Guest Musicus Posted February 27, 2012 Posted February 27, 2012 (edited) Har ved ett antall bestillinger fra cdon den siste tiden fått beskjed om at de ikke kan levere cder fra ECM, noen som har opplevd det samme? Evnt tips på hvor en kan handle ECM på nettet mottas med takk, som ett komplement til allerede kjente siter... mvh Edited February 27, 2012 by Musicus Quote
Guest Musicus Posted February 27, 2012 Posted February 27, 2012 Har lagt en bestilling hos Ginza og se om det er bedre respons der ... mvh Quote
Almen Posted February 27, 2012 Posted February 27, 2012 Jag tycker CDON generellt är ganska dåliga på det; det är ofta mina beställningar avbeställs, och jag tror inte det är specifikt ECM. Quote
plundin™ Posted February 27, 2012 Posted February 27, 2012 Handlar aldrig från CDON, deras serviceovillighet gör att dom går helt bort! ECM, i den mån jag handlar deras plattor, så gör jag precis som Ginza och handlar direkt från importören!!! (Dock handlar jag mycket av en del av deras andra distributioner! (ie klassiskt)) Förmodligen inte billigare, men jäkligt bekvämt! /ptr Quote
Guest Musicus Posted February 27, 2012 Posted February 27, 2012 Det samstemmer godt med mine erfaringer, de leverer ikke like mye og sikkert som tidligere, kanskje på tide å finne en ny hovedleverandør, får se hvordan det funker hos Ginza... mvh Quote
Guest Musicus Posted February 27, 2012 Posted February 27, 2012 Handlar aldrig från CDON, deras serviceovillighet gör att dom går helt bort! ECM, i den mån jag handlar deras plattor, så gör jag precis som Ginza och handlar direkt från importören!!! (Dock handlar jag mycket av en del av deras andra distributioner! (ie klassiskt)) Förmodligen inte billigare, men jäkligt bekvämt! /ptr Der kom linken jeg hadde håpet, thanks!! mvh Quote
calm Posted February 27, 2012 Posted February 27, 2012 Det är så här att Naxos har tagit över distributionen i Sverige av ACT och ECM. Vilket ger bättre lagerhållning och distribution och snabbare till affär. Eftersom Naxos själva direktsäljer via sin hemsida http://www.naxosdirect.se/, så kan jag tänka mig att CDON och Ginza inte gillar konkurrensen och därför minskar sin försäljning av de bolagen. Naxos fungerar utmärkt, men har också testat att beställa direkt från nämnda bolag, ECM och ACT. Beställde idag två nya cd från ACT som kostar 41 euro inklusive frakt. Får hem grejorna direkt till dörren. Fungerar även kvällstid. Tar någon dag mer, men kan få plattorna direkt från releasedagen. Calm Quote
Bebop Posted February 27, 2012 Posted February 27, 2012 Det är så här att Naxos har tagit över distributionen i Sverige av ACT och ECM. Vilket ger bättre lagerhållning och distribution och snabbare till affär. Eftersom Naxos själva direktsäljer via sin hemsida http://www.naxosdirect.se/, CDON är bannlyst hos mig också (ref Plundin) efter allt för många knäckta fodral. Jag har betydligt bättre erfarenheter från Ginza, men mest handlar jag också från Naxos direkt när jag köper i Sverige. Jag öfredrar dock Amazon i USA eller UK. Det tar sällan mer än en vecka och priserna är betydligt lägre, för ECM ca 120-130:- inklusive frakt (se exempel. Dessvärre saknas skivaffärer i min landsände, annars är det trevligast att handla i en butik med god sortering typ Bengans i Göteborg. Men priserna börjar dra iväg, tycker jag. Quote
Vox Posted February 27, 2012 Posted February 27, 2012 Än så länge finns det två skivaffärer i stan där jag bor varav jag handlar i en av dem. Jag har nu slutat köpa på nätet och köper/beställer allt hos dem. Visst kostar det lite mer, men jag vill gärna att de skall finnas kvar så möjlighet finns att glida in för att bläddra i skivbackarna samt "prata musik". Quote
Guest Musicus Posted February 27, 2012 Posted February 27, 2012 Dessvärre saknas skivaffärer i min landsände, annars är det trevligast att handla i en butik med god sortering typ Bengans i Göteborg. Men priserna börjar dra iväg, tycker jag. Bengans er ofte besøkt, men deres beholdning av lite eldre ECM er ikke alltid på topp, ellers handles det mye annen musikk der, foredrar også butikker man kan gå og fordype seg i albumene. mvh Quote
Guest Musicus Posted March 2, 2012 Posted March 2, 2012 Har lagt en bestilling hos Ginza og se om det er bedre respons der ... mvh Da var den landet, de leverte både snabbt og helt, cdon er på vei ut som min hovedleverandør, skal forsøke legge neste bestilling direte fra naxos.se og se hvordan det blir .. mvh Quote
calm Posted March 2, 2012 Posted March 2, 2012 Har använt Naxos som jag tycker är bra. Dock tar det lite längre tid innan de får in nyheter från t.ex. ACT eller ECM. Via Posten. Fn har jag beställningar hos ACT direkt som fungerar så när som att de levererar via speditör och då skall man ringa och beställa utkörning men det kan ske någon dag senare även efter kl 17.00. Amazon u.k och de. Leverans via posten som kan hämtas i min matvaruaffär 7.00 till kl 22.00. Fungerar perfekt. CDON via posten. Aldrig allt i lager med förseningar och uteblivna leveranser. Hämtas på posten som ovan. CD-Japan. Bra men extremt dyrt om de hamnar i tullen. Via posten som ovan. Calm Quote
Guest Musicus Posted March 2, 2012 Posted March 2, 2012 Har använt Naxos som jag tycker är bra. Dock tar det lite längre tid innan de får in nyheter från t.ex. ACT eller ECM. Via Posten. Calm Det her ser ut å passe meg, får legge bestillingen i perioden når jeg er på jobb slik at de ligger hjemme tills jeg kommer (Jobber 14dgr/ Fri 14 dgr) da kan jeg leve med at det tar noe lengre tid .. mvh Quote
Guest Musicus Posted March 30, 2012 Posted March 30, 2012 Ja det får en si, la bestillingen på onsdag og fikk de hjem idag, 2 stk ECM skiver som cdon ikke klarte fixe, Naxos ordnet det elegant og snabbt, det blir ikke siste bestillingen .. mvh Quote
calm Posted March 30, 2012 Posted March 30, 2012 Ibland kan man undra hur distributionen egentligen fungerar. Förbeställde innan släpp både EST 301 och Brad Mehldaus senaste och fick dessa igår med posten. Något sent eftersom både NK och Bengans i Sthlm haft EST i en vecka. Detta från Amazon.uk som normalt är hyggligt snabba. Calm PS Klanggeheimat var ytterst snabba på betalning men långt långsammare på leverans. Vi pratar 3 veckor från beställning av tre vinyler. Quote
Guest Musicus Posted March 30, 2012 Posted March 30, 2012 Ibland kan man undra hur distributionen egentligen fungerar. Förbeställde innan släpp både EST 301 och Brad Mehldaus senaste och fick dessa igår med posten. Något sent eftersom både NK och Bengans i Sthlm haft EST i en vecka. Detta från Amazon.uk som normalt är hyggligt snabba. Calm PS Klanggeheimat var ytterst snabba på betalning men långt långsammare på leverans. Vi pratar 3 veckor från beställning av tre vinyler. CDON brillerte med leveransen av 301, den kom relativt snabbt og har snurret her noen ganger allerede, mens de er helt håpløse på ECM, mestedels av mine jazz innkjøp er ECM så det er godt å finne en som leverer snabbt og har endel i lager, det gjelder å kjøpe på seg nu når "alle" erklærer cdén død og utbudet minsker ... mvh Quote
Vox Posted March 30, 2012 Posted March 30, 2012 Förbeställde innan släpp både EST 301 och Brad Mehldaus senaste och fick dessa igår med posten. Något sent eftersom både NK och Bengans i Sthlm haft EST i en vecka. Detta från Amazon.uk som normalt är hyggligt snabba. Skulle tro att det har att göra med att EST har släppt sina senaste album först i Sverige innan de släpps internationellt. Quote
Recommended Posts