

Ute i det stora rummet finns en regnskogsliknande artrikedom, det myllrar av produkter så det gäller att ha ögonen på skaft. ;):icon_smile_cool:

Här är Cabasse Baltic Evolution.

d647c01e.jpg

Posted

Fortfarande kvar i det stora rummet och blicken faller på Accuphase E-202 som började tillverkas redan i maj 1974.

I butiken finns en del vintage, jag såg bl.a. en Basis Gold Debut Vacuum med Graham 2.2-arm i ett av rummen. :mm:

8c74087c.jpg

Posted

Creek Destiny 2 integrerad förstärkare och Destiny CD-spelare.

5c6afc3f.jpg