Engelholm Audio Posted February 6, 2012 Posted February 6, 2012 I lördags morse bar det av till Göteborg. Snökanon var det nya inneordet men effekten stannade på östra sidan av Sverige. På E6/E20 går det undan och beräkningen 10 mil på en timme blir plötsligt tamt... Väl på plats fanns redan Awing och värden Eskil. Dessa två träffade jag senast i höstas när Awing hade en trevlig hifitillställning. Ljudet alstras genom Kharma: ..och det är svårt att missta förstärkeriet! Quote
Engelholm Audio Posted February 6, 2012 Author Posted February 6, 2012 (edited) Riktas blicken bakåt ser vi 2 st V4or, en V5, dubbla vingar, cdhyllor och en V4 on the top! I taker sitter 3x3 Golden Horn. Nu är klockan mer och Kenneth förärar oss med ett besök. Här i samtal med Awing. Effekten av takbehandlingen skall vi se en mätning! Edited February 6, 2012 by Engelholm Audio Quote
Bebop Posted February 6, 2012 Posted February 6, 2012 Riktas blicken bakåt ser vi 2 st V4or, en V5, dubbla vingar, cdhyllor och en V4 on the top! I taker sitter 3x3 Golden Horn. http://www.engelholmaudio.com/bilder/eskil3.JPG Effekten av takbehandlingen skall vi se en mätning! Välljudet sprider sig. Grattis till både dig och din kund. Jag var också i Götet i helgen men denna gång handlade det om båtmässa och Göteborgs fantastiska matställen. Quote
Engelholm Audio Posted February 7, 2012 Author Posted February 7, 2012 (edited) Ja verkligen, Bebop! "Stora som mjölkpaket" stämmer rätt bra... ...tyckte jag överhörde spännande planer på att testa ett annat försteg till dessa rörbjässar!?? Tar vi en titt på ett av problemen i rummet så var det takets reflex: ...vid ca 10 ms ses en rejäl kopia av direktljudet. Genom att Eskil och Double A (som var med vid mät-tillfället) höll kuddar snett ovanför/framför högtalarna kunde vi bekräfta att taket var boven till reflexen. Därmed blev ett GH-tak självskrivet. Edited February 7, 2012 by Engelholm Audio Quote
Engelholm Audio Posted February 7, 2012 Author Posted February 7, 2012 Med Golden Horn i taket blir efterdyningarna markant bättre... Quote
A/Wing. Posted February 7, 2012 Posted February 7, 2012 Det där med smyg-fotografering har jag hört talas om och du lyckades till fullo märkte aldrig att du var igång med kameran Och ljudet fick du till också det lät riktigt behagligt efter dina ingrepp och mätningar Nu hade jag inte fått möjlighet att lyssna innan akustik-behandlingen så jag kan inte göra någon bedömning på vad dina ingrepp gjorde men ser man på mätningarna så har det gjort nytta. Och får man ordning på basen så är det mycket vunnet det rensar upp väldigt bra i ljudbilden så att övriga register träder fram med en helt annan skärpa. Quote
Engelholm Audio Posted February 8, 2012 Author Posted February 8, 2012 (edited) Det där med smyg-fotografering har jag hört talas om och du lyckades till fullo märkte aldrig att du var igång med kameran Och ljudet fick du till också det lät riktigt behagligt efter dina ingrepp och mätningar Nu hade jag inte fått möjlighet att lyssna innan akustik-behandlingen så jag kan inte göra någon bedömning på vad dina ingrepp gjorde men ser man på mätningarna så har det gjort nytta. Och får man ordning på basen så är det mycket vunnet det rensar upp väldigt bra i ljudbilden så att övriga register träder fram med en helt annan skärpa. Ajfån, vettu! Först ut va Hans Theessink och min kommentar var: Låter bra men här är ju ingen bas så vi hör inte riktigt var V6 och V4 gör. Efter injustering av basmumsarna lyssnar vi på samma låt igen. Trots stillsam akustisk blues med till synes "ingen bas" så gav upprensning i basområdet stora förbättringar i återgivningen. Detta avrundar mitt besök i Göteborg. Jag tackar för vad som blev som en mini-hifi-träff. Jag tog bilen över älven och besökte Martinsson; en halvgalen Kalmarit som numera bor i Göteborg. Väl där åkte förklädet på och det blev dags för den andra passionen här i livet... Edited February 8, 2012 by Engelholm Audio Quote
Kilgore Posted February 8, 2012 Posted February 8, 2012 Intressant anläggning, vad mer fanns i signalkedjan förutom Kharma och KR? Tror säkert att dessa akustikåtgärder gjorde mkt för välljudet... det vinet drack jag med i helgen, med det var en liten anka till istället Ser gott ut det där, mao är du inte bara HT-konstruktör & akustiker, utan även rent-a-chef Quote
Engelholm Audio Posted February 8, 2012 Author Posted February 8, 2012 Intressant anläggning, vad mer fanns i signalkedjan förutom Kharma och KR? Tror säkert att dessa akustikåtgärder gjorde mkt för välljudet... det vinet drack jag med i helgen, med det var en liten anka till istället Ser gott ut det där, mao är du inte bara HT-konstruktör & akustiker, utan även rent-a-chef Jag såg åtminstonde en TEAC Esoteric signalkälla men resten av ingående produkter har jag inte koll på. Amarone är exklusivt som bara den. Just detta är nog det billigaste men enligt mina smaklökar godare än vissa av deras dyrare modeller. Det var f.ö en (härlig) slump att denna flaska fanns hos Martinsson. Quote
calle_jr Posted February 12, 2012 Posted February 12, 2012 Intressant mätning! Genom att Eskil och Double A (som var med vid mät-tillfället) höll kuddar snett ovanför/framför högtalarna kunde vi bekräfta att taket var boven till reflexen. Därmed blev ett GH-tak självskrivet. Listigt trick för att bestämma bästa placering av diffussion. Quote
Engelholm Audio Posted February 12, 2012 Author Posted February 12, 2012 Intressant mätning! Listigt trick för att bestämma bästa placering av diffussion. Tack. Lika listigt som enkelt. Quote
Recommended Posts