Käera Posted February 7, 2012 Posted February 7, 2012 Givetvis så blir man lite sugen men jag inväntar först foto resultat från forumets pressfotografer. Där du Calle_jr nu åker plånboken fram Quote
trumpeten Posted February 9, 2012 Posted February 9, 2012 D800/D800E verkar riktigt häftig. Men bävar inför 36MP - bildfiler på ~40MB...kommer krävas en del av datorn när man ska pilla med en bunt semesterbilder. Plus att optik måste vara i toppklass. Kanske läge att passa på att köpa en D700? Hörde att Nikon kommer fortsätta tillhandahålla den till ett lägre pris. Kanske läge att spanna in den på beg. marknaden? Quote
Kilgore Posted February 9, 2012 Posted February 9, 2012 D800/D800E verkar riktigt häftig. Men bävar inför 36MP - bildfiler på ~40MB...kommer krävas en del av datorn när man ska pilla med en bunt semesterbilder. Plus att optik måste vara i toppklass. Kanske läge att passa på att köpa en D700? Hörde att Nikon kommer fortsätta tillhandahålla den till ett lägre pris. Kanske läge att spanna in den på beg. marknaden? Läste att raw-fielrna blev runt 75 MB styck... Quote
trumpeten Posted February 9, 2012 Posted February 9, 2012 Hoppsan...jag hörde 40...75MB!!! 100 semesterbilder= 7.5GB... Quote
trumpeten Posted February 9, 2012 Posted February 9, 2012 Kapar tråden lite. Jag funderar på ny digital systemkamera under våren. Har i dagsläget: Lumix LX3 - liten och jättebra att ha med sig, men räcker inte riktigt till prestandamässigt, speciellt inomhus. Nikon D70 - för gammal. Nikon F3 - hur bra som helst, bilderna blir i toppklass men lite meckigt att lämna in till framkallning. Har en del Nikon optik AF: 20/2.8, 35/1.8, 50/1.8 MF: Makro 55/3.5, 85/2.0, 135/2.8. Frågan är vad man ska satsa på? Beggad D700 -fullformat! gärna med utbytt prisma för att kunna köra manuellt. D7000: DX format men smidigare och dessutom film möjlighet. Går det att byta prisma? Synpunkter? PS. D800 faller bort pga pris. Quote
gcs Posted February 9, 2012 Posted February 9, 2012 (edited) Den senaste jag köpte för ett år sedan är en D7000. Den är jag mycket nöjd med men det tråkiga är att man inte kan utnyttja alla sina gamla Nikkor gluggar fullt ut. Jag har tre F2:or och en F801. D70 som var min första diigital kamera går bort helt. I min sitts skulle jag nog köpa en D700 för att kunna utnyttja mina gamla fullformatsgluggar, men även jag vacklar i mitt val. Om man inte tidigare har så många gluggar så har man ändå ett större utbud av bra begagnade Nikon AF-gluggar till hyfsade priser. Jag såg den här idag som kan vara läsvärd; http://www.fotosidan.se/cldoc/nikon-d800-g...at-en-match.htm Edited February 9, 2012 by gcs Quote
trumpeten Posted February 9, 2012 Posted February 9, 2012 Den senaste jag köpte för ett år sedan är en D7000. Den är jag mycket nöjd med men det tråkiga är att man inte kan utnyttja alla sina gamla Nikkor gluggar fullt ut. Jag har tre F2:or och en F801. D70 som var min första diigital kamera går bort helt. I min sitts skulle jag nog köpa en D700 för att kunna utnyttja mina gamla fullformatsgluggar, men även jag vacklar i mitt val. Om man inte tidigare har så många gluggar så har man ändå ett större utbud av bra begagnade Nikon AF-gluggar till hyfsade priser. Jag såg den här idag som kan vara läsvärd; http://www.fotosidan.se/cldoc/nikon-d800-g...at-en-match.htm Vad menar du med att du inte kan utnyttja gamla gluggar fullt ut på D7000? Crop-faktorn 1.5ggr eller att den saknas prisma för att ställa lätt ställa in fokus? Tack för länk. Många sidor som skriver om D800, minst sagt höga förväntningar på den kameran! Quote
gcs Posted February 9, 2012 Posted February 9, 2012 Vad menar du med att du inte kan utnyttja gamla gluggar fullt ut på D7000? Crop-faktorn 1.5ggr eller att den saknas prisma för att ställa lätt ställa in fokus? Tack för länk. Många sidor som skriver om D800, minst sagt höga förväntningar på den kameran! Jag menar att skärpecirkeln på dom gamla gluggarna är mycket större än man kan utnyttja med en kamera för DX format. Jag har t.ex två gluggar, ett fischeye 16mm/2,8 och en extrem vidvinkel 15mm/2,8. När man sätter någon av dessa på kameran får man en bildvinkel som är långt ifrån det man får med en fullformatkamera. Quote
trumpeten Posted February 9, 2012 Posted February 9, 2012 Jag menar att skärpecirkeln på dom gamla gluggarna är mycket större än man kan utnyttja med en kamera för DX format. Jag har t.ex två gluggar, ett fischeye 16mm/2,8 och en extrem vidvinkel 15mm/2,8. När man sätter någon av dessa på kameran får man en bildvinkel som är långt ifrån det man får med en fullformatkamera. Sant. Fisheye, extrem vidvinkel för fullformat gör inte så mycket nytta på DX-sensor. Men ex. 50mm blir ca. 75mm - en bra porträttlins. Själv tycker jag min 20mm har funkat bra som normaloptik, blir ca. 30mm. Dessutom försvinner ev. oskärpa i kanten på linserna eftersom de inte fångas upp av DX-sensorn. Quote
gcs Posted February 9, 2012 Posted February 9, 2012 Oskärpa i kanterna är väl inget stort problem i alla fall inte om man bländar ner lite grann. Det är ju alltid lättare att göra bra objektiv till mindre format. Det var därför som jag en gång i tiden köpte mig en halformatskamera, Olympus PEN FT med strålgångsmätare. Jag sålde sedan kameran och som senare ångrade och köpte en på igen nytt. Nu för tiden kan jag inte längre använda den eftersom mina ögon inte räcker till för att ställa in skärpan. Nu har jag en D7000 och är sugen på en D700. Köper jag en så kommer jag antagligen att ångra att jag inte köpte en D800 som man kan filma i FX fullformat. Fast å andra sidan hur mycket filmar man egentligen? Quote
Käera Posted February 9, 2012 Posted February 9, 2012 Oskärpa i kanterna är väl inget stort problem i alla fall inte om man bländar ner lite grann. Det är ju alltid lättare att göra bra objektiv till mindre format. Det var därför som jag en gång i tiden köpte mig en halformatskamera, Olympus PEN FT med strålgångsmätare. Jag sålde sedan kameran och som senare ångrade och köpte en på igen nytt. Nu för tiden kan jag inte längre använda den eftersom mina ögon inte räcker till för att ställa in skärpan. Nu har jag en D7000 och är sugen på en D700. Köper jag en så kommer jag antagligen att ångra att jag inte köpte en D800 som man kan filma i FX fullformat. Fast å andra sidan hur mycket filmar man egentligen? Hur mkt har du filmat med D7000 o hur tycker du att det fungerar,själv har jag bara filmat 10 minuter som prov på min kamera.Har du fullformatsobjektiv idag som du anv till D7000,antar att många kör både och. Quote
gcs Posted February 9, 2012 Posted February 9, 2012 Jag har inte heller filmat så mycket. Jag filmade när jag var på flygmuseum i Malmslätt och på en körkonsert. Våra barn är stora och vi har inga barnbarn men det hade varit kul om dagens möjligheter fanns på 70 och 80-talet när vi hade småbarn. Nu har vi bara små korta och oftast felexponerade snuttar på Super-8 utan ljud. Det är en fantastisk möjlighet som ni måste utnyttja för er som idag har små barn. På den andra frågan är svaret att jag också använder mina fullformatsobjektiv. Jag har märkt att mitt macro-objektiv ger fantastisk skarpa bilder. Apropå kameror så var det en kamera auktion i Stockholm för ett par veckor sedan. Där gick det en något sliten ur-LEICA från 1926 för 120.000:-. Quote
trumpeten Posted February 10, 2012 Posted February 10, 2012 Jag har inte heller filmat så mycket. Jag filmade när jag var på flygmuseum i Malmslätt och på en körkonsert. Våra barn är stora och vi har inga barnbarn men det hade varit kul om dagens möjligheter fanns på 70 och 80-talet när vi hade småbarn. Nu har vi bara små korta och oftast felexponerade snuttar på Super-8 utan ljud. Det är en fantastisk möjlighet som ni måste utnyttja för er som idag har små barn. På den andra frågan är svaret att jag också använder mina fullformatsobjektiv. Jag har märkt att mitt macro-objektiv ger fantastisk skarpa bilder. Apropå kameror så var det en kamera auktion i Stockholm för ett par veckor sedan. Där gick det en något sliten ur-LEICA från 1926 för 120.000:-. Jag har små barn och ett till på gång. Jag har filmat snuttar med min Lumix och otroligt roligt att ha. För min egen del lutar det åt en D7000. Men just nu slut precis överallt. Antar att det är översvämningarna i Thailand som ställer till det. Hittade förresten den här länken: http://www.katzeyeoptics.com/item--Nikon-D...prod_D7000.html Firma som tillhandahåller sökarskivor av gammal modell till nya kameror så att man enklare kan ställa fokus med gammal manuell optik. Ngn som prövat? Quote
gcs Posted February 10, 2012 Posted February 10, 2012 D7000 är ett bra val tycker jag. En sak som skulle vara kul att ibland kunna göra. Att kunna filma med högre bildhastighet än 24f/s. Men jag tycker att man får bra hjälp av kameran när man ska ställa skärpan genom en gammal glugg. Det finns också en möjlighet att få in ett rutmönster i sökaren. Det underlättar fotograferingen då man vill undvika störtande sneda linjer. Quote
Mangenord Posted February 10, 2012 Posted February 10, 2012 Jag kan rekommendera D700:an till er som funderar på ett inköp. Gick från D90 till D700 och det är inget jag ångrar, iso egenskaperna är bara så bra att ha inomhus. Ofta ligger jag på iso5000 och 1/60. Knappar på utsidan för att snabbt byta till spotmätning eller singel fokuspunkt, vitbalans etc. Skitbra! Hade i bakhuvudet att jag skulle trilla dit på en FX till slut så då jag skaffade ny glugg till D90 så blev det ett Nikkor AF-S 24-70/2,8G, lite snävt på DX men för att få "lite" vidvinkel så köpte jag även ett Nikkor AF-S 14-24/2,8G. D700:an gjorde ju inte gluggarna sämre heller. Man känner ingen NAS numera, förutom ett nyinköp av ett 70-200/2,8 VRII. Detta huset kommer jag vara nöjd med länge. (Och New_Order ska bara vara tyst) Quote
Recommended Posts