Jump to content

Äntligen supernöjd med ljudet.


A/Wing.

Recommended Posts

40 minutes ago, rikard said:

 

Den stora anledningen till att man använder en NUC (Nucleus) istället för en NAS som Roon Server är väl framförallt för prestandan, de flesta NAS:ar är inte tillräckligt kraftfulla eller har tillräckligt med minne och användarupplevelsen skulle drabbas, om än kanske inte så mycket ljudmässigt. Roon håller på med rätt mycket grejer i bakgrunden. Vill man spara pengar och är "någorlunda" händig med datorer så kan man ju dock bygga ihop en egen NUC för ca 4-5k istället för att köpa en Nucleus. Men den sistnämnda är ju en en väldigt trevligt, snygg och grymt snitsigt paketerad lyxig Roon lösning, och ibland är inte pengarna allt, ibland är det skönt att bara bli bortskämd också och veta att allt bara funkar out of the box.


Pappa har denna https://www.inet.se/produkt/4300616/synology-ds918 så den är tillräckligt kraftfull för att köra Roon server och lite till.
Har man Auralics Vega G2 och den NASen tycker jag en Nucleus och en Aries G2 känns överflödigt, jag vet inte riktigt vad Aries ens gör i en sådan setup, känns som en otroligt dyr Wifi antenn :P. 

 

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, calm said:

Skönt @A/Wing. att ditt datastrul tycks ha löst sig! :thumbsup::)

Detta är kanske en av de främsta anledningarna till att jag tills alldeles nyligen har avstått från att ens försöka att jobba med streamingtjänster. @AlfaGTV:s beskrivning om hur man kan lösa detta datamässiga problem, får mig att tvivla på min egen förmåga att fatta något som helst vad gäller data, men är förmodligen helt begripligt för den som är född med digital modersmjölk. Men jag kommer aldrig dit i min livstid tyvärr utan skulle bli helt frustrerad i motsvarande situation. Min valda teknik fungerar dock felfritt sedan i somras. En annan orsak är nog att jag i grunden är en "analog" person och föredrar den ljudbilden. Men jag har hört digitalteknik framför allt DSD med högre upplösningsgrader som ligger mycket nära och till och med inte går att skilja från den rent analoga framställningen. Om den nu ens finns? Eftersom dagens inspelningstekniker i regel alltid innehåller något digitalt steg. 

Men eftersom jag vet att @A/Wing.haft både vinyl och bandare som jag lyssnat på och att han har ett gott öra så är jag övertygad att det låter utmärkt även med den nya signalkällan, rubriken på tråden är ju inte ändrad.:tongue::) Grattis!:thumbsup:

 

Calm

Har nämnt detta innan men jag hjälper gärna till med att bygga och installera Roon på en NUC, Dator eller en NAS. Vad exakt som skulle passa dig bäst är lite svårt att säga utan att veta vad du har för anläggning idag men om du är sugen på att köra igång är det bara att säga till, jag tar en liten summa för att bygga och installera sakerna men support på distans kan jag göra grattis för jag tror du löser det själv när du väl har kommit igång :)

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, J/Wing said:

Pappa har denna https://www.inet.se/produkt/4300616/synology-ds918 så den är tillräckligt kraftfull för att köra Roon server och lite till.

 

Även om det går rent teknisk så skulle jag nog säga att den ändå är lite i klenaste laget.

 

NUC8i7BEH, 8GB RAM, 128GB M.2 SSD är idag den officiella rekommendationen. SSD diskar är att föredra att ha Roons databas på för hastighetens skull.

 

Sen finns det inga officiella Roon distributioner för NAS:ar, det finns inofficiella paket som folk har portat eller fixat till så det funkar, men oftast kommer det med en del strul.

 

Men visst, om allt bara handlar om att spara pengar så varför inte, men det är sällan prio ett i den här hobbyn... :)

 

Link to comment
Share on other sites

54 minutes ago, rikard said:

NUC8i7BEH, 8GB RAM, 128GB M.2 SSD är idag den officiella rekommendationen. SSD diskar är att föredra att ha Roons databas på för hastighetens skull.

Njae, du tar i litet.. De är ändå en NUC7i3 som rekommenderas för normala bibliotek och ingen eller enklare DSP.

https://kb.roonlabs.com/FAQ:_What_are_the_minimum_requirements%3F

Ändå mindre, de rekommenderar i3 Ivy Bridge, alltså 3nnn propparna.

 

Jag har själv kört Roon med 100.000 spår på en sån prolle som @J/Wing refererar till, och som sitter i @A/Wing. NAS. Det är inget som är speciellt trögt, så länge man lägger databasen på en SSD och den är inte nämnvärt långsammare än mina ROCK-alternativ.

 

Jag kör själv Roon på min NAS i de allra flesta fall och det är 100% stabilt och mycket raskt. Min NAS köpte jag beggad för runt 3Tkr utan diskar men med 16Gb RAM och en i3 3220 processor. Efter strul med Seagate hårddiskar gick jag tillbaka till WD Red för runt två år sedan och har inte haft en anmärkning på dessa sedan dess. Ett halvår innan köpte jag en beggad i5 3470T propp för att den är strömsnålare och kraftigare. Det var ganska simpelt att byta den och maskinen har varit otroligt trygg och effektiv med denna.

 

Kollar just nu och jag har inte pillat på/bootat om NAS’en på 97dgr 8h 33min... Säg mig den Windowsburk (eller Mac för den delen) som går i 100dagar utan att käfta om omstart eller annat underhåll.

 

Edited by AlfaGTV
Link to comment
Share on other sites

Just now, rikard said:

 

Även om det går rent teknisk så skulle jag nog säga att den ändå är lite i klenaste laget.

 

NUC8i7BEH, 8GB RAM, 128GB M.2 SSD är idag den officiella rekommendationen. SSD diskar är att föredra att ha Roons databas på för hastighetens skull.

 

Sen finns det inga officiella Roon distributioner för NAS:ar, det finns inofficiella paket som folk har portat eller fixat till så det funkar, men oftast kommer det med en del strul.

 

Men visst, om allt bara handlar om att spara pengar så varför inte, men det är sällan prio ett i den här hobbyn... :)

 

Pappa har dock denna https://www.akkelisaudio.com/mediaspelare/ovriga-marken/roon-labs-nucleus-1.html så den är långsammare än NASen är.
Jag la in Roon server på NASen och tvingade pappa att byta till den och Vegan för kvällen. För tillfället håller den på att analysera biblioteket och CPUn ligger på 10-20% och ram 26%. NASen har också plats för två M.2 NVME drives om man skulle vilja kasta in den men en i7 och 8Gb ram som rekommendation känns helt överdrivet och jag skulle gissa att det bara är för att sälja en bättre och dyrare Nucleus till folk som inte vet vad dom köper.

Nu har jag inte testat detta men Synology kör egen linux distro så det borde gå att installera Roons officiella linux distro direkt på NASen men det är så klart lite mer pill än att bara dra in .spk filen som finns för NASen.

Link to comment
Share on other sites

Allting går ju såklart, inte minst om man är beredd och intresserad av att mecka, en stor majoritet i hifi svängen är ju dock inte data hackers och har full sjå att bara använda klienten, och vissa vill bara att det ska vara smidigt och fungera utan strul. Frågan är kanske också hur man vill ha det? T.ex så spenderar vi en massa tid och kraft på att separera och eliminera alla störande delar i en anläggning, Nucleusen är t.ex fläktfri och tyst vilket man gärna eftersträvar i sammanhanget, där en NAS fylld med hårddiskar kanske är bland det mest brusiga man kan tänka sig, även om det bara ska streamas på håll så är en del ändå av åsikten att allting påverkar. Visst är Nucleus en fint inslagen NUC med en hög prislapp, men Roon har aldrig varit ute efter att sälja billiga servrar, det var en efterfrågan som de fyllde.

Link to comment
Share on other sites

36 minutes ago, J/Wing said:

den är långsammare än NASen är.

Inte riktigt va? NASen har ju en Celeron 3455 medan Nucelus har en i3...

 

Väljer man en enklare propp kommer givetvis index och analys att ta rejält mycket längre tid, men när det väl är klart märker man ingen större skillnad. 
(Lade in ett rejält bibliotek på min gamla MacMini med Core 2 Duo och den jobbade riktigt hårt i flera dygn, men när det var klart funkade den utan lagg och med bra sökfart)

Edited by AlfaGTV
Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, AlfaGTV said:

Inte riktigt va? NASen har ju en Celeron 3455 medan Nucelus har en i3...

Inte riktigt ne, glömde att i3 hade 4 trådar och 2 cores, fick för mig att den bara hade 2 cores och 2 trådar. Men det är ingen större skillnad, sen har jag aldrig riktigt fattar vad Roon gör som skulle göra att det behöver så mycket ram och CPU. 

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, rikard said:

Allting går ju såklart, inte minst om man är beredd och intresserad av att mecka, en stor majoritet i hifi svängen är ju dock inte data hackers och har full sjå att bara använda klienten, och vissa vill bara att det ska vara smidigt och fungera utan strul. Frågan är kanske också hur man vill ha det? T.ex så spenderar vi en massa tid och kraft på att separera och eliminera alla störande delar i en anläggning, Nucleusen är t.ex fläktfri och tyst vilket man gärna eftersträvar i sammanhanget, där en NAS fylld med hårddiskar kanske är bland det mest brusiga man kan tänka sig, även om det bara ska streamas på håll så är en del ändå av åsikten att allting påverkar. Visst är Nucleus en fint inslagen NUC med en hög prislapp, men Roon har aldrig varit ute efter att sälja billiga servrar, det var en efterfrågan som de fyllde.


Man behöver inte vara en data hacker :P jag tycker att folk överskattar hur svårt det är och jag vet av erfarenhet att tex min pappa bara direkt ringer mig istället för att först faktiskt läsa vad det står på skärmen och testa själv, han har dock blivit mycket bättre på detta men för några år sedan va det fan katastrof :P. Kan man engelska så är det bara att följa denna guiden https://kb.roonlabs.com/ROCK_Install_Guide till punkt och pricka och sedan har du en helt egen NUC med Roon på. 
Sen så står ju NASen inte i närheten av själva anläggning så inte direkt så att du hör den, sen kan man ju fylla den med SSD diskar om man är sugen på att bränna pengar :P. Jag är personligen otroligt skeptiskt till att hårdiskarna skulle påverka ljudet märkbart, så länge du inte har den inkopplad på samma ström krets utan någon galvanisk isolering vill säga. Om det har en påverkan skulle jag nog säga att dom fält som mobiltelefoner och wifi skapar har större påverkan, skulle va kul att testa och bygga en faradays bur runt hela anläggningen och höra om det gör någon skillnad.

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, J/Wing said:


Nu har jag inte testat pappas saker själv men problemet med USB disken va att den inte hade någon egen strömförsörjning och bara USB3 kan levererar tillräckligt med ström för att den ska funka. Men man kan ju helt klart tycka att den borde ha stöd för det med tanke på vad den kostar.
Personligen tycker jag att pappa borde ta bort Nucleusen och Aries G2an och bara köra Roon servern på NASen och sedan streama till Vegan. Den lösningen hade vart 70 tkr billigare och antagligen låtit exakt likadant.

Då blir det lite pengar över kanske jag kan köpa LEO GX i stället :D:thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, J/Wing said:

Har nämnt detta innan men jag hjälper gärna till med att bygga och installera Roon på en NUC, Dator eller en NAS. Vad exakt som skulle passa dig bäst är lite svårt att säga utan att veta vad du har för anläggning idag men om du är sugen på att köra igång är det bara att säga till, jag tar en liten summa för att bygga och installera sakerna men support på distans kan jag göra grattis för jag tror du löser det själv när du väl har kommit igång :)

Tack för erbjudandet, men i mitt fall tror jag att jag redan är i mål. Slog till på en Innuos Zen, efter ett långlån under sommaren, med en intern hårddisk på 8 TB som var den enklaste apparaten att installera och sköta utifrån mina önskemål om så lite datamässigt krångel som helst. Lite anpassningar till MSB-dacen fick jag hjälp med, men annars har det fungerat smärtfritt och hittills inget krångel. I denna burk finns dessutom en möjlighet att rippa CD om jag så önskar och därför plats för dessa i hårddisken. Roon installerad och körs mer som en "testmaskin" i jakt på ny musik. Det är mitt främsta mål. Kör maskinen mot laptopen som fjärr- och display och det fungerar klockrent.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Grabben min övertalade mig i går att koppla bort nucen och Aries G2 och bara köra från Nasen direkt 

till Vegan G2. Var lite motståndare till detta för systemet låter så bra nu och jag  var lite ängslig 

att gå in och ändra något som är bra.

Men jag slutar aldrig att förvånas :39:   Det blev faktiskt bättre och det var faktiskt en ganska stor skillnad. 

Dynamiken blev betydligt bättre snabbare anslag tajtare bas spelade tydligare på något sätt 

När jag spelar så brukar jag ligga på samma volym vid dom olika tillfällena och nu känns det

som att det spelar högre fast det är samma volym 

Det här var verkligen ett steg i rätt riktning. 

Nu ska jag känna av detta under dagen så får jag se hur jag ska göra :question:

Ska jag behålla Nucen och Aries G2 eller göra mig av med dom två och då kanske satsa på LEO GX i stället 

enligt vad jag har hört så ska den va riktigt bra .

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, A/Wing. said:

Grabben min övertalade mig i går att koppla bort nucen och Aries G2 och bara köra från Nasen direkt 

till Vegan G2.

 

Man ska alltid testa... :) Jag har dålig koll på Auralic grejerna, men är Aries G2 "bara" en streamer medan Vega G2 är både streamer och DAC? isåfall håller jag verkligen med om att det känns som kaka på kaka, speciellt om de är från samma generation dessutom vilket jag antar att G2 står för. Då kommer det ju in andra aspekter som kablar osv i bilden också... :) Jag är helt inne på att ju färre prylar desto bättre, då kan du precis som du redan är inne på kanske istället ta ett steg uppåt. Personligen hade jag inte valt att köra inofficiella installationspaket på NAS:en utan hållIt mig till Roon ROCK på en NUC, man vet aldrig vad som händer i framtiden med uppdateringar osv, men det är ju bara hur jag skulle göra.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, A/Wing. said:

Grabben min övertalade mig i går att koppla bort nucen och Aries G2 och bara köra från Nasen direkt 

till Vegan G2. Var lite motståndare till detta för systemet låter så bra nu och jag  var lite ängslig 

att gå in och ändra något som är bra.

Men jag slutar aldrig att förvånas :39:   Det blev faktiskt bättre och det var faktiskt en ganska stor skillnad. 

Dynamiken blev betydligt bättre snabbare anslag tajtare bas spelade tydligare på något sätt 

När jag spelar så brukar jag ligga på samma volym vid dom olika tillfällena och nu känns det

som att det spelar högre fast det är samma volym 

Det här var verkligen ett steg i rätt riktning. 

Nu ska jag känna av detta under dagen så får jag se hur jag ska göra :question:

Ska jag behålla Nucen och Aries G2 eller göra mig av med dom två och då kanske satsa på LEO GX i stället 

enligt vad jag har hört så ska den va riktigt bra .

 

Hej

jag har också en Vega G2, har hört vegan med Leo och skillnaden med är högst påtaglig , bör provas tycker jag. Har inte en Leo själv men skulle vilja ha en. Hur har du kopplat mellan router och Vega? Själv har jag 10 meter mellan enheterna, så jag satte en switch, aqvox SE, precis innan vegan och har en kort nätverkskabel, 1 m, (wireworld) mellan switch och Vega ,det blev en klar ljudförbättring också. Det får man väl knappt skriva att digitalkabeln påverkar ljudet, det är ju bara ettor och nollor!

 

tommy

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, rikard said:

Personligen hade jag inte valt att köra inofficiella installationspaket på NAS:en utan hållIt mig till Roon ROCK på en NUC, man vet aldrig vad som händer i framtiden med uppdateringar osv, men det är ju bara hur jag skulle göra.


För tillfället är den inofficiella samma version som ligger på NUCen, sen går det som sagt att köra den officiella versionen om man verkligen vill det. Antingen kan du köra en virtual machine direkt på NASen med en linux distro lr windows. Sen installerar du bara Roon servern på den. Eller så kan du säkert bygga en docker container för det, precis börjar lära mig docker så vet inte riktigt hur man skulle göra i det scenariot. Sen så tror jag att den officiella linux versionen av Roon server funkar utan köra direkt på NASen med. 

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, Hans-Tommy said:

Hej

jag har också en Vega G2, har hört vegan med Leo och skillnaden med är högst påtaglig , bör provas tycker jag. Har inte en Leo själv men skulle vilja ha en. Hur har du kopplat mellan router och Vega? Själv har jag 10 meter mellan enheterna, så jag satte en switch, aqvox SE, precis innan vegan och har en kort nätverkskabel, 1 m, (wireworld) mellan switch och Vega ,det blev en klar ljudförbättring också. Det får man väl knappt skriva att digitalkabeln påverkar ljudet, det är ju bara ettor och nollor!

 

tommy


Jag har alltid vart väldigt kritiskt till det du skriver att en digitalkabel kan påverka ljudet, för som du säger så är det bara ettor och nollor. En etta kan inte helt plötsligt bli en nolla, hade det hänt så hade det blivit helt fel och musiken hade antagligen inte spelats upp alls. MEN jag kan köpa att en analog störning kan färdas i den digitala kabeln och sedan påverka den analoga signalen som lämnar DACen.

Edited by J/Wing
Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, J/Wing said:

För tillfället är den inofficiella samma version som ligger på NUCen, sen går det som sagt att köra den officiella versionen om man verkligen vill det. Antingen kan du köra en virtual machine direkt på NASen med en linux distro lr windows. Sen installerar du bara Roon servern på den. Eller så kan du säkert bygga en docker container för det, precis börjar lära mig docker så vet inte riktigt hur man skulle göra i det scenariot. Sen så tror jag att den officiella linux versionen av Roon server funkar utan köra direkt på NASen med. 

 

Om det går att installera ROCK distributionen i en virtuell instans så kan jag möjligtvis köpa det konceptet även om virtualisering alltid innebär ett lager emellan. Om Roon hade tillhandahållit Docker images hade det kanske varit ännu trevligare då man är närmre hårdvaran på så vis. Som du märker är jag bara lite skeptisk till inofficiella varianter, jag gillar idén med en paketerad och supporterad lösning.

Link to comment
Share on other sites

Varför det blev både Aries och Vega var att jag köpte Aries först och då  hade jag Mark Levinson 526 försteg

med inbyggd dac den avyttrades senare och då var jag på jakt efter en ny dag.

Kikade på vad Auralic hade men det visade sig att det fans ingen renodlad dac så det blev Vegan.

Då kan ju man tycka att varför jag inte gjorde mig av med Aries G2  då men Björn på Akkelis 

menade på att det är en bättre streamar i Aries G2 hur detta är hörbart eller inte  det vet jag inte.

Det var därför det blev som det blev 

Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, J/Wing said:

Jag har alltid vart väldigt kritiskt till det du skriver att en digitalkabel kan påverka ljudet, för som du säger så är det bara ettor och nollor. En etta kan inte helt plötsligt bli en nolla, hade det hänt så hade det blivit helt fel och musiken hade antagligen inte spelats upp alls. MEN jag kan köpa att en analog störning kan färdas i den digitala kabeln och sedan påverka den analoga signalen som lämnar DACen, men det borde en galvanisk isolering lösa.

 

Jag var lite ironisk i det inlägget och kunde inte låta bli att klämma in kabel referensen. Kablar är ju ett ämne för sig, min personliga erfarenhet är att de kan göra stor skillnad men att det kanske snarare handlar om att lyfta övriga komponenter än att kabeln i sig gör att det blir helt fantastiskt, har man bra grejer så kan kablarna lyfta fram det. Analoga vs digitala kablar har debatterats flera gånger också, och även om det kan vara skillnad så är nog skillnaden, eller kanske rättare sagt betydelsen ändå större med analoga kablar. Ettor eller nollor, de ska ändå transporteras. För min del är strömkablar absolut viktigast och de som påverkat mest.

 

Edit: Med de båda Auralic prylarna så blev det ju dock inte bara extra kablar i skillnad utan också en hel pryl extra i kedjan.

Edited by rikard
Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, A/Wing. said:

Varför det blev både Aries och Vega var att jag köpte Aries först och då  hade jag Mark Levinson 526 försteg

med inbyggd dac den avyttrades senare och då var jag på jakt efter en ny dag.

Kikade på vad Auralic hade men det visade sig att det fans ingen renodlad dac så det blev Vegan.

Då kan ju man tycka att varför jag inte gjorde mig av med Aries G2  då men Björn på Akkelis 

menade på att det är en bättre streamar i Aries G2 hur detta är hörbart eller inte  det vet jag inte.

Det var därför det blev som det blev 

 

Så kan det gå, men visst är det skönt att komma till insikten om att man kan optimera och spara plats i hyllan... :) 

 

Link to comment
Share on other sites

47 minutes ago, rikard said:

 

Så kan det gå, men visst är det skönt att komma till insikten om att man kan optimera och spara plats i hyllan... :) 

 

Jag var lite tveksam Vegan men hittade inget alternativ som passade mig så det blev som det blev. 

Nerbantat systemet har jag verkligen gjort ett tag så var det väldigt mycket apparater i rummet 

Men jag gillar utvecklingen till ett mindre system fast bättre ljud för det går bevisligen 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, rikard said:

inofficiella installationspaket

Nu känns det som att jag hackar på dig, men det är inte min avsikt! :) 
De installationer som finns ute för Synology och QNAP är fullt Roon-supporterade, lika mycket som ROCK. Det är bara det att det inte är Roon själva som utvecklat dessa installationspaket, men å andra sidan är communityn den som översatt och utvecklat extensions etc. 

 

@A/Wing. det var som sjutton! Jag hade inte väntat mig det resultatet? Hur hade du Aries och Vega ihopkopplade?

 

Och som förklaring till varför Aries G2 kostar runt 45Tkr om den "inte tillför något";

Dels har den en mera kompetent streaming funktion med större buffertar med spelning från minne och trådlös anslutningsmöjlighet, men den möjliggör också att skapa en lokal server med en tillkopplad/installerad hårddisk. Dvs, med en Aries behöver du inte en separat server som Roon eller Minim snurrande någon annanstans.

Edited by AlfaGTV
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, J/Wing said:

MEN jag kan köpa att en analog störning kan färdas i den digitala kabeln och sedan påverka den analoga signalen som lämnar DACen.

 

Det är nog precis detta som kan hända i ett nätverk att andra störningar transporteras via nätverket (att ettor och nollor påverkas de är föga otroligt) och läckströmmar kan ta sig igenom allt möjligt för att finna jord även då via en dac tex där de teoretiskt sett skulle kunna påverka sen om det är mätbart eller hörbart de är en annan femma.

 

Nästa vecka får jag min etherRegen en switch som sägs isolera endpointen ifrån läckströmmar, påverkan av phase noise ifrån klockor längre upp i kedjan om det i verkligheten gör någon skillnad de får vi se :39:

 

Jag är rätt säker på att Björn på Akkelis beställt en (post 1742). https://audiophilestyle.com/forums/topic/38968-etherregen-the-long-development-and-active-launch-discussion-thread/?do=findComment&comment=1000661

 

Här är kommentarer ifrån de första som fått sina.

 

https://audiophilestyle.com/forums/topic/57519-uptone-audio-etherregen-listening-impressions/#comments

 

Tillverkarens hemsida.

 

https://uptoneaudio.com/products/etherregen

 

 

Edited by octavia rs
Link to comment
Share on other sites

35 minutes ago, AlfaGTV said:

Nu känns det som att jag hackar på dig, men det är inte min avsikt! :) 
De installationer som finns ute för Synology och QNAP är fullt Roon-supporterade, lika mycket som ROCK. Det är bara det att det inte är Roon själva som utvecklat dessa installationspaket, men å andra sidan är communityn den som översatt och utvecklat extensions etc. 

 

Hehe... Tolkningsfråga kanske, för mig är något som är officiellt supporterat något som kommer från företaget själva. Att communityt håller dessa vid liv är är fantastiskt, men det gör det inte officiellt i mina ögon. Jag vill inte dra "jobbkortet", men som en bra jämförelse så jobbar jag till vardags med mjukvaru-utveckling som är open source och medans vi såklart är väldigt tacksamma för alla bidrag och input ifrån communityt så finns det gränser för vad vi som företag kan ägna vår support åt eller ta hänsyn till vad gäller vidareutveckling osv, även om vi såklart alltid försöker vara väldigt hjälpsamma och tillmötesgående, men i slutändan är det även en fråga om resurser.

 

Med det sagt så behöver det såklart inte vara dåligt, jag har själv genom åren kört en massa olika community drivna lösningar och avkommor, inte minst när Android telefonerna kom och det nästan var svårt att hålla fast vid samma OS längre än en vecka åt gången... :) Till slut landade jag dock i någon form av bekvämlighet, där jag inte vill mecka och trixa längre, utan värdesätter enkelhet, minimalism och stabila lösningar. Alla är vi dock olika och utan uppfinningsrikedom och experimenterande så skulle utvecklingen stanna av.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, AlfaGTV said:

Nu känns det som att jag hackar på dig, men det är inte min avsikt! :) 
De installationer som finns ute för Synology och QNAP är fullt Roon-supporterade, lika mycket som ROCK. Det är bara det att det inte är Roon själva som utvecklat dessa installationspaket, men å andra sidan är communityn den som översatt och utvecklat extensions etc. 

 

@A/Wing. det var som sjutton! Jag hade inte väntat mig det resultatet? Hur hade du Aries och Vega ihopkopplade?

 

Och som förklaring till varför Aries G2 kostar runt 45Tkr om den "inte tillför något";

Dels har den en mera kompetent streaming funktion med större buffertar med spelning från minne och trådlös anslutningsmöjlighet, men den möjliggör också att skapa en lokal server med en tillkopplad/installerad hårddisk. Dvs, med en Aries behöver du inte en separat server som Roon eller Minim snurrande någon annanstans.

Dom är ihopkopplade med Auralic egna L-linkkabel.

Det jag kan tänka mig är att det  är mindre komponenter inblandade och att det på det viset gör 

att ljudet upplevs bättre men det är bara en gissning från en novis.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, CMB said:

Så grön jag känner mig på detta men det är lärorikt att läsa och försöka förstå sig på detta. 

 

Kan inte direkt säga att jag blir klokare på vad jag själv skall investera i

Jag hjälper dig gärna, kasta iväg ett PM med vad du har för anläggning idag, hur den är uppbyggd och sedan vad du vill att en digital lösning ska tillföra. Gärna hur mycket pengar du tycker är rimligt att lägga, det kan kosta allt från några tusen och uppåt.

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, A/Wing. said:

Dom är ihopkopplade med Auralic egna L-linkkabel.

Det jag kan tänka mig är att det  är mindre komponenter inblandade och att det på det viset gör 

att ljudet upplevs bättre men det är bara en gissning från en novis.


Känns ju som att det inte borde vara någon skillnad alls, det är inte någon form av typ loudness eller volume control som är igång på Vegan men inte Aries som gör att volymen känns högre?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...