Kero Posted October 14, 2004 Posted October 14, 2004 Det har ju gått lite inflation på gissningslekar på forumt. Personligen tycker jag det är kul med lite teasers och roliga bilder som till en början inte avslöjar allt för mycket. Men det är en lite svår balans, att inte visa för mycket utan att dra ut på det för mycket och få tittaren/läsaren att tappa intresset. Så den här gången går jag rakt på sak, jag har fått prova en KRELL !! Jag fick möjligheten genom en numera mycket kär vän till mig ( jag menar, han lånade ut sin Krell! ) även kallad Steffo, en av mina hifigudar här i livet att alltså prova hans Krell FPB-200c. Först lite bakgrundsfakta till detta slutstegs testande. Den som tycker det är ointressant tjafs vet ju var scroll knappen finns. Jag har som en del som kikar i mina trådar vet nyligen skaffat nya högtalare, ett par Von Schweikert VR-4jr. Införskaffandet av dessa var 2:a steget i min totala "renovering" av min anläggning. Omvandligen började vid en hemmabio anläggning utan tanke på hifi. Sen kom Bossanova och HiFi intresset återuppstod och tog överhand med bl.a Magnepan högtalare. Efter några sne steg i planera på hur anläggningen skulle ta form så blev den naturliga inriktningen till slut en satsning på en hemmabio anläggning som kan HiFi. Första steget togs när den integrerade hemmabio förstärkaren böts ut mot ett Theta Casanova bioförsteg. Sen fick Magnepan högtalarna lämna anläggningen. Inte för att dom är dåliga utan för att dom inte är är nog "allround" till det min anläggning kommer användas till och även för att mitt vardagsrum känns för litet för att jag skulle trivas med dom rent estetiskt ( fem styck Magnepan högtalare dominerar ett rum hyffsat ) . Så med VR-4jr på plats snurrar massvis med tanker i skallen på vad för slutsteg jag ska hitta på till dessa VR-4jr. Det låter förvisso klart bra med mitt Roksan Caspian steg som gång efter gång bevisar hur enormt otroligt bra det trots allt är jämfört med vad det kostar. En otroligt prisvärd kombination hade varit ett par stycken Caspian steg för bi-ampning, men jag törs inte köpa på mig mer Roksan grejer, dom verkar vara stendöda på svenska begat marknaden. Det jag saknar från Caspian steget är mer upplösning och mer kontroll, mer effekt ! Har redan provat ett BAT VK-200 och det finns fortfarande med i tankarna som ett mycket intressant alternativ. Så till Krell FPB-200c. Min käre vän Steffo stod utan cd spelare och hade ingen nytta av sitt Krell steg för stunden. Vad gör då en riktig vän, jo lånar ut det så klart ! Quote
Kero Posted October 14, 2004 Author Posted October 14, 2004 Att testa tunga slutsteg är ingen lek, Steffo bar ner den från hans lägenhet, vi hjälptes åt att få in den i bilen och sen lyckades jag på egen hand få in den hos mig. Det finns så klart mycket tyngre slutsteg än detta FPB-200c:s modiga 45kg oxå, men detta var tungt och bökigt nog. Man ska ha en kombi bild när man ska låna tunga saker. Man vill ogärna oxå lyckas med att repa nånting man lånat. Men hittills har allt gått bra. Väl hemma fick den ta plats bredvid den högst tillfälliga TV bänk som nu oxå agerar rack åt bl.a Thetan. Thetan kunde inte vara kvar i bänken om kablarna skulle få plats. Krellen har endast balanserade ingångar så jag var tvungen ( stackars mig ) att även låna Steffos Synergistic Research ballade kablar. Tror modellen är "Resulotion Reference", Steffo får rätta mig om jag har fel. Designen på just dessa "c" modeller av FPB serien tilltalar mig enormt mycket, oerhört snyggt ! Den konkava fronten är läcker ! Några bilder till kommer imorgon eller senare under helgen... och så klart lite lyssningsintryck. Quote
Steffo™ Posted October 14, 2004 Posted October 14, 2004 Det stämmer bra det. Men du får nog rappa på m bilder o lyssningsintryck, annars kanske jag och Volvon kommer och hämtar Krellen! Quote
mangew Posted October 14, 2004 Posted October 14, 2004 Tung HiFi Kero...kul ha sådana grejer även om det bara är tillfälligt? Har en nästan lika tung pjäs på gång hem förhoppningsvis i nästa vecka. Mer bilder och såklart intryck! Quote
juha Posted October 14, 2004 Posted October 14, 2004 underbart med en krell...och så har den inbyggda diffussorer framtill Quote
Ekman Posted October 14, 2004 Posted October 14, 2004 nu börjar det likna något här :evil: :evil: :evil: Quote
stargazer Posted October 15, 2004 Posted October 15, 2004 Att låna hem såna här grejor är förstås kul, men livsfarligt! Om de är bra, och det lär ju krellen vara :cool: , så vänjer man sig snabbt med den lånade prylen - och då är det "no way back"! Farbror Banken, här kommer jag! Och det här har förstås inte den som lånar ut någon aaaaaning om Ännu ett avsnitt i Steffos och bossajannes djävulska plan att frälsa hela norrbotten på HighEnd-grejor Quote
Callisto Posted October 15, 2004 Posted October 15, 2004 Ser fram emot dina lyssningsintryck av krellen Kero . Har själv precis investerat i ett Krell FPB 200 som står här och väntar på att bli konverterat (110v-220V). Har fått tid hos audionord om en vecka . När jag fått ordning på allt så kommer även jag (om intresse finns) posta en tråd med kombin "Krell FPB 200 + Martin Logan Ascent i". Skynda dig på med utlåtanden, orkar inte vänta . Quote
Kero Posted October 15, 2004 Author Posted October 15, 2004 Visst kändes det lite dumt att prova ett sånt här slutsteg när erbjudandet från Steffo först dök upp, jag har trots allt ett bra tag av sprarande kvar innan det kan bli nåt nytt slutsteg för mig. Men ännu dummare kändes det att inte ta chansen att få prova en produkt som denna hemma p.g.a nån fånig hifi noja när chansen dök upp. En del klättrar i berg, en del hoppar från höga lyftkranar endast fast i en gummisnodd, jag testar all hifi jag får !! Några fler bilder blir det inte idag, är sliten. Har jobbat hela veckan och ska ännu jobba 22 timmar till innan veckan är över. Men några ord av lyssningsintryck kan ni få... rent... höGT...MÄKTIGT !! Quote
sampix Posted October 17, 2004 Posted October 17, 2004 Men ännu dummare kändes det att inte ta chansen att få prova en produkt som denna hemma p.g.a nån fånig hifi noja när chansen dök upp. En del klättrar i berg, en del hoppar från höga lyftkranar endast fast i en gummisnodd, jag testar all hifi jag får !! Klart du ska ta tillfället i akt. Så du har lite att se fram emot senare. Den där Krellen borde sätta ordentligt fart på dina högtalare Quote
Kero Posted October 19, 2004 Author Posted October 19, 2004 Okej okej... lugna ner er nu !! Förra veckans 7 dagar långa arbetsvecka tog musten ur mig, men nu har jag vilat upp mig så här kommer fortsättningen och avslutningen. Vi kollar in baksidan på FPB-200c. Mina högtalar kablar får verkligen vara i fint sällskap. Men dom klarar nog inte av uppgiften riktigt den här gången, denna rigg med Krell och Von Schweikert är avslöjande. Vi backar lite och ser mera helheten av baksidan samt lite kylflänsar, och dom behövs för det blir ganska varmt. En till till på fronten, den här gången från sidan, det är ett rejält bygge ! En närbild på fronten, den är manlig ! Som avslut en bild tillsammans med högtalarna. VR-4jr ser väl ut och trivas ganska bra va ?? Lyssningsintryck då... Ja min korta och snabba sumering tidigare stämmer bra. Det är rent, det är högt och mäktigt ! FPB-200c tillsammans med Von Schweikert bjuder på ett ljud som känns väldigt neutralt, ofärgat, ja rent. Slutsteget är det minsta i FPB serien men någon avsaknad av effekt finns verkligen inte tillsammans med VR-4jr. Det går och spela ohyggligt högt, och det har jag gjort ! Än hur man drar på volymen ändras inte karaktären, basen tappar inte ork, den bara fortsätter dundra på !! Det är en härlig spänst i alla instrument. Fick hem "Sara K - Chesky Collection" förra veckan. Den skivan tycker jag är helt ruggigt inspelade, kanske lite för bra inspelad för att testa en anläggning med. Men hursomhelst så t.e.x på spår 5 så får den akustiska gitarr som dominerar låten en helt otrolig nerv och spänst och dynamik, pondus och bas !! Jag har aldrig hört en gitarr låta så fysiskt närvarande med så låga toner. Man verkligen hör och känner undertonerna från gitarrkroppen när gitarristen går lös, helt underbart ! Pukor är en annan sak som är härligt när det låter bra. Med Krellen både känner man och hör hur trumpinnen träffar skinnet. Det här är en riktig hårdrocks förstärkare. Där tycker jag den kommer väldigt mycket till sin rätt, man öser på och man kan bara inte hålla huvudet från att börja headbanga lite.. det är ett otroligt härligt ös. Den här gången ångrar jag mig att jag inte har mer hårdrocks skivor och framförallt att inte fler av dom är någorlunda bra inspelade ialla fall. Med lugnare musik låter det oxå bra. Där kommer ordet "rent" tillbaka igen. Men ska jag klaga så känns en saknad av lite mer närvaro och värme i bl.a sångröster. Johnny Cash blir inte riktigt så närvarande som han borde kunna bli trots sin bortgång. Men nu ska det ju definitivt påpekas att anläggningen med denna setup har många brister som Krellen inte kan göra någonting åt. Först sitter en cd/dvd/sacd spelare för 5000:-. Sen längs vägen mot slutsteg finns några meter kablar som inte alls är matchade till detta exklusiva slutsteg. Dessa komponenter kan mycket väl vara HELA orsaken till ALLA dom brister som fortfarande kan finnas i ljudet även om dom nu är ganska få, ja egentligen den där värmen och närvaron på lite glesare musik. En Krell FPB-200c finns så klart med på listan över tänkbara slutsteg i framtiden. Visst är den dyr men med rätt kontaker i ett annat land är den inte alls en omöjlig tanke, det har jag såklart redan kollat upp ! Steffo the One And Only ska såklart ha ett enormt stort tack för att fått låna detta underbara slutsteg, det är ovärderligt, en service som ingen butik i hela världen kan jämföra sig med. Man får låna hem en exklusiv grej över en vecka, den är inte till salu så man behöver inte ens känns sig skamsen över att lämna tillbaka den och säga att det inte blir nån affär. Är det inte fler som har lust att låna ut slutsteg åt mig ? Nåt rör steg hade varit intressant, BAT eller Audio Research t.e.x. Eller varför inte ett Accuphase steg, det hade varit intressant oxå ! Tack för den här gågnen och tack än en gång Steffo ! Quote
Callisto Posted October 19, 2004 Posted October 19, 2004 Trevligt reportage . En liten fråga bara, du skriver "att du aldrig upplevt en sådan närvarokänsla av gitarrspel" medans närvarokänslan av rösten hos Johhny Cash inte når ända fram. Provade du fler skivor med röster och upplevde du alla likadant isåfall. Quote
Kero Posted October 19, 2004 Author Posted October 19, 2004 Visst har jag lyssnat på fler röster men tog Cash som exempel för att det kändes som tydligast där. Sara K skivan är ruggigt bra inspelad och Krellen fixar gitaren helt makalöst, varför vet jag inte, det är bara bra ! Det är ju trots allt lite skillnad på en gitarr och en manlig sångare som Mr Cash. Sen handlar inte närvaro i en gitarr som denna om samma sak som närvaro i en manlig röst för mig. På gitarrspelet är det spänsten och dynamiken som ger den närvaron. Till Cash röst är det nånting annat, exakt vad kan jag inte svara på. Quote
Timbre™ Posted October 19, 2004 Posted October 19, 2004 Kimberkablaget (4TC... ) kan ju i vissa konstellationer ge en ljus tonal balans med dragning åt det sträva. Märkte du något av detta ... Trevlig bildtråd! Quote
Callisto Posted October 19, 2004 Posted October 19, 2004 Hej Kero, OK, då förstår jag vad du menade. För min egen del upplever jag upplösningen och transparensen som de faktorer som påverkar närvarokänslan mest, samtidigt som dynamiken får musiken mer "levande". Härligt att läsa reportage, ut och testa mer . Quote
Kero Posted October 19, 2004 Author Posted October 19, 2004 Timbre: Jag vet inte säkert men jag tror 4TC tillsammans med min Philips DV-963 ligger bakom det som ibland uppfattas som lite ljust och spretigt. Har haft en Rega CD hemma i somras och då tyckte jag översta toppen tonades ner lite samt att musiken hölls ihop bättre och fick mera driv. Callisto: Ja vad som ger närvaro är tydligen väldigt personligt, som med allt annat ! Om man skippar lite luddiga termer som "närvaro" så kan jag istället helt enkelt beskriva det som att jag vill ha mer värme och kropp i mellanregistret, men blir detta på bekostnad av separation, spänst och dynamik så får det vara. Och som sagt så tror jag absolut inte att Krellen ligger bakom avsaknaden av detta. Har hört Krell FPB vid ett annat tilfälle och då saknades det inte. Det kan ju finnas slutsteg som passar mig bättre, kanske framförallt min budget bättre. Oerhört intressant vore att få prova ett BAT VK-60 och nåt lämpligt Accuphase steg. Jag gillar det jag hört av rör men jag är ltie skeptiskt ändå om det är en bra löning i en anläggning som används till musik, film och TV. Många timmar blir det. Quote
K-man Posted October 19, 2004 Posted October 19, 2004 Äntligen! Förstår att du haft en tid av vällust och musikglädje! Ibland kan det då till och med gå så långt att man inte hinner vara på Euphonia PS, Juniorerna ser riktigt smäckra ut då de står jämte dessa slutsteg! \\K-man Quote
Duck77 Posted October 19, 2004 Posted October 19, 2004 Tjena Kero! Har du kvicknat till efter förra helgen? Hur går det med förstärkeriet? själv kör jag med Perreauxen, tror jag behåller den. Upplever du att det kan bli "vasst med för högvolym på bakåt diskanten" Mvh /Fredrik Quote
Kero Posted October 19, 2004 Author Posted October 19, 2004 Sjostrom: Jo jag gjorde det till slut, men det tog ett tag. Var minst sagt risig på söndag ! Med förstärkeriet går det bra.. gratis snyltar ju på en Krell ! Ett alldeles eget nytt lsutsteg blir det inte på ett tag, väntar ju in center och surround tll VR-4jr. Nytt slutsteg blir förhoppningsvis i början på 2005. Hur tycker du det låter med Perreauxen, är lite nyfiken på deras slutsteg ? Jag vet inte om problemet direkt har varit att det blivit vasst när jag vridit upp bakåt diskanten, har mer upplevt att jag tappat för mycket fokus i ljudet. Jag kör den på läge 3. Men det är nog inte omöjligt att det kan bli lite för vasst. Beror ju oxå en del på hur väggen bakom högtalaren ser ut. Quote
mangew Posted October 19, 2004 Posted October 19, 2004 Hur tycker du det låter med Perreauxen, är lite nyfiken på deras slutsteg ? Hitta ett slutsteg av detta märke kanske 350P och köpt mitt Perreaux SM6P försteg till ett riktigt bra pris...kanonbra grejer till kanonpris skulle det bli! ps. jo, vet att du har ett annat försteg ds. Quote
Bravo Posted October 19, 2004 Posted October 19, 2004 Ruggiga steg de där, ljudet från dem brukar vara imponerande. Dessotom lär man ju inte behöva sätta på elementen före jul med dessa monster inkopplade. Trevligt att höra dina lyssningsintryck "Kero". Quote
Guest mikael Posted October 20, 2004 Posted October 20, 2004 Tack ska du ha Kero för denna artikel. EFter att ha hört deras nya integrerade förstärkare på en mässa så stor Krell högt på min vill ha lista (oj vilken överraskning ) Vad kostar ett Krell FBP 200c undrar jag dock. /Mikael Quote
Kero Posted October 20, 2004 Author Posted October 20, 2004 mangew: Visst kan jag köpa ditt försteg, det är ju kul och ha två försteg ! Bravo: Slutsteget blir varmt men inte så att det märks i rummet, fast det kanske beror på att elementen slår av. mikael: Jag vet inte riktigt vad en ny FPB-200c kostar här i svedala, alldeles för mycket ialla fall. Blir det Krell för mig kommer den inte vara svensk såld. Quote
mangew Posted October 20, 2004 Posted October 20, 2004 Antar att det är ett sånt här du testat, endast 39 lakan ska väl inte vara något problem: http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=2641 Quote
Callisto Posted October 20, 2004 Posted October 20, 2004 Det testade var ett FPB 200c inte FPB 200. Skillnaden är förvisso bara CAST kretsen vilket man bara har nytta av ifall man har alla andra komponenter med Krell CAST inbyggt. För den som är intresserad av att köpa Krell billigt så rekomenderar jag att titta på www.audiogon.com. Där kan man göra riktiga klipp. Talar av egen erfarenhet . Quote
mangew Posted October 20, 2004 Posted October 20, 2004 Callisto: Jo, även jag har kollat på Audiogon flera gånger och hittat mycket intressant som man funderat över. Problemet är väl att det har andra watt tal på elektroniken. Går säkert att fixa för en summa pengar. Men hur fungerar det med moms + tull, för viss gäller det även beg. grejer? Quote
Ekman Posted October 20, 2004 Posted October 20, 2004 beg i sverige så får du nog ge 70-75k för ett fpb200c notera att det finns TRE steg i fpb serien. det för 39k var ett original FPB sen finns även FPB-C och FPB-CX och har man ett fpb eller fpb-c så kan man skicka in sitt steg och få det uppgraderat till ett FPB-CX för en lite mindre peng än om man byter direkt Quote
Recommended Posts