Jump to content

Köpte mig en apparat av Robban idag.


Harryup

Recommended Posts

Behövde en ersättare som bluray och dvd spelare för den Dune jag har som börjar få svårt att läsa skivor.

Så jag beställde en OPPO 95EU och tänkte att den blir säkert bra. Eftersom den skulle ersätta Dunen för film och Oppo'n fått fin kritik så tyckte jag att den behöver man väl inte testa innan, den skall ju bara spela film.

Fortfarande efter 4 timmar spelar jag CD, SACD, DVD-A på den. Den spelar skjortan av min Tascam proffs CD apparat.

Hur är den på film då? Ingen aning. Har inte tid att kolla på nån bild.

Så skall ni ha en bra DVD eller Bluray kolla på en OppO är mitt råd. Sen finns det säkert bättre apparater ändå och en Weiss DAC passar säkert som handsken till den. Men så det kan bli, mer än nöjd av att byta ut en helt annan apparat. Och hur sjutton låter Weissen tro?

Är det något särskilt den är bättre på? Nej tycker inte det, inte mer än det mesta. Usch det blir nog en sen natt.

mvh/Harryup

Link to comment
Share on other sites

Läste första gången om Oppo`s spelare på Nuforce comunity för sju år sedan, 2005.

Nuforce insåg att de fick mycket ljud för pengarna och utvecklade en

uppgradering för Oppo 93, med ett kretskort innehållande ett "minimal phase shift filter",

som de installerade i spelaren.

Oppon finns på Nuforce`s hemsida i en Oppo Nuforce edition i två olika versioner.

Vad jag kan tyda på hemsidan, så anser de att 95:an är så bra att de inte kan förbättra den ytterligare :)

Link to comment
Share on other sites

Såg mätningar på NuForce edition någonstans, kändes som att om det verkligen var en förbättring är inte helt säkert. Men helt klart en förändring.

Kollade på Adele konserten ifrån Albert Hall, en väldigt övertygande bild. Skall nog försöka locka över nån med en Weiss också vid tillfälle. Kändes som jag redan hade min sista generation av CD-spelare och Bluray sen blir det till att spela ifrån server, så kul att man hade fel. Skall se hur den beter sig på nätverk också men det var inte det primära målet och jag misstänker att interfacet inte kan konkurrera med Dune på film. Skall se vad DNLA baserad styrning man kan hitta till apparaten.

mvh/Harryup

Link to comment
Share on other sites

Min sista digitalskivspelare blir nog en Oppo BDP-93 så småningom. Den klarar alla format (även om SACD omsamplas till PCM) och har dessutom DLNA-stöd.

95:an är ungefär samma men med mer påkostad D/A-del. Eftersom jag redan är mycket lycklig ägare till just en Weiss-DAC så behöver jag inte 95:an. Det finns en anledning till att andra mycket tyngre märken köper Oppo-spelare och slänger på sin egen front eller gör någon pyttemodifiering.

Link to comment
Share on other sites

Jag förstår att du hoppas på det. :-)

Men jag har läst på ett par ställen att det trots allt är skillnad på strömförsörjningarna i 93 och 95 även till digitaldelarna.

Jag trodde nog att jag hade den sista generationen CD redan och tänkte lägga pengarna på en bra nätverksspelare istället men just nu känns det bra att man hade fel.

DNLA stöd finns men exakt vad som kommer stödjas i framtiden kan det nog vara tveksamt om då licensrättigheter gör att Oppo har skyltat för att man kommer nog vara tvungen att ändra i firmware.

mvh/Harryup

Link to comment
Share on other sites

Oppon finns på Nuforce`s hemsida i en Oppo Nuforce edition i två olika versioner.

Vad jag kan tyda på hemsidan, så anser de att 95:an är så bra att de inte kan förbättra den ytterligare :)

Såg mätningar på NuForce edition någonstans, kändes som att om det verkligen var en förbättring är inte helt säkert. Men helt klart en förändring.

Man kan vara lite rättfram och kalla det försämring också. :)

Link to comment
Share on other sites

Jag förstår att du hoppas på det. :-)

Men jag har läst på ett par ställen att det trots allt är skillnad på strömförsörjningarna i 93 och 95 även till digitaldelarna.

Jag trodde nog att jag hade den sista generationen CD redan och tänkte lägga pengarna på en bra nätverksspelare istället men just nu känns det bra att man hade fel.

DNLA stöd finns men exakt vad som kommer stödjas i framtiden kan det nog vara tveksamt om då licensrättigheter gör att Oppo har skyltat för att man kommer nog vara tvungen att ändra i firmware.

mvh/Harryup

Har du testat 95:an som nätverkspelare också? Om man kan få det att funka så är man ju hemma helt, alltså. Den spelar ju m-ch FLAC över nätverk.

Link to comment
Share on other sites

Jag testade som hastigast och konstaterade att den såg alla volymer men DNLA är så jädra trögt på en del servrar att jag måste se mig om efter något snabbt. Netgear Nas stod still, utdelat ifrån MacMini stod still men jag har ganska stora bibliotek så det kan finnas en anledning. Så fortsättning följer. Upnp och DNLA har jag inte kikat så mycket på.

mvh/Harryup

Link to comment
Share on other sites

Jag testade som hastigast och konstaterade att den såg alla volymer men DNLA är så jädra trögt på en del servrar att jag måste se mig om efter något snabbt. Netgear Nas stod still, utdelat ifrån MacMini stod still men jag har ganska stora bibliotek så det kan finnas en anledning. Så fortsättning följer. Upnp och DNLA har jag inte kikat så mycket på.

mvh/Harryup

OK, kör du trådlöst då, eller?

Jag hade faktiskt tänkt försöka koppla upp spelare/NAS/hårddisk med nätverkskabel och köra det kritiska över ethernet.

Link to comment
Share on other sites

NÄ, inget trådlöst för att skicka mediafiler. Men utan att ha läst på eftersom jag inte använt uPnP eller DNLA tidigare så kan jag tänka mig att den skall indexera diskarna. I vart fall hoppas jag på det. Men det är ganska många diskar inblandade så då tar det tid.

Kommer testa mera ikväll.

Men väldigt nöjd annars. Rent av belåten.

mvh/Harryup

Link to comment
Share on other sites

Har trådat CAT-6, övervakade switchar med Jumbo Frames aktivt. Fast jag undrar om en Oppo fattar det. Sen använder jag Netgear Pro Pioneer och Ultra. Har 6 2TB i Netgear X-raid2 konfiguration.

Testade som hastigast igår utan att läsa manualen. Jo det funkar med Flac över nätverket men den såg inte innehållet i alla mappar. Besynnerligt.

Bluray mapp gillade den inte, påtalade att den inte stödjer det och efter 5 avbryt så spelade den upp kapitlet med ljud. ????

Testade med DVD folder kort men det var lite blandade känslor.

Det kommer ju nya firmware då och då men som jag tänkte använda den för att spela alla skivor så funkar den perfekt. Flac över nätverket går säkert.

Film över nätverket känns skakigt.

Måste bara hitta nått lämpligt sätt att styra den via iPad. Den gillar tydligen inte SMB och NFS.

Fortfarande skitnöjd.

mvh/Harryup

Link to comment
Share on other sites

Det kommer ju nya firmware då och då men som jag tänkte använda den för att spela alla skivor så funkar den perfekt. Flac över nätverket går säkert.

Det verkar som att ny firmware (efter december 2011) omöjliggör direkt uppspelning av ISO-filer. Inget stort problem, kan man tycka, men man får hoppas att det inte är en trend. Det var lite upprörda på quad-forumet: http://www.quadraphonicquad.com/forums/sho...about-the-OPPOs

Link to comment
Share on other sites

För nätverksbaserad BD ISO uppspelning är det fortfarande Dune som gäller. Oppon kunde endast ha lokal USB disk med BD ISO på så den var inte riktigt optimerad för detta LAN mässigt.

En weiss dac är aldrig fel och skulle tro en dune/oppo93 + weiss dac kan vara en grymt prisvärd high-end aspiration combo.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...