Jump to content

High End Stockholm 2012 - Allmän Bildtråd

MasterChief

Recommended Posts

Jag har bara ynkliga tre bilder men förhoppningsvis finns det medlemmar som har mer att fylla på med. Jag plankar mitt egna inlägg från HiFiForum.

Trevlig mässa. Först och främst stör jag mig på en del bufflar. Herregud, det är HiFi, och det ska vara kul. Men vissa (främst äldre svettiga herrar) verkar se det som en match att jaga kataloger och få perfekt placering. En korpulent herre förstörde halva demon hos Stylus Audio för att han ville så gärna ha Wilsonkataloger.

Nåja, jag brukar främst fokusera på sådant som jag i regel inte kan lyssna på varje dag. Så XTZ och liknande går bort direkt. Har ju bättre system själv. Jag var där väldigt tidigt och kunde därmed i ganska lugn och ro njuta av Audio Concepts fantastiska anläggning de satt upp för mässan. MBL:s otroliga referensserie. Det lät helt fantastiskt och jag hade som sagt nöjet att lyssna första minuterna när mässan öppnade så det var tyst och lugnt. Robert (tror jag han heter) var som vanligt väldigt trevlig och engagerad! Det fanns även ett par MBL-högtalare till som bakkanaler. Så de demade flerkanalsljud. Magiskt!

p1000380z.jpg

Sedan hade jag en biljett hos Ultimates demo av TAD med Andrew Jones. Visst, det är delvis lite trist att bara köra för stängda dörrar, men när man väl är på insidan är det ju fantastiskt mycket trevligare. Man får en ordentlig demo och får även prata med konstruktören. Som vanligt otroligt bra ljud och nya instegsmodellen var fantastisk.

Andrew Jones är en underbar herre att lyssna på! :)

p1000383r.jpg

Sedan var jag inne hos Audionord eftersom jag var väldigt nyfiken på Magico. Tyvärr lät det inte alls lika bra som ovanstående anläggning. TAD:s mindre modell är ju i samma storleksklass som Magicos men lät klart bättre. Dock var ju rummet kanske lite väl stort för denna modell.

p1000384d.jpg

Sen använde jag inte kameran något mer. Minnesvärda ljudstunder var även med Focal+ASR+DCS, där en trevlig herre från DCS berättade om deras spelare. Tyvärr förstördes det fina ljudet av allt pladder.

T+A hade en trevlig anläggning i ett av de bättre rummen. Märkliga var att de körde en Boulderspelare när de gjorde reklam som "T+A rum".

HiFi-klubbens rum var ovanligt fattigt. En ny Dalihögtalare och de sedvanliga Classé.

Martens ny Django fanns med deras digitala förstärkare och demades av konstruktören i egen hög person. Men det lät inte så bra; främst med tanke på det otroligt höga priset. TAD:s mindre modell kändes helt överlägsen.

Lade även lite tid på Genelec (eftersom de är aktuella för eventuellt inköp), Nola+Berning (vilket var ett nytt förstärkarmärke för mig) som lät bra och så klart Wilson Sophia drivna av VTL och TT:n Spiral Groove. Lät väldigt bra och Ludwig var som vanligt rolig och trevlig. Han hade även med representater från VTL och Spiral Groove vilket är kul.

Jag väljer alltid ut några få rum som jag lägger mer tid på och missade säkert massor av godbitar.

När jag gick möte jag Jorma vid utgången. Han undrade nog varför jag blängde men det var för att det tog 5 minuter innan jag kom på vem det var.

Sedan gick jag och kollade på Tonkrafts lilla "sidomässa" på Continental. Mest för att se Goldmund. Men oengagerad demonstrant gjorde att jag åkte direkt.

Edited by MasterChief

• Replies 137
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Efter en, från min sida, mässdag med planlöst flackande mellan olika rum och avsaknad av

strategi så får min bevakning av årets Stockholmsmässa bli lite mer av att collage än täckande reportage.

En dag återstår av begivenheterna så jag får kanske anledning att eventuellt komplettera med både

text och bild.

Jag "smyger" väl iväg ett gäng bilder jag med...

Efter ett gäng sådana här bilder så får man lätt en känsla av hur en

paparazzifotografs vardag kan se ut :D

a4654071.jpg

d1c0a54c.jpg

a4bec054.jpg

6431b11d.jpg

Att Audio Concept's MBL-uppställning skulle handla om flerkanal var inte att ta miste på.

Och med tanke på den ständiga tillströmningen av besökare som dessutom dröjde sig kvar länge och väl

så verkade det vara ett minst sagt populärt inslag denna mässdag.

32ec0ffe.jpg

Dessutom berikade Andreas Spreer från Tacet Records det hela med ett gediget bildmaterial som stöd för den

tekniska redogörelsen angående multikanalsljud och dess effekter.

098a9a00.jpg

Och så lite godis från MBL...

40c92f2c.jpg

Edited by P-pan

Det är inte lätt att få tiden att räcka till så det får bli lite av en sömnlös natt.

Vad gör man inte för en stackars hobbykollega som inte har plats i agendan för

att besöka olika mässor ;):) .

Svanå hade ju mer eller mindre möblerat hela Drottningholmssalen där Audio Concept

ställde ut delar av sitt MBL-sortiment och i en liten hörna kunde man beskåda dessa...

fcebeaf8.jpg

Den vita varianten är färdig för tak/väggmontering och möjligheten till inbyggd belysning finns också.

Kanske något att hänga ovanför köksbordet utifall att diskussionerna skulle ränna iväg volymmässigt :dry: ... :D

Pappvingen för "vänner av Ikea" fanns också för beskådning.

cd0b2a3f.jpg

Kanske en ny fot till plexi-wingen skulle passa... :?:

b52e0176.jpg

Ni får ursäkta bildkvalitén men hellre en dålig bild än ingen alls kanske...

Edited by P-pan

En snabbtitt hos ...

9895d484.jpg

Visade bl.a både stora och små Magico, emm Labs, Audioresearch, och "badrumsvågen"

Momentum från Dan D'agostino, endast på torrdemo som jag uppfattade det.

32435bdb.jpg

04b01521.jpg

0c67d319.jpg

de40720c.jpg

Nu blir det en stunds paus, strax te' baks

Edit: tillägg av bild

Edited by P-pan

Jaha då har det kommit till min vetskap att...

en f.d medlem här på forumet kopierat både text och bild av vissa delar av det jag tills nu lagt in i denna tråd.

Eftersom personen verkar vara aktiv på andra forum så har mina bilder hamnat även där och utan tillåtelse kan jag dessutom tillägga.

Hur skulle ni reagera på sådant ?

Jag skulle bedömma det som obetänksamt att inte fråga först. Det förmildrande är väl att bilderna inte används kommersiellt.

Men det viktiga är väl hur du känner det. Kan inte se att det vore fel att göra vad du känner för. T.ex. kräva att dom tas bort av endera personen ifråga eller admin. Eller kräva nån form av officiell ursäkt osv osv.

mvh/Harryup

Mina bilder stjäl ingen, undrar varför! ;):D

Förstår din synpunkt P-Pan eftersom du gör en konstnärlig ansträngning också och lägger ner kraft på dessa. Tycker att du skall kräva om inte annat en ursäkt. Vore nog dags att märka bilderna eftersom de håller en riktigt god klass. Jämförelsen med my hifi och calle jr är lätt att göra. Stereophile snodde en bild senast från calle.

Calm

Jaha då har det kommit till min vetskap att...

en f.d medlem här på forumet kopierat både text och bild av vissa delar av det jag tills nu lagt in i denna tråd.

Eftersom personen verkar vara aktiv på andra forum så har mina bilder hamnat även där och utan tillåtelse kan jag dessutom tillägga.

Jag får stark avsmak för sådant,om någon vill länka till någon annas bilder o text för att visa en större bredd kan jag förstå.Men om personer anv materialet som sitt egna o visar upp det för andra så känns det inte okey för min del.Jag hade önskat en förklaring minst sagt.

Jag såg också det igår och hoppade till. Det normala borde vara att de sätter in en länk så att intresserade kan läsa och se här på forumet men inte på det här sättet. Mitt tips är att att kontakta Nagref på Faktiskt. Det är en bra kille. Jag känner honom och kan ge honom en första blänkare...

Jag skulle bedömma det som obetänksamt att inte fråga först.

mvh/Harryup

Precis vad jag också känner eftersom denna person gjort "plagiatet" åtminstone vid ett tidigare tillfälle.

Jag låter det hela bero ett tag så kanske trådinläggen på de två systerforumen "korrigeras" av den ansvarige.

Men en annan sak som också var obetänksamt var att jag drog in detta i denna mässtråd.

Här ska vi ju skriva och visa bilder om helt andra saker så jag får be om ursäkt till vår vän MasterChief som startade tråden.

Nog med Off-Topic nu....

Back to normal...

Genelec har ju fått en del uppmärksamhet den senare tiden så intresset och

besökarantalet i deras rum var stort.

21239c98.jpg

Svårt med motljus utan blixt men vad göra när man "ligger i fält" och inte hinner ta backup bilder :blush

27dc9de5.jpg

Tripp, tropp, trall, trill & trull ;) ...

9ea08063.jpg

XTZ Sound in Balance ...

4fb23c66.jpg

df852dbc.jpg

a03c04a6.jpg

Här inne skulle det ju också komma att bli ett litet liveframträdande men det missade jag totalt :(

Jag hade turen att få vara med när Anna-Lotta Larsson hade ett liknande uppträdande hos

Audio Concept för snart ett år sedan så jag ska nog vara glad ändå :)

4d590f7b.jpg

747481e9.jpg

Har några bilder och några helt subjektiva momentan upplevelser om vad som framkommer på en Hifimässa.

IMG_0960.jpg

Lät helt ok med bra separation och luft mellan instrument och röster, det som gjorde det lite svårt att få en riktigt bra "highend upplevelse" var nog basen. Den var inte dålig eller diffus utan hellre tvärtom men på tok för kraftfull i det lilla rummet och tog över uppmärksamheten lite för mycket, trots basabsorbenterna i hörnen och behövdes säkerligen några till för att åtgärda basen helt. Utan basabsorbenterna hade det nog inte gått att lyssna alls gissar jag.

Presentationen kändes ändå alert och inbjudande, även om jag kanske inte riktigt tyckte musiken var i min smak vid tillfällena jag var där. Det som slog mig mest var nog timingen samt micro/macro dynamiken som stod ut! Skulle inte tacka nej till de nya Django ;)

Skivor, kanske inte direkt i drivor men ändå lite goda spår av både vinyl och cd

fanns som vanligt att tillgå på Mezzanineplanet.

ea9b0ed8.jpg

2a0383d8.jpg

Marquee records, Vinylbutiken, Opus 3 och KKV sålde som vanligt musikalisk mjukvara

och det var fler utställare, även på plan 2, som tagit med sig den varan till försäljning.

363c8ab2.jpg

Inte alltid det godaste för plånboken kanske men nog så gott när man väl kommer hem och

kan spela sina nyförvärv :mm:

John Coltrane plattan här ovan fick nästan följa med hem, men bara nästan.

Förhållningsordern från "chefen" var tydlig när jag åkte hemifrån... :Shame On You: ... vi har inte plats.

Tur man har ett x-tra förråd på annan adress :icon_smile_cool:

I ett annat rum spelade Audio Concept med högtalare och elektronik från T+A och källan var från Boulder

sheraton-2012_005.jpg

Högtalare är SOLITAIRE CWT 2000 som består av en elektrostat som tar hand om signalerna mellan 2000 och 40'000Hz.

Mellanregister (150 till 2000) sköts av 6 element på 15cm och basen sköts av 4 element på 250mm

cw2000.jpg

Hej Masterchief,

jag kanske behöver korrigera dig lite. Du skrev när det gäller vår nya högtalare Marten Django:

"främst med tanke på det otroligt höga priset"

Priset på Django är 89000:- varken mer eller mindre. Om man tycker det är "otroligt högt" pris får var och en bedöma.

Vi själva var väldigt nöjda med ljudet och alla besökare som var intresserade. Vi hade mer eller mindre fullt hela tiden.

Tack till alla besökare och arrangören Audioconcept för en mycket trevlig och välarrangerad mässa!

Mvh

Marten

Hej Masterchief,

jag kanske behöver korrigera dig lite. Du skrev när det gäller vår nya högtalare Marten Django:

"främst med tanke på det otroligt höga priset"

Priset på Django är 89000:- varken mer eller mindre. Om man tycker det är "otroligt högt" pris får var och en bedöma.

Vi själva var väldigt nöjda med ljudet och alla besökare som var intresserade. Vi hade mer eller mindre fullt hela tiden.

Tack till alla besökare och arrangören Audioconcept för en mycket trevlig och välarrangerad mässa!

Mvh

Marten

Då ber jag om ursäkt för då var jag grovt missinformerad. Fick för mig att de låg på 250.000kr. Vill då även passa på att trycka på vilken seriositet det är att låta konstruktören stå för demonstrationen. Snacka om direktkoppling mellan slutkund och konstruktör.

Jag korrigerar mitt uttalande även på HiFiforum.

Edited by MasterChief

Mvh

Marten

Tror jag det :app:

Med så fina signalförädlare som MSB kan man väl inte bli annat än nöjd...

... okej, högtalarna gjorde väl också en hel del för slutresultatet ;)

e53ae03a.jpg

cd011faf.jpg

Uttrycket "att ha ett par guldöron" har vi ju hört och med en MSB dac torde väl vi alla

kunna uppnå nästan samma "status" och för mig räcker det gott med platinaöron också :) ...

1466d607.jpg

Att Marten tillverkar och designar högtalare är inte så nytt, att man börjat tillverka förstärkare är lite av

en senare nyhet.

Tillverkning av egendesignad Hi-fi bänk är riktig färskvara och snygg är den också :mm:

Jag tror dessutom att premiärvisningen av bänken skedde under mässan ?

88410e9a.jpg

786f42d4.jpg

a028697a.jpg

När köpte du förresten en ny köks anläggning till frugan :?:

Hög waf på Elipson så den får säkert stå på central plats i hemmet ;)

91052b5e.jpg

Lite mer bilder & intryck då.....

IMG_0987-1-1.jpg

Hade nog lite större förväntning på denna uppställning. Kan inte förstå att mellanregistret kunde kännas så svullet och färgat fast högtalarna stod så pass långt ut i rummet och satt då på mittplatsen. Basen var ganska kraftfull och med bra dynamik men något i uppställning var inte till belåtenhet, vet inte om det var för att många lyssnare på flera platser skulle ha ett ok ljud eller om det var något annat. Det finns så många parametrar att ta hänsyn till så egentligen är en sådan här "utvärdering" helt menlös på sätt och vis. Tex. Musiken kände jag inte till. Mycket snack och "pjöller" i bakgrunden. Personer går fram och tillbaks (gjorde jag också iofs) ;) + en del andra störmoment. Men det är sånt man får ta på mässa. Tror nog att prylarna kan bättre i en annan miljö.

Jag kände också hela tiden medan jag lyssnade att jag ville vrida in dom någon/några centimeter. Svårt och veta ifall det gjort någon skillnad men så var den spontana känslan.

Mvh

Marten

Jag tittade in som hastigast strax innan kl 6 på lördagen och då spelades på öronbedövande nivå så att hela rummet svängde med - men Marten-grabbarna gillade det och också Bernt som satt längst fram och diggade :shy:

- det var naturligtvis ingen möjlighet att bedöma anläggningen och högtalarna och jag kände mig ungefär som när man kommer som helnykter till en fest där alla är överförfriskade :Shame On You: :D

och då spelades på öronbedövande nivå så att hela rummet svängde med - också Bernt som satt längst fram och diggade :shy:

Kan inte tänka mig att Bernt satt så långt fram, är inte han lite rädd för kraftiga basljud :D

Ville man ha ordentligt med basgångar så fanns ju också Wavelit's rum att tillgå.

fed63817.jpg

Inte många centimeter kvar upp till det taket och rackarns vad man spelade dunka dunka mellan varven .

Det är något visst med lågfrekventa ljud på hög volym :mm:

I Audionords rum spelades på Magico

sheraton-2012_048.jpg

Det kändes lite avslaget när nu inte Ludwig demar och jag vet faktiskt inte om det överhuvudtaget var någon riktig demonstration utan anläggningen stod "bara" och spelade ;)

Jag hade hoppats få höra på Dan D'Agostinos Momentum Monoblock Amplifier men de var inte inkopplade och som det spelade lät det rätt oengagerat :black:

Det kändes lite avslaget när nu inte Ludwig demar ....

Ludwig fann vi hos Stylus Audio där han spelade på en Revox bandspelare och Spiral Groove SG-2

sheraton-2012_056.jpg

- medan Peter McGrath kämpade med att få hårddiskavspelningen att fungera :Shame On You:

Man skulle kunna uttrycka det som att "Analogue Rules" :D

Ludwig demonstrerade sin färdighet att styra bandspelaren med en fjärrkontroll :o

Tyvärr blev det ingen bild på högtalarna, ett par Wilson Audio Sasha - men det var så mörkt att det endå inte blivit någon bra bild :shy:

Det lät mycket slankt och välupplöst och var en av mina favoriter på mässan....