Jump to content

Recommended Posts

Posted

Heja... :)

Den där "konjunkturen" tar sig nog upp i diskantområdet vilken dag som helst så

ett stort lycka till med investeringen från mig med.

Posted

Ett stort tack allesammans!

Det ska bli väldigt spännande! Håller med om att timingen inte är optimal i.o.m. att det fortfarande finns en hel del grus i det ekonomiska maskineriet. Men ibland får man ta ett kliv ut i det okända och hoppas mark möter ens fötter.... för eller senare. Det var dock för mycket som stämde för att låta denna lokal passera!

Mer info kommer ju mer som färdigställs!

Må väl!

Hugo

Posted

Det här kommer nog att bli riktigt bra.

Hi-fi baren ser trevlig ut, vad kommer det att finnas för kaffesorter :?:

(viktiga saker vettu')

Posted
Hi-fi baren ser trevlig ut, vad kommer det att finnas för kaffesorter :?:

(viktiga saker vettu')

Den sorten som fanns att tillgå för få dagar sedan fick med beröm godkänt. :closedeyes:

Posted
Hur kommer produktutbudet att se ut på längre sikt... lite så där i skrivande stund menar jag :?:

Det kommer se väldigt bra ut! ;)

Vill dock inte namedroppa allt för mycket innan allt är på plats och att både jag och Jan Eric tycker det är riktigt bra grejer. Men i butiken finns det 3 st rum. En butiksdel där vi kan ha två anläggningar uppställda, ett rum på ca35kvm och ett rum på ca20kvm. Ungefär som vardagsrum modell större och vardagsrum modell mindre. Alla rum är ju unika men jag tror det finns en styrka i att kunna lyssna på en produkt som intresserar i en rumsstorlek som påminner om ens egen. I dessa rum ska det ju stå välljudande produkter att lyssna på och jag tror vi kan bjuda på en del halleluja moments i alla tre lyssningsrum :)

Posted
Askul men nya satsningar!

Blir den någon antroposofisk-HiFi?

/ptr

Hehe, väntade på den där :D Inte helt otippat att det blev du som tog den :icon_smile_cool:

Min välövade replik: Det blir ingen biodynamisk-hifi men eventuellt någon dynamisk-hemmabio. :icon_smile_clown:

Men antroposoferna har gjort mycket spännande i Järna bl.a Ytterjärna Kulturhus där Jan Eric spelade in Maria Winthers Dreamsville. Och vi planerar att ha uppvärmning i butiken med passande musik innan några konserter i framtiden. Lika så Saltåkvarns café är ju en bra plats att inhandla lite mutbröd till familjen om ett besök dragit ut för långt på tiden :)

Posted
Hehe, väntade på den där :D Inte helt otippat att det blev du som tog den :icon_smile_cool:

Det var en ganska allvarligt menad fråga eftersom som är för det är alldeles för mycket ingenjörer som styr i HiFi-världen.

Mjuka värden som känsla och upplevelse görs ju gärna narr av eftersom ingenjörerna inte kan och mäta och kvantifiera dessa!

/ptr

Posted (edited)

Det var en ganska allvarligt menad fråga eftersom som är för det är alldeles för mycket ingenjörer som styr i HiFi-världen.

Mjuka värden som känsla och upplevelse görs ju gärna narr av eftersom ingenjörerna inte kan och mäta och kvantifiera dessa!

/ptr

Instämmer! Det mesta inom hi-fi kräver ju en hel del kunskaper av ingenjörs karaktär och det påverkar säkerligen. Antroposofernas mer mjuka syn på världen och de 12 sinnena skulle säkert kunna göra nytta i branschen.

Det viktigaste är ett öppet sinne och inte låsa sej tankemässigt i varken atroposofernas idéer eller vetenskapliga teorier. Inget är för heligt för att ifrågasättas!

Som Zappa sa: A mind is like a parachute. it doesn't work if it is not open!

edit: stavfel

Edited by In The Air
Posted

:41::6::smash:

Posted
Men i butiken finns det 3 st rum. En butiksdel där vi kan ha två anläggningar uppställda, ett rum på ca35kvm och ett rum på ca20kvm. Ungefär som vardagsrum modell större och vardagsrum modell mindre. Alla rum är ju unika men jag tror det finns en styrka i att kunna lyssna på en produkt som intresserar i en rumsstorlek som påminner om ens egen. I dessa rum ska det ju stå välljudande produkter att lyssna på och jag tror vi kan bjuda på en del halleluja moments i alla tre lyssningsrum :)

Låter bra. Lycka till :)

Posted (edited)

/ptr

Instämmer! Det mesta inom hi-fi kräver ju en hel del kunskaper av ingenjörs karaktär och det påverkar säkerligen. Antroposofernas mer mjuka syn på världen och de 12 sinnena skulle säkert kunna göra nytta i branschen.

Det viktigaste är ett öppet sinne och inte låsa sej tankemässigt i varken atroposofernas idéer eller vetenskapliga teorier. Inget är för heligt för att ifrågasättas!

Som Zappa sa: A mind is like a parachute. it doesn't work if it is not open!

Med tillägget "...but not so open so that the brain falls out", då. Om du visste något om Zappa så skulle du inte nämna hans namn i samma andetag som antroposofi. Jag kan bara gissa vad han hade haft att säga om sådant flum! :D

Jag har inget problem med för mycket ingenjörer i Hifi-branschen, det är ju de som konstruerar och bygger grejorna! Däremot allt trams i marknadsföringsledet... Blä.

Lycka till med nya butiken!

Edited by Almen
Posted
Med tillägget "...but not so open so that the brain falls out", då. Om du visste något om Zappa så skulle du inte nämna hans namn i samma andetag som antroposofi. Jag kan bara gissa vad han hade haft att säga om sådant flum! :D

Jag har inget problem med för mycket ingenjörer i Hifi-branschen, det är ju de som konstruerar och bygger grejorna! Däremot allt trams i marknadsföringsledet... Blä.

Lycka till med nya butiken!

Tackar! :)

Vill faktiskt påstå att jag kan min Zappa :app: Och har aldrig uppfattat honom som "flum motståndare" så länge det inte innehåller stora mått hyckleri och viljan att få folk att sluta tänka. Anledningen till att han gick så hårt emot hippie kulturen var för att den bara var frigjord på ytan, och krafterna bakom var precis lika trångsynta som föräldragenerationen.

Däremot så tror jag att han gladeligen skulle skriva under på ditt "blä" gällande marknadsföring. Enligt Zappa var väl egentligen den enda godkända marknadsföringsmetoden provokation :D På vilket han var ett geni! :D

Posted
Tackar! :)

Vill faktiskt påstå att jag kan min Zappa :app: Och har aldrig uppfattat honom som "flum motståndare" så länge det inte innehåller stora mått hyckleri och viljan att få folk att sluta tänka. Anledningen till att han gick så hårt emot hippie kulturen var för att den bara var frigjord på ytan, och krafterna bakom var precis lika trångsynta som föräldragenerationen.

Däremot så tror jag att han gladeligen skulle skriva under på ditt "blä" gällande marknadsföring. Enligt Zappa var väl egentligen den enda godkända marknadsföringsmetoden provokation :D På vilket han var ett geni! :D

Jag ser Zappa som helt emot flum i allmänhet och organiserad religion i synnerhet. Tror nog att han hade haft ett och annat att säga om Rudolf Steiner och hans teorier om teosofi, biodynamisk odling, de olika människorasernas betydelse och öde...

Men vi kan i alla fall vara överens om att Zappas musik är oundgänglig! :)

Posted
Tror nog att han hade haft ett och annat att säga om Rudolf Steiner och hans teorier om teosofi, biodynamisk odling, de olika människorasernas betydelse och öde...

Det hade min fru också. Vi besökte teosoferna i Järna vid ett tillfälle (har släktingar där) och min fru kom i livlig diskussion med dom om någon tvål som var baserad på olivolja. Olivolja är hur nyttigt som helst så länge man håller den inom kroppen och inte på huden där den är cancerframkallande. Enligt uppgift plockade dom bort den efteråt...

Posted

Ja, jag tror att många skulle vara lite mer försiktiga med att okritiskt lyfta fram teosofi och biodynamiska teorier som föredömen om de satt sig in lite mer i vad det handlade om. Till exempel låter det ju väldigt bra med "biodynamisk odling", men hur många vet egentligen vad det betyder?

Nåväl. :)

Posted
Ja, jag tror att många skulle vara lite mer försiktiga med att okritiskt lyfta fram teosofi och biodynamiska teorier som föredömen om de satt sig in lite mer i vad det handlade om. Till exempel låter det ju väldigt bra med "biodynamisk odling", men hur många vet egentligen vad det betyder?

Nåväl. :)

Hur många vet egentligen vad nått betyder idag? Allt har nya namn, ny termenologi, ny teknik, osv.

Men som sagt: Nåväl. :)

Posted

Precis! Biodynamisk odling ses av många (som inte läst något om det hela) som något slags "ekologiskt ++" så det måste ju vara jättebra. I själva verket har det biodynamiska lantbruket inslag av både tillbedjan av moder jord och astrologi. Men plockar man russinen ur kakan så är det förstås en sund tanke med undvikande av växtgifter osv. Dom bakar väldigt gott bröd och bullar, det gör dom.

En annan intressant aspekt kring den antroposofiska filosofin är deras medicinteori kring den homeopatiska medicinen. Vad är nu detta för något? Jo, tanken är att om ett extrakt ur naturen (bär/blad/växtsaft/etc) blandas ut efter en strukturerad omrörningsrörelse, så "potentieras" medicinens inneboende styrka ju mer den "potentieras", dvs späds ut. Så den "starkaste" homeopatiska medicinen är den som är mest utspädd och i princip endast innehåller vatten med fåtal molekyler av det ursprungliga växtextraktet. Tanken bakom detta är ju lite charmig och naiv, men jag önskar att samma princip fungerade på mitt lönekonto: ju mer jag slösar bort desto mer pengar finns kvar. Det samma för den där fina whiskyn som har tendens att ta slut lite för fort... Nåväl, intet ont sagt om antroposoferna, dom har sin filosofi som dom trivs med, det är inget för mig men good for them.

Jag har växt upp i Järna så jag har haft en del kontakt med antroposofin och har till och med läst det mesta av Rudolf Steiner (som säljs i butiken Robygge vid Kulturhuset i Ytterjärna).

Nåväl det här blev lite off topic