Jump to content

Recommended Posts

Posted

Mina högst personliga, ovetenskapliga och säkert förhastade intryck:

Kul att så många ser värdet av akustikbehandling. Svanå lär ha haft bråda dagar, men det fanns fler fabrikat representerade.

Antelope Audio hade sin DAC i säkert 6 olika rum. Jag tror det är smart att gödsla ordentligt på det viset, nu får väldigt många kontakt med produkten även om den inte alltid presenteras av en säljare under kontrollerade former.

Det som lät bra (jag hann inte med allt): Magnepan (måste in igen i morgon!), Bremen (i år igen), Beyerdynamic-lurarna (Tesla T1 slår HD800 för/i mina öron), Marten (är nya Django rent av varmare i soundet än viss tidigare modeller?), Wilson (en balans mellan avkoppling och kontroll jag inte riktigt upplevt från dem förr), T+A (herregud vilken upplösning!), Focal (jag förblir upp över öronen kär i Diablo).

Magico Q3: Upplösningen och kontrollen är överväldigande och jag ville så gärna falla för dem, men det var något lite hårt och artificiellt över ljudet trots rörförstärkare. Kanske blir det bättre till i morgon, då de också ska ha fått ordning på Q1-riggen som bara var på torrdemo i dag.

Genelec skippade jag i år, vet redan att de presterar makalöst för sitt pris. Deras demo är också väldigt smart upplagd då man kan stega sig genom hela sortimentet.

Särskild eloge till Audio Concept och MBL-rummet med surroundrigg bestående av Extreme och 101:orna, vilket jag inte tror förekommit på mässa någonsin tidigare, i hela världen. Jag hoppas alla inser vilken unik chans det är att få höra något liknande.

På minuskontot:

Det här med tidsbokningen hos Ultimate… Jag förstår att man vill ha kontroll på trafiken i rummet för att kunna ha en optimal demo men varför inte köra varannan öppen, varannan bokad? Deras rum är år efter år det enda med detta system och jag förstår varför andra inte tar efter.

Tråkigt att det är så få tjejer/kvinnor. Jag grubblar på hur man ska komma till rätta med det, och kanske fler föreläsningar vore en väg; om allt från musicerande till akustik (dagens föreläsning var riktigt bra), inspelning, handfasta råd kring högtalarplacering och tonarmsjustering, osv. Att kunna sitta och lyssna på en kunnig föreläsare tar bort en del av tröskeln som finns för att komma in i den här världen.

...jag kommer säkert på lite mer senare.

Posted

Kom på en till: Voxativ, Stereophiles "product of the year", Lät fint med väldigt sprött och basfattigt. Om jag minns det där testet rätt så hade de en hel del bekymmer med placering innan rummet ville spela med, och det kändes som om något var på tok med basen (eller bristen därav). För nattsuddslyssning på låg nivå tror jag de är helt magiska, men det är inte många som lägger sådana pengar på sovrumsljudet.

Posted
Kom på en till: Voxativ, Stereophiles "product of the year", Lät fint med väldigt sprött och basfattigt. Om jag minns det där testet rätt så hade de en hel del bekymmer med placering innan rummet ville spela med, och det kändes som om något var på tok med basen (eller bristen därav). För nattsuddslyssning på låg nivå tror jag de är helt magiska, men det är inte många som lägger sådana pengar på sovrumsljudet.

Tycker det verkar vara en spännande högtalare i all sin enkelhet..till synes enkel i alla fall.

Posted (edited)
Tråkigt att det är så få tjejer/kvinnor. Jag grubblar på hur man ska komma till rätta med det,,,

Jag stod utanför entrén när en dam kom ut från hotellet...

- Vad är det här för kö ?

- Det är en ljud och Hi-fi mässa på hotellet, svarade jag.

- Men det är ju på tok för många "gubbar"... JAG KRÄVER KÖNSKVOTERING, kom det till svar.

Skratten haglade och det blev genast lite varmare att stå ute i kylan :)

Edited by P-pan
Posted
Någon som vet om hifi consult var där och visade QRS nya eller kommande modeller :?:

Ingen från Hifi Consult fanns på plats denna gång tyvärr.

Posted

Det var några år sedan jag var på Highend-mässan i Stockholm, och jag måste säga att jag imponerades av antalet besökare, trots de enligt många bistra tiderna för 2-kanalshifi, och då kanske särskilt inom high-end-segmentet. Trots de i vissa fall väldigt små och knepiga rummen så hade flera utställare fått till det bra tycker jag, med eller utan akustiska åtgärder.

Lite subjektivt tyckande...

MBL (Audio Concept) ställde ut en ganska absurd anläggning som det är svårt att tycka någonting om. Känslan var snarare konserthall än något som överhuvudtaget kunde relateras till ett lyssningsrum i hemmiljö. En otroligt ambitiös satsning.

Magico Q3/Audio Research 250/Amarra m.m. lät rent ut sagt förskräckligt vid mitt första besök med ett vasst, skränigt och platt Counting Crows-spår. Jag var tvungen att komma tillbaka och ge det en chans till, och det lät vid andra tillfället betydligt bättre. Men, Magico lyckas inte engagera den här gången heller...även om jag inser dess kvaliteter rent intellektuellt.

VTL/Wilson Sasha/Nordost m.m. Ludwig, Daniel m.fl. hade fått till en mycket lyckad uppställning i detta rum, även om Sasha har lite för mycket av monitor-karaktär för min smak. Produkterna, uppställningen och presentationen osar kvalitet rakt igenom.

T+A/Boulder. Väldigt mycket hifi med de flesta parametrar på plats för kräsna öron. Men, även här saknade jag nerv och spelglädje, vilket jag tyckte att flera anläggningar och rum led av.

Magnepan/Spectral. Stort, kraftfullt och transparent. Kort och gott.

VPI Classic/Audio Aero/Berning/Nola m.m. upplevde jag som naturligt, oansträngt och med en lätthet i karaktären som kändes väldigt avslappnat. Det här rummet hade jag velat spendera mer tid i.

Bästa mässljud?

Audio Note. I det här rummet spenderade jag totalt 30 min på tre skiftande stolar. I ett trångt, litet rum på uppskattningsvis 15 kvm där man placerat högtalarna längst in i hörnen och inte använt en tillstymmelse till akustikbehandling så spelades det MUSIK. Maken till naturlig återgivning har jag sällan eller aldrig upplevt. En fantastiskt naturlig klang kombinerat med en skyhög upplösning gjorde upplevelsen så fullständigt självklar och äkta att musiken tog över helt. Efter en stund hos Audio Note så lät alla andra anläggningar som rekonstruktion av musik. Den totala prislappen för anläggningen var dock absurd, men minst lika intressant var fördelningen prismässigt med en skivspelare för ca 24.000 kr, en CD-transport för 375.000 kr, en DAC för 1.200.000 kr, en förstärkare för 965.000 kr och slutligen högtalare för 158.000 kr.

Missade tyvärr TAD vilka som sagt envisades med sitt bokningssystem. Inte helt lyckat när man väljer att spara en av godbitarna till sist för att i dörren inse att tåget har gått... Bättre då att ha en demonstration i halvtimmen och fylla rummet tills det är fullt för att därefter stänga dörrarna. Tycker jag.

Posted

Jag har hört Magico V3 låta fullständigt överväldigande bra, så att Q3 inte nådde dit var oväntat. Jag ska iväg igen i dag och ger dem en andra chans. Men samtidigt slår det mig — vilka har fått till riktigt bra ljud i det där rummet egentligen? Maxx 3:orna i fjol lät inte heller övertygande tycker jag.

Om man kan få lite mer närfältslyssning med Q1 kanske det kan ge en hint om seriens kvaliteter med lite mindre rumspåverkan.

Noterar också att jag måste höra Audio Note!

Posted

Bästa ljud enligt mig var Spectral/Magnepan som spelade en bas jag aldrig hört ens från 20.1. Fantastiskt bra och Spectral gick upp på listan som mest intressanta slutstegsuppgradering :)

MBL´s X-treme spelade med en livekänsla man sällan eller aldrig hör från ett system. Otroligt imponerande även om jag hellre hört dem i en ren tvåkanalsuppställning.

Focal´s stativare lät också de fantastiskt bra med imponerande bas.

Storheter som Audionord och Stylus lämnade mig tyvärr ganska oberörd denna gång. I Stylus fall tror jag det berodde på rummet som var mindre än vad de brukar spela i.

Även jag missade TAD pga det vansinniga bokningssystemet :diss:

Posted

Då många fokuserar på de mest spektakulära rummen, kan jag nämna

intryck från ett par budgetanläggningar som gjorde intryck. :icon_smile_cool:

Holographic Audio spelade på ett par delade dimunitiva förstärkare, ihop med Ino Pip-högtalare.

Vi snackar om försteg och slutsteg på ungefär 5000.- styck och högtalare för 10.000.-

"Sista Ordet" agerade plattvändare. FFF; folkligt, festligt, fullsatt och mycket bra ljud för pengarna!

Lars Karlsson Holographic Audio har också ett större stereo steg på G, men som ännu inte var helt

klart för lansering.

Ljudupplevelser spelade på Audio Physic Tempo 25 högtalare och en integrerad Prima Luna rörförstärkare. En mycket bra kombination av rörglöd och en skarpskuren ljudkaraktär från högtalarna. Högtalare och förstärkare gav tillsammans ett dynamiskt och tilltalande ljud med bra basattack som fyllde rummet med energi. Bas, mellanregister och diskant hängde ihop till en bra helhet. Diskanten hade en bra prescens som var tydlig, utan att vara vass.

Lasses Hifi spelade på finska Aurelia högtalare, som gav mersmak. Lite samma moderna karaktär som

Audio Physic, med attack, finnes och spelglädje.

Posted
Då många fokuserar på de mest spektakulära rummen, kan jag nämna

intryck från ett par budgetanläggningar som gjorde intryck. :icon_smile_cool:

Holographic Audio spelade på ett par delade dimunitiva förstärkare, ihop med Ino Pip-högtalare.

Vi snackar om försteg och slutsteg på ungefär 5000.- styck och högtalare för 10.000.-

"Sista Ordet" agerade plattvändare. FFF; folkligt, festligt, fullsatt och mycket bra ljud för pengarna!

Tack för detta inlägg!! Hoppas på fler! Oftast är det småanläggningarna som överraskar men jag antar att förväntningarna spelar in.

Sista Ordet är en mycket duktig plattvändare där musiken alltid står i centrum. Synd att inte kunna vara på plats själv.

das Boot

Posted (edited)

Här kommer lite kompletterande tyckande efter Dag 2:

Magico Q3/Audio Research 250/Amarra m.m. lät rent ut sagt förskräckligt vid mitt första besök med ett vasst, skränigt och platt Counting Crows-spår. Jag var tvungen att komma tillbaka och ge det en chans till, och det lät vid andra tillfället betydligt bättre. Men, Magico lyckas inte engagera den här gången heller...även om jag inser dess kvaliteter rent intellektuellt.

Dag 2: Idag hörde jag 3-4 spår där Magico imponerade med sin ofärgade, dynamiska återgivning utan några uppenbara begränsningar. Men, nämnda kombination är för mycket "hifi" för min smak, där musiken går förlorad någonstans i strävan mot perfektion... Det engagerar och berör inte helt enkelt, utan känns snarare artificiellt stundtals.

VTL/Wilson Sasha/Nordost m.m. Ludwig, Daniel m.fl. hade fått till en mycket lyckad uppställning i detta rum, även om Sasha har lite för mycket av monitor-karaktär för min smak. Produkterna, uppställningen och presentationen osar kvalitet rakt igenom.

Dag 2: Samma intryck som dag 1, varken mer eller mindre.

Magnepan/Spectral. Stort, kraftfullt och transparent. Kort och gott.

Dag 2: Det här systemet upplevde jag som alltför analytiskt idag, där återgivningen kändes lite torr med en stram topp som inte var helt naturlig.

VPI Classic/Audio Aero/Berning/Nola m.m. upplevde jag som naturligt, oansträngt och med en lätthet i karaktären som kändes väldigt avslappnad. Det här rummet hade jag velat spendera mer tid i.

Dag 2: Lyssnade på fyra spår genom både VPI+Tom evans RIAA och Audio Aero La Source. Upplevelsen ifrån lördagen upprepades med en lätt, luftig öppen återgivning med en hög grad av naturlighet och mycket fint flyt. De relativt små Nola-högtalarna begränsade dock storleken på ljudbilden, och det saknades också viss dynamik, pondus och kraft i basåtergivning i jämförelse med en del andra anläggningar. Men, det är givetvis ett naturligt resultat av högtalarnas ringa storlek, vilka bara hjälptes delvis av Nola-subben. Upplevelsen gav mersmak, och det skulle vara väldigt intressant att höra någon av de större modellerna i programmet.

EAR/Kondo m.m. hörde jag aldrig dag 1, men rummet imponerade idag med en subtil, naturlig klang och stor musikalitet via ett par extremt kompakta golvare vars fabrikat jag aldrig noterade(någon?). EAR:s RIAA ligger på min personliga "behöver utvärderas i mitt eget system"-lista :)

Lamm/Playback design m.m. lät kraftfullt med en varm och förförisk klang. Musikvalen(rockigt för hela slanten) gjorde det dock svårt att bedöma anläggningens mer subtila kvaliteter.

Bästa mässljud?

Audio Note. I det här rummet spenderade jag totalt 30 min på tre skiftande stolar. I ett trångt, litet rum på uppskattningsvis 15 kvm där man placerat högtalarna längst in i hörnen och inte använt en tillstymmelse till akustikbehandling så spelades det MUSIK. Maken till naturlig återgivning har jag sällan eller aldrig upplevt. En fantastiskt naturlig klang kombinerat med en skyhög upplösning gjorde upplevelsen så fullständigt självklar och äkta att musiken tog över helt. Efter en stund hos Audio Note så lät alla andra anläggningar som rekonstruktion av musik. Den totala prislappen för anläggningen var dock absurd, men minst lika intressant var fördelningen prismässigt med en skivspelare för ca 24.000 kr, en CD-transport för 375.000 kr, en DAC för 1.200.000 kr, en förstärkare för 965.000 kr och slutligen högtalare för 158.000 kr.

Dag 2: Min upplevelse idag tangerade gårdagens. Det här systemet levererar en magisk realism som både känns naturlig, äkta och förtrollande där ingenting går förlorat varken realistiskt eller musikaliskt. Dynamiken i ett slagverksnummer som presenterades var kuslig.

TAD. Tack vare en okänd hifivän så fick jag en snabbiljett in då en inbokad person inte dök upp. Tack! Här spelade man dels på TAD:s nya "entry-level" system, men också på de stora Reference One i kombination med deras egen referenselektronik. Både anläggningarna lät helt fantastiskt. Makalöst dynamiskt, öppet, högupplöst och utan någon som helst märkbar kompression eller begränsning. Den här anläggningen är för mig beviset på vad som går att åstadkomma med i princip obegränsade resurser, men också de potentiella vinster som finns med att ta fram ett komplett system med optimala synergier mellan komponenterna. En mycket lärorik stund med en anläggning som flyttar gränsen för vad som är möjligt att åstadkomma.

Audio Note & TAD var de starkaste upplevelserna för mig under årets mässa, vilka båda utifrån mycket skilda filosofier och lösningar imponerande stort med presentationer i absolut världsklass. Skoj!

Ser fram emot fler intryck ifrån mässan!

Edited by Hyperion
Posted

Mina sista(?) kompletterande iakktagelser:

Magnepan: Satt längst fram i dag, uthärdade 2 låtar. Resonanser i mellanregistret som borde ha berott på rummet eftersom det saknas lådor, och alldeles för hög volym som gjorde att kontrollen släppte ganska rejält i övre mellanregister och diskant. Lät mycket bättre i går på bakre raden och med lägre volym.

Audio Note: Jag satt inte länge alls, men visst är det ett behagligt ljud! Jag får dock uppfattningen att behaget och karaktären är tillförd av anläggningen snarare än en effekt av transparent och trogenhet mot materialet. Den lättsammare klassiska musik jag hann höra passar bra, men jag kan föreställa mig en hel del grejer som jag gissar skulle fungera mycket sämre.

Magico: Tyvärr inga Q1:or i drift när jag tittade in i dag heller, och Q3 lät lika artificiellt om än kontrollerat som i går. Det är verkligen ingen katastrof och en uppenbarligen mycket kapabel högtalare, men oengagerande och konstlad. Jag är nyfiken på i vilka konstellationer Q-serien kommit till sin rätt, för jag tror vi kan avfärda Audio Research-monoblocken (och kanske det där rummet) från listan. Många vars omdöme jag litar på har hyllat dem och jag undrar hur det kan bli så olika.

TAD: För första gången bemödade jag mig i år med att få till en platsbokning i Ultimate-rummet. Andrew Jones presentation var mycket bra och det gläder mig att höra hans insikter kring "trogenhet mot källan" kontra "trogenhet mot mixen". Jag vet inte om materialvalet avsiktligen placerade de nya Evolution One i bättre dager än Reference One—han spelade aldrig samma låt i båda systemen—men jag tycker faktiskt den knappt hälften så dyra nykomlingen presenterade det mer övertygande ljudet. Bland mässans bättre.

Stylus: Det lät bra i dag igen, men på annan plats än i går hörde jag mer av den svulstiga Wilson-basen som jag inte riktigt gillar. Det är som om den blommar ut för mycket; Inte resonant kanske, men… slapp? De kanske mäter rakt, vad vet jag, men i mina öron låter de lite generöst viktade i botten. Det kan förstås vara en smaksak, jag spelar trots allt med stativare till vardags.

Jag var främst på vinylspelarjakt i år och Spiral Groove-spelaren imponerar, likaså Lyra Kleos. Tyvärr är det väl bara den senare av de två som jag har någon realistisk chans att finansiera.

På övervåningen fanns ett rum med vita golvhögtalare för 36000 som för sitt pris lät väldigt bra. Jag lyckas inte lista ut vilket rum det var såhär i efterhand. Musiken var dock vedervärdigaste sortens hifi-slagg, så jag blev inte långvarig.

Summa summarum så fick jag inget direkt sug att byta ut något av det jag spelar med i dag, vilket ju förvisso är praktiskt. På vinylfronten är jag (precis som innan mässan) peppad på både VPI Classic och Avid Diva II SP.

Posted

Magnepan: Satt längst fram i dag, uthärdade 2 låtar. Resonanser i mellanregistret som borde ha berott på rummet eftersom det saknas lådor, och alldeles för hög volym som gjorde att kontrollen släppte ganska rejält i övre mellanregister och diskant. Lät mycket bättre i går på bakre raden och med lägre volym.

Instämmer...

Audio Note: Jag satt inte länge alls, men visst är det ett behagligt ljud! Jag får dock uppfattningen att behaget och karaktären är tillförd av anläggningen snarare än en effekt av transparent och trogenhet mot materialet. Den lättsammare klassiska musik jag hann höra passar bra, men jag kan föreställa mig en hel del grejer som jag gissar skulle fungera mycket sämre.

Jag är helt med dig här, och tror som sagt att Audio Note har en helt annan strävan än exempelvis Magico, Wilson och kanske även TAD, dvs. minimal påverkan på signalen och en trogenhet mot materialet. Jag är ganska övertygad om att Audio Notes konstruktioner bygger på subjektivt tweakande mot en bestämd ljudkaraktär. Resultatet är dock förförande och mycket engagerande i min öron. Mina personliga preferenser(och det jag strävar efter i min egen anläggning) ligger nog någonstans mitt emellan. Tror jag ;)

Magico: Tyvärr inga Q1:or i drift när jag tittade in i dag heller, och Q3 lät lika artificiellt om än kontrollerat som i går. Det är verkligen ingen katastrof och en uppenbarligen mycket kapabel högtalare, men oengagerande och konstlad. Jag är nyfiken på i vilka konstellationer Q-serien kommit till sin rätt, för jag tror vi kan avfärda Audio Research-monoblocken (och kanske det där rummet) från listan. Många vars omdöme jag litar på har hyllat dem och jag undrar hur det kan bli så olika.

Två av de tre gångar jag hört Magico har mitt intryck varit likvärdigt, men kombinationen Spectral+Magico V3 lät å andra sidan riktigt, riktigt bra hos Audio Concept för ett par månader sedan. Matchning, rum och uppställning har betydelse...

TAD: För första gången bemödade jag mig i år med att få till en platsbokning i Ultimate-rummet. Andrew Jones presentation var mycket bra och det gläder mig att höra hans insikter kring "trogenhet mot källan" kontra "trogenhet mot mixen". Jag vet inte om materialvalet avsiktligen placerade de nya Evolution One i bättre dager än Reference One—han spelade aldrig samma låt i båda systemen—men jag tycker faktiskt den knappt hälften så dyra nykomlingen presenterade det mer övertygande ljudet. Bland mässans bättre.

Jag är beredd att hålla med även här, men som sagt, källmaterialet var inte detsamma, så det var svårt att göra en direkt jämförelse. Vilken uppställning som var mest prisvärd var dock givet...:)

Posted
Bästa ljud enligt mig var Spectral/Magnepan som spelade en bas jag aldrig hört ens från 20.1. Fantastiskt bra och Spectral gick upp på listan som mest intressanta slutstegsuppgradering :)

MBL´s X-treme spelade med en livekänsla man sällan eller aldrig hör från ett system. Otroligt imponerande även om jag hellre hört dem i en ren tvåkanalsuppställning.

Focal´s stativare lät också de fantastiskt bra med imponerande bas.

Storheter som Audionord och Stylus lämnade mig tyvärr ganska oberörd denna gång. I Stylus fall tror jag det berodde på rummet som var mindre än vad de brukar spela i.

Även jag missade TAD pga det vansinniga bokningssystemet :diss:

jag håller i stort med Hasse förutom att jag tyckte att ljudet i Stylus rummet var riktigt bra från Spiral Groove skivspelaren, Ludwig spelade en Joni Mitchell låt som det verkligen svängde om

Håller även med om Ultimates idiotiska upplägg av demo

Tyckte även Peter Gabriel\Ane Brun från New Blood skivan (bra skiva rekommenderas) lät helt OK på T&A systemet, i ett annat forum har det klagats på att det var ett fasfel på anläggningen men det hörde inte jag, fast jag kanske är lomhörd

tommy

ps den största behållningen för mig var annars Lennart Nilsson föredrag om hur vi uppfattar ljud, Kanon!!! Bra initiativ av arrangören (AC) att anordna dessa föredrag (det var även ett om flerkanalsinspelningar men det lyssnade jag inte på ds

Posted (edited)

Instämmer...

Vad hade dansken hittat på idag tro? :Thinking: ... lät ju bra igår och visst låter det bättre längre ifrån än nära.

Edited by Hasse
Posted
Mina högst personliga, ovetenskapliga och säkert förhastade intryck:

Kul att så många ser värdet av akustikbehandling. Svanå lär ha haft bråda dagar, men det fanns fler fabrikat representerade.

Antelope Audio hade sin DAC i säkert 6 olika rum. Jag tror det är smart att gödsla ordentligt på det viset, nu får väldigt många kontakt med produkten även om den inte alltid presenteras av en säljare under kontrollerade former.

Det som lät bra (jag hann inte med allt): Magnepan (måste in igen i morgon!), Bremen (i år igen), Beyerdynamic-lurarna (Tesla T1 slår HD800 för/i mina öron), Marten (är nya Django rent av varmare i soundet än viss tidigare modeller?), Wilson (en balans mellan avkoppling och kontroll jag inte riktigt upplevt från dem förr), T+A (herregud vilken upplösning!), Focal (jag förblir upp över öronen kär i Diablo).

Magico Q3: Upplösningen och kontrollen är överväldigande och jag ville så gärna falla för dem, men det var något lite hårt och artificiellt över ljudet trots rörförstärkare. Kanske blir det bättre till i morgon, då de också ska ha fått ordning på Q1-riggen som bara var på torrdemo i dag.

Genelec skippade jag i år, vet redan att de presterar makalöst för sitt pris. Deras demo är också väldigt smart upplagd då man kan stega sig genom hela sortimentet.

Särskild eloge till Audio Concept och MBL-rummet med surroundrigg bestående av Extreme och 101:orna, vilket jag inte tror förekommit på mässa någonsin tidigare, i hela världen. Jag hoppas alla inser vilken unik chans det är att få höra något liknande.

På minuskontot:

Det här med tidsbokningen hos Ultimate… Jag förstår att man vill ha kontroll på trafiken i rummet för att kunna ha en optimal demo men varför inte köra varannan öppen, varannan bokad? Deras rum är år efter år det enda med detta system och jag förstår varför andra inte tar efter.

Tråkigt att det är så få tjejer/kvinnor. Jag grubblar på hur man ska komma till rätta med det, och kanske fler föreläsningar vore en väg; om allt från musicerande till akustik (dagens föreläsning var riktigt bra), inspelning, handfasta råd kring högtalarplacering och tonarmsjustering, osv. Att kunna sitta och lyssna på en kunnig föreläsare tar bort en del av tröskeln som finns för att komma in i den här världen.

...jag kommer säkert på lite mer senare.

Kunde inte gå på söndagen, men blev imponerad av Antelopes DAC. Det är för mig ett okänt märke. Måste nästan låna hem en dag. Fast det verkar som om bara golden age music har dem? Är det någon som har erfarenheter av Antelope i hemma miljö? Själv har jag Primare (CD32, Pre30. A33.2) och Elac högtalare fs 247 och är på jakt efter bra DAC som också kan tjänsa som försteg (vill minska antalet lådor).

Posted

...jag tyckte att ljudet i Stylus rummet var riktigt bra från Spiral Groove skivspelaren, Ludwig spelade en Joni Mitchell låt som det verkligen svängde om

Ludwig här! Tack för positiva kommentarer och för att ni kom upp till vårt rum och lyssnade. Vi hade proppfullt hela mässan, kanske till och med lite väl överfullt, med tanke på er som fick stå ute i korridoren och vänta. Vi är så klart glada över det stora intresset.

Våra hitresta storheter Peter McGrath (Wilson), Luke Manley (VTL) och Stirling Trayle (Spiral Groove) var väldigt nöjda med mässan och det stora intresset. "Quality people at this show", menade de, och liknade mässan vid en "Mini Montreal Show", vilket ska ses som ett bra betyg.

Joni Mitchell-skivan jag spelade var den nästan 40 år gamla "For the Roses", tror jag. Den svänger ett gäng, som vi säger i Stockholm.

Jag köpte den för tre dollar på Amoeba Music i San Fransisco. Klart prisvärt. Stirling lade två timmar på att ställa upp skivspelaren helt optimalt. Det var mäktigt att skåda. Jag lärde mig mycket. Så nu ska jag kalibrera in min egen skivspelare ännu bättre.

Vi kommer förmodligen att köra lite Vinyl Clinics och visa hur man får till det optimalt med sin kära skivspelare. Håll utkik.

Vi noterade också ett stort intresse för att lyssna på masterband från Opus 3 hos oss. Tack Jan Erik Persson för att du gjorde det möjligt!!! Det var kanonkul. Originalinspelningar är sällsynt att få höra.

Ett STORT TACK till sist till Matts Odemalm på Svanå, som i min värld är trollkarl nummer ett.

Vi vet att vårt rum gjort sig känt genom åren som ett svårt rum, men med hjälp av Matts och hans fantastiska akustikprodukter så kände vi att den branta uppförsbacken blev en nedförsbacke istället. Noggrann högtalarplacering behövs ju fortfarande, men att kunna få bukt med ett bökigt rum med lite skarpa och tydliga åtgärder är ovärderligt för oss. Matts analyserade rummet och levererade rätt grejer och visade oss hur vi skulle positionera dessa på sitt vanliga självklara sätt. Amerikanerna var tagna. Minst sagt.

Tack framförallt till dig, som kom och lyssnade på vad vi ville säga och spela. Alltid roligt att ses. Vi ses igen nästa gång!

Posted
...jag tyckte att ljudet i Stylus rummet var riktigt bra från Spiral Groove skivspelaren, Ludwig spelade en Joni Mitchell låt som det verkligen svängde om

Ludwig här! Tack för positiva kommentarer och för att ni kom upp till vårt rum och lyssnade. Vi hade proppfullt hela mässan, kanske till och med lite väl överfullt, med tanke på er som fick stå ute i korridoren och vänta. Vi är så klart glada över det stora intresset.

Våra hitresta storheter Peter McGrath (Wilson), Luke Manley (VTL) och Stirling Trayle (Spiral Groove) var väldigt nöjda med mässan och det stora intresset. "Quality people at this show", menade de, och liknade mässan vid en "Mini Montreal Show", vilket ska ses som ett bra betyg.

Joni Mitchell-skivan jag spelade var den nästan 40 år gamla "For the Roses", tror jag. Den svänger ett gäng, som vi säger i Stockholm.

Jag köpte den för tre dollar på Amoeba Music i San Fransisco. Klart prisvärt. Stirling lade två timmar på att ställa upp skivspelaren helt optimalt. Det var mäktigt att skåda. Jag lärde mig mycket. Så nu ska jag kalibrera in min egen skivspelare ännu bättre.

Ett STORT TACK till sist till Matts Odemalm på Svanå, som i min värld är trollkarl nummer ett.

Vi vet att vårt rum gjort sig känt genom åren som ett svårt rum, men med hjälp av Matts och hans fantastiska akustikprodukter så kände vi att den branta uppförsbacken blev en nedförsbacke istället. Noggrann högtalarplacering behövs ju fortfarande, men att kunna få bukt med ett bökigt rum med lite skarpa och tydliga åtgärder är ovärderligt för oss. Matts analyserade rummet och levererade rätt grejer och visade oss hur vi skulle positionera dessa på sitt vanliga självklara sätt. Amerikanerna var tagna. Minst sagt.

Tack framförallt till dig, som kom och lyssnade på vad vi ville säga och spela. Alltid roligt att ses. Vi ses igen nästa gång!

jag glömde att skriva en kommentar i mitt förra inlägg att jag tyckte det var kul att höra Stirling Trayle berätta om vad han tyckte var viktigt att tänka på när man gjorde skivspelare. Då jag var där gjordes det även en intressant kommentar, att LP-skivan kanske är den samma men att det har skett en mycket stor förbättring (utveckling) när det gäller skivspelare, dagens skivspelare är mycket bättre än de som gjordes för trettio år sedan.

tommy

ps vad kostade Spiral Groove skivspelaren? ds

Posted

På vilket sätt bättre? Att man satt motorn utanför eller vad? Förr så hade man tre eller fyra olika hastiheter och en rumblenivå på så där -77dB(NAB) och ett svaj på 0,02% . Jag undrar om inte det skulle vara tillräckligt.

Posted
På vilket sätt bättre? Att man satt motorn utanför eller vad? Förr så hade man tre eller fyra olika hastiheter och en rumblenivå på så där -77dB(NAB) och ett svaj på 0,02% . Jag undrar om inte det skulle vara tillräckligt.

Jo, jag har fått justera mina uppfattningar om att "utvecklingen har gått framåt" och "det är så jättemycket bättre nu". Så är det inte generellt sett. En del har gått framåt medan annat har gått bakåt. Konsten är att se igenom reklamens täta kärrmarker.

Posted

Om det vore så enkelt ... Jag hade tidigare en Technics SP-25 studio skivspelare med ett par titanarmar. Jag höll för öronen åt dom som menade att den inte höll mot nyare konstruktioner och pekade bl a på mätvärden. Till slut lät jag mig övertalas att prova en nyare skivspelare (tror det var 1998) och det var bara att ge sig. Skivspelare av modernare snitt är betydligt bättre än de som gjordes på 70-talet. OK, det kan finnas undantag, men jag tvivlar.

Om det bara hade rört sig om mätvärden ...

Posted
Jo, jag har fått justera mina uppfattningar om att "utvecklingen har gått framåt" och "det är så jättemycket bättre nu". Så är det inte generellt sett. En del har gått framåt medan annat har gått bakåt. Konsten är att se igenom reklamens täta kärrmarker.

Förlåt om jag tränger mig på men jag tycker är att skivpelare idag är väldigt designade med sin ackryl. Jag sitter själv med min gamla Sony TTS 3000 från 1970 och en Technics SL1000. Det mest avgörande är som jag ser det, vilken puppa man använder i kombination med Riaa förstärkaren. Jag har också gjort jämförelser mellan vinyl och motsvarande CD från ECM. Resultatet var ingen som helst skillnad förutom att vinylskivan har högre brus och buller(10Hz) som hörs tydligt mellan spåren.

Posted

Det som är bra idag är ett stort utbud av skivspelare i alla prisklasser från några hundralappar till miljontals kronor.

Eller det kanske inte är så bra egentligen ... vad ska man välja??

Posted
Förlåt om jag tränger mig på men jag tycker är att skivpelare idag är väldigt designade med sin ackryl. Jag sitter själv med min gamla Sony TTS 3000 från 1970 och en Technics SL1000. Det mest avgörande är som jag ser det, vilken puppa man använder i kombination med Riaa förstärkaren. Jag har också gjort jämförelser mellan vinyl och motsvarande CD från ECM. Resultatet var ingen som helst skillnad förutom att vinylskivan har högre brus och buller(10Hz) som hörs tydligt mellan spåren.

jag har inte tänkt att stå till svars för den åsikt som framfördes av en lyssnare när jag besökte Stylusrummet, jag har som jag tidigare skrivit inte någon skivspelare men har haft det på 70-80-talet och jag kan bara säga att skivspelarna har blivit tystare, det tog mannen från Spiral Groove upp att det var en sak de tittade på, han ville inte att man skulle höra något från skivspelaren när man drog ner volymen. När jag hade skivspelare i tidernas begynnelse kunde man höra nålen i skivspåret.

Nu kanske man inte ska jämföra med Spiral Grooves spelare, jag tror att den kostar ca 200 kSEK med tonarm fast utan pickup

tommy

Posted

Så här viktiga frågor kan inte avgöras med ord på ett forum. Vissa tycker si, andra tycker så. Lyssna är det enda sättet. Sen får var man/kvinna avgöra vad han/hon tycker, jo det var nog minst 20 kvinnor på mässan, det tar sig. ;) Alla har ju helt olika utgångspunkt för deras åsikter. Vi på stylus får väl ställa upp skivspelare mot cd-spelare i samma prisklasser någon gång och jämföra. Jag misstänker att det kommer att resultera att vissa tycker si och andra så. :)

Personligen så äger jag inte ens en cd-spelare eller dac för tillfället. Det funkar perfekt för mig. Vinyl är ju bäst. ;)

Posted
Om det vore så enkelt ... Jag hade tidigare en Technics SP-25 studio skivspelare med ett par titanarmar. Jag höll för öronen åt dom som menade att den inte höll mot nyare konstruktioner och pekade bl a på mätvärden. Till slut lät jag mig övertalas att prova en nyare skivspelare (tror det var 1998) och det var bara att ge sig. Skivspelare av modernare snitt är betydligt bättre än de som gjordes på 70-talet. OK, det kan finnas undantag, men jag tvivlar.

Om det bara hade rört sig om mätvärden ...

Det är ju klart att mätvärden för rumble och svaj är viktiga. Det finns även ett annat värde som är viktig som hastighetsavvikelsen. När det gäller analoga bandspelare var det vanligt med en avvikelse på 0,2% vilket betyder 1,8 sekunder på 30minuter. Ett kassettdäck har säkert 1% eller mera. Jag tog faktiskt och lyssnade på ljudet från min skivspelare. Skivspelaren hörs överhuvudtaget inte alls men man kan av naturliga skäl förnimma ett mycket mycket svagt ljud från nålen när man lägger örat <40mm intill. Det vore ju konstigt om man inte hörde nålens rörelser i ett modulerat skivspår.