plind Posted February 1, 2012 Posted February 1, 2012 http://www.prisjakt.nu/pryl/ljud/1728_neil...D-%5B%5D-%5B%5D Quote
Bebop Posted February 1, 2012 Posted February 1, 2012 http://www.prisjakt.nu/pryl/ljud/1728_neil...D-%5B%5D-%5B%5D Det känns skönt att det finns förkämpar för ett bättre ljud och som når fram i rampljuset. Men det behövs fler. Många intressanta inspel från Neil Young. Jag rekommenderar en titt på videoinslaget. Quote
oLjud Posted February 1, 2012 Posted February 1, 2012 (edited) Loudness War känns viktigast enligt mig. Oavsett om man finner ett bra medium för att lagra digital blir inte musik bra om den är för dynamiskt komprimerad redan från studion. som förklarar/visar problemet. Men det är helt klart synd att det samarbetet dog! Edited February 1, 2012 by oLjud Quote
Käera Posted February 2, 2012 Posted February 2, 2012 Detta är väl problemet. (Men jag tycker faktiskt att vissa CD låter riktigt bra bla. Opus 3,men dom flesta vill väl inte köpa CD heller) CNN rapporterade för ett år sedan om att Apple tillsammans med andra säljare av digital musik diskuterade med skivbolagen om hur de kunde förbättra ljudkvaliteten. Det stora problemet då var att allt för få konsumenter efterfrågade/ville betala för detta. Quote
Bebop Posted February 2, 2012 Posted February 2, 2012 Detta är väl problemet. (Men jag tycker faktiskt att vissa CD låter riktigt bra bla. Opus 3,men dom flesta vill väl inte köpa CD heller) Det Neil Young lyfter fram är att jämfört med en LP eller med 24/192 så innebär MP3 att endast ca 5 % av informationen går fram till slutkonsumenten. "1976 hörde vi 100 % - idag 5 %", säger han i filmen. Steve Jobs var väl medveten om detta och såg möjligheter att gå vidare. Neil säge vidare att digital streaming och överföring "is great", dvs tekniken/infrastrukturen är utmärkt. Det har också utvecklats appar som gör det ändå enklare. Så tekniken finns och den är OK. Nu är det bara att se till att tekniken används för att överföra kvalitet - inte kvantitet. Vidare säger Neil att Steve Jobs sa en gång att "De nya digitala medierna är första gången folk varit beredda att byta kvalitet mot bekvämlighet". Men nu finns möjlighet både till bekvämlighet och kvalitet. Det enda som krävs är att någon producent tar steget "and do something". Tekniken finns från instrument, mixerbord, mastring, förstärkare, högtalare, DACar med mera ... men det finns inga iPod's som klarar det. Steve Jobs var intresserad men vem stiger fram nu och ta det sista steget...? Det är ungefär essensen av samtalet med Neil Young. En genomlyssning rekommenderas. Många intressanta inlägg. Quote
FalloutBoy Posted February 2, 2012 Posted February 2, 2012 Det Neil Young lyfter fram är att jämfört med en LP eller med 24/192 så innebär MP3 att endast ca 5 % av informationen går fram till slutkonsumenten. "1976 hörde vi 100 % - idag 5 %", säger han i filmen. Steve Jobs var väl medveten om detta och såg möjligheter att gå vidare.Problemet är att det inte är sant. Herr Young verkar helt sakna grundläggande kunskaper om hur digitala ljudformat och människans hörsel fungerar. Att han sedan blandar in vinyl, som i regel är ett mer förstörande format än MP3, gör inte saken bättre. Vidare säger Neil att Steve Jobs sa en gång att "De nya digitala medierna är första gången folk varit beredda att byta kvalitet mot bekvämlighet". Men nu finns möjlighet både till bekvämlighet och kvalitet. Det enda som krävs är att någon producent tar steget "and do something". Tekniken finns från instrument, mixerbord, mastring, förstärkare, högtalare, DACar med mera ... men det finns inga iPod's som klarar det. Steve Jobs var intresserad men vem stiger fram nu och ta det sista steget...?Men det är ju produktionerna som är problemet, inte formaten eller uppspelningen. Skillnaderna mellan formaten är mikroskopiska jämfört med hur man förstör ljudet vid produktionen. Quote
Käera Posted February 2, 2012 Posted February 2, 2012 Det Neil Young lyfter fram är att jämfört med en LP eller med 24/192 så innebär MP3 att endast ca 5 % av informationen går fram till slutkonsumenten. "1976 hörde vi 100 % - idag 5 %", säger han i filmen. Steve Jobs var väl medveten om detta och såg möjligheter att gå vidare. Neil säge vidare att digital streaming och överföring "is great", dvs tekniken/infrastrukturen är utmärkt. Det har också utvecklats appar som gör det ändå enklare. Så tekniken finns och den är OK. Nu är det bara att se till att tekniken används för att överföra kvalitet - inte kvantitet. Vidare säger Neil att Steve Jobs sa en gång att "De nya digitala medierna är första gången folk varit beredda att byta kvalitet mot bekvämlighet". Men nu finns möjlighet både till bekvämlighet och kvalitet. Det enda som krävs är att någon producent tar steget "and do something". Tekniken finns från instrument, mixerbord, mastring, förstärkare, högtalare, DACar med mera ... men det finns inga iPod's som klarar det. Steve Jobs var intresserad men vem stiger fram nu och ta det sista steget...? Det är ungefär essensen av samtalet med Neil Young. En genomlyssning rekommenderas. Många intressanta inlägg. Lyssnade på klippet nu o jag förstår vad han menar. Om man går till Peter Gabrial o B&W så jobbar dom ihop vad jag förstår för att man skall kunna ladda ner lossless,frågan är väl mer som sagt hur man vill spela upp det eller vilket "jobb" man vill göra för att lyssna på musiken. Hittade detta om det tillför något,själv är jag inte så insatt i det rent tekniska så mkt. länk Quote
Bebop Posted February 2, 2012 Posted February 2, 2012 Men det är ju produktionerna som är problemet, inte formaten eller uppspelningen. Skillnaderna mellan formaten är mikroskopiska jämfört med hur man förstör ljudet vid produktionen. Det köper jag inte. MP3 har knappast tillkommit pga dåliga produktioner. Eventuella dåliga produktioner är ett annat problem och heller inte nytt. Vad det här handlar om är att varför sista kedjan skall nergraderas från 24/88, 24/176, 16/44 eller i vilket format ursprunget är lagrat i? Jag har dessbättre eller dessvärre inga som helst problem att skilja en MP3-signal från vare sig vinyl eller 16/44. Det är bara att sätta på en triojazzplatta från t ex ECM och höra hur ljudbilden pressas samman och cymbalernas krispighet försvinner i tomma intet. Om man inte hör detta vid en jämförelse hade jag åkt till en hifihandlare. F.ö. har jag stor tilltro till både Neil Young och hans medarbetare om välljud som han har kämpat för i alla tider. Jag tror även att Steve Jobs hade insikter om detta. Quote
FalloutBoy Posted February 2, 2012 Posted February 2, 2012 Det köper jag inte. MP3 har knappast tillkommit pga dåliga produktioner. Eventuella dåliga produktioner är ett annat problem och heller inte nytt. Vad det här handlar om är att varför sista kedjan skall nergraderas från 24/88, 24/176, 16/44 eller i vilket format ursprunget är lagrat i?Det jag menade är att problemen med produktionerna är ofantligt mycket större än eventuella hörbara fel från formaten, så om man är intresserad av ljudkvalitet så är det där man bör lägga fokus. En välmastrad produktion kommer låta fantastiskt oavsett format (förutom i vissa extremfall då). Sen håller jag med om att de mer begränsade formaten, som t.ex. MP3 och vinyl, inte är idealiska för musiklagring (p.g.a. risk för hörbara artefakter), men förvånansvärt ofta är även de tillräckligt bra. Och i takt med att internetuppkopplingarna blir snabbare och lagringsutrymmen större så kommer de "snålkodade" formaten antagligen försvinna efter hand. Däremot finns det inte mycket att hämta i 24/96, 24/192, etc. CD-kvalitet är mer än tillräckligt vid uppspelning. F.ö. har jag stor tilltro till både Neil Young och hans medarbetare om välljud som han har kämpat för i alla tider. Jag tror även att Steve Jobs hade insikter om detta. Visst är intentionerna bra och värda beröm. Det jag reagerar på är att fokus hamnar på andra saker än de områden där förändringar verkligen behövs. Quote
Bebop Posted February 2, 2012 Posted February 2, 2012 Och i takt med att internetuppkopplingarna blir snabbare och lagringsutrymmen större så kommer de "snålkodade" formaten antagligen försvinna efter hand. /../ Däremot finns det inte mycket att hämta i 24/96, 24/192, etc. CD-kvalitet är mer än tillräckligt vid uppspelning. Grejen är ju att det redan finns bra tjänster att köpa och ladda ner okodat, men hårdvaran har inte hängt med och då tänker jag på smartphones, iPods, iPhones, MP3-spelare och liknande. Och det innebär att då fungerar ju inte heller dockningsstationer och därmed funkar det inte i en highend anläggning. Så det är "bara" en felande länk. Sen måste man ju också hitta en lösning så att artister och kompositörer får vettigt betalt så det lockar fram nya stjärnor och så vi slipper dessa evinnerliga återutgivningar av gammal skåpmat. Instämmer till fullo om CD-kvaliteten. Jag har laddat ner lite högupplösta format och jag kan inte hävda några större skillnader med säkerhet, i vart falle inte mellan 24/96 och 24/192. Men jag har en del klassisk musik i 24/96 och det låter oerhört bra med en upplösning som är makalös. Med upplösning menar jag man får en verklighetsförnimmelse av fiolerna som känns oerhört verklig. Det kan det göra även med fina vinylpressningar men när vi sedan lägger till dynamik och botten så hänger inte vinylen med. Däremot kan jag inte jämföra med samma inspelningar i CD-format eftersom jag inte har dom. Så vad som beror på format och produktion i det fallet har jag svårare att uttala mig om. Quote
sprudel Posted February 2, 2012 Posted February 2, 2012 Visst är intentionerna bra och värda beröm. Det jag reagerar på är att fokus hamnar på andra saker än de områden där förändringar verkligen behövs. Tror du inte att det bekymret kommer till ytan av bara farten när man väl börjar fokusera på kvalitet igen, om man nu gör det. Jag tror fler än N.Y. är bekymrade över att deras konst misshandlas. De har ju en fantastisk hörsel dessa människor som ägnat hela livet att producera musik. Jag vet att tex Rolling Stones var bekymrade över att slagverken i deras inspelningar var så blodfattiga jämfört med irl. Quote
FalloutBoy Posted February 2, 2012 Posted February 2, 2012 Grejen är ju att det redan finns bra tjänster att köpa och ladda ner okodat, men hårdvaran har inte hängt med och då tänker jag på smartphones, iPods, iPhones, MP3-spelare och liknande. Och det innebär att då fungerar ju inte heller dockningsstationer och därmed funkar det inte i en highend anläggning.De flesta spelarna stödjer väl FLAC eller Apple Lossless, vilket med säkerhet räcker även i en highendandläggning? Är filerna i 24/96 eller liknande kan det givetvis vara lite problem om spelaren inte klarar det, men det hör kanske inte till vanligheterna att man vill fylla en bärbar spelare med sådana filer eftersom utrymmet är begränsat (och det finns gratisprogram som kan konvertera till 16/44.1 utan direkt hörbara förluster). När det gäller användning som bärbara spelare så räcker MP3 eller AAC väldigt långt (och sparar utrymme). Sen måste man ju också hitta en lösning så att artister och kompositörer får vettigt betalt så det lockar fram nya stjärnor och så vi slipper dessa evinnerliga återutgivningar av gammal skåpmat. Jag håller med om att man måste se till att artisterna får vettigt betalt, men jag vet inte om man aktivt behöver locka fram fler artister. Det finns så ofantligt många redan som inte får den uppmärksamhet de förtjänar. IT-samhället har ju inneburit en revolution för musikskapare och gjort det möjligt för alla som vill att spela in och distribuera musik. Det har aldrig någonsin släppts så mycket ny musik som nu. Jag upptäcker ny intressant musik i stort sett varje dag. Det gäller bara att leta aktivt själv för det är bara någon promille av musiken som får någon uppmärksamhet i media. Quote
FalloutBoy Posted February 2, 2012 Posted February 2, 2012 Tror du inte att det bekymret kommer till ytan av bara farten när man väl börjar fokusera på kvalitet igen, om man nu gör det. Jag tror fler än N.Y. är bekymrade över att deras konst misshandlas. Man kan ju hoppas, men risken är ju att det verkliga problemet tappar fokus istället. När det gäller produktionerna så är det ju i många fall artisterna själva som står för, eller i alla fall godkänner, misshandeln. De har ju en fantastisk hörsel dessa människor som ägnat hela livet att producera musik. Musiker har inte bättre hörsel, däremot har de oftast bättre tränad hörsel och korrektare "inre referens" än icke-musiker. De är snarare så att de oftast har sämre hörsel p.g.a. bullerskador och sen blir hörseln givetvis konstant sämre med åldern (är man i Neil Youngs ålder ska man vara glad om man hör något över 8kHz). Quote
Bebop Posted February 2, 2012 Posted February 2, 2012 De flesta spelarna stödjer väl FLAC eller Apple Lossless, vilket med säkerhet räcker även i en highendandläggning? Är filerna i 24/96 eller liknande kan det givetvis vara lite problem om spelaren inte klarar det, men det hör kanske inte till vanligheterna att man vill fylla en bärbar spelare med sådana filer eftersom utrymmet är begränsat (och det finns gratisprogram som kan konvertera till 16/44.1 utan direkt hörbara förluster). När det gäller användning som bärbara spelare så räcker MP3 eller AAC väldigt långt (och sparar utrymme). Men det är ju det som Neil Young attackerar. Hårdvaran saknas. FLAC och Lossless ser jag som ZIP för dokument och bilder. Efter uppackning är filerna åter intakta utan förluster. Jag håller med om att man måste se till att artisterna får vettigt betalt, men jag vet inte om man aktivt behöver locka fram fler artister. Det finns så ofantligt många redan som inte får den uppmärksamhet de förtjänar. IT-samhället har ju inneburit en revolution för musikskapare och gjort det möjligt för alla som vill att spela in och distribuera musik. Det har aldrig någonsin släppts så mycket ny musik som nu. Jag upptäcker ny intressant musik i stort sett varje dag. Det gäller bara att leta aktivt själv för det är bara någon promille av musiken som får någon uppmärksamhet i media. Helt rätt och förmodligen aldrig så mycket skräp som nu, inbillar jag mig. Men min musik är i huvudsak klassisk musik och jazz som kräver 7-8 års utbildning på konservatorie för att över huvudtaget klara av sina instrument och det kostar pengar, mycket pengar. Om betalning uteblir vad händer då? Och vad händer när symfoniorkestrar är beroende av företagssponsring för att kunna spela in en platta? Och vilken påverkan får den allmänna snuttifieringen i media när inget stycke får vara längre än 5 minuter? Aktiv måste man alltid vara för att hitta sin musik. Det är inget nytt. Jag prenummererar på Down Beat och Grammophone sedan början av 70-talet plus ett antal hifitidningar som också har musiksidor samt nyhetsbrev från skivbolag och nätbutiker. Det lättare att leta efter musik idag men det är glesare mellan fynden av nyinspelad jazz och klassisk musik. Jag tror aldrig jag har köpt så mycke återugivningar som nu. Förr prenummererade jag bl a på alla Blue Notes utgivningar. Skulle jag göra det idag hade det inte blivit många plattor och långt mellan topparna. Quote
Shamrock Posted February 3, 2012 Posted February 3, 2012 Det är väl självklart att det blir en bättre ljudkvalitet med CD eller högupplösta musikfiler än med MP3. Oavsett hur bra eller dåligt det är producerat. Jag tycker att Neil Young är på helt rätt väg. Nya "iPods"eller annan bärbar teknik som kan erbjuda möjlighet att lyssna på annat än MP3 eller liknande. Det vore något. Quote
lindvall Posted February 3, 2012 Posted February 3, 2012 Det är väl självklart att det blir en bättre ljudkvalitet med CD eller högupplösta musikfiler än med MP3. Oavsett hur bra eller dåligt det är producerat. Jag tycker att Neil Young är på helt rätt väg. Nya "iPods"eller annan bärbar teknik som kan erbjuda möjlighet att lyssna på annat än MP3 eller liknande. Det vore något. Lite som det Hificonsult har på tapeten nu med Colorfly? Quote
Shamrock Posted February 3, 2012 Posted February 3, 2012 Lite som det Hificonsult har på tapeten nu med Colorfly? Ja - varför inte. Har inte koll på hur en sådan funkar. Får ta en närmare titt. Quote
FalloutBoy Posted February 3, 2012 Posted February 3, 2012 Men det är ju det som Neil Young attackerar. Hårdvaran saknas. FLAC och Lossless ser jag som ZIP för dokument och bilder. Efter uppackning är filerna åter intakta utan förluster. Precis, men det har ju de bärbara spelarna kunnat spela i många år. Jag köpte en sådan spelare för 7 år sedan och idag finns det väl inte någon spelare eller telefon som inte hanterar något lossless-format, eller i alla fall WAV/AIFF. Helt rätt och förmodligen aldrig så mycket skräp som nu, inbillar jag mig. Jo, men det är ju en naturlig konsekvens av det enorma utbudet. Det ges antagligen ut mer musik på ett år nu än det gavs ut på hela 60- eller 70-talet. Men samtidigt blir utbudet i stort både bredare och bättre, förutom när det gäller "mainstream"-musiken (alltså det som spelas i media) då. Men min musik är i huvudsak klassisk musik och jazz som kräver 7-8 års utbildning på konservatorie för att över huvudtaget klara av sina instrument och det kostar pengar, mycket pengar. Om betalning uteblir vad händer då? Och vad händer när symfoniorkestrar är beroende av företagssponsring för att kunna spela in en platta?Jo, det kanske inte är så bra. Sverige har väl varit relativt generösa med stöd till smalare konstformer, men hur ser det ut i resten av världen? Är det företag, staten eller utövarna som finansierar orkestrarna och musikutbildningarna? Och vilken påverkan får den allmänna snuttifieringen i media när inget stycke får vara längre än 5 minuter? Men så har det ju alltid varit. Korta och lättlyssnade låtar med välkända artister är det som gäller i media. Det är nästan bara SVT/SR som har möjlighet att ge utrymme åt smalare musik, men även de har begränsad tid. Aktiv måste man alltid vara för att hitta sin musik. Det är inget nytt. Precis, men det är förvånande många som inte verkar förstå det. De väntar på att bli serverade musik av media och sedan klagar de på att allt de får höra är skit och deklarerar att det inte görs bra musik längre. Jag prenummererar på Down Beat och Grammophone sedan början av 70-talet plus ett antal hifitidningar som också har musiksidor samt nyhetsbrev från skivbolag och nätbutiker. Det lättare att leta efter musik idag men det är glesare mellan fynden av nyinspelad jazz och klassisk musik. Jag tror aldrig jag har köpt så mycke återugivningar som nu.Jazz och klassiskt är två genrer som jag inte lyssnar särskilt aktivt på, så där har jag inte så stor koll på utvecklingen. Finns det inte några bra bloggar/nättidningar som fokuserar på dem? Däremot lyssnar jag på en del experimentell musik som är influerade av jazz/klassiskt, t.ex. inom doom-jazz, neo-klassiskt och post-rock. Några exempel: http://www.youtube.com/watch?v=T64HTzsxf4I Quote
Recommended Posts