Jump to content

When I was a kid...


Recommended Posts

Tog sensommartur i förrgår till Gåsö i snipan och badade ( fortf helt ok ) och erinrade mig då nedanstående ungdomsminne.

Somrarna 67-68 gjorde kompisen & jag värnplikten alt sommarjobbade i Stockholm.
Kompisen kunde disponera sin äldre broders båt, en ombyggd/ruffad livräddningsbåt

med en liten inombord bensinare, Albin.

Båten var vad man säger i bruksskick, speciellt kapellet.
Därför fick den heta ( Lapp-) Lisa
En gång trilskades Albin och stannade mitt i inseglingsrännan för Finlandsbåtarna.

Och det var naturligtvis en på gång in.

Mkt stressigt men efter en stund tog albin sitt förnuft till fånga och startade och vi kunde köra åt sidan.

Finlandsbåtarna var ju då inte så stora som idag men de hade ändå rejäla röstresurser
På fredag em efter jobbet träffades vi och tittade i våra plånböcker

och bestämde hur mkt vi hade til mat, dryck, bränsle till båten och nöje.

Inhandlades och tuffade iväg.Till Saltsjöbaden för där fanns ett gammalt badhotell /

kanske finns än, där man körde diskotet.

Mycket folk alltid, söta & trevliga flickor och livlig musik där
Vägen dit gick alltid via Strömma Kanal. Vackert men ibland trångt.

På ett ställe vid ett badställe fanns/ finns ett grund. Där kan man bli hängande till de badandes förnöjelse
Vid ett tillfälle var det väldigt fullt i hamnen och vi anvisades plats vid en en ca 18 m stor tvåmastad skönhet; vitt skrov

och massa djupblank mahogny . Det var mkt trångt men killarna på stora båten var mkt trevliga

och hjälpte oss in på plats och var snabba ut med fendrar osv.

På plats var kontrasten mellan båtarna påtaglig.
Den stora båten hette Refanut, och vi som sagt Lapplisa
På diskoteket spelades gärna Summer wine med Nancy S & Lee H, Spencer Davis Gimme some lovin och mkt soulmusik,

Där de speciellt körde en , O C Smith The son of the hickory hollers tramp
Hör man och ser man aldrig numera.

Men i förra veckan släntrade jag in beg skivaffären i stan.

Och där stod ett ex. Vände och vred på den men satte tillbaka. Lite dyr

Vid närmare eftertanke : man kanske skall iaf gå tillbaka och ev försöka sig på en lite prutning

Många roliga minnen finns ihop med den. Också värt en del

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 6 months later...
  • 3 months later...

En gammal översättningsklassiker skrevs av en fd lärare i en bok jag tror hette Stilblommor och grodor där en elev ombads översätta följande mening till svenska:

He sat at the window and looked at the stars som översattes till -> Han satt på vinden och lockade på stararna...

En annan elev skulle översätta följande mening till tyska: Det är vår i luften och snart kommar löven och sedan bär som blev Es ist Unsere in die Luft und bald komt die Löven und die Bären...

Link to comment
Share on other sites

Jag gillar hur Netflix tar fram förslag på filmer och serier efter att man sett klart något man gillar. 

Så här såg det ut hos oss när vi var klara med Narcos. 

 

frozen.jpeg.e4a234c77f9cc64f12f04ce8ba5d0f90.jpeg

Det kanske bara är jag men jag kände inte riktigt att Frozen var den ultimata matchningen ;-)

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, bigblue said:

Jag gillar hur Netflix tar fram förslag på filmer och serier efter att man sett klart något man gillar. 

Så här såg det ut hos oss när vi var klara med Narcos. 

 

frozen.jpeg.e4a234c77f9cc64f12f04ce8ba5d0f90.jpeg

Det kanske bara är jag men jag kände inte riktigt att Frozen var den ultimata matchningen ;-)

Netflix är smartare än du tror. Detta är vad du egentligen vill titta på, men inte vågar säga.;)

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, bigblue said:

Jag gillar hur Netflix tar fram förslag på filmer och serier efter att man sett klart något man gillar. 

Så här såg det ut hos oss när vi var klara med Narcos. 

Det kanske bara är jag men jag kände inte riktigt att Frozen var den ultimata matchningen ;-)


Båda har vitt pulver med i handlingen :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 5 months later...
  • 1 month later...

Det är lite roligt. Den första bilden på första sidan påminner till fullo om mina föräldrars hem. Dom kollar nyheterna via tv varje kväll, följer Rapport och Aktuellt ca: 5-7 gånger om. Alltså varje sändning hela kvällen utan att jag förstår varför. Läser nyheterna via en dagstidning som dyker upp i brevlådan på morgonen som kostar nästan 3.000kr per år även om den till största delen består av reklam och med nedbantade sidor på senare tid, samt förminskat format som dessutom har vunnit pris för just detta som jag aldrig har förstått varför. Köper musik-instrument där barnbarnen kan plinka fram en udda tondöv låt utan slut osv... Jag själv, är väl lite den som sitter för mycket framför burken i så fall...

Link to comment
Share on other sites

Jag och brorsan tyckte att våran kusin hade det exklusivare än oss bröder för han hade alla filmer som fanns att köpa på den tiden i stort sett, på VHS. En jättelik samling i mitten av 90 talet. Jag och brorsan hade i stort sett bara inspelade filmer från TV och kanske nån enstaka Disney film. Några år senare kunde man gå till den lokala affären och köpa sina Disney filmer på VHS för otroliga 250kr styck minns jag, runt år 1995 :D Jag köpte även ca: 12 stycken metall bilar i skala 1:18, även dom för 250kr styck som jag placerade i mitt rum. Numera är dom förvarade på vinden av alla ställen. Idag kanske man köper spel istället för pengarna eller så hyr man film över nätet. Idag tänker inte folk på att naturen finns bakom knuten utan barrikaderar sig på sina rum istället, även om det hände även när jag växte upp runt mitten av 80 talet till runt tidigt 2000 tal, men att det var ovanligt. Då var nästan alla utomhus och lekte. Det var som någon nämnde på ett annat forum som jag lade på minnet, och det var att man frågade gamlingar där döden var nästa, alltså på hemmet vad dom ångrade mest i livet innan dom dog, och det var inte att dom inte köpte den där prylen eller bilen som aldrig blev av, utan det var att dom struntade i att träffa sina barn eller familj, eller att just det aldrig blev av. Så det säger en del om materiell lycka och lycka att ha tex familj och vänner :) Man ska passa på medans man kan helt enkelt. För en vacker dag är det kanske för sent! :) 

 

Edit: Ändrad text.

Edited by Hifi_Perrra
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...