Jump to content

Akustik?

F.Trybom

Recommended Posts

Bokhyllor med fullt av böcker kan ju användas för att ta första vägg reflexen. Ungefär vid vilken frekvens dämpar en bokhylla med böcker? Finns det nån annan lösning som gör jobbet lika bra och inte tar lika stort utrymme som en hylla?

Bra fråga!

För det första tror jag man får bäst resultat av att inte dämpa utan diffusera förstareflexen för att bibehålla rumsklang.

För det andra tror jag att bokhylla med böcker dämpar mest i övre basområdet.

Båda dessa kan alltså innebära att man med bokhylla får helt andra effekter än man är ute efter.

Bokhyllor med fullt av böcker kan ju användas för att ta första vägg reflexen. Ungefär vid vilken frekvens dämpar en bokhylla med böcker? Finns det nån annan lösning som gör jobbet lika bra och inte tar lika stort utrymme som en hylla?

Det finns en koppling mellan djupet (i meter) och våglängder. Utifrån detta kan beräkna nedre och övre gränsfrekvenser. För att teorierna skall fungera i verkligeheten måste formen - eller mönstret om du vill - vara på ett speciellt sätt. En bokhylla är knappast på detta speciella sätt, dessvärre.

Precis som CalleJr skriver så får man räkna med en väldigt ojämn inverkan över frekvensregistret. Det blir alltså ett rent vågspel i hurvida det blir bättre eller sämre.

Idag har vi mig veterligen bara Matts Vingar som trotsar beräkningarna, vilket är starkt kopplat till dels formen (på Vingarna, inte på Matts) men också att Vingarna lurar ljudvågorna genom tunnlar som är längre än det praktiska djupet på Vingen.

Storleksmässigt brukar man komma långt genom att täcka 80x100 cm och med mitten i vertikalled i lyssningshöjd/diskant-mellanregister. Platsen över och under kan med fördel användas till förvaring eller - som i några fall här på forumet - för både förvaring och plats för basabsorption.

Kan man använda zpanel för diffusion? Om man sätter panelen i oregelbundet mönster?

Tror inte det. Som Engelholm skriver krävs ett oregelbundet mönster i djupled. Om jag förstått det rätt krävs ett mycket stort djup om man ska diffusera låga frekvenser. T ex ligger våglängden för 100Hz på 3 meter och jag antar att vi pratar 1/4-vågor (100Hz -> 75 cm) eftersom botten i panelen är sluten och toppen/ytan är öppen. Då "passar" en kvartsvåg perfekt.

Vad gör man då om man inte vill möblera sitt rum med professionella diffusorpaneler och absorbenter? Återstår gör "normal" inredning, dvs mattor, bokhyllor, tunna plattor, kolonner, tavlor och liknande.

- Tunga mattor och gardiner absorberar höga frekvenser.

- Bokhyllor bidrar till diffusion (och absorption) - långt ifrån idealt - men fungerar.

- Tunna plattor kan t ex vara 5cm tjocka, träram med glasfiber i och tygklätt i en fin färg - rött kanske. Blir en bra absorbent att placera på sidoväggar för att ta första reflexen.

- Kolonner kan byggas med tjocka ventilationsrör eller cementformar. Googla på "Tube traps". Kan bli dekorativt.

- Kanske viktigast är symmetri - att man gör lika på höger sida som på vänster sida om mitten. Annars bli stereobilden inte optimal.

- Placera en tavla med en ram med relief, på en höjd av kanske 30cm ovanför högtalarna. Tavlan bidrar till diffusionen och skapar en "signatur" som örat hör. Det som händer är att musiken tenderar att komma från höjden där tavlan sitter. Om det är det man är ute efter förstås ...

Tror inte det. Som Engelholm skriver krävs ett oregelbundet mönster i djupled. Om jag förstått det rätt krävs ett mycket stort djup om man ska diffusera låga frekvenser. T ex ligger våglängden för 100Hz på 3 meter och jag antar att vi pratar 1/4-vågor (100Hz -> 75 cm) eftersom botten i panelen är sluten och toppen/ytan är öppen. Då "passar" en kvartsvåg perfekt.

Vad gör man då om man inte vill möblera sitt rum med professionella diffusorpaneler och absorbenter? Återstår gör "normal" inredning, dvs mattor, bokhyllor, tunna plattor, kolonner, tavlor och liknande.

- Tunga mattor och gardiner absorberar höga frekvenser.

- Bokhyllor bidrar till diffusion (och absorption) - långt ifrån idealt - men fungerar.

- Tunna plattor kan t ex vara 5cm tjocka, träram med glasfiber i och tygklätt i en fin färg - rött kanske. Blir en bra absorbent att placera på sidoväggar för att ta första reflexen.

- Kolonner kan byggas med tjocka ventilationsrör eller cementformar. Googla på "Tube traps". Kan bli dekorativt.

- Kanske viktigast är symmetri - att man gör lika på höger sida som på vänster sida om mitten. Annars bli stereobilden inte optimal.

- Placera en tavla med en ram med relief, på en höjd av kanske 30cm ovanför högtalarna. Tavlan bidrar till diffusionen och skapar en "signatur" som örat hör. Det som händer är att musiken tenderar att komma från höjden där tavlan sitter. Om det är det man är ute efter förstås ...

Ok, jag tycker att färdiga akustikprylar är fula. Och verkar krångligt att räkna på. Får köpa Magnepan så är akustik INTE LIKA viktigt.

Edited by F.Trybom

Får köpa Magnepan så är akustik INTE LIKA viktigt.

Är det verkligen så... :?: Kommer ihåg en Magnepan-lyssning där ägaren drog för/drog bort ett tjockt draperi vid bakväggen och det påverkade väldigt mycket. Det var längesen så jag är inte helt säker på vilket som fungerade bäst... :Thinking::)

Är det verkligen så... :?: Kommer ihåg en Magnepan-lyssning där ägaren drog för/drog bort ett tjockt draperi vid bakväggen och det påverkade väldigt mycket. Det var längesen så jag är inte helt säker på vilket som fungerade bäst... :Thinking::)

Lite tyg och mattor m.m ska man ju änvända såklart, om inte annat för mysfaktorn. Lyssna på ett på 1,6 i en lägenhet med betongväggar och glest inrett, och där funkade det grymt bra.