calm Posted February 1, 2012 Posted February 1, 2012 Haft lite funderingar på saker som gradvis kan påverka mitt systems förmåga att leverera. En sådan sak är oxidering av kontaktytor,. Detta är skäligen enkelt att åtgärda. Har lite olika medel som är effektiva och risken att göra fel är minimal. Men hur är det med linsen och mekanismen till lasern till min CD-spelare? Har få mekaniska delar genom att min ARC CD 7:a är toppmatad och manuell i sin hantering. Så egentliga rörliga delar består av lasern och dess mekanism. Tror mig någon gång läst en näst intill vetenskaplig artikel om just laserrengöring. Föreställer mig att den lins som sitter i lasern utsätts för luftföroreningar i samma utsträckning som t.ex. fönster. Fönster tvättar man regelbundet. Men hur är det med laserlinsen? I den artikel som jag läste så var det många referenser till behandling av fotolinser. Vätskor får inte påverka infästningen som är något slags kitt. Sprit avrådde man ifrån eftersom den påverkade linsens infästning. Kanske vanlig linsvätska för kameror? Någon som vet? Kanske mekanismen också behöver regelbunden smörjning? Calm Quote
conan Posted February 1, 2012 Posted February 1, 2012 (edited) Jag tror man ska hålla sig ifrån rengöring av linsen. Det är troligtvis plast och varje försök att putsa kommer att repa linsen. Man skulle kunna blåsa rent med en gummituta om den blivit dammig. Om linsen är av glas kan man använda vanlig linsputsvätska för kameralinser. Det är smått och en stadig hand samt pyttesmå mängder rengöringsvätska räcker säkert. Mekanismen kan löna sig att smörja upp om vissa skivor är svåra att spela eller om det går att höra att spindeln "jobbar för mycket". Man hör det som ett viskande pulserande ljud ... svårt att förklara. Antingen beror det på att skivan inte är perfekt centrerad så att trackern måste kompensera hela tiden eller att spindeln "hugger" eller går trögt. Jag brukar lägga på plastfett (finns på Elfa) på gliddelar ifall det händer. Edited February 1, 2012 by conan Quote
calm Posted February 2, 2012 Author Posted February 2, 2012 Svårt att veta vad linsen är gjord av. Är den plast så finns naturligtvis någon vätska som klarar även detta utan repor. Tack för tipset om fettsprutan! Den står på inköpslistan. Har en renblås med luft som jag använder i själva "maskinrummet" för att få bort damm som gärna samlar sig där. Calm Quote
tomano58 Posted February 2, 2012 Posted February 2, 2012 Svårt att veta vad linsen är gjord av. Är den plast så finns naturligtvis någon vätska som klarar även detta utan repor. Tack för tipset om fettsprutan! Den står på inköpslistan. Har en renblås med luft som jag använder i själva "maskinrummet" för att få bort damm som gärna samlar sig där. Calm Har aldrig provat själv men det finns ju skivor avsedda för rengöring av linsen. Sitter små borstar på. Tex denna. Quote
Adagio Posted February 2, 2012 Posted February 2, 2012 För inte så länge sedan gjorde jag en totalrengörning av min cd. Alla kontakter i spelaren, mellan olika kort mm rengjordes med kontakt o kretskortsrengörnings spray från elfa. Likaså alla komponenter och själva kretskorten. Ett tiotal tops och några timmar senare var allt som nytt. Gjorde sedan rent lasern med optikrengörningsvätska och tops, ytterst försiktigt. Kan säga att cd-spelaren fick nytt liv, den låter numera jättebra, kan ju ha med vetskapen om att jag gjort rent den samt det goda samvetet att göra. Men (långa) skivor som trilskat i slutet, spelar nu utan att knastra till. Så någon nytta har det gjort. Quote
Recommended Posts