bigblue Posted February 11, 2012 Posted February 11, 2012 Jag funderar på att köpa högtalare från Tyskland. Som privatperson så antar jag att man betalar den tyska momsen och sedan är det frid och fröjd också när det passerar den svenska gränsen. Men i mitt fall kommer jag köpa det genom mitt aktiebolag och jag har fått ett "exportpris" som är momsfritt. Dvs man lägger inte på den tyska momsen (19%). Min fråga är vad som händer när dessa kommer in till Sverige. Lägger Tullen på 25 % på priset? Min första tanke var att så inte var fallet då handel inom EU ses som inrikeshandel så länge som produkten en gång tullats och momsats in till EU. Men jag blev plötsligt osäker. Någon som vet? Quote
sladd Posted February 11, 2012 Posted February 11, 2012 Den momsen redovisar du till skattemyndigheten i din momsrapport - om du har AB eller momsar regelbundet - eller i din deklaration - om du är enskild näringsidkare. 25% precis som vanligt alltså. mvh Quote
Sigge Posted February 11, 2012 Posted February 11, 2012 Jag har gjort det med all min utrustning. Du betalar ingen moms (varken svensk eller tysk) om du är registrerad för momsredovisning . Kruxet är att dina högtalare hamnar i din balansräkning och stannar där tills de säljs vidare, och då betalar du moms för försäljningsvärdet. Om du köper dem för att behålla dem i bolaget, måste det finnas en orsak för detta. Tex om du har en butik och kanske vill spela musik för dina kunder. Det är inte tillåtet att sätta dem i ditt eget vardagsrum (hur nu man ska kunna kolla det). Jag har lite fler tips som inte lämpar sig här, skickar ett memo. Quote
bigblue Posted February 11, 2012 Author Posted February 11, 2012 Tack. Jag har ett bolag vars huvudsysselsättning är film- och musikproduktion så detta är helt inom ramarna och att köra dem på vårt kontor kan ju knappast vara olagligt :-). Quote
MasterChief Posted February 12, 2012 Posted February 12, 2012 Om du tittar på din skattedeklaration så ser du att du har speciella rader för denna typ av inköp. Eftersom vi är med i samma "momsområde" som Tyskland så använder du dig av så kallad GemenskapsInternt Förvärv (GIT). Det innebär att du deklarerar både ingående och utgående moms (vilket möjliggör att säljaren kan sälja det momsfritt till dig). Syftet med detta är att underlätta momshanteringen och att man ska slippa återhämta moms från andra länders skattekontor. Så du lägger själv på 25% som du deklarerar på rad 20 och sedan 25% på rad 30. Nettoeffekten blir därmed noll. Det kan tyckas onödigt men det förekommer fall där man inte har full avdragsrätt och då blir nettoeffekten inte noll. Denna typ av moms ska helst bokföras separat men om det bara handlar om ett enstaka inköp så är det lite väl omständigt kanske. Quote
Recommended Posts