Mattias Posted October 15, 2004 Share Posted October 15, 2004 Vi fortsätter firandet av Euphonias ettårsdag här på musikdelen med ett skivtips på hög nivå! ECM Skivan Forumvänner, detta är en kanonskiva Mer om det senare, börjar med lite fakta om skivan. /Mattias Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Posted October 15, 2004 Author Share Posted October 15, 2004 Det rör sig alltså om musik av Robert Schumann och närmare bestämt hans stråkkvartetter. Robert är kanske mest känd för sin Piano musik, just dessa stråkkvartetter har jag inte ens hört talas om innan jag fann denna skiva. /Mattias Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Posted October 15, 2004 Author Share Posted October 15, 2004 Schumanns stråkkvartetter är tre till antalet och de anses som fina när man läser om dem i musikhistorie-böcker. Av mina tre musikböcker finns de endast angiven i en av dem, dessutom stod de omnämda i slutet av texten. På skivan finns 2 av de 3 stråkkvartetterna String Quartet Nr 1 in a minor op. 41,1 String Quartet Nr 3 in A Major op. 41,3 /Mattias Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Posted October 15, 2004 Author Share Posted October 15, 2004 Zehetmair Quartett står för musiken. Kvartetten består av: Thomas Zehetmair violin Matthias Metzger violin Ruth Killius viola Françoise Groben cello /Mattias Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Posted October 15, 2004 Author Share Posted October 15, 2004 Skivan ligger på ECM och det brukar ju funka bra när det gäller ljudkvalite Skivan spelades in i augusti 2001. Nummer 1793 i nya serien, 472 169-2. /Mattias Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Posted October 15, 2004 Author Share Posted October 15, 2004 Nu blev det mycket fakta. Lugnar oss lite innan det blir lyssningsintryck! /Mattias Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Posted October 16, 2004 Author Share Posted October 16, 2004 Det är inte lätt att hitta denna typ av musik som inte är jättepoppis, anledningen att jag hittade denna är skivan blev utsedd till årets bästa skiva inom kategori "stråkmusik" under 2003 av tidningen: Gramophone Vad tidningen skriver om skivan finns att läsa här. Ett stort tack riktar jag till tidningen Gramophone /Mattias Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Posted October 16, 2004 Author Share Posted October 16, 2004 Lite intryck. Tar vi ett exempel på skivan blir det 2'a satsen ur stråkkvartett nr 3, den namnges assai agitato. Spåret öppnar med enkelhet i avslappnad stil med lugn, skön och trivsam nivå/volym. Vidare byggs tempot upp i snabbare takt som bibehålls tills att urladdningen kommer och den kommer med besked! Man hör hur hela gruppen kämpar och tillsammans åstakommer de musik som är helt fantastisk, dessutom i ett makalöst tempo! verket intar nu ett lugnare tempo, som känns igen från inledningen... sen varieras dessa tre temponivåer genom satsen (5m 49s). Spåret är min favorit på skivan men båda stråkkvartetterna på skivan är riktigt trevliga och njutbara enligt min uppfattning. Musikmässigt är vi på absolut toppnivå och tolkningsmässigt är betyget likadant. Att skivan dessutom är ordentligt fint inspelad kommer som ren bonus. Gissa om man blir glad när man hittar musik som detta Mvh Mattias Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Posted October 16, 2004 Author Share Posted October 16, 2004 En sak jag tänkt på som även Gramophone skriver om är just omslaget på skivan. ECM Ser man detta, blir man kanske inte jätteinspirerad av att köpa skivan. Man får väl säga att det är tur att det är innehållet som räknas /Mattias Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
aplodon Posted October 16, 2004 Share Posted October 16, 2004 Jag gillar omslaget! Betydligt mer spännande än den traditionella stilen när det gäller klassisk musik. Skulle definitivt bli nyfiken om jag såg det i en skivaffär. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rutger Posted October 17, 2004 Share Posted October 17, 2004 Tack för tipset, Mattias. Schumanns kvartetter brukar vara rätt frånvarande även i skivsamlingar som annars har mycket kammarmusik - jag har pliktskyldigast köpt några LP tidigare, men inte tänt till. Nu när jag hör ett smakprov från din CD - en recension på BBC Radio 3 har ett par clips - så blir intrycket ett annat. Låter kvartettkonst av bästa märke! En tät sonoritet, närvaro och reflektion som verkar oemotståndligt. Den ska jag ha. Jag hör något märkligt. Placeringen verkar vara vln I - viola - cello -vln II! Eller så är andra fiolen ovanligt välutrustad och altfiolen mager och eländig... Tror aldrig jag hört den placeringen i kvartett förut. Vissa dirigenter flyttar ibland andraviolinstämman fysiskt till höger för att öka klarheten, men konservativa kvartetter låter på sin höjd violan och cellon byta plats där på högra sidan. ------ Schumann: När vi ändå är i farten. Violinsonaten i a-moll, op. 105, är också bra (fiol+piano). Oöverträffad är Busch & Serkin, något gammal inspelning men finns med bra ljud (APR 5542). En nyare Hyperion med vln+pno från Florestan- trion är rätt godkänd (CDA67180). Schumanns mest kända kammarverk är nog pianokvintetten. Den som sett Fanny & Alexander har också hört mycket suggestiva delar ur 2:a satsen... Jag är inte fullt nöjd med de inspelningar jag har men ett par som duger är Rubinstein/Guarneri Qt (RCA Victor) och Serkin/Busch Qt (US Columbia 78:or). Här finns ett clip ur början på den famösa andra satsen: In modo d'una marcia. PS. Den som hittar Schuman på Naxos har hamnat i Amerikat... :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plundin™ Posted October 17, 2004 Share Posted October 17, 2004 Jag hör något märkligt. Placeringen verkar vara vln I - viola - cello -vln II! Eller så är andra fiolen ovanligt välutrustad och altfiolen mager och eländig... Tror aldrig jag hört den placeringen i kvartett förut. Vissa dirigenter flyttar ibland andraviolinstämman fysiskt till höger för att öka klarheten, men konservativa kvartetter låter på sin höjd violan och cellon byta plats där på högra sidan. Min erfarenhet av hur kvarteter placerar sig hänger på tre parametarar, först det kompositören föreskrivit (om nått annat än det vanliga : Vln I / Vln II / vla / Vc), för det andra, och detta är nog det vanligaste skälet, vilken position låter bäst i det rum där man spelar, för det tredje, när violinisterna växlar med att vara förste violinist sitter man gärna så för att man (publiken) tydligare skall se vem som leder.. (en "fjärde" faktor brukar också vara hur musikerna komunicerar innom kvartetten). Jag skulle nog tro att det är vanligare att man sitter (Vln I / Vla / Vc / Vln II) är nog i kvartetter skrivna under 1900-talet och senare.. Vad gäller placeringen av orkestersektioner så finns det i grunden två traditioner, dels den Wiensk/Germanska med Vln I, Vln II, Vla, Vc och basarna bakom celli och resten av orkestersektionerna bakom och slagverk bakerst, dels den slavsik/ryska där man flyttar andrafiolerna till höger om dirgenten.. -- Sedan har vi ju alla upptänkliga omkastningar dirigenter gör för att bättre balancera orkestern i rummet (fx. Under början av denna hösten fick Göteborgs Symfonikers basstämma byta sida på scenen för att man ville undersöka om det blev bättre balans i orkestern..) -- Jag har tyvärr ingen aning om hur Zehetmairkvartetten brukar sitta, men jag kan tänka mej att det låter bra hur dom än sitter, Thomas Zehetmair är en fantastisk violinist, har hört honom live ett tiotal gånger. Hans inspelning av Beethovens violinkonsert och de två romanserna för violin och orkester på Philips (462 123-2) med Orchestra Of The 18th Century och Frans Brüggen är min favoritinspelning av dessa med "gamla" instrument (Annars är David Oistrakh oslagbar!!!) -- Har även lyckliga minnen från Zehetmairs spel i Bartoks andra violinkonsert med Mikko Frank och Radiosymfonikerna 1999, tyvärr motsvarade hans inspelning på Berlin Classics inte mina förväntningar.. Robert Schumanns musik har tyvärr aldrig fäst sig särskillt djupt in mina sinnen, så jag har inte så mycket att tillägga om denna eller andra inspelningar av hans låtar... :evil: /ptr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Posted October 18, 2004 Author Share Posted October 18, 2004 Rutger och Plundin, härliga reflektioner och bra tips Angående placeringen av instrument var jag bara tvungen att sätta mig och njuta igen. Upplever placeringen som du beskriver Rutger: vln 1, viola, cello, vln 2 där viola och cello är placerade bakom Vln 1&2 i djupled. Trevligt /Mattias Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rutger Posted October 18, 2004 Share Posted October 18, 2004 Clara [schumann], färdiga, gå: Här kan man lyssna på Zehetmair Qt spelandes HELA den första Schumann-kvartetten live: Live in Studio 4A: Zehetmair Quartet Grynigt och stålklingande realaudioljud, streaming, men ändå. Lyssna även på Zehetmair när han pratar. Låter underbart nervig, nervös, oförställd, äkta. Den killen litar man på. De satt tydligen placerade som på ECM-skivan, med violaflickan (flickan Viola?? :-) där violin II 'borde vara': De står placerade på samma sätt på många foton, , vilket det ju kan finnas fotografiska skäl till, men allt pekar på att det här är deras standardformering. Nästan unikt, enligt vad jag lyssnat mig till, men jag gillar idén. Den som inte lyssnat så mycket på kvartetter ska veta att både på konsert och på alla [hm!] skivor, så är de båda fiolerna alltid [hmm!] till vänster, medan altfiolen och cellon kan växla där åt höger beroende på vilken ensemble det är. De flesta kvartetter verkar sitta med violan ytterst till höger, om man räknar. Jag brukar slänga på en kvartettskiva för att bekräfta att jag fått kanalerna rätt! Pinsamt nog upptäcker jag ibland hemma hos folk, mest poplyssnare, att de har kanalerna omkastade (vilket påverkar ljudupplevelsen kolossalt mycket mer än man tror, även på 'riktiga' akustiska inspelningar - eller hur?). En viss kvartett verkar hålla sig konsekvent till sin formering. Några har ändrat under årens lopp - ser att Komitas Qt hade 1924+1960+1974 = violan ytterst, 1987+2004 = cellon ytterst. En gång försökte jag fastställa ett mönster: västkvartetter har cellon ytterst till höger, östkvartetter har violan till höger. Men det blev för många motsägelser. plundin: Kan du ge exempel på kvartetter (musiken) där tonsättaren specificerat en viss ensembleformering? Jag lyssnar sällan på den allra nyaste musiken så jag har inte hört talas om det förut. Har du exempel på kvartetter (ensemblen) där man brukar variera sittningen mellan olika verk eller konsertsalar? Jag ser nu att gamla Juilliard faktiskt sitter på Zehetmair-vis i Bartók (hur man nu upptäcker det i mono) - men nyare Juilliard sitter i samma Bartók på normalt vis. Emerson låter ju fiolkillarna byta roller ("nu är du andrafiol!"), men jag antar ändå att varje roll behåller sin plats i salen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plundin™ Posted October 19, 2004 Share Posted October 19, 2004 Rutger kommer på mej.. Kan du ge exempel på kvartetter (musiken) där tonsättaren specificerat en viss ensembleformering?Nu skulle jag ha haft tillgång till världens notbibliotek för att kunna bestyrka mina påståenden, här blir det en massa obskyra påståenden; om jag minns rätt från när jag kikat i noterna finns det anvisningar i ett par av Aldo Clementis verk för stråkkvartett, det är i alla fall det senaste jag kikat på. Jag tror även att G. Kurtag har anvisningar med i sina kvartetter. Det finns även en kvarttet av en amerikan (vars namn jag inte kommer på just nu.. undrar om det var Kanadensaren R Murray Schaffer??) där kvartetten skall sitta med ryggen mot varrandra (in mott mitten), fast i tyvärr i vanlig kvarttettsättning.. Jag lyssnar sällan på den allra nyaste musiken så jag har inte hört talas om det förut. Vill man prova NY musik, är Borås stället att ta sig till! Har du exempel på kvartetter (ensemblen) där man brukar variera sittningen mellan olika verk eller konsertsalar?Flera ryska kvartetter jag hört på skiva och konsert gör så, tex Borodinkvartetten, Sjostakovitjkvartetten, Taneyevkvartetten, irländska Vanbrughkvartetten gör det, jag såg tyska Petersenkvartetten på Rügen för två år sedan, alla Schuberts kvartetter under några kvällar, men in i mellan hade dom stoppat lite blandat av sin 1900-tals repertoar, i bland annat kvartetter av Ullman, Korngold, Penderecki och Rihm så satte sig violinisterna ytterst, medan dom behöll normalsättningen på Schubert (Vet dock inte om detta var föreskrivet i noterna eftersom jag inte hade tillgång till dessa..) Jag ser nu att gamla Juilliard faktiskt sitter på Zehetmair-vis i Bartók (hur man nu upptäcker det i mono) - men nyare Juilliard sitter i samma Bartók på normalt vis. Emerson låter ju fiolkillarna byta roller ("nu är du andrafiol!"), men jag antar ändå att varje roll behåller sin plats i salen. Eftersom jag känner Borodinkvartetten bäst när det gäller tex deras Sjostakovitjinspelningar har det dels varierat med vem som suttit som förste violinist, med Rostislav Dubinski kan jag bara påminna mej att jag hört dom i den tradtionella sättningen (Kolla tex burken med Sjostakovitj första 13 kvartetter på Chandos Historical), när Dubinski hoppade av till väst i början av sjuttiotalet och ersattes av Mikhail Kopelman blev kvartetten mer flexibel gentemot hur dom skulle sitta (Jämför med inspelningarna på Virgin). När Kopelman i slutet av 90-talet packade väskan och samtidigt violasten Dmitri Shebalin pensionerade sig,. Ersattes dom av två unga spolingar (Ruben Aharonian, violin och Igor Nadin, viola) och samtidigt föll (i alla fall det moraliska) ledarskapet på den siste kvarvarande orginalmedlemmen cellisten Valentin Berlinskij.. (Tyvärr finns det ännu inga kommersiella inseplningar med denna sättning av kvartetten..) Så återgick dom till den traditionella sättningen, inte minst för att den som leder kvartettens arbete bör sitta ytterst för att ha bäst översikt.. (När jag hörde denna sättning i aprill 2002 under konserter i Stockholm och Göteborg märktes det tyvärr att dom hade en bra bit kvar till kvaliteterna dom besatt under storhetstiden bed Dubinsky..) Inget riktigt uttömmande svar... /ptr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bravo Posted October 19, 2004 Share Posted October 19, 2004 Var finns denna ECMskiva att beställa, finns den i Sverige? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plundin™ Posted October 20, 2004 Share Posted October 20, 2004 Bravo Var finns denna ECMskiva att beställa, finns den i Sverige? Vilken skivbutik som helst skall kunna ordna den åt dig.. Man kan även beställa direkt från ECM -- använd länkarna Mattias angav i sin första post.. Skivhugget har den tex för 169 :- (Sök på skivnummret {472 169} i deras avancerade sök..) /ptr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Posted October 20, 2004 Author Share Posted October 20, 2004 Bläddrade lite musikhistria om Robert Schumann. Hittade lite som fick mig att känna medlidande. Robert Schumann Född 1810-08-06 död 1856-07-27 Robert började spela piano vid skolgången. När han var 20 år gammal beslutade han sig för att ägna all sig tid åt musik via piano, tyvärr gick det hårt åt honom då han övade piano så pass mycket att redan vid 22 års ålder ådrog han sig förlamning i fingrarna. Detta innebar slutet för pianospelandet. Vad skall man säga… ? Nu övergick han dock till komposition. Han gifte sig 1840 med Clara som bla hjälpte till mycket med pianospel till den skapade musiken. /Mattias Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eliot Posted October 20, 2004 Share Posted October 20, 2004 Clara Schumann (1819-96) The Premier Female Musician of the 19th Century Accomplished Composer and Virtuoso Pianist är nästan lika berömd som sin make. Här finns en en biografi om henne och hennes samröre med sin make Robert och vännen Johannes Brahms. - Det finns även en hel sajt med information om henne. Mvh, Eliot Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plundin™ Posted October 21, 2004 Share Posted October 21, 2004 Mattias om Robban Schumann Hittade lite som fick mig att känna medlidande Man lider ännu mer om man lägger in i beräkningen arr RS vid flera tillfällen försökte begå självmord och att han mot slutet av sitt liv drev in i nått slags sinnessjuka och han där på sinnessjukhuset lär ha dött av självsvält och uttorkning.. (Givetsvis finns där motsridiga påståenden om hur RS dog..) Det finns några bra biografier man kan kolla efter på biblioteket, tex. Peter Sutermeister : Robert Schumann: Eine Biographie nach Briefen, Tagebüchern und Erinnerungen von Robert und Clara Schumann Elisabeth Kyle : Duet The Story of Clara and Robert Schumann Robert Schauffler : Florestan : The Life and Work of Robert Schumann Roberts och Claras brev finns även publicerade.. Vill man söka sig ännu djupare i Robert Schumanns ande så publicerade han under flera år en egen tidning som hette "Neue Musikalishes Zeitung" (Ursäkta min tyska och om jag fick titeln fel när jag hämtade den hur mitt minnesdunkel.. ) /ptr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pontus Posted October 23, 2004 Share Posted October 23, 2004 När vi ändå är inne på Schumann måste jag tipsa om hans mycket underskattade symfonier. Finns en utgåva på DG (Archiv Produktion) med John Gardiner och Orchestre Révolutionnaire et Romantique, vilka (mestadels) spelar på tidstypiska instrument, innehållandes samtliga fyra symfonier, inklusive den urprungliga versionen av den 4:e symfonin (plus den ofullbordade "Zwickau"). Recension i Gramophone: http://www.gramophone.co.uk/gramofilerevie...ophone+6%2F1998 Info: http://www.deutschegrammophon.com/catalog/...GHT=376&COLORS= Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts