Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ute vankas vårsång och pilfinken får snart leta föda på egen hand...

2141Pilfink.jpg

Inomhus är det fortfarande hifi-säsong och njutningen är total...

2157fond.jpg

Följ med till en analog borg med en sällsynt välkomponerad vinylsamling

och där 60-talet satt sin prägel

2200skivhylla.jpg

Posted

Nu rycker han igång ordentligt tror jag.

Två startade reportage på lika många dagar :icon_smile_cool:

Bara att lösa en biljett och slå sig ner framför datorn m.a.o.

... F5, F5... F5, F5....

Posted
Nu rycker han igång ordentligt tror jag.

Två startade reportage på lika många dagar :icon_smile_cool:

Bara att lösa en biljett och slå sig ner framför datorn m.a.o.

... F5, F5... F5, F5....

Ibland händer det att Mr Walker ger sig ut på stan och möter busarna ...

Jag ber dig dock att spara på F5:orna för imorgon drar jag iväg på resa igen. Tillbaka på torsdag (om nu inte strejken i Frankfurt ställer till det ...) Men innan dess ett par bilder.

För en sann vinylvän och estet krävs det också försklassiga komponenter och den första hittar vi monterad i tonarmsskalet - Benz LP - en av mina favoriter.

2164BenzLP.jpg

I detta kunskapstyngda forum är det inte lätt att vara hemlighetsfull men i väntan på min retur så kan vi ju ändå testa kunskaperna.

2159spelardetalj.jpg

Posted
Hos Calle_Jr :unsure::Thinking:

Men jag kom på i samma veva att PU inte stämmer,hmm...

edit:tillägg

Nej, den här gången får vi söka oss utanför Euphonias och andra forums medlemslistor ... :)

Posted
Ibland händer det att Mr Walker ger sig ut på stan och möter busarna ...

Jag ber dig dock att spara på F5:orna för imorgon drar jag iväg på resa igen. Tillbaka på torsdag (om nu inte strejken i Frankfurt ställer till det ...) Men innan dess ett par bilder.

Okej,

då hinner jag m.a.o damma av tangentbordet men framför allt stereon :app:

Posted

Va gött, precis vad jag behövde...själv sitter jag jämte en hög med vinyl som jag funderar på vad jag skall göra med...har ju ingen svarv...och ingen plats...

\\K-man

Posted
Va gött, precis vad jag behövde...själv sitter jag jämte en hög med vinyl som jag funderar på vad jag skall göra med...har ju ingen svarv...och ingen plats...

\\K-man

Att såna problem skall få uppstå för jäkligt,annars har jag lite plats över :mm:;)

Posted (edited)
Att såna problem skall få uppstå för jäkligt,annars har jag lite plats över :mm:;)

Han har säkert bara 80-talsspårade frisbees ;)

För övrigt kanske det inte är helt fel å´tro att den fina Kuzman och dess ägare håller till i Kristianstad ???

Edited by P-pan
Posted

Det här ser spännande ut!

Nya bekantskaper är aldrig fel och här ser hyllinnehållet i vart fall antalsmässigt vara välmatat.

Av ingressen att döma så blir det en del nakna musikupplevelser :D

Calm

Posted

Hemma igen ... :app:

Som redan påpekats så har vi en vinylspelare från Slovenska Kuzma

2162BKuzmaPSU.jpg

... och närmare bestämt den mycket kompetenta Kuzma Stabi Reference

2163BKuzmaRef.jpg

... och med än mer kompetenta armen Kuzma 4Point En fantastisk arm som av Michael Fremer räknas som nummer

ett eller två beroende av pickupval. Dr Feickert räknar också den som världens bästa arm liksom Calle_Jr :icon_smile_cool:

2167BKuzma4P.jpg

Posted

Och här har vi då hela härligheten - i mitt tycke en av de vackraste skivspelarna och en fantastisk sådan även ljudmässigt.

2168BKuzma4P.jpg

Det är en tung pjäs. Om jag minns rätt sa värden att den väger drygt 50 kg inklusive plint.

2172BKuzmaRef.jpg

Vad den rätta termen heter vet jag inte, men jag skulle säga att plinten är en sandwichkonstruktion där den undre delen

är fast och den övre delen är rörlig med någon form av suspension mellan lagren. Den glasaktiga avdelaren i plinten och

i skivtallriken är någon form av plexiglas (tror jag). Motsljuset får den nästan att se ut som en ledbelysning men så är inte fallet.

2171BKuzmaRef.jpg

Riaa-steget kommer från tyska ASR och deras mycket prisvärda Mini Basis som är mycket flexibel att anpassa till marknadens flesta pickuper.

2170BASRMinibasis.jpg

Posted

Gallren skvallrar om att förstärkeriet kommer från England.

2176BEAR8L6.jpg

Samma gäller för högtalarkablarna, vars rödsvarta signum avslöjar att de är från Chord (inte att förväxla med förstärkarbyggaren med samma namn).

2177BChord.jpg

Här huserar Tim de Paravicinis integrerade förstärkare EAR 8L6 (en fotografs mardröm...)

2175BEAR8L6.jpg

EAR's hemsida visar följande specifikation:

• Power output 50 watts/channel (30Hz - 15kHz at 1% THD into rated load)

• Power Bandwidth 15Hz - 40kHz at less than 3% THD

• I.M.D. Less than 1% at any level from 10mW to 50 Watts

• Output Damping Factor 12

• Signal to Noise Ratio 85dB

• Input Sensitivity 200mV

• Input Impedance 47k Ohms

• Power Consumption 200 watts total

• Weight 20kg

• Size W 405mm, D 405mm, H 150mm

• Valves List 2 x ECC83, 2 x ECC85, 8 x EL34

Inte så imponerande för en transistorvän men för musiknjutare är det här en specifikation förmedlar musikåtergivning av högsta karat.

2180BEAR.jpg

Från hemsidan har jag lånat en reflexfri bild:

B8l6n.jpg

Posted

Så här är elektronik och mekanik uppställd. Under bänken, som är draperad med rispapper för att dölja fula kablar.

Ett blått sken avslöjar att ytterligare elektronik bak rispapperet. Det är nätrenare från IsoTek

2189BUppstllningen.jpg

Posted

Nordöstra Skåne har ett tätt bestånd av Harbeth, så även här.

2194Harbeth.jpg

Motljuset var besvärande denna eftermiddag samtidigt som det är lite pilligt att ta bort fronten så jag har lånat en bild från

fairaudio.deHarbeth HL-5 som det spelas på i detta hem.

HarbethHL5.jpg

Och i skarpt motljus presenterar sig anläggningen så här:

2197versikt.jpg

Posted

Och det blev en liten vickning och det blev kväll ... här med två olika inställningar på kamerans vitbalans.

2208Bversiktkvll.jpg

2206Bversiktkvll.jpg

Guest Musicus
Posted
Och det blev en liten vickning och det blev kväll ... här med två olika inställningar på kamerans vitbalans.

2208Bversiktkvll.jpg

Ahh, kvalitet fremfor kvantitet, utrolig hva man få ut av en slik oppsetning om den er vel trimmad, og det synes som om eieren av denne har gjort, lytte inntrykk?

mvh

Posted

Kvällen övergick till spelning med många intressanta skivor.

2210Spelning.jpg

John Hiatt och Bring In the Family i Mobile Fidelity pressning lät fantastiskt bra. När jag kom hem satte jag på mitt "vanliga" ex.

Som väl är låter även den utmärkt. Märkligt hur skivor kan växa när man får höra dem hos vänner. Det är ju en fantastisk platta.

JohnHiatt.jpg

Janis Ian var i ropet på 70-talet. Hennes Between the Lines fanns då på min inköpslista med det blev aldrig av. Men nu skall jag

skaffa den. Laid back musik med hög kvalitet.

JanisIan.jpg

Följande plattor hade jag aldrig vare sig hört eller sett. De finns nu på min söklista.

DaveAlvin.jpg

RareEarth.jpg

Diskoteket var inte gigantiskt men oerhört väl komponerat. Här fanns bara högsta karat bland vinylen som är utvalda

både för musiken och ljudet. Jag kunde inte hitta en enda platta som kändes överflödig.

2199Bibliotek.jpg

Posted
Följande plattor hade jag aldrig vare sig hört eller sett. De finns nu på min söklista.

http://i106.photobucket.com/albums/m271/Ro...l/DaveAlvin.jpg

RareEarth.jpg

Diskoteket var inte gigantiskt men oerhört väl komponerat. Här fanns bara högsta karat bland vinylen som är utvalda

både för musiken och ljudet. Jag kunde inte hitta en enda platta som kändes överflödig.

Den skivan lyssnade jag på hos Jürg Schopper i Schweiz i somras och jag fotograferade av omslaget för att inte glömma den - tack för att du påminde mig :blush

Posted

Mycket trevligt system! :mm: :mm:

http://i106.photobucket.com/albums/m271/Ro...63BKuzmaRef.jpg

... och med än mer kompetenta armen Kuzma 4Point En fantastisk arm som av Michael Fremer räknas som nummer

ett eller två beroende av pickupval. Dr Feickert räknar också den som världens bästa arm liksom Calle_Jr :icon_smile_cool:

http://i106.photobucket.com/albums/m271/Ro...167BKuzma4P.jpg

Som ägare av en får jag väl räknas som partisk :unsure:

http://i106.photobucket.com/albums/m271/Ro...l/JohnHiatt.jpg

http://i106.photobucket.com/albums/m271/Ro...al/JanisIan.jpg

http://i106.photobucket.com/albums/m271/Ro...l/DaveAlvin.jpg

http://i106.photobucket.com/albums/m271/Ro...l/RareEarth.jpg

De exempel du visar bekräftar det :mm: :mm:

Bring The Family på mofi har jag sneglat på några gånger. En raritet.

Hiatt har nästan bara gjort mellanplattor, men den och

är mycket bra.
Posted

http://i106.photobucket.com/albums/m271/Ro...versiktkvll.jpg

http://i106.photobucket.com/albums/m271/Ro...versiktkvll.jpg

Härlig miljö och om albumet till vänster är en audiofilutgåva från Speakers Corner (V6-8545) kommer Astrud Gilberto att dyka upp i vänster kanal på The Girl From Ipanema vilket jag aldrig tidigare har varit med om.

Trodde först att pickupen var feluppkopplad... :Thinking::)

Posted

inredningen bord/stolar, mycket fina, ser som de var gjorda på 50-60-talet!? Harbethtalarna ser, i mina ögon, stora ut vilket jag inte trodde de var.

Rare Earth är bra ett mellanting mellan heavy/prog!!

Posted
inredningen bord/stolar, mycket fina, ser som de var gjorda på 50-60-talet!? Harbethtalarna ser, i mina ögon, stora ut vilket jag inte trodde de var.

Rare Earth är bra ett mellanting mellan heavy/prog!!

... och Tempations, t ex deras Masterpiece

Posted

En annan guldklimp som spelades var ett album med Laurindo Almeida & Ray Brown som jag aldrig sett

eller hört. Laurindo står mer för musikalitet än teknisk brillians och det räcker långt, inte minst tillsammans

med Ray Brown,

LaurindoAlmeida.jpg

Den är utgiven av tyska Jeton som pressar lite audiofilplattor. Sortmentet är inte alldeles upphetsande men de har några intressanta plattor som man kan köpa här om man inte hittar dem i lokala butiken.

Posted

Jag skrev ett inlägg om Audiophile Legends utgåvorna som är återutgåvor av Direktgraverade skivor och eftersom man då oftast inte spelade in samtidigt är det överföringar från direktgraverad vinyl...

Posted
Jag skrev ett inlägg om Audiophile Legends utgåvorna som är återutgåvor av Direktgraverade skivor och eftersom man då oftast inte spelade in samtidigt är det överföringar från direktgraverad vinyl...

Intressant tråd från Euphonias barndom. En del av de redovisade albumen har jag i mina hyllor. Inte visste jag att K-man hanterat den ädla vinylen med sådan inlevelse... :o

Oavsett hur överföringen gått till så har de gjort det bra.

Posted
Intressant tråd från Euphonias barndom. En del av de redovisade albumen har jag i mina hyllor. Inte visste jag att K-man hanterat den ädla vinylen med sådan inlevelse... :o

Oavsett hur överföringen gått till så har de gjort det bra.

Hehee....ibland så glimmar jag till.... :)

\\K-man