Jump to content

Äntligen supernöjd med ljudet.


A/Wing.

Recommended Posts

On 2019-11-10 at 23:23, CMB said:

Ser trevligt ut och låter säkert fantastiskt. Snygga bilder som vanligt dessutom

Japp, både snygga och kreativt fotade. A/wing i solen och den underbara bilden när han sitter bakom soffan rattande paddan och undrar när tusan demo-demonen ska kliva in.:cool:

 

Demodemonen är som bekant när det händer något med anläggningen som inte ska hända när man bjudit hem kompisar på lyssning.

Senast det hände mig så gick ett av mina slutsteg till basarna. Jag skulle bara fixa lite så det blev ännu lite bättre.:39:

Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, sprudel said:

Japp, både snygga och kreativt fotade. A/wing i solen och den underbara bilden när han sitter bakom soffan rattande paddan och undrar när tusan demo-demonen ska kliva in.:cool:

Demodemonen är som bekant när det händer något med anläggningen som inte ska hända när man bjudit hem kompisar på lyssning.

Senast det hände mig så gick ett av mina slutsteg till basarna. Jag skulle bara fixa lite så det blev ännu lite bättre.:39:

A/Wing  i solen är närmare bestämt Eskil.

Sprudel nu vet jag varför din hårddisk inte fungerade på Aurelic du har en USB 3 det fungerar inte på Aries G2

Link to comment
Share on other sites

Synd att man missade detta ? Meeen gjorde andra glada och det kändes som en tröst trots allt. Ser fantastiskt ut A/Wing och är nyfiken på dina framsteg. Att man kan nå långt med streaming bevisar du förträffligt? Hoppas på ett besök snart!

 

”hänger på låset”

Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, A/Wing. said:

A/Wing  i solen är närmare bestämt Eskil.

Sprudel nu vet jag varför din hårddisk inte fungerade på Aurelic du har en USB 3 det fungerar inte på Aries G2

Tveksamt, klarar den USB 2.0 så klarar den 3.0. Det är bara hastigheten på överföringen som ändras.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, sprudel said:

Tveksamt, klarar den USB 2.0 så klarar den 3.0. Det är bara hastigheten på överföringen som ändras.

...skall vi gissa på formateringsformatet....där sväljer inte min Aurelic allt på USB iallafall.... :) (men samma disk går fint att läsa via nätet för den....men då ligger det ju såklart ett delningsoperativ mellan)

 

\\K-man

Link to comment
Share on other sites

Auralic själva skriver så här gällande USB porten för anslutning av extern hårddisk:

The maximum current driving ability of this port is 5V/500mA. AURALiC recommend you use USB storage with a dedicated power supply for sound quality considerations.

 

Så precis som ni har varit inne på är det inte 2 vs 3. Utan det handlar nog snarare om att ansluta en hårddisk som har egen strömmatning. 

Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, octavia rs said:

 

Auralic verkar stödja de flesta filsystem.

 

"Lightning Server can read FAT32, NTFS, exFAT, ext2/3/4 and HFS+(no matter if they are non-journaled or journaled) partition formats."

Det är väl inte lightning servern som läser usb-disken direkt...det gör den först efter att Auralicens "USB-gränssnitt/funktionalitet" har fattat att det är en disk...eller? :-) 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, bigblue said:

Auralic själva skriver så här gällande USB porten för anslutning av extern hårddisk:

The maximum current driving ability of this port is 5V/500mA. AURALiC recommend you use USB storage with a dedicated power supply for sound quality considerations.

 

Så precis som ni har varit inne på är det inte 2 vs 3. Utan det handlar nog snarare om att ansluta en hårddisk som har egen strömmatning. 

Min har extern matning, men funkar ändå inte...men kopplar jag den via NAS eller direktdelad på Routern funkar det fint....så jag är rätt övertygad om att det är formateringsformatet/filsystemet som är boven...när disken kopplas direkt på Auralicens USB...

Link to comment
Share on other sites

Jag var tvungen att prova eftersom ni beskriver så mycket problem! :) 

För det första, Lightning DS är nu inget under av logik så det är ju lite förvirrande innan man hittar rätt metod.

Men, jag provade på min Aries (Femto) genim att ansluta en gammal hederlig 1TB med extern strömmatning. 
Inget hände med automatik, så jag fick hoppa in i "Additional operations" och sedan Streaming-fliken.

Eftersom min Femto inte har nåt bibliotek så fick jag börja med att klicka på "kugghjulet" vid Library Path Information och då dök en liten meny upp. Där fanns Add USB Storage, jättebra! Men, den resulterar ju bara i en förvirrande dialog, Enter Path Name???

Hur i hela fridens ska jag veta hur sökvägen ser ut i Ariesen tänkte jag först. Provade runt litet, men samma fråga dök upp igen.

Jag chansade med en punkt, "." Det brukar betyda "här" i Linux... Och se på sjutton, den mountade genast min disk och började söka igenom den efter musikfiler. En halvtimme senare var den klar och jag kunde ladda om musikbiblioteket, såg fint ut.

Det visade sig senare att Path name bara är ett namn, ett alias, och kan vara vad som helst, bara du vet att det hör ihop med den USB anslutna disken.

 

Oavsett, jag provade med följande diskar och alla fungerade utmärkt;

1Tb med egen ström, USB2.0, ca 35.000 musikfiler i FLAC, formaterad med FAT32.

256Gb SSD (strömkrävande, ingen extern matning) uSB3.0, ca 500 högupplösta FLAC o DSD, exFAT

1Tb 2.5" USB 3.0 utan extern matning, ca 30.000 filer i blandade format., exFAT

 

Så, iaf min Femto verkar inte vara speciellt kinkig på vare sig strömmatning, USB-version eller filsystem.

Link to comment
Share on other sites

Auralic Aries G2 låter ju helt ljuvligt hos @A/Wing. När allt rullar på är det en fröjd att bläddra bland favoriterna och kasta sig hej vilt mellan olika artister på nolltid. Men, att man på en streamer från 2019 (som kostar nästan 50 tkr) inte bara kan koppla in en hårddisk njuta av musiken som finns där. Det känns lite.... ofärdigt. Och ovärdigt. Vi som inte har samma finurlighet och kunskap på datorsidan blir lämnade på avbytarbänken. Jag tror och hoppas dock att den snabba utvecklingen vi sett hittills, håller i sig och gör att inte bara ljudet utan också gränssnitten blir ännu bättre. 

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, bigblue said:

Auralic Aries G2 låter ju helt ljuvligt hos @A/Wing. När allt rullar på är det en fröjd att bläddra bland favoriterna och kasta sig hej vilt mellan olika artister på nolltid. Men, att man på en streamer från 2019 (som kostar nästan 50 tkr) inte bara kan koppla in en hårddisk njuta av musiken som finns där. Det känns lite.... ofärdigt. Och ovärdigt. Vi som inte har samma finurlighet och kunskap på datorsidan blir lämnade på avbytarbänken. Jag tror och hoppas dock att den snabba utvecklingen vi sett hittills, håller i sig och gör att inte bara ljudet utan också gränssnitten blir ännu bättre. 

 

Jag håller precis med i dina synpunkter. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

När jag verkligen LYSSNAR så vill jag inte sitta och läsa samtidigt, full fokus på musiken är det då. Men om jag bara lyssnar så är det okej att läsa samtidigt och då tycker jag att Roon/Tidal har ett helt okej gränssnitt för egen del. Vill jag läsa mer om en artist etc så finns t ex google att tillgå!

 

/byZan

 

Link to comment
Share on other sites

Skönt @A/Wing. att ditt datastrul tycks ha löst sig! :thumbsup::)

Detta är kanske en av de främsta anledningarna till att jag tills alldeles nyligen har avstått från att ens försöka att jobba med streamingtjänster. @AlfaGTV:s beskrivning om hur man kan lösa detta datamässiga problem, får mig att tvivla på min egen förmåga att fatta något som helst vad gäller data, men är förmodligen helt begripligt för den som är född med digital modersmjölk. Men jag kommer aldrig dit i min livstid tyvärr utan skulle bli helt frustrerad i motsvarande situation. Min valda teknik fungerar dock felfritt sedan i somras. En annan orsak är nog att jag i grunden är en "analog" person och föredrar den ljudbilden. Men jag har hört digitalteknik framför allt DSD med högre upplösningsgrader som ligger mycket nära och till och med inte går att skilja från den rent analoga framställningen. Om den nu ens finns? Eftersom dagens inspelningstekniker i regel alltid innehåller något digitalt steg. 

Men eftersom jag vet att @A/Wing.haft både vinyl och bandare som jag lyssnat på och att han har ett gott öra så är jag övertygad att det låter utmärkt även med den nya signalkällan, rubriken på tråden är ju inte ändrad.:tongue::) Grattis!:thumbsup:

 

Calm

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, sprudel said:

Det där måste ju Auralic fixa till. Bra jobb där Alfa.?

Vill i alla fall tacka A/wing för musiktipsen, det blev 6 nya album i min katalog på Tidal.?

 

Vilka då?  Det jag fastnade mest för var en fantastisk pianoinspelning och skön live Blues. Larry Carlton/Robben Ford kommer jag ihåg men det fanns fler jag inte minns.

Link to comment
Share on other sites

"Riktiga vänner kommer med vinylskivor..." :D Skämt åsido, självklart ska det vara enkelt att komma med en USB-sticka eller en hårddisk och det är sällan ett bekymmer i olika sammanhang.

Jag vill inte baktala Auralic, jag äger ju själv flera av deras produkter, men asiatiska tillverkare har ibland en lite annan syn på vad en tillämpning förväntas göra och inte göra. Lightning DS har många fördelar men också baksidor. Nånstans finns det dock en anledning till att jag kör Roon 85% av tiden jag streamar via mina Aries-burkar.

 

Jag kan bara ta Bluesound som exempel här, sticker jag i samma USB-diskar i min Vault/Soundbar så kommer musiken på dessa automatiskt att bli tillgängliga via deras app.... Men, inte blandas med mitt ordinarie bibliotek. Genomtänkt och väl fungerande.

Link to comment
Share on other sites

Ska inte besudla @A/Wing. tråd mera men stötte på en bra funktion i LightningDS, som inte är helt uppenbar.

När man spelat ett album via LightningDS så blir "nu spelas"-skärmen svart, och jag har vant mig vid att bara backa från den och välja ett annat album... Men, på skärmen finns en knapp, "Play now". Klickar du på den så slumpar LDS fram en spelkö med 999spår ur ditt bibliotek, som Roons Radio-funktion, fast begränsat till ditt bibliotek! :) 
 

Och, Bluesound må ha löst möjligheten att spela från USB-pinne, men den gillar inte alla filformat! (Typ exFAT)

Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, bigblue said:

Auralic Aries G2 låter ju helt ljuvligt hos @A/Wing. När allt rullar på är det en fröjd att bläddra bland favoriterna och kasta sig hej vilt mellan olika artister på nolltid. Men, att man på en streamer från 2019 (som kostar nästan 50 tkr) inte bara kan koppla in en hårddisk njuta av musiken som finns där. Det känns lite.... ofärdigt. Och ovärdigt. Vi som inte har samma finurlighet och kunskap på datorsidan blir lämnade på avbytarbänken. Jag tror och hoppas dock att den snabba utvecklingen vi sett hittills, håller i sig och gör att inte bara ljudet utan också gränssnitten blir ännu bättre. 


Nu har jag inte testat pappas saker själv men problemet med USB disken va att den inte hade någon egen strömförsörjning och bara USB3 kan levererar tillräckligt med ström för att den ska funka. Men man kan ju helt klart tycka att den borde ha stöd för det med tanke på vad den kostar.
Personligen tycker jag att pappa borde ta bort Nucleusen och Aries G2an och bara köra Roon servern på NASen och sedan streama till Vegan. Den lösningen hade vart 70 tkr billigare och antagligen låtit exakt likadant.

Link to comment
Share on other sites

44 minutes ago, J/Wing said:

Personligen tycker jag att pappa borde ta bort Nucleusen och Aries G2an och bara köra Roon servern på NASen och sedan streama till Vegan. Den lösningen hade vart 70 tkr billigare och antagligen låtit exakt likadant.

 

Den stora anledningen till att man använder en NUC (Nucleus) istället för en NAS som Roon Server är väl framförallt för prestandan, de flesta NAS:ar är inte tillräckligt kraftfulla eller har tillräckligt med minne och användarupplevelsen skulle drabbas, om än kanske inte så mycket ljudmässigt. Roon håller på med rätt mycket grejer i bakgrunden. Vill man spara pengar och är "någorlunda" händig med datorer så kan man ju dock bygga ihop en egen NUC för ca 4-5k istället för att köpa en Nucleus. Men den sistnämnda är ju en en väldigt trevligt, snygg och grymt snitsigt paketerad lyxig Roon lösning, och ibland är inte pengarna allt, ibland är det skönt att bara bli bortskämd också och veta att allt bara funkar out of the box.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...