Jump to content

Recommended Posts

Posted

Funderar på att byta rör i min cd ARC CD7 och Googlade på beteckningen och fick upp följande:

http://thetubestore.com/6h30types.html

Har ingen aning om skillnaden mellan de olika typerna som presenteras mer än att pris och kvalitet brukar följa varandra. Orginalrören kostar i Sverige 9.200 för en uppsättning om 7st vilket redan det är ett hiskeligt pris. På ett antal byten har man köpt en ny spelare.

mssan2012007.jpg

Orginalet innehåller 7 st rör. Hur matchas 4+3 rör (ps:en antar har 3 rör resten för förstärkardelen)?

Var kan man köpa till bra villkor och kvalitativt bra leveranser?

Tacksam för en kvalificerat svar från den som vet.

Calm

Posted

Vad är det för rör som sitter i nu?

I detta fall skulle jag köpt en matchad oktett så behöver man inte bry sig och har dessutom ett rör i reserv.

Jag har för mig att Sovtek 6H30P-EB är bra. "Superröret" i din länk har jag aldrig sett.

Posted

Maila Roland på TangoTubes och fråga. Han brukar ha lösningen på det mesta, han är dessutom kunnig, trevlig och har en god servicenivå. Trots att han är Pitebo ;)

Nej skämt åsido, det känns bra att gynna svenska aktörer som både har kompetens, utbud och servicegrad.

cheers :) // stargazer

PS

nej, jag har inte någon koppling till TangoTubes, annat än som nöjd kund.

DS

Posted

Jag handlar alltid mina rör hos kanadensiska tubestore. Först kontaktar jag dom och berättar om i mina prylar och får snabbt svar vad de har inne och vad de rekommenderar. Vid ett tillfälle köpte jag dyrare varianter (till min dåvarande ARC PH 5). De höll ett år bara. Sedan dess har jag alltid hållt mig till det tillverkaren valt ut, i mitt fall Luke Manley. Jag räknar med att han är bättre skickad än jag att rekommendera bäst lösningar för sina konstruktioner.

Tubestore vill veta till vilken apparat du skall ha rören så att de kan säkerställa rätt matchning.

Normalt kommer rören från Tubestore inom 5 dagar direkt hem och de vet också hur man packar rör. Senaste inköpet av 12 st 6550C (Winged C) matchade 6 och 6 samt 4 matchade EH 6922 kostade $ 559,50 plus $63 i frakt, alltså ca 4,300 SEK vilket är nästan halva priset mot här. Min lojalitet mot svenska lösningar har sina gränser.

Glöm inte att lägga in orderrad för matchning.

Tubestore blev jag rekommenderad i Montreal. De säljer stora volymer ersättningsrör, även till butiker/verkstäder i USA/Kanada. De vet vad du behöver.

Posted

Tackar för alla tips!

Då har jag lite alternativa vägar att gå :app:

Vi får se vad det blir i slutändan beroende på svar.

Calm

Guest Musicus
Posted
Maila Roland på TangoTubes och fråga. Han brukar ha lösningen på det mesta, han är dessutom kunnig, trevlig och har en god servicenivå. Trots att han är Pitebo ;)

Nej skämt åsido, det känns bra att gynna svenska aktörer som både har kompetens, utbud och servicegrad.

cheers :) // stargazer

PS

nej, jag har inte någon koppling till TangoTubes, annat än som nöjd kund.

DS

Henger meg på denne, som enda en meget nøyd kund fra Tango Tubes, han er behjelpelig, har bra priser mot det internasjonale markedet, og vettuge tips, det går fort å få hjem rørene, og han gir deg gode råd på traven.

Mitt seneste rørbytte på ampen kommer fra ham, og den servicen man der fikk får man bare gjennom personlig kontakt og service, meget bra :) ..

mvh

Posted (edited)

Jag har tuggat igenom olika 6H30 rör. Supertube och den vanliga Sovtek. Tycker att de låter lika när de väl är uppvärmda och inkörda. Andra rörtyper är betydligt mer känsliga för kvalitet. 6922 och 12AX7 för att nämna två.

Du kan lugnt gå på någon av de tillgängliga. De fyra rören i grupp ska vara en matchad kvartett, de andra tre sitter i strömförsörjningen. De är inte lika känsliga, men tjänar också på matchning. Det finns bara dessa sorter på marknaden, så du kan lugnt köpa dem var du vill, så länge det är en bra butik.

Jag tror jag har en hög liggande hemma. Om du vill kan jag kolla. Jag har ingen apparat med 6H30 längre, så de ligger mest och mognar hemma hos mig.

/Daniel

Edited by Daniel
Posted
Jag har tuggat igenom olika 6H30 rör. Supertube och den vanliga Sovtek. Tycker att de låter lika när de väl är uppvärmda och inkörda. Andra rörtyper är betydligt mer känsliga för kvalitet. 6922 och 12AX7 för att nämna två.

Du kan lugnt gå på någon av de tillgängliga. De fyra rören i grupp ska vara en matchad kvartett, de andra tre sitter i strömförsörjningen. De är inte lika känsliga, men tjänar också på matchning. Det finns bara dessa sorter på marknaden, så du kan lugnt köpa dem var du vill, så länge det är en bra butik.

Jag tror jag har en hög liggande hemma. Om du vill kan jag kolla. Jag har ingen apparat med 6H30 längre, så de ligger mest och mognar hemma hos mig.

/Daniel

Utmärkt!

Tack för infon!

Intresserad om du har några bra som du kan undvara.

Slå på ett PM när du kollat.

Mvh Calm

Posted
Utmärkt!

Tack för infon!

Intresserad om du har några bra som du kan undvara.

Slå på ett PM när du kollat.

Mvh Calm

Kollar i helgen. :-)

• 3 weeks later...
Posted
Kollar i helgen. :-)

Tack Daniel för hjälpen med rören!

Nu har skimmret, djupet och bredden återgått till det normala! :mm:

Har fått lite smak på att testa lite olika rör för att höra skillnaden, när det nu blev tydligt att påverkan blev så stor. :)

Calm

Posted
Tack Daniel för hjälpen med rören!

Nu har skimmret, djupet och bredden återgått till det normala! :mm:

Har fått lite smak på att testa lite olika rör för att höra skillnaden, när det nu blev tydligt att påverkan blev så stor. :)

Calm

Kul!

Rör är livet, Jag håller på och byter och donar lite för mycket just nu. ebay-kontot går varmt :unsure: