Bebop Posted February 27, 2012 Posted February 27, 2012 Ute vankas vårsång och pilfinken får snart leta föda på egen hand... Inomhus är det fortfarande hifi-säsong och njutningen är total... Följ med till en analog borg med en sällsynt välkomponerad vinylsamling och där 60-talet satt sin prägel Quote
P-pan Posted February 27, 2012 Posted February 27, 2012 Nu rycker han igång ordentligt tror jag. Två startade reportage på lika många dagar Bara att lösa en biljett och slå sig ner framför datorn m.a.o. ... F5, F5... F5, F5.... Quote
Bebop Posted February 27, 2012 Author Posted February 27, 2012 Nu rycker han igång ordentligt tror jag. Två startade reportage på lika många dagar Bara att lösa en biljett och slå sig ner framför datorn m.a.o. ... F5, F5... F5, F5.... Ibland händer det att Mr Walker ger sig ut på stan och möter busarna ... Jag ber dig dock att spara på F5:orna för imorgon drar jag iväg på resa igen. Tillbaka på torsdag (om nu inte strejken i Frankfurt ställer till det ...) Men innan dess ett par bilder. För en sann vinylvän och estet krävs det också försklassiga komponenter och den första hittar vi monterad i tonarmsskalet - Benz LP - en av mina favoriter. I detta kunskapstyngda forum är det inte lätt att vara hemlighetsfull men i väntan på min retur så kan vi ju ändå testa kunskaperna. Quote
Käera Posted February 27, 2012 Posted February 27, 2012 (edited) Hos Calle_Jr Men jag kom på i samma veva att PU inte stämmer,hmm... edit:tillägg Edited February 27, 2012 by Käera Quote
Bebop Posted February 27, 2012 Author Posted February 27, 2012 Hos Calle_Jr Men jag kom på i samma veva att PU inte stämmer,hmm... edit:tillägg Nej, den här gången får vi söka oss utanför Euphonias och andra forums medlemslistor ... Quote
P-pan Posted February 27, 2012 Posted February 27, 2012 Ibland händer det att Mr Walker ger sig ut på stan och möter busarna ... Jag ber dig dock att spara på F5:orna för imorgon drar jag iväg på resa igen. Tillbaka på torsdag (om nu inte strejken i Frankfurt ställer till det ...) Men innan dess ett par bilder. Okej, då hinner jag m.a.o damma av tangentbordet men framför allt stereon Quote
K-man Posted February 27, 2012 Posted February 27, 2012 Va gött, precis vad jag behövde...själv sitter jag jämte en hög med vinyl som jag funderar på vad jag skall göra med...har ju ingen svarv...och ingen plats... \\K-man Quote
Käera Posted February 27, 2012 Posted February 27, 2012 Va gött, precis vad jag behövde...själv sitter jag jämte en hög med vinyl som jag funderar på vad jag skall göra med...har ju ingen svarv...och ingen plats... \\K-man Att såna problem skall få uppstå för jäkligt,annars har jag lite plats över Quote
P-pan Posted February 27, 2012 Posted February 27, 2012 (edited) Att såna problem skall få uppstå för jäkligt,annars har jag lite plats över Han har säkert bara 80-talsspårade frisbees För övrigt kanske det inte är helt fel å´tro att den fina Kuzman och dess ägare håller till i Kristianstad ??? Edited February 27, 2012 by P-pan Quote
calle_jr Posted February 27, 2012 Posted February 27, 2012 den här gången får vi söka oss utanför Euphonias och andra forums medlemslistor ... Benz LP, Stabi Ref och 4Point Bör vara en penpal åtminstone. Quote
calm Posted February 28, 2012 Posted February 28, 2012 Det här ser spännande ut! Nya bekantskaper är aldrig fel och här ser hyllinnehållet i vart fall antalsmässigt vara välmatat. Av ingressen att döma så blir det en del nakna musikupplevelser Calm Quote
Bebop Posted March 1, 2012 Author Posted March 1, 2012 Hemma igen ... Som redan påpekats så har vi en vinylspelare från Slovenska Kuzma ... och närmare bestämt den mycket kompetenta Kuzma Stabi Reference ... och med än mer kompetenta armen Kuzma 4Point En fantastisk arm som av Michael Fremer räknas som nummer ett eller två beroende av pickupval. Dr Feickert räknar också den som världens bästa arm liksom Calle_Jr Quote
Bebop Posted March 1, 2012 Author Posted March 1, 2012 Och här har vi då hela härligheten - i mitt tycke en av de vackraste skivspelarna och en fantastisk sådan även ljudmässigt. Det är en tung pjäs. Om jag minns rätt sa värden att den väger drygt 50 kg inklusive plint. Vad den rätta termen heter vet jag inte, men jag skulle säga att plinten är en sandwichkonstruktion där den undre delen är fast och den övre delen är rörlig med någon form av suspension mellan lagren. Den glasaktiga avdelaren i plinten och i skivtallriken är någon form av plexiglas (tror jag). Motsljuset får den nästan att se ut som en ledbelysning men så är inte fallet. Riaa-steget kommer från tyska ASR och deras mycket prisvärda Mini Basis som är mycket flexibel att anpassa till marknadens flesta pickuper. Quote
Bebop Posted March 3, 2012 Author Posted March 3, 2012 Gallren skvallrar om att förstärkeriet kommer från England. Samma gäller för högtalarkablarna, vars rödsvarta signum avslöjar att de är från Chord (inte att förväxla med förstärkarbyggaren med samma namn). Här huserar Tim de Paravicinis integrerade förstärkare EAR 8L6 (en fotografs mardröm...) EAR's hemsida visar följande specifikation: • Power output 50 watts/channel (30Hz - 15kHz at 1% THD into rated load) • Power Bandwidth 15Hz - 40kHz at less than 3% THD • I.M.D. Less than 1% at any level from 10mW to 50 Watts • Output Damping Factor 12 • Signal to Noise Ratio 85dB • Input Sensitivity 200mV • Input Impedance 47k Ohms • Power Consumption 200 watts total • Weight 20kg • Size W 405mm, D 405mm, H 150mm • Valves List 2 x ECC83, 2 x ECC85, 8 x EL34 Inte så imponerande för en transistorvän men för musiknjutare är det här en specifikation förmedlar musikåtergivning av högsta karat. Från hemsidan har jag lånat en reflexfri bild: Quote
Bebop Posted March 3, 2012 Author Posted March 3, 2012 Så här är elektronik och mekanik uppställd. Under bänken, som är draperad med rispapper för att dölja fula kablar. Ett blått sken avslöjar att ytterligare elektronik bak rispapperet. Det är nätrenare från IsoTek Quote
Bebop Posted March 4, 2012 Author Posted March 4, 2012 Nordöstra Skåne har ett tätt bestånd av Harbeth, så även här. Motljuset var besvärande denna eftermiddag samtidigt som det är lite pilligt att ta bort fronten så jag har lånat en bild från fairaudio.de på Harbeth HL-5 som det spelas på i detta hem. Och i skarpt motljus presenterar sig anläggningen så här: Quote
Bebop Posted March 4, 2012 Author Posted March 4, 2012 Och det blev en liten vickning och det blev kväll ... här med två olika inställningar på kamerans vitbalans. Quote
Guest Musicus Posted March 4, 2012 Posted March 4, 2012 Och det blev en liten vickning och det blev kväll ... här med två olika inställningar på kamerans vitbalans. Ahh, kvalitet fremfor kvantitet, utrolig hva man få ut av en slik oppsetning om den er vel trimmad, og det synes som om eieren av denne har gjort, lytte inntrykk? mvh Quote
eliot Posted March 4, 2012 Posted March 4, 2012 Ett trevligt litet system som nog kan låta riktigt bra Quote
P-pan Posted March 4, 2012 Posted March 4, 2012 Den här heminredningen gör ju i sig att man riktigt kan se att det låter bra Soffbordet gillar jag skarpt. Quote
Bebop Posted March 10, 2012 Author Posted March 10, 2012 Kvällen övergick till spelning med många intressanta skivor. John Hiatt och Bring In the Family i Mobile Fidelity pressning lät fantastiskt bra. När jag kom hem satte jag på mitt "vanliga" ex. Som väl är låter även den utmärkt. Märkligt hur skivor kan växa när man får höra dem hos vänner. Det är ju en fantastisk platta. Janis Ian var i ropet på 70-talet. Hennes Between the Lines fanns då på min inköpslista med det blev aldrig av. Men nu skall jag skaffa den. Laid back musik med hög kvalitet. Följande plattor hade jag aldrig vare sig hört eller sett. De finns nu på min söklista. Diskoteket var inte gigantiskt men oerhört väl komponerat. Här fanns bara högsta karat bland vinylen som är utvalda både för musiken och ljudet. Jag kunde inte hitta en enda platta som kändes överflödig. Quote
eliot Posted March 10, 2012 Posted March 10, 2012 Följande plattor hade jag aldrig vare sig hört eller sett. De finns nu på min söklista. http://i106.photobucket.com/albums/m271/Ro...l/DaveAlvin.jpg Diskoteket var inte gigantiskt men oerhört väl komponerat. Här fanns bara högsta karat bland vinylen som är utvalda både för musiken och ljudet. Jag kunde inte hitta en enda platta som kändes överflödig. Den skivan lyssnade jag på hos Jürg Schopper i Schweiz i somras och jag fotograferade av omslaget för att inte glömma den - tack för att du påminde mig Quote
calle_jr Posted March 10, 2012 Posted March 10, 2012 Mycket trevligt system! :mm: http://i106.photobucket.com/albums/m271/Ro...63BKuzmaRef.jpg ... och med än mer kompetenta armen Kuzma 4Point En fantastisk arm som av Michael Fremer räknas som nummer ett eller två beroende av pickupval. Dr Feickert räknar också den som världens bästa arm liksom Calle_Jr http://i106.photobucket.com/albums/m271/Ro...167BKuzma4P.jpg Som ägare av en får jag väl räknas som partisk http://i106.photobucket.com/albums/m271/Ro...l/JohnHiatt.jpg http://i106.photobucket.com/albums/m271/Ro...al/JanisIan.jpg http://i106.photobucket.com/albums/m271/Ro...l/DaveAlvin.jpg http://i106.photobucket.com/albums/m271/Ro...l/RareEarth.jpg Diskoteket var inte gigantiskt men oerhört väl komponerat. Här fanns bara högsta karat bland vinylen som är utvalda både för musiken och ljudet. Jag kunde inte hitta en enda platta som kändes överflödig. De exempel du visar bekräftar det :mm: Bring The Family på mofi har jag sneglat på några gånger. En raritet. Hiatt har nästan bara gjort mellanplattor, men den och är mycket bra. Quote
Timbre™ Posted March 10, 2012 Posted March 10, 2012 Och det blev en liten vickning och det blev kväll ... här med två olika inställningar på kamerans vitbalans. http://i106.photobucket.com/albums/m271/Ro...versiktkvll.jpg http://i106.photobucket.com/albums/m271/Ro...versiktkvll.jpg Härlig miljö och om albumet till vänster är en audiofilutgåva från Speakers Corner (V6-8545) kommer Astrud Gilberto att dyka upp i vänster kanal på The Girl From Ipanema vilket jag aldrig tidigare har varit med om. Trodde först att pickupen var feluppkopplad... Quote
iroise Posted March 10, 2012 Posted March 10, 2012 inredningen bord/stolar, mycket fina, ser som de var gjorda på 50-60-talet!? Harbethtalarna ser, i mina ögon, stora ut vilket jag inte trodde de var. Rare Earth är bra ett mellanting mellan heavy/prog!! Quote
Bebop Posted March 10, 2012 Author Posted March 10, 2012 inredningen bord/stolar, mycket fina, ser som de var gjorda på 50-60-talet!? Harbethtalarna ser, i mina ögon, stora ut vilket jag inte trodde de var. Rare Earth är bra ett mellanting mellan heavy/prog!! ... och Tempations, t ex deras Masterpiece Quote
Bebop Posted March 11, 2012 Author Posted March 11, 2012 En annan guldklimp som spelades var ett album med Laurindo Almeida & Ray Brown som jag aldrig sett eller hört. Laurindo står mer för musikalitet än teknisk brillians och det räcker långt, inte minst tillsammans med Ray Brown, Den är utgiven av tyska Jeton som pressar lite audiofilplattor. Sortmentet är inte alldeles upphetsande men de har några intressanta plattor som man kan köpa här om man inte hittar dem i lokala butiken. Quote
eliot Posted March 11, 2012 Posted March 11, 2012 Jag skrev ett inlägg om Audiophile Legends utgåvorna som är återutgåvor av Direktgraverade skivor och eftersom man då oftast inte spelade in samtidigt är det överföringar från direktgraverad vinyl... Quote
Bebop Posted March 11, 2012 Author Posted March 11, 2012 Jag skrev ett inlägg om Audiophile Legends utgåvorna som är återutgåvor av Direktgraverade skivor och eftersom man då oftast inte spelade in samtidigt är det överföringar från direktgraverad vinyl... Intressant tråd från Euphonias barndom. En del av de redovisade albumen har jag i mina hyllor. Inte visste jag att K-man hanterat den ädla vinylen med sådan inlevelse... Oavsett hur överföringen gått till så har de gjort det bra. Quote
K-man Posted March 11, 2012 Posted March 11, 2012 Intressant tråd från Euphonias barndom. En del av de redovisade albumen har jag i mina hyllor. Inte visste jag att K-man hanterat den ädla vinylen med sådan inlevelse... Oavsett hur överföringen gått till så har de gjort det bra. Hehee....ibland så glimmar jag till.... \\K-man Quote
Recommended Posts