Mattias Posted October 16, 2004 Share Posted October 16, 2004 Fick ett tips jag tänkte dela med mig av. Det handlar internetshopping av klassisk musik. Stället ligger i Uk-ngnstans. Det som är anmärkningsvärt är utbudet som är smått enormt. Största utbudet jag sett hittils. En snabbsökning på SACD gav 499st träffar. Det ger en liten vink http://www.crotchet.co.uk/ /Mattias Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plundin™ Posted October 16, 2004 Share Posted October 16, 2004 Jag sekonderar gärna detta, har handlat från dom i minst tio år.. Deras service är snabb och välinformerad och bemötandet är alltid gentelemannamässigt då man mot förmodan måste reda ut nått. Förutom Klassiskt har dom även ett stort sortiment av Jazzplattor! Prisbilden är dock ganska brittisk.. mattias : Stället ligger i Uk-ngnstans. Birmingham, tor faktiskt att det finns en butik där oxå.. för Er som vill kolla efter klassiskt på nätet finns det en utmärkt portal att hitta i slutet av denna länk : http://www.paolo.rhumbo.com/faq.html /ptr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plundin™ Posted October 16, 2004 Share Posted October 16, 2004 En snabbsökning på SACD gav 499st träffar Jag får faktiskt 610 träffar när jag söker på SACD på deras formatval.. (500 klassiska och 109 Jazz!) CDON i jämförelse visar totalt 631 SACD i katalogen, varav 285 Klassiskt och 138 Jazz.. /ptr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eliot Posted October 16, 2004 Share Posted October 16, 2004 Acoustic Sounds har 1478 SACD-titlar - och sedan har de alla vinylskivor Det är enda adressen jag behöver :cool: //Eliot Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eliot Posted October 16, 2004 Share Posted October 16, 2004 Jag fann denna affären när vi diskuterade priser på min tråd: "Resa genom Tysk...." : JPC - Music a la Carte (en Tysk affär!) - Deras priser är rätt låga - samma pris i € som Crotchet tar i £ //Eliot Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rutger Posted October 17, 2004 Share Posted October 17, 2004 Tog några stickprov på Crotchets priser och jämförde med de UK-butiker jag oftast tar ifrån: MDT eller Presto. Det skilde till Crotchets nackdel i de flesta fall. Inga stora belopp, men ett mönster anas. Crotchet blir förmånligt portomässigt när man beställer boxar: tar GBP 1 per item (efter den första), medan de andra firmorna tar GBP 0.5 per CD (fr o m CD 2). Det är kul om ens åtrådda CD finns listad på webben och kan läggas i varukorgen, men de flesta butiker plockar ändå själva skivan från grossist så man brukar kunna beställa vilka titlar som helst utan särskilt dröjsmål. MDT och Presto är snabba, det är säkert Crotchet också. eliot: jpc har precis lika roliga priser som du säger, fast när jag tänkte lägga en order på lite Rudolf Kolisch för ett par veckor sen så fick festen ett abrupt slut: fast porto EUR 13.99 till Sverige! Engelsmännen vann denna gång också, till slut(summan). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Posted October 17, 2004 Author Share Posted October 17, 2004 Dyker upp många fina alternativ. Kanon /Mattias Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plundin™ Posted October 17, 2004 Share Posted October 17, 2004 Håller med Rutger att JPC har en ganska konstig fraktpolicy, handlar ändå ganska ofta från dom, för Er som är lite bevandrade i klassika bolag kan det vara bra att veta att JPC är handelsgrenen av det konsortium som även driver det intressanta skivbolaget CPO (Classik Produktion Osnabrück).. Förutom dom olika armarna av AMAZON (.COM / CO.UK / .DE) Brukar jag ofta använda följande internet affärer för att köpa plattor : Vi har redan nämt Crotchet. MDT -- Rutger har redan nämnt MDT, även dom har bra service.. Harold Moores är lite dyrare, i butiken på No 2 Great Marlborough Street i London hittar man ett mekka för vinylentusiaster.. (Dom säger sig ha 80 000 i lager... Mest econd hand då!) Letar man tex efter CD från det kameliontlika brittiska bolaget Lyrita, är HM stället som har deras kvarvarande lager.. Berkshire Record Outlet har främst cut-outs och remainders, dom kan vara lite kinkiga ibland.. Men katalogen innehåller många godbitar till mycket små priser! Archiv Musik har en mycket omfattande katalog.. HMV i Japan har likt många Japanska ställen en överväldigande katalog, där finns massor av skivor som aldrig hittar hit.. Den engelska grenen av HMV UK är också ganska bra.. Letar man Slavisk musik är Musica Bona ett bra ställe att börja på.. Eftersom Australien ligger på andra sidan jorden kan man ofta hitta udda grejor där, BUYWELL är en av dom bästa sajterna på undersidan.. I sverige är det väll bara ifrån Naxos jag brukar handla via nätet.. Tack Eliot, hade bara sett annonser för Acoustic Sounds i amerikansk HiFi-press, inte uppfattat att dom hade nätförsäljning.. Tyvärr måste jag säga.. suck.. måste nog Jobba extra denna månad.. Dom har mycket intressant i katalogen... Lika ofta som jag köper från dessa handlar jag direkt från skivbolagen, nätet har ju gjort att det är mycket lättare att handla skivor utan mellanhänder, fast då måste man ju lite mer veta vad man vill ha.. Och kanske chansa i lite större utsträckning... /ptr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bravo Posted October 17, 2004 Share Posted October 17, 2004 Tack för alla dessa tips grabbar! Här skall studeras..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts