Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag undrar om det är någon på detta eminenta forum som har kunskap om och/eller erfarenhet av Simaudio Moon W-7 monoblock? Vad har de för ljudliga avtryck? Skulle i ett tänkt scenario snöras ihop med ARC Ref 5 och ett par SF Amati Anniversario.

Posted
Jag undrar om det är någon på detta eminenta forum som har kunskap om och/eller erfarenhet av Simaudio Moon W-7 monoblock? Vad har de för ljudliga avtryck? Skulle i ett tänkt scenario snöras ihop med ARC Ref 5 och ett par SF Amati Anniversario.

Jag har själv haft ett par Anniversario och jag tror kombon du beskriver, ljudmässigt skulle passa mycket väl. Högtalaren kräver att du inte går mot det kalla eller analytiska hållet för då förlorar du mycket i rumskänsla och kropp.

Däremot är jag lite tveksam om du menar W-7 och inte W-7M.

Jag är av den bestämda uppfattningen att högtalaren kräver mycket kraft för att blomma ut fullständigt. Då är frågan om 150 W dual mono räcker?

Jag skulle naturligtvis testa, för olika förstärkare har naturligtvis olika förutsättning stömmässigt.

Calm

Posted
Jag har själv haft ett par Anniversario och jag tror kombon du beskriver, ljudmässigt skulle passa mycket väl. Högtalaren kräver att du inte går mot det kalla eller analytiska hållet för då förlorar du mycket i rumskänsla och kropp.

Däremot är jag lite tveksam om du menar W-7 och inte W-7M.

Jag är av den bestämda uppfattningen att högtalaren kräver mycket kraft för att blomma ut fullständigt. Då är frågan om 150 W dual mono räcker?

Jag skulle naturligtvis testa, för olika förstärkare har naturligtvis olika förutsättning stömmässigt.

Calm

Jag menar W-7 M. Enl specen skall de ge ifrån sig 500 W i 8 ohm och det dubbla i 4.

Posted
Jag menar W-7 M. Enl specen skall de ge ifrån sig 500 W i 8 ohm och det dubbla i 4.

Effektmässigt är det inga problem. Frågan är hur ARC Ref 5 och Moon spelar tillsammans. Är bara imedansen väl matchade så skall väl det också gå bra men vi får väl anta att ARC inte testat tillsammans med Moons monoblock när de utvecklade sitt steg, så det ser jag som en viktig parameter. (Ludde på Stylus Audio kan nog ge en del svar kring detta).

När jag jämför med t ex Moon P-7 försteg så anger de en "output impedance" av 50 ohm medan ARC Ref 5 anger 600 ohm (RCA utgång). Det kan inte uteslutas att detta ger en ljudkaraktär som ligger utanför det både ARC och Moon eftersträvat. Jag rekommenderar en lyssning eller att du i vart fall kontaktar någon som vet. Om inte du får tag i Ludde kan du ju kontakta Mood direkt.

Det finns mycket på nätet om detta. Bl a från Audiogon där följande text är hämtad.

Preamp output impedance which is too high can cause other problems as well, such as increased

sensitivity to capacitance of the interconnect cables. Capacitance represents an impedance which

decreases as frequency increases. Therefore, a high preamp output impedance combined with a

cable that has high capacitance per unit length, combined with a long cable length, will result in

attenuation of the upper treble.

A preamp design that has extremely low output impedance avoids all of those problems, but

constrains the choice of output stage device (eliminating choices that may provide better sonics);

may require significant feedback to achieve the low output impedance (resulting in various adverse

side-effects); may increase the likelihood of damage to the output stage if the output is accidentally

short-circuited to ground (since greater current will flow into the short); and may increase circuit

complexity and cost.

Posted

Tack Bebop. Detta måste undersökas. Har dock för mig att Ludwig spelat på ARC Ref 5 och några monoblock från Moon på någon mässa. Jag tror iof inte att det var tanken men monoblocken från ARC strejkade tror jag. Jag skall naturligtvis kolla med Ludde. Detta är en allmän research för att se om jag kan hitta något kraftfullare i slutändan på kedjan. Problemet är dock alltid att rörsteg har en hög output. Jag kör idag dessutom balanserat och önskar fortsätta med det vilken inte förbättra saken om jag inte har fel.

Posted
Tack Bebop. Detta måste undersökas. Har dock för mig att Ludwig spelat på ARC Ref 5 och några monoblock från Moon på någon mässa. Jag tror iof inte att det var tanken men monoblocken från ARC strejkade tror jag. Jag skall naturligtvis kolla med Ludde. Detta är en allmän research för att se om jag kan hitta något kraftfullare i slutändan på kedjan. Problemet är dock alltid att rörsteg har en hög output. Jag kör idag dessutom balanserat och önskar fortsätta med det vilken inte förbättra saken om jag inte har fel.

Hej killar!

Ludwig här. Jag svarar på detta, eftersom jag är anropad. Ni har helt rätt i era förmodanden och betraktelser här i tråden.

Jag har flera gånger spelat på MOON och Sonus Faber på butiksdemos och även på mässor. Första gången vi visade kombinationen var på Sheraton för några år sedan. Då spelade vi på MOON W7 stereo och ett par Sonus Faber Elipsa. Till allmän häpnad, faktiskt.

"Vilken jäkla smocka - är du säker på att det bara är W7 stereosteget det där...?", utbrast till exempel en Ljudmakare på besök.

Stora hörnrummet på Sheraton kräver sin förstärkare. Men MOON W7 klarade uppgiften förvånansvärt bra.

Förra året var det tänkt att vi skulle köra ARC's nya Class D-prototyper, kommande DS450 monoblock. Men ett strejkade. Så vi fick använda oss av universal-lösningen MOON igen. Tillsammans med ARC rörförsteg. Brandon Lauer från ARC muttrade besvärjelser över detta, men vi andra var faktiskt klart förnöjda över lösningen. Det fungerade fint tillsammans. Finfint, till och med.

Både MOON och ARC vill helst köras balanserat. Båda är äkta balanserade konstruktioner. Man tjänar både i signal- brusförhållande, nivå, och dynamik på detta. Vill man placera monoblocken framme vid högtalarna och ha elektroniken på sidan av lyssningsplatsen är förtjänsten desto större.

Hur låter MOON W7M då...?

Jo, de har en storhet som man väldigt ofta glömmer bort. Ett ord, som låter som att det är lite halvvägs eller så, men som egentligen är vägen till framgång oavsett om det handlar om HiFi eller t ex Formel 1. Ordet är ALLROUND.

Att kunna vara allround är ett mästerstycke. Och däri ligger storheten hos W7M. De är precis lika glada för flöjtkvintett som arena-rock. Precis vad som helst verkar vara favoritmusik för W7M. Och det gör att man som ägare av ett par spelar mycket musik. De har dessutom en ganska förvånande egenskap att i motsats till andra mindre MOON-produkter låta riktigt bra ganska fort från uppstart.

Andra förstärkare utmärker sig genom att vara särskilt lämpade för antingen akustisk eller vokal musik (tänk japanska exklusiva rörförstärkare) eller genom att accentuera initial-attacken och anslaget i musiken (tänk allt brittiskt) eller genom att ruska om hela husfundamentet med sitt järngrepp om bottenoktaverna (tänk amerikanskt svetsaggregat). Inte konstigt att det blir förvirrande för konsumenten, särskilt som alla respektive designideal typiskt tilltalar olika frikyrkopastorer här i hemlandet. Alla med missionen att basunera ut budskapet om den enda rätta vägen att reproducera musik i hemmet. (Välj själv lämplig väg av de angivna ovan.)

Själv är jag ju också en budskaps-basunerare, måste jag ju tillstå. Min mission är något åt: "Ät mindre piller - spela musik istället."

Det fungerar väldigt bra på mig i alla fall.

Amati Anniversario + MOON W7M är en kombination som resulterar i mycket musik hemma. Höjda mungipor och lite svikt i vristen när man går får man på köpet.

Ett annat alternativ till högtalarna är att skaffa ett par kraftfulla rörmonoblock. Där finns flera lämpliga alternativ, från flera tillverkare.

Men det ställer lite större krav på användaren. Det blir inte "fritt fram" för musik på samma sätt som med ett transistoralternativ, utan man planerar sin lyssning lite noggrannare. Inget fel med det. Annorlunda, bara.

Passar på att påminna om att strömkvalitet och uppställning är nummer ett och två, oavsett vad vi har för prylar.

Tack för anropet, och ordet! Och på återhörande.

Ludwig