Rajapruk Posted January 26, 2012 Posted January 26, 2012 Är det någon som har lyssnat på elektrostatiska hörlurar någon gång? Låter det bra? T.ex. dessa: http://www.stax.co.jp/Pdf/Export/News-SR009_E_web.pdf Jag har aldrig riktigt fastnat för elektrostater som vanliga högtalare. Det är luftigt och fint, men saknar kroppen och punchen. Men för hörlurar är det kanske en annan femma? Quote
Timbre™ Posted January 26, 2012 Posted January 26, 2012 Är det någon som har lyssnat på elektrostatiska hörlurar någon gång? Låter det bra? T.ex. dessa: http://www.stax.co.jp/Pdf/Export/News-SR009_E_web.pdf Jag har aldrig riktigt fastnat för elektrostater som vanliga högtalare. Det är luftigt och fint, men saknar kroppen och punchen. Men för hörlurar är det kanske en annan femma? Har inte varit i närheten av den nya modellen SR-009 men lyssnar sedan sjuttiotalet nästan dagligen med Stax-lurar. Ifråga om punch och kropp varierar det kraftigt mellan modellerna och inte helt oväntat finns en positiv korrelation till storlek och membranyta. Förmodligen hamnar SR-009 i den tyngre kategorin men helt säker kan man aldrig vara. Quote
gcs Posted January 26, 2012 Posted January 26, 2012 Jag har också STAX sedan början av 90-talet och säger att det är för mig fortfarande de lurar som har bästa ljud. Jag minns att Koss, då på 70-talet hade två olika modeller av elektrostater och jag provade. Den billigare som jag då hade råd med var inte bra nog för mig. Den dyrare Koss ESP9 hade varit kul i dag att få jämföra med ett par STAX Lambda som jag har i dag. Det som är tråkigt med lurarna som jag har, är att dom är lite väl plastiga för att användas som vardags lurar. Quote
Timbre™ Posted January 26, 2012 Posted January 26, 2012 Mina Lambda har hängt med ända sedan Audioscan i Helsingborg stod för importen. Skumgummiplattan har torkat in men det var lätt fixat och de fungerar fortfarande perfekt. Quote
Rajapruk Posted January 27, 2012 Author Posted January 27, 2012 Hur driver man dem, med en vanlig hörlursförstärkare? Quote
plundin™ Posted January 27, 2012 Posted January 27, 2012 Hur driver man dem, med en vanlig hörlursförstärkare? De flesta (Stax & Koss) behöver en drivers, som i princip är en hörlursförstärkare som ger en högre drivspänning. Båda säljer lurarna med egna, det finns även ett antal tillverkare av hörlursförstärkare som har egna drivers för Staxlurar. /ptr Quote
gcs Posted January 27, 2012 Posted January 27, 2012 De flesta (Stax & Koss) behöver en drivers, som i princip är en hörlursförstärkare som ger en högre drivspänning. Båda säljer lurarna med egna, det finns även ett antal tillverkare av hörlursförstärkare som har egna drivers för Staxlurar. /ptr Som t.ex vadå? Quote
plundin™ Posted January 27, 2012 Posted January 27, 2012 (edited) Som t.ex vadå? Du menar vad hur? "Vadå" känns lite ospecifikt! ... Att jag skall namnge en tillverkare? Här kommer några namn som säkert är bekanta för den intresserade huvudaudiophilen... tex. Woo Audio om man har ett par Stax (två modeller), jag har även för mig att RudiStor hade en på programmet tidigare, men dom verkar ha lagt för jag hittar den inte på sajten, men det finns en tråd om det här på forat.. McAlister Audio har en modell (EA-8 Electrostatic Headphone Amplifier) HeadAmp har några modeller... Ray Samuels har modellen A-10 Thunderbolt II.. Ingen av dom är med säkerhet billiga! /ptr (Ursäkta den varierade bildstorleken!) Edited January 27, 2012 by plundin Quote
Guest BTS Posted January 27, 2012 Posted January 27, 2012 HeadAmp Blue Hawaii var ju dödsläcker. :mm: Quote
Recommended Posts