Jump to content

Äntligen supernöjd med ljudet.


A/Wing.

Recommended Posts

25 minutes ago, JoL said:

Grattis A/Wing till en mycket fin spelare. Kul att du upptäckt vinylen magiska värld. Mycket nöje :)

Håller med Jol. Riktigt roligt och ett stort grattis!

Efter några steg fram och tillbaka hittade äntligen vinylen en plats i racket.  Lite nyfiken är jag... var det inte Technics 1210 hemma hos mig som åter igen bidrog rätt mycket och tippade ytterligare en HiFi-polade över kanten. ;) I så fall är du nummer 5, kan finnas fler jag inte tänker på. Lindome kan ta på sig skulden också, föresten :D 

Välkommen i klubben A/Wing. 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, A/Wing. said:

Ja ni har alla rätt det är Avid Diva II SP som inhandlades.

ITKg60D.jpg

Och jag kan konstatera att nu är jag riktigt fast i vinylträsket med rätt vax på tallriken så låter det riktigt bra 

och man sitter med ett fånigt leende på läpparna:app:

Grattis från mig med!!  Om några månader är nog även min en SP.  :app:

Link to comment
Share on other sites

Ja då var det avslöjat och jag missade tonarmen mest beroende på att den såg vinklad ut på första bilden. Säkert ett utmärkt val SME 309 också med den fina pickupen!

Nu vill vi se hela härligheten och få några lyssningsintryck.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, JoL said:

Grattis A/Wing till en mycket fin spelare. Kul att du upptäckt vinylen magiska värld. Mycket nöje :)

Tack Jol. Ja det var väl enbart en tidsfråga innan även jag insåg att det fanns något som är lite bättre ljudmässigt:D

16 hours ago, Apexorca said:

Håller med Jol. Riktigt roligt och ett stort grattis!

Efter några steg fram och tillbaka hittade äntligen vinylen en plats i racket.  Lite nyfiken är jag... var det inte Technics 1210 hemma hos mig som åter igen bidrog rätt mycket och tippade ytterligare en HiFi-polade över kanten. ;) I så fall är du nummer 5, kan finnas fler jag inte tänker på. Lindome kan ta på sig skulden också, föresten :D 

Välkommen i klubben A/Wing. 

Tack Apex. 

Något sådant vill jag inte erkänna att jag har blivit påverkad:ShameOnYou: Ja okej då lite påverkade det allt;) Det var ju en dimension mer av allt 

mer musikaliskt mer närvaro mer nerv ja en mer äkta presentation som var svår att värja sig ifrån.

Så det ena gav det andra så här står jag idag byxorna nere vid anklarna men ganska lycklig faktiskt:app:

16 hours ago, Richard said:

Grattis från mig med!!  Om några månader är nog även min en SP.  :app:

Tack Richard. Måste ha missat att du hade en likadan spelare kul.

Vad är skillnaden på din och min jag ser att du skriver om en framtida uppgradering till SP?

15 hours ago, Taxmannen said:

Grattis från mig också och välkommen (åter?) till vinylträsket :thumbsup:

Thank You. 

Åter till vinylträsket? Ja jag var nog aldrig ur det gick in lite försiktigt i den bara,jag gjorde en Apex.provade något billigt först.

8 hours ago, calm said:

Ja då var det avslöjat och jag missade tonarmen mest beroende på att den såg vinklad ut på första bilden. Säkert ett utmärkt val SME 309 också med den fina pickupen!

Nu vill vi se hela härligheten och få några lyssningsintryck.

 

Calm

Hej Calm.

Lyssningsintryck kan jag väl försöka mig på.

För det första så måste pickupen få några timmar till har inte hunnit att spela in den ännu har kanske ha gått 20 timmar mycket

på grund av arbetet.

Men det ska det bli ändring på. Nu nyopererad som jag är i axeln:smash: så ska jag väl få tid till att spisa skivor nu när jag är sjukskriven.

Min vinylsamling i dag består av kanske 6-700 skivor det mesta har jag fått utav bekanta så det jag gör nu är att gå igenom skivsamlingen

lite tidsödande men bra för pickupen:thumbsup:

Ja ska ju villigt erkänna att det är mycket som saknas ljudmässigt på väldigt många skivor lite synd faktiskt för musiken tilltalar mig på flera av  skivorna

men dom sorteras bort för vidare öden,

Men så kommer det en del vax som håller riktigt hög kvalitet och man blir som trollbunden av musiken.

Och det som jag tycker är den största skillnaden mellan det digitala och vinyl är den fina närvarokänslan och separationen i ljudbilden ett mer holografiskt ljud

det låter mer äkta framförallt från instrument det presenteras med en nerv som jag inte har på det digitala.

Missförstå mig rätt nu jag har ett digitalljud som jag är väldigt nöjd med men det når ändå inte riktigt fram till vinylen.

Så vad jag ska göra den närmsta tiden på min sjukskrivning är rehab på axeln och botanisera i skivaffärerna+att spisa skivor

för det har det varit väldigt dåligt med de sista året:64:

Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, A/Wing. said:

Tack Jol. Ja det var väl enbart en tidsfråga innan även jag insåg att det fanns något som är lite bättre ljudmässigt:D

Tack Apex. 

Något sådant vill jag inte erkänna att jag har blivit påverkad:ShameOnYou: Ja okej då lite påverkade det allt;) Det var ju en dimension mer av allt 

mer musikaliskt mer närvaro mer nerv ja en mer äkta presentation som var svår att värja sig ifrån.

Så det ena gav det andra så här står jag idag byxorna nere vid anklarna men ganska lycklig faktiskt:app:

Tack Richard. Måste ha missat att du hade en likadan spelare kul.

Vad är skillnaden på din och min jag ser att du skriver om en framtida uppgradering till SP?

Thank You. 

Åter till vinylträsket? Ja jag var nog aldrig ur det gick in lite försiktigt i den bara,jag gjorde en Apex.provade något billigt först.

Hej Calm.

Lyssningsintryck kan jag väl försöka mig på.

För det första så måste pickupen få några timmar till har inte hunnit att spela in den ännu har kanske ha gått 20 timmar mycket

på grund av arbetet.

Men det ska det bli ändring på. Nu nyopererad som jag är i axeln:smash: så ska jag väl få tid till att spisa skivor nu när jag är sjukskriven.

Min vinylsamling i dag består av kanske 6-700 skivor det mesta har jag fått utav bekanta så det jag gör nu är att gå igenom skivsamlingen

lite tidsödande men bra för pickupen:thumbsup:

Ja ska ju villigt erkänna att det är mycket som saknas ljudmässigt på väldigt många skivor lite synd faktiskt för musiken tilltalar mig på flera av  skivorna

men dom sorteras bort för vidare öden,

Men så kommer det en del vax som håller riktigt hög kvalitet och man blir som trollbunden av musiken.

Och det som jag tycker är den största skillnaden mellan det digitala och vinyl är den fina närvarokänslan och separationen i ljudbilden ett mer holografiskt ljud

det låter mer äkta framförallt från instrument det presenteras med en nerv som jag inte har på det digitala.

Missförstå mig rätt nu jag har ett digitalljud som jag är väldigt nöjd med men det når ändå inte riktigt fram till vinylen.

Så vad jag ska göra den närmsta tiden på min sjukskrivning är rehab på axeln och botanisera i skivaffärerna+att spisa skivor

för det har det varit väldigt dåligt med de sista året:64:

Det är inget ont som inte har något gott med sig! Med förhoppning att du trots operationen inte har så ont att du inte kan vända vinyler och bläddra i skivbackarna!

Med en förhoppning om en snabb återhämtning och många fina stunder framför vinylspelaren. Din beskrivning av vinylspelandet kan jag hålla med om även om jag inte tycker att det låter så pjåkigt om den digitala källan heller.

Calm

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, A/Wing. said:

Tack Richard. Måste ha missat att du hade en likadan spelare kul.

Vad är skillnaden på din och min jag ser att du skriver om en framtida uppgradering till SP?

Jodå,  sedan ett halvår ungefär. :thumbsup:

Skillnaden består i en tyngre skivtallrik och en mer avancerad motorstyrning till SP:s fördel. Uppgraderingen är tämligen enkel således. :)  

Link to comment
Share on other sites

 

1 hour ago, Richard said:

Jodå,  sedan ett halvår ungefär. :thumbsup:

Skillnaden består i en tyngre skivtallrik och en mer avancerad motorstyrning till SP:s fördel. Uppgraderingen är tämligen enkel således. :)  

Jaha köpte du din på akkelis jag vet ju att du gjort en del affärer där eller var det en begagnad? 

Men det var ju skoj då är det ju du och jag i Avid klubben ;)

 

Edited by A/Wing.
Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, A/Wing. said:

 

Jaha köpte du din på akkelis jag vet ju att du gjort en del affärer där eller var det en begagnad? 

Men det var ju skoj då är det ju du och jag i Avid klubben ;)

 

:)

Jo,  den är köpt ny på Akkelis. När jag uppgraderar råkar jag ha nära till generalagenten  audioactive som håller till i Växjö. Det blev en Avid efter en heldags lyssning på olika spelare tillsammans med två hifikompisar hos akkelis.  :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

Ja du A/Wing, vad säger man? Sist vi sågs så lät det riktigt bra från din digitala källa när vi lyssnade och du sa att du nog skulle utveckla den, att börja med vinyl blir så kostsamt? Jag höll med men sa -att det brukar kunna dra iväg men att det är en prioriteringsfråga! Ser nu att du gjort ett val och prioriterat om lite och kan inte annat än gratulera:D

Med risk för att trampa någon på tårna så håller jag med om att vinylen är så mycket mer av allt och att jag aldrig hört något digitalt som kan mäta sig med massor av vinylriggar jag hört genom åren (min sanning;)).

Hoppas rehab och letandet efter vinylfynd går bra!

Syns vi i februari.

/byZan

 

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, byZan said:

Ja du A/Wing, vad säger man? Sist vi sågs så lät det riktigt bra från din digitala källa när vi lyssnade och du sa att du nog skulle utveckla den, att börja med vinyl blir så kostsamt? Jag höll med men sa -att det brukar kunna dra iväg men att det är en prioriteringsfråga! Ser nu att du gjort ett val och prioriterat om lite och kan inte annat än gratulera:D

Med risk för att trampa någon på tårna så håller jag med om att vinylen är så mycket mer av allt och att jag aldrig hört något digitalt som kan mäta sig med massor av vinylriggar jag hört genom åren (min sanning;)).

Hoppas rehab och letandet efter vinylfynd går bra!

Syns vi i februari.

/byZan

 

Jo jag kommer allt ihåg diskussionenmen man är väl inte bättre karl en man kan ändra sig ;)

Och så sprang jag på den här skivspelaren hos radiohandlarnoch dessutom till ett bra pris 

Demoex som ej var inspelad stog mest och samlade damm lite synd tyckte jag den passade bättre hemma 

hos mig :thumbsup:

Rehab går bra kul med morfintabletter:64:nä skämt osidå men det är tur att det finns smärtlindring 

Vi syns nog i februari inget hundra ännu men det lutar åt det. 

Ha det gott byZan. 

 

 

 

 

 

 

Edited by A/Wing.
Link to comment
Share on other sites

Kul! Gratulerar så mycket. Vinyl är trevligt, och nyttigt i det avseendet att man aldrig behöver sluta tänka på om något skulle kunna bidra med att det bli något snäpp ännu bättre ;) Kanske läst lite slarvigt, men vilket RIAA nyttjas? Jag är på gång att byta RIAA och kul att veta vad som används därute. Lyssande igår till två mycket bra RIAA, E.A.R 834P och ASR Mini Basis lll. Jag har hitills testat 6st olika RIAA. Får se vad det blir. Avid finns med i racet också.

Link to comment
Share on other sites

Passar på att gratulera till fin spelare jag också! Kul att man kunnat inspirera ett flertal "digitalare" att gå analogt det senaste året:D

Angående YYZ:s fråga ovan så vet jag bestämt att A/Wing har ett grymt bra riaa:icon_smile_cool: Men det berättar han nog snart själv...

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, calle_jr said:

Grattis, jättefin spelare.

Funkar det bra med bänken? Vet inte hur pass Avid II svarar på olika uppställning, men du kan ju labba lite.

Jag vet inte men jag tror jag gjorde något riktigt bra när jag tillverkade min bänk.

Jag har blandat hårt och mjukt material. Stommen är gjord i ett skivmaterial 12x1200x2400 som är genomfärgat svarta faner-remsor

ihop-pressat till just skivor som är relativt mjuka och porösa.Hyllplanen har jag använt Afrikanskt valnöt som är ett hårt material och hyllplanen vilar dessutom på spikes.

Nä bänken fungerar klanderfritt det spelar inte någon roll vad jag har ställt där under med ett gäng bra 

apparatfötter så levererar det ljudmässigt och så även skivspelaren.

Nu ska jag nyfiken som man är även testa en stenskiva avkopplad från hyllplanet in under verket så får jag se vad det ger

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, YYZ said:

Kul! Gratulerar så mycket. Vinyl är trevligt, och nyttigt i det avseendet att man aldrig behöver sluta tänka på om något skulle kunna bidra med att det bli något snäpp ännu bättre ;) Kanske läst lite slarvigt, men vilket RIAA nyttjas? Jag är på gång att byta RIAA och kul att veta vad som används därute. Lyssande igår till två mycket bra RIAA, E.A.R 834P och ASR Mini Basis lll. Jag har hitills testat 6st olika RIAA. Får se vad det blir. Avid finns med i racet också.

Tackar ja vinyl har jag upptäckt är riktigt roligt och det är något jag kommer att förfina och spinna vidare på:thumbsup:

Rekommenderas att testa Avid ja:)

Så här ser riaat ut en Röcklinger. PHA1

Ett riktigt bra riaa för en hyfsad peng.

DzfNZ4s.jpg

Edited by A/Wing.
Link to comment
Share on other sites

48 minutes ago, lindome said:

Passar på att gratulera till fin spelare jag också! Kul att man kunnat inspirera ett flertal "digitalare" att gå analogt det senaste året:D

Ja, sent ska syndarna vakna;);)

 

19 minutes ago, Apexorca said:

Ja Lindome. Du har stort ansvar för många diskussioner i hemmen med fruar om att investera hela hushållskassan i vinyl.

Visst är det bra att kunna skylla på någon annan;);)

/byZan

Link to comment
Share on other sites

45 minutes ago, lindome said:

Passar på att gratulera till fin spelare jag också! Kul att man kunnat inspirera ett flertal "digitalare" att gå analogt det senaste året:D

Angående YYZ:s fråga ovan så vet jag bestämt att A/Wing har ett grymt bra riaa:icon_smile_cool: Men det berättar han nog snart själv...

 

16 minutes ago, Apexorca said:

Ja Lindome. Du har stort ansvar för många diskussioner i hemmen med fruar om att investera hela hushållskassan i vinyl.

Tack Lindome ja jag har ju två hyfsat nära  grannar som har förespråkat vinylen så jag får väl tacka er för att jag kom till insikt

att det var den vägen man måste gå för att komma till nirvana:D

Och får även tacka Radiohandlarn om han läser detta som gav mig ett bra pris och som är j-ligt go att göra affärer med.

 

Jaha är det de han håller på med Lindome då får jag inte bjuda hem honom när frugan är hemma:ShameOnYou:

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, kim said:

Grattis til vinylafspilleren. Håber at jeg kan komme på visit ved passende anledning og lyssna på din fine rigg.

Hej Kim kul att höra av dig igen du är alltid välkommen hem till mig det skulle vara kul om det blir i år 

Ta gärna med dig Per också om ni träffas fortfarande. 

Det låter riktigt bra här hemma nu 

Har ytterligare ett par grejersom håller på att testas med väldigt bra resultat :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, A/Wing. said:

Har ytterligare ett par grejersom håller på att testas med väldigt bra resultat :thumbsup:

Inte bra med ledighet för plånboken;) Men kul att du är på G igen:icon_smile_cool: Väntar med spänning på vad du har på G?

/byZan

 

Link to comment
Share on other sites

Just now, byZan said:

Inte bra med ledighet för plånboken;) Men kul att du är på G igen:icon_smile_cool: Väntar med spänning på vad du har på G?

/byZan

 

Än så länge mår plånboken bra :thumbsup:men detkan ju förändras fort. 

Ja jag har lite riktigt bra nya saker på gång jag håller på att köra blindtest ;);)

Link to comment
Share on other sites

Kul o grattis!

Vinylträsket är djupt och lömskt.:D Skulle vara kul att höra vilken vinylköparstrategi (för det måste man ju ha) som du evt tänker tillämpa.

Då menar jag typ Original LP, Nypressar Audiofila släpp etc etc. Eller kanske en härlig blandning av allt.? ;-)

Link to comment
Share on other sites

On 2017-01-20 at 13:02, shaft said:

Kul o grattis!

Vinylträsket är djupt och lömskt.:D Skulle vara kul att höra vilken vinylköparstrategi (för det måste man ju ha) som du evt tänker tillämpa.

Då menar jag typ Original LP, Nypressar Audiofila släpp etc etc. Eller kanske en härlig blandning av allt.? ;-)

Tack shaft.

Du frågar om strategi måste man ha det:39: jo såklart man måste ha det men det här är så nytt för mig så jag måste ut och pröva mina vingar.

Det första jag går på är ju givetvis den musik jag tycker om sen får jag gå på kända bolag som man vet gör bra inspelningar och det är väl här

det fallerar lite kan ju några men som sagt  jag får ut och lära mig.

Men jag tar gärna till mig lite tips vad som kan va bra att veta:)

Edited by A/Wing.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...