Bebop Posted February 25, 2012 Posted February 25, 2012 Tjänsten drog mig västerut och då passade jag på att ta mig till HiFi-Consult för en kopp java och Luddes demo av Moons "mellanklassare" Som f.d. boende i Montreal och Kanada, så väcker Moon från Simaudio i Boucherville i en av Montreals förorter lite minnen. Det är en av de hifi-tillverkare som t o m lyckats bli profeter i sitt eget land, framför allt i provinsen Quebec som gläds åt varje framgång i förhållande till märken som kommer från provinsen Ontario (Toronto). Högtalarna Verity är en annan av provinsens Quebecs stora. Simaudio har tillverkats hifi sedan 1980 och är ett väl etablerat märke i Nordamerika och vi ser dem mer och mer även här i Europa och Stylus Audio ligger inte på latsidan. Tillsammans med HiFi Consult körde man en demohelg av framför allt CD-spelaren 650D och den integrerade 125 wattaren 600i. Quote
Bebop Posted February 25, 2012 Author Posted February 25, 2012 Här den eleganta integrerade förstärkaren 600i Här samsas Moon i hyllorna med Burmester. Det varvades med spelningar över Tidal och Sonus Fabers utmärkta golvare Liuto (på bilden) som låter fantastiskt bra för rimliga pengar. Quote
Bebop Posted February 25, 2012 Author Posted February 25, 2012 Som vanligt när Ludwig är i farten så spelas det också vinyl. Idag via Clearadios lilla nätta och stilrena Performence (om jag såg rätt) som för dagen blivit utrustad med Lyras instegspickup Delos. Moon har även riaa-steg och idag spelades det över deras LPS 5.3 och separata nätdelen PSX 5.3 Moon har även rena instegsmodeller av både RIAA och DAC:ar för ca 6,000 per del. Idag fanns de enbart på torrdemo. Quote
Bebop Posted February 25, 2012 Author Posted February 25, 2012 Som framgår av bilderna användes det svarta koner under varje apparat. De kommer från Nordost och heter Sort Kones. Om jag förstod det rätt så sitter det en kula överst i aluminium, brons eller titan som tangerar en keramikkula i konens hölje. Naturligtvis skall detta ge betydligt bättre ljud. Personligen är jag ytterst tveksam till den här typen av tweaks. Vi körde samma låt fram och tillbaka och det smärtar att erkänna att något tycktes hända (till det bättre) men jag är inte riktigt säker. Någon tyckte rösten blev renare - själv upplevde jag att ljudbilden höjdes, blev mindre krympt. De är hursomhelst tillräckligt intressanta för att fördjupa sig i ytterligare. De var t o m lösbara ekonomiskt. Jag kom rätt sent så det blev lite kort om tid för djupare lyssning. Demon visade dock att den som tror att man behöver spendera en förmögenhet på hifi för att det skall låta bra har fel. Jag tycker det lät fantastiskt bra. Med tanke på att det var drygt 50 stycken besökande under fredagen så kan det ju vara kul att höra andra intryck... Quote
Guest Musicus Posted February 25, 2012 Posted February 25, 2012 Husker du prisen på cdp'en og den integrerte? mvh Quote
Bebop Posted February 25, 2012 Author Posted February 25, 2012 Husker du prisen på cdp'en og den integrerte? mvh Enligt Stylus Audios prislista - 69,000 per del. Fortfarande en hel del pengar men långt ifrån de nivåer som det ofta pratas om i s k high-end sammanhang Quote
Guest Musicus Posted February 25, 2012 Posted February 25, 2012 Enligt Stylus Audios prislista - 69,000 per del. Fortfarande en hel del pengar men långt ifrån de nivåer som det ofta pratas om i s k high-end sammanhang Ok, takker! Får ta en tur forbi når en er på land igjen, vet du om de blir stående igjen i butikken? mvh Quote
Bebop Posted February 25, 2012 Author Posted February 25, 2012 Ok, takker! Får ta en tur forbi når en er på land igjen, vet du om de blir stående igjen i butikken? mvh Nej - den frågan överlåter jag åt Ludde eller någon av konsulterna. Quote
conan Posted February 25, 2012 Posted February 25, 2012 Som framgår av bilderna användes det svarta koner under varje apparat. De kommer från Nordost och heter Sort Kones. Om jag förstod det rätt så sitter det en kula överst i aluminium, brons eller titan som tangerar en keramikkula i konens hölje. Naturligtvis skall detta Såg att de kostade 2800kr/st hos Ljudmakarn. Personligen anser jag att man köper 1 del ljudförbättring och 99 delar design. Det *har* betydelse att ändra mekanisk jord hos en apparat - och man kan prova själv med hjälp av enkla medel - t ex att spänna fast CD-spelaren i hifihyllan med hjälp av träklossar eller liknande (ovan och under mot hyllplanen). Det kan ha en effekt till det bättre - eller sämre. Det får man reda på genom att lyssna ett tag och sedan byta tillbaka till "utan klossar". Quote
Bebop Posted February 25, 2012 Author Posted February 25, 2012 Såg att de kostade 2800kr/st hos Ljudmakarn. Personligen anser jag att man köper 1 del ljudförbättring och 99 delar design. Det *har* betydelse att ändra mekanisk jord hos en apparat - och man kan prova själv Det priset avser förmodligen titanvarianten. Brons kostade ca 1,200 styck och aluminiumvarianten drygt hälften. Quote
jbwe72 Posted February 25, 2012 Posted February 25, 2012 Satt och skrev ett svar när det kom en post till i tråden, då blev det mera rimligt med priset. Det finns fler fötter som bygger på samma princip som dessa. MVH jbwe72 Quote
calle_jr Posted February 25, 2012 Posted February 25, 2012 Tjänsten drog mig västerut och då passade jag på att ta mig till HiFi-Consult för en kopp java och Luddes demo av Moons "mellanklassare" http://i106.photobucket.com/albums/m271/Ro...emo/Montage.jpg :mm: Vilken bild! spänna fast CD-spelaren i hifihyllan med hjälp av träklossar Om man har koner är det intressant att vända spetsen för den som tar mest tyngd nedåt, och de andra två med spetsen uppåt. Att trycka in spetsen i häftmassa är ytterligare en variant, som dessutom förhindrar apparaten att glida Quote
Bimota Posted February 26, 2012 Posted February 26, 2012 Ok, takker! Får ta en tur forbi når en er på land igjen, vet du om de blir stående igjen i butikken? mvh Hej! Ludwig här. Jodå - vi bestämde oss för att låta MOON 650D och 600i stå kvar i butiken under kommande vecka också, för att låta er som inte hade möjlighet att närvara i fredags och lördags ha en chans att höra kombinationen också. OBS! Det är väl värt besväret att ta sig en tur! Ni kommer INTE att bli besvikna. Tack för intresset, och stort tack till alla som kom och lyssnade och resonerade. Vi hade två proppfulla dagar, med många roliga möten och diskussioner. Alla glada. Inklusive undertecknad. Quote
Bimota Posted February 26, 2012 Posted February 26, 2012 Det priset avser förmodligen titanvarianten. Brons kostade ca 1,200 styck och aluminiumvarianten drygt hälften. De finns i fyra olika varianter: Aluminiumkon (med topp och bottenstycke) med stålkula för 600:- styck, aluminium med keramisk kula för 675:- styck, brons med keramisk kula för 1.200:- styck, och så dyringen titan med keramisk kula för 2.800:- styck. Bäst "bang for the buck" är helt klart tvåan - den med aluminium och keramisk kula. Oftast räcker det med tre under en apparat. Då hamnar man på ungefär en tvåtusing. Det är lätt som en plätt att höra skillnad på återgivningen med och utan dedikerade fötter. Sedan är det ju upp till var och en att bedöma vad som känns prisvärt i sammanhanget. Det är högst individuellt. Men det är ju inget köptvång på ljudförbättrande åtgärder som apparatfötter eller bra ström eller t ex ett bra rack. Det är bara en glad hobby, som man får ägna sig åt i vilken takt man vill. Man har ju olika preferenser rent estetiskt också. En del är helt inne på do-it-yourself-spåret, och vill gärna hitta på egna fiffiga lösningar på allt. Det är ju tillåtet. Andra föredrar redan framforskade och formgivna produkter som är optimerade i form och funktion redan från början. Min uppgift är att åka och visa upp sådana produkter, och jag noterar att intresset är stort! Det är kul tycker jag. Och jag fick många kommentarer den här helgen om att formgivning är en väl så intressant parameter på en produkt som ska bo i ens hem under många år. Inte alls oviktigt i sammanhanget, menar många. Tackar återigen för samvaron och intresset, och önskar att vi ses nästa gång igen. Vad gäller HiFi Consult så är det dags igen i april nästa gång. Trevlig helg också. //Ludwig Quote
Guest Musicus Posted February 26, 2012 Posted February 26, 2012 (edited) Hej! Ludwig här. Jodå - vi bestämde oss för att låta MOON 650D och 600i stå kvar i butiken under kommande vecka också, för att låta er som inte hade möjlighet att närvara i fredags och lördags ha en chans att höra kombinationen också. OBS! Det är väl värt besväret att ta sig en tur! Ni kommer INTE att bli besvikna. Tack för intresset, och stort tack till alla som kom och lyssnade och resonerade. Vi hade två proppfulla dagar, med många roliga möten och diskussioner. Alla glada. Inklusive undertecknad. Takker for info, får legge en tur innom når en hjemme i Gbg igjen.. mvh Edited February 26, 2012 by Musicus Quote
new order Posted February 26, 2012 Posted February 26, 2012 Angående diverse isolatorer eller fötter som man stoppar under apparater,så hade jag turen att få låna hem och testa,innan jag skaffade några. Symposium Rollerblocks Jr som jag använder är av liknande lösning som nordost.De kommer aldrig att säljas,de funkar alldeles för bra. Skoj att Moon får sig lite uppmärksamhet.Bra,lättanvänd,enkel att leva med elektronik som bara gör sitt jobb.Jag gillar dom som f-n. /n.o Quote
lindome Posted February 26, 2012 Posted February 26, 2012 Passar på att tacka för en bra demo Angående konernas vara eller icke vara: Bästa sättet är att testa hemma på sin egen anläggning... Jag fick ett bryskt uppvaknande då Ludwig och jag testade hos mig Kanske är ännu nyttigare under rörelektronik som hos mig.... Demon: Tack för att vi fick lyssna på Hörselmat - sicket drag i de små Liuto burkarna Quote
Bimota Posted February 27, 2012 Posted February 27, 2012 Passar på att tacka för en bra demo Demon: Tack för att vi fick lyssna på Hörselmat - sicket drag i de små Liuto burkarna Det är jag som bugar! Toppklass av dig att dyka upp med friska musikbidrag på våra tillställningar på Sveriges baksida. Fortsätt med det. Riktigt roligt hade vi med The Reddings "The Awakening" också. Det blir min nästa beställning helt klart. Anläggningen vi ställde upp visar att "source first" inte är så dumt ändå. Viktigt att montera pickupen noggrant med andra ord. Är man osäker själv, bör man låta sin kunniga butik ta hand om detta. Jag lade 45 minuter på att montera Lyra Delos i Clearaudio-spelaren, och det hela blev förbluffande bra. Bevara signalen så bra det går hela vägen fram till högtalarna, och vi får det kalas-drag som vi upplevde ur i sammanhanget modesta högtalare i helgen. Liuto kan låta väldigt fullvuxna och kaxiga, precis som du noterar i ditt inlägg! Finns fortfarande för lyssning i butiken, och kommer att finnas fortlöpande. MOON 600i och 650D finns veckan ut, och en bit in på nästa vecka. Ta en extra sväng dit, ni som inte hann med i helgen, som sagt. Jag har för övrigt kommit med ett uppgraderings-förslag till butiken också... ...att skaffa en riktig kaffebryggare. Typ en Mocca Master eller liknande. Med melittafilter och grejer. Testa det! Det är jättegott. Strunta i mjölk och sånt trams, bara en kopp svart kaffe. Det gillar vi här på framsidan. På återhörande och bästa hälsningar Ludwig Quote
P-pan Posted February 27, 2012 Posted February 27, 2012 Jag har för övrigt kommit med ett uppgraderings-förslag till butiken också... ...att skaffa en riktig kaffebryggare. Typ en Mocca Master eller liknande. Med melittafilter och grejer. Testa det! Det är jättegott. Strunta i mjölk och sånt trams, bara en kopp svart kaffe. Det gillar vi här på framsidan. Jösses... Förslag II, skaffa en riktig kompaktanläggning. Typ en Limited Label eller något. Med power-bass funktion och grejor. Testa ! Det låter kanon. Skippa kablar och sånt krafs, bara en enkel ljudmaskin helt enkelt. Det gillar vi på Svenssonsidan ... Ludwig, det kaffet som serveras i denna lokal skojar man inte bort i första taget... ...måste ha varit bland det godaste du smakat va... ? För övrigt, tack för en trevlig snabbresumé av demon Quote
lindome Posted February 27, 2012 Posted February 27, 2012 Roligt att du har sån skön humor Ludwig:) Det gillar vi på framsidan Quote
Kilgore Posted February 27, 2012 Posted February 27, 2012 Strunta i mjölk och sånt trams, bara en kopp svart kaffe. Det gillar vi här på framsidan. På återhörande och bästa hälsningar Ludwig Va, har du flyttat till västkusten Ludwig? Quote
sladd Posted February 27, 2012 Posted February 27, 2012 Vi tackar Ludwig för insatsen i helgen. Vi tror att Ludwig egentligen är västkustare eftersom han trivs så gött här. Och hans fru är både vacker och kunnig i konsten att baka bullar. Månne kunde vi övertala L att överge räknestickans land? Vår nästa maskin såg ut såhär tror jag? ... . Quote
Stereotypen Posted February 27, 2012 Posted February 27, 2012 Vi tackar Ludwig för insatsen i helgen. Vi tror att Ludwig egentligen är västkustare eftersom han trivs så gött här. Och hans fru är både vacker och kunnig i konsten att baka bullar. Månne kunde vi övertala L att överge räknestickans land? Vår nästa maskin såg ut såhär tror jag? ... . AH! En Burmester-bryggare!!! Quote
Bimota Posted February 27, 2012 Posted February 27, 2012 Vi tackar Ludwig för insatsen i helgen. Vi tror att Ludwig egentligen är västkustare eftersom han trivs så gött här. Och hans fru är både vacker och kunnig i konsten att baka bullar. Månne kunde vi övertala L att överge räknestickans land? Typiskt västkustskt, skulle man kunna säga här! Tack för allt beröm om min humor och min frus vackra bullar. Känns jättebra. Göööörbra, änna, menar jag förståss. Hebbe lelle. Det är sant - jag trivs bra i Sävedalen. Det susar så fint där. Jag tackar tillbaka för att jag får föra oväsen i er fina butik, och för att ni accepterar mig trots min enkla smak. Jag har försökt idag att närma mig er genom att röra om i kaffet med en fisk, men det blev sådär. Ska försöka igen i morgon. Quote
Apexorca Posted February 28, 2012 Posted February 28, 2012 Som framgår av bilderna användes det svarta koner under varje apparat. De kommer från Nordost och heter Sort Kones. Om jag förstod det rätt så sitter det en kula överst i aluminium, brons eller titan som tangerar en keramikkula i konens hölje. Naturligtvis skall detta ge betydligt bättre ljud. Personligen är jag ytterst tveksam till den här typen av tweaks. Vi körde samma låt fram och tillbaka och det smärtar att erkänna att något tycktes hända (till det bättre) men jag är inte riktigt säker. Någon tyckte rösten blev renare - själv upplevde jag att ljudbilden höjdes, blev mindre krympt. De är hursomhelst tillräckligt intressanta för att fördjupa sig i ytterligare. De var t o m lösbara ekonomiskt. Jag kom rätt sent så det blev lite kort om tid för djupare lyssning. Demon visade dock att den som tror att man behöver spendera en förmögenhet på hifi för att det skall låta bra har fel. Jag tycker det lät fantastiskt bra. Med tanke på att det var drygt 50 stycken besökande under fredagen så kan det ju vara kul att höra andra intryck... Sammanträffande med mitt test... Slumpen faktiskt. Quote
Apexorca Posted February 28, 2012 Posted February 28, 2012 Jag kan bara konstatera att jag har taskig tajming. När det är Hi End mässa i Stockholm är jag i Götet och när det är demo i Götet är jag i Stockholm. Tur att det finns glada rapportörer. Tack!!! Quote
zood Posted February 28, 2012 Posted February 28, 2012 Jag kan bara konstatera att jag har taskig tajming. När det är Hi End mässa i Stockholm är jag i Götet och när det är demo i Götet är jag i Stockholm. Tur att det finns glada rapportörer. Tack!!! Prylarna står ju kvar så det är bara till att kika in:-) Quote
Guest Musicus Posted March 8, 2012 Posted March 8, 2012 Prylarna står ju kvar så det är bara till att kika in:-) Da takker jeg for en meget trivelig stund med Moon forsterkeriet og Tidal, en velspillende kombinasjon. Får samtidig ønske lykke til videre og på gjensyn om ikke for lenge zood!! mvh Quote
Recommended Posts