Jump to content

En lyssning i lugn miljö


Harryup

Recommended Posts

Förra lördagen så var vi några som fick tillfälle att lyssna på en mycket trevlig anläggning i lugn miljö.

Nu tog inte jag med någon kamera men båda eliot och vår värd tog en del bilder.

Hoppas ni kan fylla på med lite bilder.

Sessionen började med ett viktigt moment, fika.

Kardemummakaka och chokladkaka med vispgrädde gav en mycket bra start.

Sen fick vi lyssna till en mycket högupplösande anläggning. Som vanligt gick tiden fort men vi hann med både ettor och nollor och vinyler.

mvh/Harryup

Link to comment
Share on other sites

Mycket trevligt besök! :)

Det var ett tag sedan vi möttes hemma hos Harryup. Tanken är att vi skall göra en liten sightseeing runt olika system, men framför allt presentera vår musik för varandra.

Jag hade äran att vara värd denna gång och fick möjlighet att presentera mitt system för herrarna för första gången.

Det blev en del snack om system och rumsakustik eftersom jag använt de senare åren till att få bukt på en elak puckel i 50 Hz området. Nu handlar det mest om en kvarvarande fördröjning i 80 Hz området som skall städas ut. Skall vid tillfälle konsultera Matts i den frågan.

Det blev en del spelat på CD först och tanken var att vi sedan skulle gå över till vinyl. Det blev dock lite strul med vinylspelaren så för att att inte riskera gästernas fina och dyra vinylalster så fick vi lägga detta åt sidan. Skall göra en liten justering så är säkert problemet löst.

Tänkte fylla på med min spellista och några bilder.

Intressant att mina gäster tyckte att systemet är högupplöst! Så har jag själv aldrig funderat så, utan mer sett det utifrån min ambition att mot en mörk bakgrund få instrumenten att framträda tydligt. Däremot aldrig vasst eller kantigt. Systemet är anpassat för mitt intresse för pianomusik och triojazz.

Calm

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

Verkligen trist att behöva tacka nej till denna lyssning men vad gör man inte för sitt arbete :dry:

Det absolut värsta med att frånvara vid sådana här tillfällen måste väl ändå vara att man missar en massa gott fika :?: ... ;)

Edited by P-pan
Link to comment
Share on other sites

Guest Musicus
Verkligen trist att behöva tacka nej till denna lyssning men vad gör man inte för sitt arbete :dry:

Det absolut värsta med att frånvara vid sådana här tillfällen måste väl ändå vara att man missar en massa gott fika :?: ... ;)

I ett sånt selskap kunne jeg nog levt uten fikan, meget interessant oppsett og innfallsvinkel til prioriteringer hos calm ;):mm: ..

mvh

Link to comment
Share on other sites

Jag kom först och med vetskapen om att det bara skulle bli mörkare och mörkare passade jag på att ta några bilder innan de andra kom :app:

calm003.jpg

Jag hade också turen att först få lyssna i sweetspot och första intrycket av ljudet från en anläggning betyder ofta mycket och i detta fallet hade calm valt musiken med omsorg :app:

- Efter att ha lyssnat några sekunder blev jag osäker på om ena kanalen inte fungerade, men när jag lyssnade noggrannare så kom inte ljudet direkt från den högra högtalaren utan strax till vänster om denna - annars var det helt tyst tills plötsligt hela trion spelade och rummet fylldes med musik. Det var fantastiskt att höra hur calm fått till det med sin akustikreglering.

Kardemummakaka och chokladkaka med vispgrädde gav en mycket bra start.

Sen fick vi lyssna till en mycket högupplösande anläggning. Som vanligt gick tiden fort men vi hann med både ettor och nollor och vinyler.

mvh/Harryup

Calm har ofta skrivit att han inte gillar högupplösta analytiska anläggningar så jag hade inte väntat mig en så högupplöst anläggning speciellt inte med tanke på ASR Emitter som jag aldrig upplevt ha speciellt bra upplösning. Jag var däremot lite förvarnad då jag lyssnat på Ktêma hos Audio Concept och blivit mycket positivt överraskad :mm:

Det märktes att Calm jobbat med systemet för det är lätt att ett så högupplöst system går över gränsen och blir analytiskt - men inte här. Allt hängde fint samman och gav ett fint ljudpanorama. Piano lät mycket bra och det var ett nöje att lyssna på välkända skivor. Man bara njöt av musiken :mm:

Link to comment
Share on other sites

Jag tror en del av förvirringen angående för och emot högupplöst beror på att vissa audiofiler blandar ihop hög upplösning med hissad diskant och spretande detaljer som inte hänger ihop med musiken. Jag misstänker att Calm liksom jag själv kan köpa hur mycket upplösning som helst, sålänge ljudet är homogent och låter musik?!

Link to comment
Share on other sites

Jag hade också turen att först få lyssna i sweetspot och första intrycket av ljudet från en anläggning betyder ofta mycket och i detta fallet hade calm valt musiken med omsorg :app:

Allt hängde fint samman och gav ett fint ljudpanorama. Piano lät mycket bra och det var ett nöje att lyssna på välkända skivor. Man bara njöt av musiken :mm:

Hur upplevde du/ni "scenkänslan" och placeringen av instrumenten :?:

Link to comment
Share on other sites

Hur upplevde du/ni "scenkänslan" och placeringen av instrumenten :?:

Mycket bra och en stor del av detta har säkert med akustikregleringen att göra. Jag hade tagit med mig vinylskivor för att just testa denna förmåga men de vågade vi inte spela då tonarmen drog snett vid nedsänkning vilket gjorde att det lät som man repade skivan när nålen träffade vaxen. :black:

- Jag tycker inte att moderna studioinspelningar är så bra på att ge en känsla av rummet som vissa äldre inspelningar :blush

Visst har man sett detta rum på forumet tidigare, dock inte riktigt från denna vyn.

Det ser väldigt stort ut. Hur många kvadrat mäter det?

Ser fantastiskt trevligt ut.

//Richard

Rummet är på 60 m2....

Link to comment
Share on other sites

Anläggningen lät som sagt musik. Många högupplösande anläggningar spelar lätt register. "Oh, vilken fin diskant, vilken tight bas vilket öpppet mellanregister" är inte alltid bra i längden enligt mina erfarenheter. Då är betyget att instrument låter äkta mycket trevligare. Och denna anläggning spelade väldigt fint, dynamiken i piano gick verkligen fram. Nu har jag ju inte hört rummet innan Matts varit där och justerat men de minimala problem som man kan skönja nån gång är inget som står i vägen för musiken. Men rummet ihop med anläggningen gav verkligen mersmak då det gäller akustikreglering. "Att köpa vingar för pengarna" är verkligen mödan värt.

mvh/Harryup

Link to comment
Share on other sites

Jo just det ja, Weiss dac är verkligen bra. CD-uppspelningen lät verkligen bra. Vinyl blev det inte så mycket av då tiden gick fort men det skall bli kul att få höra fina inspelningar på skivspelaren också.

Stort tack för en trevlig träff och lyssning.

mvh/Harryup

Link to comment
Share on other sites

En bild på herrarna i djup koncentration.

Julen2011007.jpg

Från vänster Ulf, Eliot och Harryup.

Det spelades en hel del musik här kommer min lista:

Natt från War Orphans med Bobo Stenson

III från Soul of Things med Tomasz Stanco

Here and now från Anagram med Anna Einarsson

Across the Lines Från Tracy Chapman

Spiral från plattan med samma namn med Hiromi

Mi(s)stango från Triangoli med Dana Torto, John Taylor och Anders Jormin

Aspire från The Widow in The Window med Kenny Wheeler Quintet

The Mean Spider of Tandorine från call it med (em) Wollny, Kruse och Schaefer

sedan blev det lite vinyl med Ratka Tonklef och Patricia Barber

Tack för trevligt besök och på återseende.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Jag tror en del av förvirringen angående för och emot högupplöst beror på att vissa audiofiler blandar ihop hög upplösning med hissad diskant och spretande detaljer som inte hänger ihop med musiken. Jag misstänker att Calm liksom jag själv kan köpa hur mycket upplösning som helst, sålänge ljudet är homogent och låter musik?!

Ja det stämmer! Jag tycker att instrumenten skall ha både kropp och sträng. Enligt mitt sätt att se ger det en bra närvarokänsla och en utplacering i ljudbilden som är tydlig. Kanske därför jag inte kör rundstrålande som får en annan känsla och definition av instrumentet.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Jo just det ja, Weiss dac är verkligen bra. CD-uppspelningen lät verkligen bra. Vinyl blev det inte så mycket av då tiden gick fort men det skall bli kul att få höra fina inspelningar på skivspelaren också.

Stort tack för en trevlig träff och lyssning.

mvh/Harryup

Weissen ger ett tillskott av rymd och rumskänsla som enligt mitt sätt att se är bättre än den inbyggda dacen. Weiss dacar ger mycket för pengarna speciellt om man kan hitta en begagnad som i mitt fall.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Beträffande skivspelaren så pratade jag med konstruktören och sannolikt är det bara en justering av nåltrycket som på något sätt kommit ur balans. En liten flugfiskevåg är beställd så är det problemet löst och vinylen kan snurra igen.

Ibland kan det ha sina risker med städning! ;) En huv vore inte dumt.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Jag tror en del av förvirringen angående för och emot högupplöst beror på att vissa audiofiler blandar ihop hög upplösning med hissad diskant och spretande detaljer som inte hänger ihop med musiken. Jag misstänker att Calm liksom jag själv kan köpa hur mycket upplösning som helst, sålänge ljudet är homogent och låter musik?!

Ja, så sant.

Link to comment
Share on other sites

Tack för en trevlig eftermiddag.

Ljudet var som tidigare påpekats högupplöst utan att låta analytiskt. En fin svärta mellan tonerna gjorde att microdetaljer verkligen hördes. "Spiral" skivan var grymt bra. Sedan är jag avundsjuk på det stora rummet 60kvm. Skulle vilja ha så stort till mina MAXX3 or!

Link to comment
Share on other sites

Beträffande skivspelaren så pratade jag med konstruktören och sannolikt är det bara en justering av nåltrycket som på något sätt kommit ur balans. En liten flugfiskevåg är beställd så är det problemet löst och vinylen kan snurra igen.

Ibland kan det ha sina risker med städning! ;) En huv vore inte dumt.

Calm

Det kan också vara antiskatingen som står fel. Mer troligt än nåltrycket.

Link to comment
Share on other sites

Det kan också vara antiskatingen som står fel. Mer troligt än nåltrycket.

Oavsett så blir det en justering. Ökade nåltrycket något idag, utan att veta exakt hur mycket i avsaknad av våg. Blev genast bättre, men skall naturligtvis kolla även antiskatingen. Konstruktören har lovat komma förbi. Så det blir löst.

Tack för tipset!

Calm

Edit felstavning

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

Ja det stämmer! Jag tycker att instrumenten skall ha både kropp och sträng. Enligt mitt sätt att se ger det en bra närvarokänsla och en utplacering i ljudbilden som är tydlig. Kanske därför jag inte kör rundstrålande som får en annan känsla och definition av instrumentet.

Calm

Hej Calm

eftersom du kommenterade rundstrålande och jag har sådana (MBL 121) så måste jag säga att efter att jag monterat vingarna i taket så har mina högtalare närmat sig de direktstrålande och fått en mycket mera fokuserad ljudbild som åtminstone jag tycker är imponerande. Jag hade besök av Krelle och Gurkan ikväll och till och med de som normalt inte låter sig imponeras tyckte att ljudet var helt OK. Rummet påverkar ljudet enormt och mina nya pappvingar gör en helt fantastisk skillnad mot vad jag hade tidigare

tommy

Link to comment
Share on other sites

Hej Calm

eftersom du kommenterade rundstrålande och jag har sådana (MBL 121) så måste jag säga att efter att jag monterat vingarna i taket så har mina högtalare närmat sig de direktstrålande och fått en mycket mera fokuserad ljudbild som åtminstone jag tycker är imponerande. Jag hade besök av Krelle och Gurkan ikväll och till och med de som normalt inte låter sig imponeras tyckte att ljudet var helt OK. Rummet påverkar ljudet enormt och mina nya pappvingar gör en helt fantastisk skillnad mot vad jag hade tidigare

tommy

Självklart inget negativt om rundstrålande, var så när på väg att köpa själv. Det roliga och intressanta är att det finns olika vägar till Nirvana. Jag är övertygad om att du har ett fantasiskt ljud och att få Krelle och Gurkan imponerade är sannerligen inte lätt. Testade ni nya högtalarkablar?

Skulle vara kul och höra vad pappvingen ger för effekt. Har bara sett den på bild hitills.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Skulle faktisk vilja ta några ytterligare ord om högupplösning som begrepp. Jag har tidigare sett det mer som ett begrepp som ligger mer åt det analytiska hållet och kanske där diskanten varit för betonad på ett onaturligt sätt. Inser att det finns olika uppfattning om vad begreppet står för.

Vad jag eftersträvat i mitt system är att ljudbilden är väl definierad så att man med slutna ögon lätt kan orientera sig var intrumenten är placerade. Det betyder inte att det skulle innebära en överbetoning så att balansen eller egentligen instrumenten inte har ett samband mellan sig. Klanger bygger mycket på att olika instrument harmonierar ljudmässigt med varandra så att ett nytt ljud kan uppstå. Ett exempel på en något udda kombination som jag lyssnat på nyligen är röst och basklarinett. Jag tänker på den engelska sångerskan Norma Winstone som i sitt komp har just denna sättning. Hennes säregna röst harmonierar på ett alldeles eget sätt med klarinettens mörka ton.

En annan egenskap som jag gärna vill ha fram är att ett visst instruments klang kan kännas definierad i sin egen grundton och överton. Vanligen för mig är att pianot klingar live med en känsla av både grundtoner och övertoner. Det skall också finnas med en kraft och dynamik som intrumentet kan prestera och att denna känns naturlig. Man skall känna intrumentet i kroppen för att känna värmen och klangen i en konsertflygel. Kan ibland sakna övertonsharmonin i system jag lyssnat på eller att kroppen inte finns med.

Mitt nuvarande arbete är att få till en kontrabas på ett korrekt sätt. Inspelningen har naturligtvis betydelse, men generellt så känner jag att efterklangen inte känns 100%. Jag kan tydligast höra detta när jag befinner mig utanför rummet. Här finns en tydligt uppmätt fördröjning som jag detekterat tidigare och som inte känns som helt naturlig. Det känns stundtals lite väl bumligt. Vill för den skull inte ha en torr och tråkig bas som låter överbetonad.

I Ktêmans konstruktion med de bakåtriktade bashögtalarna mot den skålformade skölden som sitter ett stycke bakom bashögtalarna, så har jag hittat en betydligt bättre bashantering än mina tidigare högtalare. Skillnaden är att basen känns mer indirekt och mer naturlig i sitt sammanhang. Är väl medveten om basens spridning är mindre riktningsorienterad, men känner ändå att det är skillnad på denna konstruktion och en bas som är direkt riktad mot lyssnaren.

Ja det var lite funderingar kring hur jag själv upplever de ansträngningar jag gjort för att få ett ljud som passar mig och mitt ljudideal.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...