Jump to content

Min mässhelg på Stockholms High End 2012

calm

Recommended Posts

Jaha då var det dags för årets största hifihändelse i Stockholm igen!

Som vanligt får jag väl säga så kommer jag att skildra mässan utifrån mina egna intryck och med mina egna reportagebilder som jag inte lagt så mycket krut på men är till antalet ganska hyggligt många.

För er som tycker det är frustrerande med fler trådar, så kan jag bara säga mångfald berikar. Håll till godo eller avstå från att läsa.

För egen del började min helg redan på torsdagen med lite vårstädning hemma!

Så fram med städutrustningen. Jag skulle ju få främmande hemma på fredagen, så då gäller det att ha välstädat!

mssan2012003.jpg

Föremålet för min städiver var kanske inte främst golvet men mer de här väsentliga detaljerna för en god god lyssning.

mssan2012007.jpg

mssan2012009.jpg

mssan2012010.jpg

Hänger ni med på resan?

Calm

• Replies 100
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hade stämt träff på fredagseftermiddagen med några tillresta trevliga skånepågar i den här inte helt okända butiken på Kungsholmen.

mssan2012011.jpg

Möttes i dörren av Likki som sade att långtradaren hade just lämnat med ett jättelass av grejor till mässan, så det finns inget kvar.

mssan2012013.jpg

Nja!? Ni får döma själva om ni tycker det som blev kvar kan anses vara tomt.

På begagnatavdelningen stod de här rejäla pjäserna.

mssan2012014.jpg

Och längre in i butiken såg det så här tomt ut.

mssan2012015.jpg

Hade jag fått plocka lite "rester" så hade jag varit helt nöjd. Som detta lilla högtalarset.

mssan2012016.jpg

Eller de här inte helt obekanta högtalarna.

mssan2012017.jpg

Calm

Det blev en stunds rundvandring i den "tomma" butiken, som skulle knäcka vilken butik som helst med bara det återstående sortimentet.

Pågarna var sugna på att se vad som kan erbjudas i skivväg. Vinyl så klart! Detta är två konnesörer med djup kunskap om vinyl och musik.

Så första besöket blev den här butiken på Odengatan mitt emot Vasaparken i närheten av Stockholms skiv-mecca S:t Eriksplan.

IMG_8077.jpg

Runt Runt heter butiken som har både en hel del vinyl och cd. Både jazz, rock och pop. Begagnat och lite nytt. Några unga grabbar som driver den.

http://runtrunt.se/

Det blev några vax både för mina gäster och mig själv. Det gav mersmak så vidare på nästa ställe.

IMG_8138.jpg

Nostalgipalatset en veritabel dröm för vinylälskare med 10-tusentals plattor med i princip allt i olika gengre.

http://www.nostalgipalatset.com/se/ De har också annat. Affischer, leksaker mm.

För egen del blev det ett antal vinyler bla Donald Fagens Nigtfly för 85 kr.

Calm

Edit felstavning.

Edited by calm

Så var det dags för lite trevlig samvaro med lyssning och en bit mat och möjligen sprang vi förbi någon bägare också.

mssan2012019.jpg

Att döma av minerna så såg det ut som gästerna var nöjda med vad dom hörde, eller också var det ölen som smakade extra gott efter en arbetsvecka och en lång resa från södra Sverige.

Här Sven och chg.

Kvällen inleddes med mina cd:n samma som jag spelade vid Euphonia-mötet för någon vecka sedan.

Sen blev det lite letande i min gamla skivsamling där några orginal återfanns.

Mycket musik och snack om vinyl och akustik sent in på småtimmarna.

Calm

Så var det då dagen D.

Lite kallt och ruggit på morgonen med minusgrader.

På plats på morgonen vid öppningsdags så ringlade sig kön nästan fram till hörnet på Vasagatan.

Väl inne var det lätt att få upp värmen.

mssan2012020.jpg

Av erfarenhet så vet jag att man måste hänga på låset för att komma in i vissa rum.

Utanför TAD och Ultimate- rummet stod denne "biffige" vakten. ;)

mssan2012037.jpg

Tur att man har lite tumme med Jörgen som verkar nöjd med att återigen få presentera Andrew Jones och nyheter från TAD.

mssan2012044.jpg

Calm

Andrew Jones är TAD. Han är konstruktören bakom de tre olika modellerna varav två är golvhögtalare och en är stativmodell.

mssan2012039.jpg

Han presenterade det nya referensförsteget C600 som kompletterar det tidigare framtagna slutsteget M600.

mssan2012041.jpg

Ljudet i de nya högtalarna står inte de större efter men man märker en tydlig skillnad när hela referensanläggningen spelar ut för fullt.

En enastående ljudbild med en blixsnabbt transientförmåga och dynamik.

När Andrew sedan övergick till det stora systemet så kom också en del specialinspelningar fram. Att jämföra med live i studion är inte så svårt om man sluter ögonen. Helt enastående röstbehandling! Ja en upplevelse totalt sett.

Calm

Trevligt med reportage från mässan Stockholm, speciellt för oss som inte hade möjlighet att vara där.

Tack Calm!

Kör på.

PS. Nu fick jag blodad tand att rengöra min kontakter, de där PRF-produkterna så intressanta ut, var hittar man dem?

Trevligt med reportage från mässan Stockholm, speciellt för oss som inte hade möjlighet att vara där.

Tack Calm!

Kör på.

PS. Nu fick jag blodad tand att rengöra min kontakter, de där PRF-produkterna så intressanta ut, var hittar man dem?

Köpta på Elfa. Lilla paketet var en putsduk för optik, glasögon etc. Vågar inte köra på någon vätska så det fick bli tryckluft och putsduken.

Calm

Nästa rum blev AudioNord stora hörnrum.

mssan2012050.jpg

Här var uppställningen Magico, ARC, EmmLabs och på uppvärmning Dan DÁgustinos skapelse i form av slutstegen med samma namn.

mssan2012051.jpg

mssan2012057.jpg

Nätrenaren Hydra

mssan2012052.jpg

Hur lät det då?

Jag var inne i två omgångar och kunde konstatera att söndagen hade man fått till det riktigt bra, sannolikt med annan ljudkälla än på lördagen, då en viss vasshet kunde upplevas.

Trots diffusion tar heltäckningsmattan en del must ur diskanterna så att de upplevs som vassa när de inte får klinga ut fullt.

En avgörande skillnad var att vi iår inte fick den musikaliska upplevelsen som Ludwig brukar skämma bort oss med. Musikvalet var väl en smula hifi-anpassat med ganska tråkiga nummer. En annan effekt blev också att det inte fanns något fokus framåt och det uppstod mycket snack bakåt som störde.

Fick aldrig möjlighet att lyssna på Dans slutsteg vilket hade varit roligt.

Calm

Nu kommer vi till mässans absoluta huvudnummer. I Drottningsalen under ledning av Audio Concept som arrangör så hade ett supersystem byggt upp.

mssan2012073.jpg

MBL: X-treme 101 som frontar i ett multikanalsystem och med "ordinära" MBL 101:or som bakhögtalare.

Elektronik från MBL, Audio Research, Oppo och Parasound. Allt med ett under av akustikbehandlat rum med produketer från Svanåmssan2012080.jpg

Bakom denna veritabla storsatsning på ett världssystem står dessa herrar.

mssan2012136.jpg

Andreas Spreer från Tacet Records vars unika multikanlsinspelningar möjligör ett inträde i musikens centrum och känslan.

Robert Grubstad som arrangör och ägare av Audio Concept. Thomas Glück som inspiratör och presentatör till musikaliska upplevelser utöver det vanliga.

Inte med på bilden Matts Odelmalm från Svanå.

Jag återkommer till mina intryck för de kräver lite djupare analyser när man träffas av ett system av denna kaliber.

Calm

Självklart Gunnar var med! Han är ju experten på att lyssna in akustikreglerade rum efter åratal av praktik och egentligen den som utvecklat detta till fulländning.

mssan2012032.jpg

Men här har vi maestro himself. The one and only Mr Magic Matts.

mssan2012027.jpg

Här med sina berömda wingar. Nu i olika varianter alltifrån plast, trä till papp.

Calm

Nu kommer vi till mässans absoluta huvudnummer. I Drottningsalen under ledning av Audio Concept som arrangör så hade ett supersystem byggt upp.

mssan2012073.jpg

Det är STORT att få möjlighet att lyssna till detta i vårt lilla hifiland. Jag tvivlar på att det är många länder utanför Tyskland som fått möjlighet att få lyssna till detta system. :41:

Jag fick tillfälle att sitta klistrad i stolen på Münchenmässan 2009. Första dagen hade de inte fått till det riktigt men dag 2 ... jisses kors vilken upplevelse. Min tanke var då att uppgraderingsdjävulen kommer aldrig att lämna mig.

Jaha då var det dags för årets största hifihändelse i Stockholm igen!

Som vanligt får jag väl säga så kommer jag att skildra mässan utifrån mina egna intryck och med mina egna reportagebilder som jag inte lagt så mycket krut på men är till antalet ganska hyggligt många.

För er som tycker det är frustrerande med fler trådar, så kan jag bara säga mångfald berikar. Håll till godo eller avstå från att läsa.

Hänger ni med på resan?

Calm

För en Göteborgare utan möjlighet att vara med är det fantastiskt med ännu en vinkel på mässan. Jag håller till godo. :mm: :mm: :mm:

Det är STORT att få möjlighet att lyssna till detta i vårt lilla hifiland. Jag tvivlar på att det är många länder utanför Tyskland som fått möjlighet att få lyssna till detta system. :41:

Ja verkligen. Det är nästan förvånande att AC gör sig besvär att visa upp de här pjäserna i lilla Sverige då jag gissar att man inte får sälja så många ;) . Gurkan, Krelle, m.fl fick nog slita hund för att få dem på plats. Tack boyz :)

Stort var verkligen namnet!

Jag fick möjlighten att lyssna lite i tvåkanal före öppningsdags och kunde konstatera att detta var en av de största scener jag uppleft i hifisammanhang på mycket länge. En luftighet och lätthet som kännetecknar ett ultimat system som detta. Men med en tonbalans som håller ihop klangen i en stor flygel med övertoner ner till klangbotten. En röstbehandling som var enastående.

När vi sedan fick höra en ny dimension i ljudsammanhang genom flerkanal så som den presenterades av Andreas Spreer Tacet Records så var det en helt ny hifi-upplevelse som att vara mitt i musiken.

mssan2012072.jpg

mssan2012070.jpg

mssan2012079.jpg

mssan2012081.jpg

Jag tror att den sista uppställningen med två körer och orkester var bland det häftigaste jag upplevt i form av inspelad musik.

Allt var kristallklart och väl definierat.

Calm

Säkert häftigt, men knappast realistiskt - att ha blåsarna i nacken eller huvudet mitt i flygeln :o !

/ ;) Ulf

Nja där håller jag nog inte med. Jag tror däremot att inriktningen är på musiker eller varför inte en dirigent i vardande? Flygeln kan tänkas spela så som den uppfattas på pianostolen. Den deja vu känslan fick jag från mina år vid klaviaturen och där uppstod en klart realistisk återgivning.

Satt man längst fram vilket jag gjorde fick man en tydlig ljudbild i att vara på pulpetplats. Satt man längre bak blev bilden en helt annan.

Jag tror utan att veta att en person som gärna sitter och analyserar musiken utifrån partitur så har man mycket större behållning och kan följa med in i minsta detalj. Vi andra får vanligtvis följa från åhörarplats och då är perspektivet ett annat.

Mycket intressant!

Calm

Ett nytt inslag i år var liveuppträdandet med Anna-Lotta Larsson, med sin keyboardspelande ackompanjatör Anders.

mssan2012099.jpg

mssan2012094.jpg

mssan2012095.jpg

mssan2012098.jpg

En Huldra på svensk musikhimmel med känslomässigt laddad musik.

En fantasisk tolkning av en sång som Al Jerreau gjorde med Doky Brothers. Jag tror den heter "To say goodby".

Sådana inslag vill vi gärna ha mer av som blueskillarna på Opalen i höstas.

Calm

Nästa rum på Mezzanin-planet var P.L- Audios rum längst in i hörnet. Knökfyllt till sista plats de gånger jag var där.

mssan2012208.jpg

Här visades och spelades på ASR, dCs, Focal och jag tror en skivspelare från Clearaudio

mssan2012060.jpg

Hur lät det då?

Jag är naturligtvis en smula jävig när det gäller ASR, men jag tycker kombon med Focal är en bra förening med en bra upplösning utan att vara vass. Har hört ASR med större Focal-högtalare och det lät riktigt bra.

Pratade med Larry och konstaterade att detta system naturligtvis lirade i en annan division än det vi såg i Malmö i höstas. Men riktigt roligt att se att intresset är så stort när man spelar på bra kombon, med priser som i vart fall inte hör till astronomin.

Kanske dags att till nästa mässa dra på vad gäller både produkter och rum? Tycker att P.L. Audio har ett sådant "stall" av högkvalitativa produkter att det vore roligt om alla får se kanske både ett mid- och ett toppsystem. Ett större rum skulle också vara roligt att lyssna i.

Calm

Edit ny bild

Edited by calm

Tack alla för uppmuntrande kommentarer!

Vi transkar vidare på Mezzanine-planet och hamnar då i T+A-rummet.

mssan2012139.jpg

Ett riktigt värstingsystem som har enorma potentialer i sig. Signalkälla Boulder

Diskanter i form av elektrostater som kanske inte riktigt trivdes tillsammans med heltäckningsmattan i rummet.

Fick möjlighet att lyssna på lite egna plattor och kan konstatera systemets storhet i behandlingen av piano som var enastående.

Jag spelade Peter Erskin, John Taylor och Palle Danielssons platta med triojazz som jag recenserade i min jazztråd.

Make till skön pianokropp och pianoharmoni får man leta efter! Jag fick riktiga vällustrysningar efter ryggraden som är lite ovanligt för mig.

Cymballjudet var dock lite instängt och kom mer direkt och jag förstår att detta var en konsekvens av golvet, eftersom jag hört samma uppställning hos AC.

Här gavs en ljudscen som var megastor.

Tydligt exempel på skillnaden mellan absobtion och diffusion. Hade golvet varit hårdare så hade detta blivit en riktig höjning till topp of the line.

Calm

Edit tillägg

Edited by calm

Traskade vidare och slank in hos bröderna Leif och Jörgen på Marten.

Den nya högtalaren var naturligtvis i centrum Django

mssan2012194.jpg

Om denna kostar 89 papp som jag läste i en annan tråd så måste detta vara ett klipp.

Även om den inte kom upp i de nivåer som presteras i de större modellerna så tycker jag ändå det verkar som om en del "spillt ner" från deras utveckling.

Klar och rapp med dynamik. Jag som är van vid lite mer i basen saknade egentligen inte detta heller eftersom den var väl kontrollerad och inte svulstig.

Elektroniken med egna slutstegen som jag hört förut och ny teknik på signalkälla och försteg.

Några extra poäng för den stabila bänken som andades styrka och elegans.

Antar att vännerna på G.A.D. står bakom?

Calm

Då var det dags att traska två våningar upp till detta rum.

mssan2012089.jpg

Kunde notera att frekvensen av analoga signalkällor ökade på detta plan.

Det mest analoga man kan tänka sig just nu är trenden med masterband från Tape Projekt. Dvs en kopia direkt från masterbandet, kopierat 1:1.

mssan2012093.jpg

Jag så detta i minst två rum och sannolikt kommer mer med tiden. Den här Revoxen har säkert några år på nacken, men de är av sådan byggmässig kvalitet att de går att renovera upp till mycket god standard.

Calm

Traskade vidare och slank in hos bröderna Leif och Jörgen på Marten.

Några extra poäng för den stabila bänken som andades styrka och elegans.

Antar att vännerna på G.A.D. står bakom?

Calm

Precis vad jag också trodde men... :Shame On You:

Tror Leif har ritat den själv... :app: och just denna bänk blev klar bara några dagar före mässan.

Hyllplanen är i mdf men de går att få i lite mer hightech material också.

Riktigt snygg tycker jag.

Precis vad jag också trodde men... :Shame On You:

Tror Leif har ritat den själv... :app: och just denna bänk blev klar bara några dagar före mässan.

Hyllplanen är i mdf men de går att få i lite mer hightech material också.

Riktigt snygg tycker jag.

Spännande!

Jag kunde svära på att det var svart kalksten och oljad ek, därav min misstanke om att G.A.D. var med på ett hörn. Men uppenbarligen inte då.

Någon idé om pris?

Calm