Jump to content

Recommended Posts

Posted
Det är ju klart att mätvärden för rumble och svaj är viktiga. Det finns även ett annat värde som är viktig som hastighetsavvikelsen. När det gäller analoga bandspelare var det vanligt med en avvikelse på 0,2% vilket betyder 1,8 sekunder på 30minuter. Ett kassettdäck har säkert 1% eller mera. Jag tog faktiskt och lyssnade på ljudet från min skivspelare. Skivspelaren hörs överhuvudtaget inte alls men man kan av naturliga skäl förnimma ett mycket mycket svagt ljud från nålen när man lägger örat <40mm intill. Det vore ju konstigt om man inte hörde nålens rörelser i ett modulerat skivspår.

Skivspelare är underbara eller förfärliga, beroende på vad man har för läggning. Det är en klart komplex uppgift att få så korrekta skiftningar i magnetfältet i pickupen som möjligt. Varenda liten vibration plockas ju upp och översätts till en förändring i magnetfältet.

Alla skivspelare idag är olika grader av kompromisser. Medvetna kompromisser. De bästa har extremt jämn drivning av skivtallriken, och är uppbyggda av material som inte gärna sätts i resonans. Förhållandet mellan pickup, motvikt, komplians (grad av tröghet i nålrörelsen), och egen resonansfrekvens är en komplicerad ekvation, minst sagt. Fysik!

Att få en tung motvikt att hålla armen still i två ledder och rörlig i en trots att nålen åker puckelpist i spåret är huvuduppgiften, förstås.

Spiral Groove's konstruktör Allen Perkins har gjort många skivspelare och tonarmar under sin karriär. Den senaste konstruktionen undersöktes på djupet av en professor i fysik i USA. Som kom till slutsatsen att Perkins har en intuition i sitt tänkande som når djupare än de idag vedertagna och accepterade fysiklagarna. Han var minst sagt tagen av hur långt Perkins varit beredd att gå i sin konstruktion av framförallt Centroid tonarmen, som vi spelade på på mässan, men även av skivspelarverket.

Synkronmotor med drivtrissa i exakt samma plan som lagerpunkten. Grafit-tallrik i flera lager, med crash theory resonansutsläckning mellan varje lager. Jämför med hur en ubåt kan gömma sig för en radar genom att lägga sig i ett vattenlager med annan temperatur, så får du en parallell till tänkesättet. Två repellerande magneter kring lagret avlastar lagret från att bära upp 10 kg till att bära upp mindre än 3 kg. Jordklotets tightaste toleranser i alla lagerytor.

Sänker man ned pickupen i det roterande spåret och drar ner volymen, så slås man av att man hör INGENTING med en Spiral Groove. På andra spelare går det att förnimma att det är musik i spåret om man lägger örat riktigt nära pickupen. På samma sätt tror man oftast att man valt fel ingång på förstärkaren när man tänkt lyssna på skivor med Spiral Groove. Den är alltså KNÄPPTYST ända till dess att musiken drar igång.

Daniels tips om att man måste lyssna för att kunna slutleda sig till om dagens skivspelare är bättre än gårdagens är nog rätt sammanfattning, trots allt.

Jag har just nu tillgång till att lyssna på:

2 st LINN LP12

1 st REGA P9

1 st Michell Gyrodek

1 st Brinkmann Bardo

1 st Spiral Groove SG2

...med en rad olika pickuper. Jag byggde tidigare om två stycken Technics 1210:or med Rega-tonarmar och bättre strömförsörjning och lyssnade en hel del till dem också. Jag har även lyssnat mycket på olika modeller ur VPI och Clearaudios sortiment. Och även Garrard, SME, Thorens TD124 och uppåt, Audiomeca, Kuzma och Basis.

Är alla dessa likvärdiga?

Nix. Inte på långa vägar. Vi har så mycket parametrar som spelar roll i skivspelarkonstruktionen att det ljudmässiga resultatet varierar väldigt mycket. Men det är ju det som är kul!

Try it you'll like it! ...hette det på sjuttiotalet. Och det är min uppmaning fortfarande. Pröva lite olika skivspelare alltså.

Det är jättekul. Det är verkligen jätte-jätte-kul tycker jag. Trots att jag jobbar med det.

En SG2:a kostar mycket riktigt kring tvåhundratusen plus pickup. Man får den levererad, installerad och kalibrerad. Och för många blir de digitala produkterna ett minne blott efter en sådan installation. Själv spelar jag 85% LP, 10% digitalt, och 5% rullband. Hittills.

Men det kan ändras, såklart.

Nu ska jag sluta babbla i den här rutan. Jag lämnar över stafettpinnen och önskar god kväll!

Ludwig

Posted

Eftersom mitt fokus i år var just vinylspelare var det där en mycket intressant post, Ludwig! Jag spelar i dag med just en modifierad 1210 med Rega-arm, men tänker att jag ska börja om med helt nytt drivverk i en högre division. Kan man få någon sorts utlåtande om hur karaktär på 1210/rega-spåret skiljer sig från några av de andra?

Jag är även ute efter tankar och filosofier kring hur man bäst utvärderar drivverk och tonarmar, för det tycks mig mycket mer komplixerat och tidskrävande än att testa en DAC, t ex. Men det är kanske ett ämne som förtjänar en egen tråd.

Posted
Förlåt om jag tränger mig på men jag tycker är att skivpelare idag är väldigt designade med sin ackryl. Jag sitter själv med min gamla Sony TTS 3000 från 1970 och en Technics SL1000. Det mest avgörande är som jag ser det, vilken puppa man använder i kombination med Riaa förstärkaren. Jag har också gjort jämförelser mellan vinyl och motsvarande CD från ECM. Resultatet var ingen som helst skillnad förutom att vinylskivan har högre brus och buller(10Hz) som hörs tydligt mellan spåren.

Har en god vän som är elektronikingenjör men inriktning på medicinelektronik, alltså en mycket kompetent person. En av mina skivspelare är en gammal SR Technics SF1000 tror jag den heter i radioutförande och han berättade att han hade köpt en SP10 alltså samma maskin i stensockel för hemmabruk. Berättade för honom att jag inte gillade den så särskilt mycket och det skrevs på nätet att den låter väsentligt bättre med en bättre nätdel.

Han beställde serviceschema och öppnade burken, han ringde direkt och sa att det där var nog det sämsta skit han hade sätt alla kategorier. Oerhört ostabil och en massa störningar, och ett allmänt dåligt utförande. Han byggde en ny eftersom det gav honom ringa problem och sen fann han att mekaniken var helt ok men stabila skivspelarnätdelar var nog inte ens målet då appraten byggdes. Tror lite samma gäller om man tar en Linn ifrån den tiden och jämför. Lagret är bra men det har hänt mycket på hur och vad man anser i dag påverkar ljudet. Motorn och dess styrning lägger man ner så oerhört mycket mera tanke på förutom att den skall hålla hastigheten "bara".

mvh/Harryup

Posted

I dagens datoriserade värld är det fullt möjligt att bygga en modell av sin skivspelare och ta med alla parametrar man önskar simulera. Min fråga till experterna här är om någon tillverkare gjort detta ännu? Kanske gör de flesta det ...

Min tanke är att det är så lätt att leta upp ämnen som har "bra egenskaper". Ta t ex safir, grafit, akrylplast, aluminium, kolfiber osv. Det kanske inte alls är kombinationer av dessa material som är de bästa när man bygger en skivspelare. Men materialen är ju snygga eller har ett inneboende värde ur andra sammanhang. Safirer är fina ädelstenar, akrylplast är vackert genomskinligt, aluminium glänser silvrigt, kolfiber är hårt och styvt och grafitgrå färg är populärt i heminredning mm. Materialen "säljer" av sig själva.

Kanske är det bättre att använda lackad MDF-skiva, stål och vinylplast ... fast vem vill köpa en spelare som inte har exklusiva material??

Posted

Intressant frågeställning är varför det är skillnad mellan vinyl och digitalt?

Michael Fremer på Sterophile är en stor vän av vinyl och har gjort ett intressant experiment genom att spela in digitalt från en analog ljudkälla. Dvs kopplat sin digitala "bandspelare" till en skivspelare av god kvalitet och sedan gjort en jämförelse i uppspelningen.

Han menar att man kan överföra den analoga kvaliteten via det digitala mediet utan att förlora känslan och den speciella återgivningen. Kanske öppnar för fler digitala phonoförstärkare och en ny typ av "digitaliserade" vinyler. Skulle tycka om en sådan utveckling för att slippa det praktiska "böket" med vinyl som jag inte tycker har något egenvärde.

Är väl som att svära i kyrkan kan jag tänka. :D

Calm

Posted

Bl.a. FIM har ju gett ut ett gäng vinyl-överföringar på CD, så det finns ju redan sånt i omlopp.. Jag tycker personligen att dessa låtit ganska trist, men det är ju bara min personliga öronreflektion...

Tack för ett bra reportage!

/ptr

Posted
Intressant frågeställning är varför det är skillnad mellan vinyl och digitalt?

Michael Fremer på Sterophile är en stor vän av vinyl och har gjort ett intressant experiment genom att spela in digitalt från en analog ljudkälla. Dvs kopplat sin digitala "bandspelare" till en skivspelare av god kvalitet och sedan gjort en jämförelse i uppspelningen.

Han menar att man kan överföra den analoga kvaliteten via det digitala mediet utan att förlora känslan och den speciella återgivningen. Kanske öppnar för fler digitala phonoförstärkare och en ny typ av "digitaliserade" vinyler. Skulle tycka om en sådan utveckling för att slippa det praktiska "böket" med vinyl som jag inte tycker har något egenvärde.

Calm

Jag kan intyga att vinylens kvalitéer följer med till den digitala domänen. Det är nåt bra som händer här ... kanske läggs det mer omsorg vid att skapa en LP än en CD. Nåt är det ...

Posted

Det Fremer sade i min intervju med honom förra året (som jag ser nu att jag inte fick med helt tydligt i översättningen) var att vissa aspekter av det som gör vinyl bättre än CD i hans öron behålls om man digitaliserar vinylen, men inte allt. Det skulle antyda att skapandet av en vinylskiva tillför en egenskap som är unik för mediet. Jag noterar också att han inte använder lika vassa A/D-omvandlare som D/A-omvandlare, så en riktigt tajt A/D skulle kanske bevara ännu mer av magin...

Posted
Det Fremer sade i min intervju med honom förra året (som jag ser nu att jag inte fick med helt tydligt i översättningen) var att vissa aspekter av det som gör vinyl bättre än CD i hans öron behålls om man digitaliserar vinylen, men inte allt. Det skulle antyda att skapandet av en vinylskiva tillför en egenskap som är unik för mediet. Jag noterar också att han inte använder lika vassa A/D-omvandlare som D/A-omvandlare, så en riktigt tajt A/D skulle kanske bevara ännu mer av magin...

Kanske är en DMM (Direct Metal Master) vägen att gå för vinylen. Jag har åtminstone tre sådana plattor, alla med Stockfish (på gott och ont kanske). Jag tycker att de låter bra med ett riktigt fullregister från lägsta basen till högsta diskanten. Motsvarande CD/SACD, som jag har en platta med trion DMM/CD/SACD, är förvånansvärt lika i sin återgivning. Jag har svårt att skilja vinylen från SACD och med CD kan jag tycka, lite subjektivt, att vinylen och SACD låter aningen bättre. Men i ett blindtest skulle jag inte våga yttra mig om skillnaderna.

Det jag tror är att medierna egentligen inte har speciellt mycket med ljudkvalitén att göra. Det handlar om vad man eventuellt måste göra innan man lägger musiken på mediet. Vinyl har krävt en del ansträngning från mixaren/mastraren att få plats med musiken och att hålla överstyrning och liknande på en acceptabel nivå.

Jag måste upprepa mig om min upptäckt av Deep Purples "Machine Head" där SACD-versionen låter oerhört snarlikt vinylen medan CD-versionen på skivan låter klart sämre. När jag överför SACD-versionen via analoga domänen till digitalt och CD - så kvarstår den fina SACD-kvalitén. Det är min bestämda uppfattning att mediet självt är underordnat det som händer innan musiken hamnar på mediet.

Posted
I dagens datoriserade värld är det fullt möjligt att bygga en modell av sin skivspelare och ta med alla parametrar man önskar simulera. Min fråga till experterna här är om någon tillverkare gjort detta ännu? Kanske gör de flesta det ...

Min tanke är att det är så lätt att leta upp ämnen som har "bra egenskaper". Ta t ex safir, grafit, akrylplast, aluminium, kolfiber osv. Det kanske inte alls är kombinationer av dessa material som är de bästa när man bygger en skivspelare. Men materialen är ju snygga eller har ett inneboende värde ur andra sammanhang. Safirer är fina ädelstenar, akrylplast är vackert genomskinligt, aluminium glänser silvrigt, kolfiber är hårt och styvt och grafitgrå färg är populärt i heminredning mm. Materialen "säljer" av sig själva.

Kanske är det bättre att använda lackad MDF-skiva, stål och vinylplast ... fast vem vill köpa en spelare som inte har exklusiva material??

Gillar detta inlägg!

Jag har inte sett någon tillverkare som gjort detta med någon reda. Och jag har letat...

Finite Elemente och några till har gjort mindre grejer, men jag har inte sett någon som tar ett helhetsgrepp.

Det stora problemet tror jag ligger i att beskriva fysikaliska villkor för vad det är som låter bra.

ps. Hastighetsavvikelse menar jag har väldigt sekundär betydelse på ljudkvalitet. Hastighetsvariation däremot hörs väldigt tydligt.

Posted
Finite Elemente :?:

De har en liknande approach för sina produkter.

Inte bara trial and error och kvasivetenskapliga antaganden.

Den approach GPA har är mycket ovanlig bland skivspelartillverkare och det är precis vad jag syftade på.

Jag kan inte uttala mig om slutresultatet är bättre eller sämre för jag har aldrig ens sett en GPA.

Men de verkar ha en approach att utforska vad de vill åstadkomma ur en fysikalisk synvinkel.

Det börjar likna nå't!

Jag ska se om det går att hitta deras papers och se om det går att hitta kriterier.

Damping: We found damping to be a highly critical aspect of the most effective systems. We thus concentrated on implementing it in a senior function in our designs.

Coupling: We determined that point loading to reduce resonance transfer was moderately effective. Hence we embarked on developing a new and unique coupling interface dubbed True Vector coupling, which is described in detail in our White Papers.

Decoupling: Our reviews of existing decoupling schemes concluded that various Sorbothane accessories and their derivatives as used in heavy industry (when utilized correctly) are the most effective decoupling devices. Moreover, our tests showed that these damping interfaces can attenuate high percentages of energy from the components themselves.

Materials: During the evaluation of materials and construction details for our designs, we determined that metals of all types were unacceptably limiting when the primary goal was isolation - just as racing had abandoned fabricated metal structures decades ago for similar reasons and embraced hi-tech composites instead.

Posted
De har en liknande approach för sina produkter.

Inte bara trial and error och kvasivetenskapliga antaganden.

Den approach GPA har är mycket ovanlig bland skivspelartillverkare och det är precis vad jag syftade på.

Jag kan inte uttala mig om slutresultatet är bättre eller sämre för jag har aldrig ens sett en GPA.

Men de verkar ha en approach att utforska vad de vill åstadkomma ur en fysikalisk synvinkel.

Det börjar likna nå't!

Jag ska se om det går att hitta deras papers och se om det går att hitta kriterier.

Intressant. Det borde vara viktigast att utgå från ljudet ... och sedan piffa upp spelaren så den blir snygg. Det borde gå att göra med dagens fina modellering och målningstekniker.

Posted
Här kommer lite kompletterande tyckande efter Dag 2:

Magico Q3/Audio Research 250/Amarra m.m. lät rent ut sagt förskräckligt vid mitt första besök med ett vasst, skränigt och platt Counting Crows-spår. Jag var tvungen att komma tillbaka och ge det en chans till, och det lät vid andra tillfället betydligt bättre. Men, Magico lyckas inte engagera den här gången heller...även om jag inser dess kvaliteter rent intellektuellt.

Dag 2: Idag hörde jag 3-4 spår där Magico imponerade med sin ofärgade, dynamiska återgivning utan några uppenbara begränsningar. Men, nämnda kombination är för mycket "hifi" för min smak, där musiken går förlorad någonstans i strävan mot perfektion... Det engagerar och berör inte helt enkelt, utan känns snarare artificiellt stundtals.

VTL/Wilson Sasha/Nordost m.m. Ludwig, Daniel m.fl. hade fått till en mycket lyckad uppställning i detta rum, även om Sasha har lite för mycket av monitor-karaktär för min smak. Produkterna, uppställningen och presentationen osar kvalitet rakt igenom.

Dag 2: Samma intryck som dag 1, varken mer eller mindre.

Magnepan/Spectral. Stort, kraftfullt och transparent. Kort och gott.

Dag 2: Det här systemet upplevde jag som alltför analytiskt idag, där återgivningen kändes lite torr med en stram topp som inte var helt naturlig.

VPI Classic/Audio Aero/Berning/Nola m.m. upplevde jag som naturligt, oansträngt och med en lätthet i karaktären som kändes väldigt avslappnad. Det här rummet hade jag velat spendera mer tid i.

Dag 2: Lyssnade på fyra spår genom både VPI+Tom evans RIAA och Audio Aero La Source. Upplevelsen ifrån lördagen upprepades med en lätt, luftig öppen återgivning med en hög grad av naturlighet och mycket fint flyt. De relativt små Nola-högtalarna begränsade dock storleken på ljudbilden, och det saknades också viss dynamik, pondus och kraft i basåtergivning i jämförelse med en del andra anläggningar. Men, det är givetvis ett naturligt resultat av högtalarnas ringa storlek, vilka bara hjälptes delvis av Nola-subben. Upplevelsen gav mersmak, och det skulle vara väldigt intressant att höra någon av de större modellerna i programmet.

EAR/Kondo m.m. hörde jag aldrig dag 1, men rummet imponerade idag med en subtil, naturlig klang och stor musikalitet via ett par extremt kompakta golvare vars fabrikat jag aldrig noterade(någon?). EAR:s RIAA ligger på min personliga "behöver utvärderas i mitt eget system"-lista :)

Lamm/Playback design m.m. lät kraftfullt med en varm och förförisk klang. Musikvalen(rockigt för hela slanten) gjorde det dock svårt att bedöma anläggningens mer subtila kvaliteter.

Bästa mässljud?

Audio Note. I det här rummet spenderade jag totalt 30 min på tre skiftande stolar. I ett trångt, litet rum på uppskattningsvis 15 kvm där man placerat högtalarna längst in i hörnen och inte använt en tillstymmelse till akustikbehandling så spelades det MUSIK. Maken till naturlig återgivning har jag sällan eller aldrig upplevt. En fantastiskt naturlig klang kombinerat med en skyhög upplösning gjorde upplevelsen så fullständigt självklar och äkta att musiken tog över helt. Efter en stund hos Audio Note så lät alla andra anläggningar som rekonstruktion av musik. Den totala prislappen för anläggningen var dock absurd, men minst lika intressant var fördelningen prismässigt med en skivspelare för ca 24.000 kr, en CD-transport för 375.000 kr, en DAC för 1.200.000 kr, en förstärkare för 965.000 kr och slutligen högtalare för 158.000 kr.

Dag 2: Min upplevelse idag tangerade gårdagens. Det här systemet levererar en magisk realism som både känns naturlig, äkta och förtrollande där ingenting går förlorat varken realistiskt eller musikaliskt. Dynamiken i ett slagverksnummer som presenterades var kuslig.

TAD. Tack vare en okänd hifivän så fick jag en snabbiljett in då en inbokad person inte dök upp. Tack! Här spelade man dels på TAD:s nya "entry-level" system, men också på de stora Reference One i kombination med deras egen referenselektronik. Både anläggningarna lät helt fantastiskt. Makalöst dynamiskt, öppet, högupplöst och utan någon som helst märkbar kompression eller begränsning. Den här anläggningen är för mig beviset på vad som går att åstadkomma med i princip obegränsade resurser, men också de potentiella vinster som finns med att ta fram ett komplett system med optimala synergier mellan komponenterna. En mycket lärorik stund med en anläggning som flyttar gränsen för vad som är möjligt att åstadkomma.

Audio Note & TAD var de starkaste upplevelserna för mig under årets mässa, vilka båda utifrån mycket skilda filosofier och lösningar imponerande stort med presentationer i absolut världsklass. Skoj!

Ser fram emot fler intryck ifrån mässan!

Hej,

"EAR/Kondo m.m. hörde jag aldrig dag 1, men rummet imponerade idag med en subtil, naturlig klang och stor musikalitet via ett par extremt kompakta golvare vars fabrikat jag aldrig noterade(någon?). EAR:s RIAA ligger på min personliga "behöver utvärderas i mitt eget system"-lista "

Högtalarna var antingen Rockport Technologies nya modell Chara eller PenAudio Sara S.

PenAudio

Rockport Technologies Chara

Mvh.

VälLjud

Posted
Det borde gå att göra med dagens fina modellering och målningstekniker.

Utan tvekan. Bara man vet vad man ska ställa för kriterier (jag fortsätter tjata om det :blush ).

Auralisering för produktutveckling av hifi kanske kunde vara nå't :?:

Posted
Utan tvekan. Bara man vet vad man ska ställa för kriterier (jag fortsätter tjata om det :blush ).

Auralisering för produktutveckling av hifi kanske kunde vara nå't :?:

Det vore nåt ... att höra hur ljudet blir genom att skicka in en signal i modellen och lyssna på resultatet.

Frågan är om örat eller ett mätinstrument är bäst i det här fallet. Jag skulle säga en kombination av båda.

Men det riktigt intressanta är förstås att kunna laborera med material, sammansättningar, former i

en simulator och lyssna på resultatet ...

Posted
Eftersom mitt fokus i år var just vinylspelare var det där en mycket intressant post, Ludwig! Jag spelar i dag med just en modifierad 1210 med Rega-arm, men tänker att jag ska börja om med helt nytt drivverk i en högre division. Kan man få någon sorts utlåtande om hur karaktär på 1210/rega-spåret skiljer sig från några av de andra?

Jag är även ute efter tankar och filosofier kring hur man bäst utvärderar drivverk och tonarmar, för det tycks mig mycket mer komplixerat och tidskrävande än att testa en DAC, t ex. Men det är kanske ett ämne som förtjänar en egen tråd.

Hej igen Ukiro!

Ursäkta att svaret dröjde lite. Snurrigt nu. Här kommer ett litet utlåtande om 1210/Rega jämfört med andra storverk:

1210 med original-armen är en ganska suddig historia. Sträv tonalitet och ganska lössläppt bas utan det där riktiga bettet.

Jag trodde länge att det var verket, men det är till största delen armen som suddar till det. Även en helt perfekt inställd arm.

Verket kan låta ganska stöddigt, om man ser till att förse det med bra ström. Bra botten och en auktoritär spelstil. Skönt stadigt arbetsverktyg också. Lätt att spela skivor med. Inget som behöver fin-inställas eller hanteras extra varsamt. Med Origin Live tonarmsplattor och t ex en Rega RB300 eller så, så blir det en helt annan precision i rytmiken och anslaget. Jämfört med mer utvecklade konstruktioner är det fortfarande en ganska "grabbig" spelstil, med bra botten och auktoritet, men också lite baxig och kaxig karaktär.

Bättre för boogie än för barock, kanske man skulle kunna säga. Drivverk med högre precision ger ett musikaliskt "flow" som är väldigt tilltalande. Det bara pinnar på, helt obesvärat, och öppnar upp en massa små fraseringar och ledtrådar. Ett riktigt bra verk kan ge dig information om vad som är instrumentets direktljud, och vad som är återklangen från antingen rummet eller en reverb-enhet. Allt sorteras ut på ett avslappnat och självklart sätt. Detta förmår inte 1210/Rega-kombinationen. Den mustar på, bara. Dock på ett trevligt sätt. Jag skulle kombinera den med mellan-elektronik och ett par fullregisterhögtalare av god klass för att få ut det mesta ur den.

Satsar man högre, behövs högre precision på skivspelaren. Det är min fasta övertygelse.

Flaggan i topp!

Ludwig

Posted

Jag tackar & bockar! Då är det ungefär som jag anat, med andra ord. Håller med om att en Rega-arm gör enorm skillnad, satte en 301:a på min ena och det var rätt magnifika valuta för den investeringen. En Origin Live-arm i 10k-regionen skulle nog kunna göras skaplig rättvisa också, men bortom det segmentet tror jag inte drivverket står sig, oavsett tweaks med fötter och nätdel.

Ska kanske jämföra min ganska tweakade 1210:a med lite andra maskiner och se hur den står sig.

• 2 weeks later...
Posted
Audio Note. I det här rummet spenderade jag totalt 30 min på tre skiftande stolar. I ett trångt, litet rum på uppskattningsvis 15 kvm där man placerat högtalarna längst in i hörnen och inte använt en tillstymmelse till akustikbehandling så spelades det MUSIK. Maken till naturlig återgivning har jag sällan eller aldrig upplevt. En fantastiskt naturlig klang kombinerat med en skyhög upplösning gjorde upplevelsen så fullständigt självklar och äkta att musiken tog över helt. Efter en stund hos Audio Note så lät alla andra anläggningar som rekonstruktion av musik.

Förstår mig inte på hifi prylar och teorier ibland. Massor av prat om kabelns längd, högtalar placering, hifi möbler osv osv och ändå så spelar Audio Note med en lätthet och självklarhet som får en bara att slappna av och lyssna till musiken. Kan inte beskriva det bättre själv än citatet ovan. Vad är hemligheten?