Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Jag saxar från ReHifi’s hemsida:

--------------

”Accuphase är en av hifi-världens mest klassiska tillverkare och frågar du en entusiast får han ofta något alldeles särskilt i blicken när Accuphase kommer på tal. Men trots det så bildades Accuphase eller som det då hette Kensonic Labratories så sent som 1972, vid det laget hade Marantz, Mcintosh, Quad m.fl. tillverkat hifi i flera decennier.

Bolaget bildas av Jiro Kasuga, en före detta Kenwood konstruktör som tyckte att Kenwood fokuserade på fel saker efter att Supreme-serien lagts ner. Han samlar ihop ett team bestående av duktiga konstruktörer ifrån Kenwood men även bland annat Marantz och Luxman. Inte bara de tre första bokstäverna utan även vissa delar och komponenter delas till en början med Kenwood, som också hade ett aktieinnehav i Kensonic/Accuphase till så sent som mitten av 90-talet.

De första produkterna att komma ut på marknaden 1973 är för/slutsteget C200/P300 samt FM/AM-tunern T-100. Under de första åren stod det inte Accuphase på produktern utan Kensonic, efter några år byter man namnet till Accuphase. Accuphase som är en sammansättning av orden Accurate (korrekt) och phase (fas).”

-----------------

Det var lite nervöst som jag körde igång mina C-200/P-300. Jag visste att de skulle fungera men ändå, de är snart 40 år gamla. Orörda, alltså helt i original. Och, de har stått ett bra tag. Nu har de spelat en vecka på repeat, non-stop. Inget har hänt.... inga eldslågor.... inga säkringar har gått. Jag trodde väl med gamla ledare och komponenter att något fyrverkeri skulle uppstå. Lite skrap i volymkontrollen var allt. Skrapet försvann snart och musik spelar de. Rent och dynamiskt mellanregister.

Vad har då hänt på alla dessa år?? 2013 fyller mina 40 år. Då får det bli ett litet kalas...

Ja vad har hänt? Man kanske inte skall lyssna på alla detaljer utan acceptera det faktum att de spelar musik. Försteget verkar dessutom ha en rejäl phono-del (återstår att testa). Man kan t.o.m. ställ in impedans, iofs bara 30k 47k och 100k. Varför 100k vet jag inte. Vad är det för MC-pickuper man kör på 100k? Förr i tiden förordade några Stereophile och TAS’ recensenter 47k ohm äver för MC-pickuper. De tyckte det blev mer live-känsla, friskare, om jag kommer ihåg rätt. Men 100 k ohm. Någon därute kanske vet.

’Less is more’ gällde inte Accuphase/Kensonic. Nu kör jag rakt av men det finns så många inställningsmöjliheter att det är lätt att bli vimmelkantig…

Accuphase har på hemsidan kvar manualer på alla sina klassiska produkter. Klass! Så och på C-200/P-300. Tyvärr verkar jag bara ha originalmanualen på P-300 kvar. Jag letar och letar efter C-200. Kanske dyker den upp. Jag skall ha fått båda enligt den jag köpte uppsättnigen av.

Nu får de gå ett tag. De spelar musik och det är mycket väl en kombination jag skulle kunna leva med. Inte bara nostalgi !! Jag återkommer längre fram, vi får se om första intrycken står sig. Sådant här gör att det blir extra kul med hifi.....

Mvh/Kenneth

Edited by kenneth
Posted
Man kan t.o.m. ställ in impedans, iofs bara 30k 47k och 100k. Varför 100k vet jag inte. Vad är det för MC-pickuper man kör på 100k?

Den senaste pickupen Accuphase AC-5 är ett utmärkt exempel på 100k och det impedansvalet var lätt... :)

Här kommer en bild på ett eftertraktat dokument... :icon_smile_cool:

kensonic015.JPG

Posted

En liknande uppsättning hade jag för ett par år sem, C-200 och P-270 tror jag det var.

De lät oförskämt bra för att vid den tiden vara ungefär dubbelt som gamla som jag var...

Posted (edited)
... för att vid den tiden vara ungefär dubbelt som gamla som jag var...

Tyvärr kan jag inte säga detsamma, det är snudd på att vara tvärt om :D

Nu har de gått på repeat i drygt en vecka och klarat det med glans, dvs inga mekaniska brister. Inte något mandomsprov precis men en vecka är en vecka. Tyvärr måste de nu ge vika för en annan uppsättning som skall lyssnas av. Dessa gamla Accuphase/Kensonic har klarat spela av musik med den äran. Luft i ljudbilden och ett mycket rent och dynamiskt mellanregister. Likt rör men med mer tryck. De spelar inte med någon auktoritet nedåt men tillräckligt välbalanserat för att får Susan Boyles 'Amazing Grace' att ge både ståpäls och tårar i ögonen. Vi får väl ändå se det som ett första intryck. En vecka är inte lång tid. Fantastiskt vad de klarade av för 40 år sedan.... Jag kanske får anledning återkomma.

mvh/Kenneth

ps. tack Anders S för tips om manual. Tack Timbre för aptitretaren :)

Edited by kenneth
Posted
Följer upp med ytterligare en bild och här kan vi verkligen tala om originalutgåva... :icon_smile_cool::)

kensonic002.JPG

Det hade nog varit roligare om förr hade varit nu.. :icon_smile_cool: ..