Jump to content

Längd på högtalarkabel

Rajapruk

Recommended Posts

Mina högtalarkablar är 2,5m långa, av typen Audioquest Caldera, som jag är jättenöjd med. De låter bättre än alla andra kablar jag har testat hemma.

Men jag behöver bara 1,5m till högtalarna, och jag har inga planer på att ändra min nuvarande setup på lång tid.

Skulle jag tjäna något i ljudkvalitet på att korta ner kablarna en meter tror ni? Någon som har gjort detta? Erfarenheter?

Det skulle i.s.f bli en omterminering på förstärkarsidan av kabeln. Där är spadarna lite misshandlade och slitna, så bara det kanske gör något?

Köp någon "billigare"(25-100:-/m) kabel på lösmeter, testa sedan med en omgång 1,5 m och t.ex en omgång 5m, givetvis oterminerade.

Hör du ingen skillnad, så är det ju ganska lugnt.

Skulle du höra skillnad, så kan du ju kapa ner den längre uppsättningen ner till 2,5m osv, så får du svaret.

Antingen blir du en "vetare",en "troende" eller så fortsätter du vara en "ovetare". Men du kommer i alla fall tillhöra en av dom som testat.

Kostar några 100:--lappar, men lite får man väl offra, det ingår liksom i vår hobby..eller...

Sedan så får du gärna delje dina testresultat här på forumet, SPÄNNANDE !

Lycka till !

Tack för ditt troende :)

Finns det någon som "vet"? Dvs testat.

Det finns ju en skola som förespråkar korta signalvägar.

Det finns också aspekten att kortare kablar ger ökad antennverkan. Om vi pratar längder under några meter så är främsta anledningen till att köpa en kortare kabel, bortsett från den estetiskt/praktiska aspekten, att det blir billigare, alternativt att man kan lägga samma peng på en bättre kabel, än en längre enklare. I ditt fall, så är ju kabeln redan köpt och min "tro" baserades på att Audioquesten är rätt vettigt konstruerad utan allt för mycket induktans eller kapacitans mer löpmeter.

Köp någon "billigare"(25-100:-/m) kabel på lösmeter, testa sedan med en omgång 1,5 m och t.ex en omgång 5m, givetvis oterminerade.

Hör du ingen skillnad, så är det ju ganska lugnt.

Skulle du höra skillnad, så kan du ju kapa ner den längre uppsättningen ner till 2,5m osv, så får du svaret.

Antingen blir du en "vetare",en "troende" eller så fortsätter du vara en "ovetare". Men du kommer i alla fall tillhöra en av dom som testat.

Kostar några 100:--lappar, men lite får man väl offra, det ingår liksom i vår hobby..eller...

Sedan så får du gärna delje dina testresultat här på forumet, SPÄNNANDE !

Lycka till !

Det kommer inte bli samma resultat med olika kablar ändå så det testet kommer inte säga så värst mycket.

Nordost påstår att deras kablar låter bäst i vissa specifika längder där man får gynnsamma reflektioner i kabeln, därav så är en 2meters nordost aldrig 2m utan 2,15 eller vad det nu är. Har för mig att de påstår att 3.5m funkar bäst för deras högtalarkablar.

Det kommer inte bli samma resultat med olika kablar ändå så det testet kommer inte säga så värst mycket.

Nordost påstår att deras kablar låter bäst i vissa specifika längder där man får gynnsamma reflektioner i kabeln, därav så är en 2meters nordost aldrig 2m utan 2,15 eller vad det nu är. Har för mig att de påstår att 3.5m funkar bäst för deras högtalarkablar.

Jag tänkte säga att det var det dummaste jag nånsin hört ... men det kan faktiskt finnas en idé bakom att ta 2,15 istället för 2,00. Ifall man tar en CD-spelares fundamentala samplingsfrekvens 44,1kHz och räknar övertoner så hamnar man på frekvenser som man inte vill ska ha samma våglängd (eller delar av) som kabelns längd. Omvänt så vill man inte ha en kabel som har en längd som matchar våglängder hos yttre störkällor (mobiltelefoner, trådlösa telefoner osv).

Men det finns ett stort problem med en sådan teori - inuti högtalaren finns en bit kabel som oftast har okänd längd - men den borde vara ett par decimeter i alla fall. Givet denna okända variabel är det omöjligt att säga att en längd på 2,00 meter är sämre än en längd på 2,15 meter. Utan mer bakgrundsinformation kan jag bara konstatera att 2,15 är ett försäljningstrick.

Det finns också aspekten att kortare kablar ger ökad antennverkan. Om vi pratar längder under några meter så är främsta anledningen till att köpa en kortare kabel, bortsett från den estetiskt/praktiska aspekten, att det blir billigare, alternativt att man kan lägga samma peng på en bättre kabel, än en längre enklare. I ditt fall, så är ju kabeln redan köpt och min "tro" baserades på att Audioquesten är rätt vettigt konstruerad utan allt för mycket induktans eller kapacitans mer löpmeter.

Alla kabellängder har antennverkan. Det är bara det att de matchande frekvenserna ändras med ändrad längd.

Än större effekt har separation av kablar - min käpphäst - se till att ha en tillräckligt lång kabel så att du kan placera den så långt bort från störkällor som möjligt. Långt bort i det här fallet behöver inte vara flera meter - två decimeter kan räcka.

Tack för alla intressanta kommentater.

Men jag vet inte om jag blev så mycket klokare, som vanligt :)

Det vore fortfarande väldigt intressant att höra om något gjort något liknande, och vad resultatet blev. Jag litar mer på praktik än på teori så att säga.

Tack för alla intressanta kommentater.

Men jag vet inte om jag blev så mycket klokare, som vanligt :)

Det vore fortfarande väldigt intressant att höra om något gjort något liknande, och vad resultatet blev. Jag litar mer på praktik än på teori så att säga.

Jag gick för flera år sen från fyra till två meter långa högtalarkablar av exakt samma sort, just för att jag inte behövde mer. Resultatet var då klart hörbart.

En ljusare och magrare återgivning som inte skapade annat än ånger. Vet inte om resultatet skulle upprepa sig idag. Har ingen lust att pröva igen. :D

Om du i första hand är ute efter bättre ljud så gå på Matrixens tips att terminera om.

I andra hand sälja Caldera och köpa ett par i önskad längd.

I sista hand klippa ner dem, speciellt om du inte är proffs på omterminering av AQ.

Jag hade inte tänkt terminera om dem själv. Jag har terminerat om tidigare via Ågrens Hifi som skickar till ett proffs, generalagenten för Audioquest har jag för mig.

Edited by Rajapruk

Jag gick för flera år sen från fyra till två meter långa högtalarkablar av exakt samma sort, just för att jag inte behövde mer. Resultatet var då klart hörbart.

En ljusare och magrare återgivning som inte skapade annat än ånger. Vet inte om resultatet skulle upprepa sig idag. Har ingen lust att pröva igen. :D

Intressant.

Intressant.

Dynaudios Ocos kablar är okänsliga för olika längder vilket de förklarar med ultralågt vågmostånd. De förklarar detta i detalj på deras hemsida. Jag är inte tillräckligt kunnig att antasta eller bekräfta deras tes, dock. Man kan ha en kabel på t ex 1 meter och den andra 5 meter utan några skillnader.

Anledningen till att de utvecklat denna kabeln är att kunna möta de olika längdkraven som finns i studiosammanhang. Samma kabel används även i högtalarna.

Dynaudios Ocos kablar är okänsliga för olika längder vilket de förklarar med ultralågt vågmostånd. De förklarar detta i detalj på deras hemsida.

Ifall kablarna verkligen håller vad de lovar så har Dynaudio tillsammans med Huber+Suhner (seriös kabeltillverkare - trust me) skapat en kabel med en karaktäristisk impedans i närheten av högtalarens impedans. Med förstärkare och högtalare med samma impedanser blir matchningen exakt och därmed undertrycks stående vågor i kabeln.

Problemet med en transmissionsledning (vilket man kallar en sådan uppställning) är att effektutvecklingen delas mellan källa/kabel och last 50/50. Det betyder att källan/kabeln käkar lika mycket effekt som högtalaren.

Edited by conan

Ifall kablarna verkligen håller vad de lovar så har Dynaudio tillsammans med Huber+Suhner (seriös kabeltillverkare - trust me) skapat en kabel med en karaktäristisk impedans i närheten av högtalarens impedans. Med förstärkare och högtalare med samma impedanser blir matchningen exakt och därmed undertrycks stående vågor i kabeln.

Problemet med en transmissionsledning (vilket man kallar en sådan uppställning) är att effektutvecklingen delas mellan källa/kabel och last 50/50. Det betyder att källan/kabeln käkar lika mycket effekt som högtalaren.

Då blir det ju inget kvar till musiken ... :unsure:

Tidigare hade jag Transparent men jag har fortfarande samma ljudtryck, dvs samma volyminställning. Jag kan inte märka att det blivit mindre ljud, däremot fastare i nedre registren.

Jag är inte säker att jag är riktigt med på vad du menar. Hur skulle fördelningen kunna se ut med en "vanlig" kabel typ exempelvis Transparent, Cardas, Supra ...?

Which means? Kortare kabel låter bättre eller ej?

Edited by Rajapruk

Då blir det ju inget kvar till musiken ... :unsure:

Tidigare hade jag Transparent men jag har fortfarande samma ljudtryck, dvs samma volyminställning. Jag kan inte märka att det blivit mindre ljud, däremot fastare i nedre registren.

Jag är inte säker att jag är riktigt med på vad du menar. Hur skulle fördelningen kunna se ut med en "vanlig" kabel typ exempelvis Transparent, Cardas, Supra ...?

50/50 ger -3dB. Det är normalt sett nätt och jämnt hörbart.

Which means? Kortare kabel låter bättre eller ej?

Det blir ingen skillnad med lång eller kort kabel. Det är det som är grejen. En transmissionsledning har inga stående vågor och därmed ingen "utsmetning" av signalinnehållet.

Men det är inget man behöver bry sig om i audioområdet. Vid 20kHz har vi en våglängd på ca 10km i en kabel där vågutbredningshastigheten ligger på säg 200 000 000 m/s. Ljushastigheten i vakuum ligger på 300 000 000 m/s men i en kabel blir hastigheten något sänkt.