toobs Posted February 22, 2012 Posted February 22, 2012 Jaha, DÅ står man där som stans största pajas Det där med att läsa användar villkoren kanske man skulle börja göra. Mitt antagande att en internethandel med svensk adress och på svenska, som säljer med priser inklusive frakt, skulle betala momsen på det jag köper av dom - det var ju inte särskilt rätt. Leveransen av Dark side of the moon, Immersion box åtföljdes av en lösenavi på 300 kr (moms + adminisstrationsavgift) Efter mycket letande hittade jag under frågor och svar ett påpekande att jag kunde komma att måste betala införselavgift själv. Det tycker man att de kunde ha påtalat lite tydligare............. Så ni som frestas av deras ibland rätt låga priser bör ta detta i baktan innan ni köper. Hade jag beställt boxen på Ginza hade jag fått den för 200 kr mindre än den nu kostade - och mycket snababre också.... skrivet i affekt.... Quote
Käera Posted February 22, 2012 Posted February 22, 2012 Jäkligt tråkigt men tack för info,hade själv tänkt att beställa därifrån. Quote
Richard Posted February 22, 2012 Posted February 22, 2012 Har handlat några ggr på cdwow pga de låga priserna. Dock inte varit med om detta. Däremot tar det ju mycket längre tid än hos cdon eller ginza som är förstahandsvalen då jag handlar. Gillar också amazon uk. Quote
P-pan Posted February 22, 2012 Posted February 22, 2012 Leveransen av Dark side of the moon, Immersion box åtföljdes av en lösenavi på 300 kr (moms + adminisstrationsavgift) Efter mycket letande hittade jag under frågor och svar ett påpekande att jag kunde komma att måste betala införselavgift själv. Det tycker man att de kunde ha påtalat lite tydligare............. Surt när man får sådana här överraskningar efter ett köp man tycker är lite av ett "klipp". Men ibland går det ju trots allt bra så jag undrar lite över vilket fraktbolag de använde ? Quote
tomano58 Posted February 22, 2012 Posted February 22, 2012 (edited) Förstår ingenting av detta. Har beställt från WOWHD (tid. CDWOW) åtskilliga gånger och aldrig behövt betala moms. Eller har du köpt som företag? Det enda negativa som hänt mig är de långa leveranstiderna. Tror fraktbolag varierar då skivorna kan komma från lite varstans på klotet, är väl vanlig post oftast. Flera av mina beställningar har skickats från Australien tex. Edited February 22, 2012 by tomano58 Quote
toobs Posted February 23, 2012 Author Posted February 23, 2012 Förstår ingenting av detta. Har beställt från WOWHD (tid. CDWOW) åtskilliga gånger och aldrig behövt betala moms. Eller har du köpt som företag? Det enda negativa som hänt mig är de långa leveranstiderna. Tror fraktbolag varierar då skivorna kan komma från lite varstans på klotet, är väl vanlig post oftast. Flera av mina beställningar har skickats från Australien tex. Det har nog snarare med att göra att tullen öpnar främst större paket, och då kanske särskillt paket som kommer från Hong-Kong som detta gjorde. Det står som sagt på hemsidan, om man letar tillräckligt noga, att det kan bli fråga om införselavgift......... Hädanefter blir det Ginza.... Quote
tomano58 Posted February 23, 2012 Posted February 23, 2012 Det har nog snarare med att göra att tullen öpnar främst större paket, och då kanske särskillt paket som kommer från Hong-Kong som detta gjorde. Det står som sagt på hemsidan, om man letar tillräckligt noga, att det kan bli fråga om införselavgift......... Hädanefter blir det Ginza.... Där ser man. Då blir det till att hålla sig borta från WOWHD i fortsättningen. Ginza är dessutom toksnabba med leverans av lagerförda artiklar. Quote
Bebop Posted February 23, 2012 Posted February 23, 2012 Även Ginza säljer skivor de inte har, men de skickas alltid ut från sitt lager. WOWHD verkar med andra ord vara en "Broker", dvs de letar upp skivorna i ditt ställe. Det är behovet av den tjänsten som man får överväga kontra om man vill söka och handla själv. Idag är det så lätt att handla över nätet och även hitta det man söker, så personligen ser jag inget behov. Dessutom är det kul. Jag får in skivor från bl a USA, Tyskland, Kanada, Spanien, England... och (peppar - peppar) så här långt har jag aldrig blivt lurad. Senast det hände var när jag bodde i Belgien 1999 då ett paket från Amazon.com försvann, även ersättningspaketet. Quote
Kilgore Posted February 23, 2012 Posted February 23, 2012 Jag har med råkat ut för detta när jag köpte Doorsboxen på CD/DVD-audio för några år sedan på CDwow, numera HDwow. Då har de ändrat sina villkor, för då stod det klart o tydligt att moms, tull etc ingick, och jag fick de pengar jag fick betala extra som tillgodokvitto iaf. Med andra ord ska man inte köpa några dyra boxar där i framtiden Vanligt prisade skivor under 300kr lär inte bli ngt problem då de alltid skickar skivorna en och en, och tullvärdet är inte så högt som priset på hemsidan, utan värdet där den skickas ifrån... Så var det iaf på min senaste Music on Vinyl kopia av Couldn't stand the weather Quote
Käera Posted February 23, 2012 Posted February 23, 2012 Om totala värdet är under 240kr så behöver man ej betala tull o moms. Quote
P-pan Posted February 23, 2012 Posted February 23, 2012 Om totala värdet är under 240kr så behöver man ej betala tull o moms. Men bara om paketet skickas från privatperson till privatperson va ? Är det ett företag i någon ände så blir det "mums" + tullavgiftning" Quote
P-pan Posted February 23, 2012 Posted February 23, 2012 (edited) Kollade lite på tullens hemsida... hmm Verkar vara skillnad på tullavgiftsgränsen och momsen Internethandel från ett land utanför EU "Hur mycket är tullsatsen? Tullsatsen varierar från 0—20 % beroende på varuslag. Tullsatsen beräknas på varans inköpspris med tillägg av frakt och eventuell transportförsäkring. Om försändelsen innehåller varor med ett sammanlagt värde på högst 1400 kronor behöver du inte betala någon tull. Befrielsen gäller inte för tobaksvaror, parfym, luktvatten eller för varor som kräver införseltillstånd." Mer info finns på Tullverkets hemsida Momsen räknas nog vid sidan av och den slipper man nog inte oavsett varans värde. Någon med större vetskap än undertecknad kan säkert reda ut begreppen bättre. //Pan Edited February 23, 2012 by P-pan Quote
Käera Posted February 23, 2012 Posted February 23, 2012 (edited) Kollade lite på tullens hemsida... hmm Verkar vara skillnad på tullavgiftsgränsen och momsen Internethandel från ett land utanför EU "Hur mycket är tullsatsen? Tullsatsen varierar från 0—20 % beroende på varuslag. Tullsatsen beräknas på varans inköpspris med tillägg av frakt och eventuell transportförsäkring. Om försändelsen innehåller varor med ett sammanlagt värde på högst 1400 kronor behöver du inte betala någon tull. Befrielsen gäller inte för tobaksvaror, parfym, luktvatten eller för varor som kräver införseltillstånd." Mer info finns på Tullverkets hemsida Momsen räknas nog vid sidan av och den slipper man nog inte oavsett varans värde. Någon med större vetskap än undertecknad kan säkert reda ut begreppen bättre. //Pan Jag fick svaret att under 240kr så behöver du inte betala tull o moms ! Nu ringde jag igen för att kolla med tullverket o nu säger dom så här,att den summan vet inte denna person vart den tidigare personen har fått uppgifterna ifrån ..men i alla fall.Du skall alltid betala moms o momsen är 25%,tull betalar du bara om värdet är över 1400kr,tull på skivorna 3,5%. Men som du har skrivigt tidigare så är det totalvärdet dom utgår ifrån,så om man beställer ex LP skivor från USA som jag gjorde så blev frakten ganska mkt jag kom också över 1400kr så jag fick betala både moms o tull på totalvärdet av skivor,frakt+ försäkring. Detta gäller utanför EU. Tillägg tänk även på att det frakt bolaget som skickar godset tar ut en avgift om du beställer utanför EU för att hantera paketet i Sverige.Det kan löna sig att beställa skivor utanför EU men man behöver tänka på dessa faktorer innan man beställer. Sen verkar det vara litte lotteriverksamhet då jag vet att jag själv har åkt på avgifter för små paket men inte kompisar.Men det bästa är att kunna hitta billiga skivor förhållandevis till Sverige samt att betala lite i frakt avgift. Edited February 23, 2012 by Käera Quote
calle_jr Posted February 23, 2012 Posted February 23, 2012 skrivet i affekt.... Beställer du från wowhd.se ? En fördel med WowHD är att de skickar skivorna en och en. Jag har köpt många skivor därifrån under en längre tid och aldrig behövt betala moms. Det är ofta skivor som kostar mer än 250kr. Tiden på mina beställningar har normalt varit max 10 dagar från beställningsdatum till hemleverans. Jag tycker de är mycket bra. Det enda problemet är varor som är märkta med "Skickas inom 7-10 dagar". De blir ibland restnoterade när man väl beställt och man ser aldrig röken av dem. WowHD skickar kontinuerligt uppdateringar om beställningsstatus, och man har en egen sida med "Mina beställningar". För mig är det en fördel att inte handla från för många olika butiker. Det är svårt nog ändå att hålla koll på leveranser. Quote
tomano58 Posted February 23, 2012 Posted February 23, 2012 Beställer du från wowhd.se ? En fördel med WowHD är att de skickar skivorna en och en. Jag har köpt många skivor därifrån under en längre tid och aldrig behövt betala moms. Det är ofta skivor som kostar mer än 250kr. Tiden på mina beställningar har normalt varit max 10 dagar från beställningsdatum till hemleverans. Jag tycker de är mycket bra. Det enda problemet är varor som är märkta med "Skickas inom 7-10 dagar". De blir ibland restnoterade när man väl beställt och man ser aldrig röken av dem. WowHD skickar kontinuerligt uppdateringar om beställningsstatus, och man har en egen sida med "Mina beställningar". För mig är det en fördel att inte handla från för många olika butiker. Det är svårt nog ändå att hålla koll på leveranser. Vilken wowhd-domän man beställer ifrån har ingen som helst inverkan på om man får betala tull/moms eller ej. Det är bara språk och valuta som skiljer dem åt. I övrigt håller jag med om allt och man skall nog ha en rejäl otur för att åka på extra kostnader. Dock har jag inte varit medveten om detta tidigare eftersom jag ju beställt från en Svensk sajt och därmed inte ens tänkt tanken. Quote
toobs Posted February 24, 2012 Author Posted February 24, 2012 Nja, jag har ju inte haft någon invändning mot sortimentet, priserna i sig elelr leveranstider. Det är ju bara det att man hade velat veta att masn spelade med risken att få betala 20-305 mer för vara än prislistan antyder...... Jag har ju beställt stycke-cd förut utan att detta hänt mig heller. Quote
calle_jr Posted February 25, 2012 Posted February 25, 2012 Det är ju bara det att man hade velat veta att masn spelade med risken att få betala 20-305 mer för vara än prislistan antyder...... Jag skulle ju i utgångsläget påstå att det är en olaglig regel om man säljer från en .se-adress. Vad jag kunde se på hemsidan är man tvungen att ta sig igenom en slinga av FAQ för att ens få information om WowHD:s tull-policy; Quote
tomano58 Posted February 25, 2012 Posted February 25, 2012 Jag skulle ju i utgångsläget påstå att det är en olaglig regel om man säljer från en .se-adress. Vad jag kunde se på hemsidan är man tvungen att ta sig igenom en slinga av FAQ för att ens få information om WowHD:s tull-policy; Dessutom illa översatt: "Betalas dessa kan du inte lösa ut..." Så, ska man betala avgiften eller ej Quote
calle_jr Posted February 25, 2012 Posted February 25, 2012 Dessutom illa översatt: "Betalas dessa kan du inte lösa ut..." Så, ska man betala avgiften eller ej Jag tyckte att man lätt kunde opponera sig mot varenda mening i den texten; All fraktkostnad på WOW HD har redan betalats i förskott: Betalar de fraktkostnaden i förskott årsvis då eller? Trots detta kan du undantagsvis komma att krävas på tullavgift när ditt paket levereras till ditt land.: Trots vad? tull har väl inget med fraktkostnad att göra? Varför undantagsvis? Detta låter som att de utnyttjar att vissa paket slinker igenom vilket borde vara olaglig verksamhet. "När ditt paket..." Jag köper ju paketet från en svensk sida och det borde vara WOW HDs paket tills det är i Sverige. Som mottagare är det du själv som måste stå för dessa eventuella omkostnader som ditt land kräver: Återigen, WOW HD säljer produkter i Sverige. Betalas dessa kan du inte lösa ut din försändelse: tomano58 har redan påpekat felet i denna mening. Eftersom kostnaden varierar mycket från land till land är det svårt för oss att räkna ut denna i förhand: Är det enklare för konsumenten? Vill du veta kostnaden innan du beställer på WOW HD rekommenderar vi att du kontaktar ditt lands tulltjänst: Som jag ser det så köper jag varan i Sverige. Men jag inser att WOW HD inte har den åsikten, varför jag undrar: Hur vet jag varifrån varan kommer? Tullverket har olika skattesatser beroende av varifrån varan kommer eller var den är tillverkad. Quote
Käera Posted February 25, 2012 Posted February 25, 2012 Detta var ju inte helt enkelt . Men det verkar ändå som moms tillägg är relativt ovanligt om man ser till deras sida o enl. Tullverket så är det den stora kostnaden nämligen 25% på hela beloppet inkl frakt o försäkring samt tull 3,5% om paketets sammanlagda kostnad överstiger 1400kr. Detta gäller fortfarande utanför EU. Jag tycker också att det låter konstigt upplevelsen är ju att man handlar detta i Sverige. För säkerhets skull så skulle man då fråga vart varje skiva kommer i från o beräkna mer kostnaden samt i slutänden hoppas på tur att det slinker igenom. Quote
P-pan Posted February 25, 2012 Posted February 25, 2012 Känns nästan som att det ligger en "google-översättning" i botten till FAQ texten va ? ... Oavsett så är det ju lite förvillande när hela sidan är översatt till svenska. Om jag minns rätt så har jag fått försändelser både från Hong Kong, Usa och Australien när jag beställt (cdwow). Skickas det från utomeuropeiska adresser så är det nog som sagt mestadels turen som avgör om moms/tullavgifterna kommer med eller ej. Privata fraktare typ Fedex, Dhl mfl gör säkert att de x-tra "avgifterna" garanterat landar i brevlådan. Postverken världen runt verkar vara sämre synkade så det är nog inte fel att kolla eventuella alterantiv av fraktare (om säljande företag har den möjligheten). Vad som dessutom kan fälla avgörandet av fraktare (för säljande företag)är när beställningens värde överstiger ett visst belopp och det blir aktuellt med transportförsäkring eller dylikt. Alla har inte tjänsten eller så blir det för dyrt med vissa fraktare och X-trasumman blir svår att sälja in hos beställaren. Måste nog göra en beställning igen av ren nyfikenhet Quote
calle_jr Posted June 30, 2012 Posted June 30, 2012 problemet är varor som är märkta med "Skickas inom 7-10 dagar". De blir ibland restnoterade när man väl beställt och man ser aldrig röken av dem. WOWHD har gjort en liten förbättring. Om man använder deras kundkorg vid shopping och väntar ett tag med att checka ut, så kollas lagerstatus upp hos alla partners för varje vara; Följande förändringar har gjorts i din kundkorg: Los Lobos - Tin Can Trust kunde ej läggas i varukorgen. Vi ber om ursäkt för eventuella olägenheter. Jag tror de har fått mycket feedback i sina undersökningar på det system de tillämpade tidigare. Quote
gcs Posted June 30, 2012 Posted June 30, 2012 Jag har själv blivit blåst på en vinyl som jag skickade tillbaka eftersom skivan wobblad till den grad att den nästan var ospelbar. Jag har skrivit till dom vid två tilfällen men inte fått något svar från CDWOW. Jag kommer nu aldrig mera att köpa något från dom. Quote
P-pan Posted June 30, 2012 Posted June 30, 2012 Stötte på lite av "patrull" när jag senast beställde från WOWHD... 4 av 8... status - skickad. Övriga 4:a - I kö ... ... och där är jag fortfarande med dessa 4 skivor (cd). Har aldrig hänt tidigare så man undrar ju om lagersammarbetet mellan de olika sändningsstationerna har segat ner sig eller om skivorna inte finns på lager alls Fortsättning följer antar jag. Quote
P-pan Posted July 3, 2012 Posted July 3, 2012 Uppdaterar... 4 st - Skickade 1 st - Inväntar avsändelse 3 st - I kö Till dags datum har ingen av de skickade skivorna hunnit fram. Kan för ordningens skull också berätta att beställningen gjordes 25 juni. Som sagt... inget är som väntans tider Quote
gcs Posted July 4, 2012 Posted July 4, 2012 Det senaste som hände mig för några dagar sedan gäller CDon. Det är så att jag har just bytt epost adress som jag ville berätta för CDon. Jag gick in på mina sidor och ändrade men det fungerade tydligen inte eftersom jag inte kunde komma in. Jag skriver till CDon och påtalar det hela. Dom skickar en beskrivning som inte heller fungerar för mig. Till slut efter ett antal mejl still CDon blir jag lite irriterad för jag får ingen hjälp, jag skriver att om dom inte vill hjälpa mig och tycker att jag inte är någon viktig kund så tycker inte jag att jag vill vara kvar som kund. Inom en halvtimme så kommer ett mejl att dom strukit mig som kund och därmed har jag förlorat min varukorg som kanske var värd över 2000 spänn. Det tråkiga är att jag inte längre minns vad som fanns i korgen, men livet får gå vidare ändå. Min uppfattning om CDon kan ni gissa och i fortsättning så blir det andra leverantörer än CDon och CDWOW. Dessutom så tycker jag att CDon har blivit väldigt dyra(>200:-) på den typen av skivor som jag vill köpa. Quote
eliot Posted July 4, 2012 Posted July 4, 2012 Till slut efter ett antal mejl still CDon blir jag lite irriterad för jag får ingen hjälp, jag skriver att om dom inte vill hjälpa mig och tycker att jag inte är någon viktig kund så tycker inte jag att jag vill vara kvar som kund. Inom en halvtimme så kommer ett mejl att dom strukit mig som kund och därmed har jag förlorat min varukorg som kanske var värd över 2000 spänn. - Det var tydligen mer intresserade av att bli av med dig än att ha dig som kund Det positiva är att om du nu är struken ur deras register så kan du antagligen registrera dig igen med ny epost-adress Quote
gcs Posted July 4, 2012 Posted July 4, 2012 - Det var tydligen mer intresserade av att bli av med dig än att ha dig som kund Det positiva är att om du nu är struken ur deras register så kan du antagligen registrera dig igen med ny epost-adress Visst så är det säkert men jag ska avhålla mig från det för nu är jag förbannad på dom. Quote
Timbre™ Posted July 4, 2012 Posted July 4, 2012 Visst så är det säkert men jag ska avhålla mig från det för nu är jag förbannad på dom. Ett förnuftigt beslut. CDON tog sig inte besväret att svara på förfrågningar om trasiga CD-förpackningar och liknande men efter en tids avhållsamhet började det ena lockbetet efter det andra att dyka upp i mailboxen. Aldrig mer. Quote
Recommended Posts