Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Hallå!

Är en ny på forumet och nybörjare inom hemhifi, så det kan komma lite konstiga frågor från mig ;)

Just nu har jag ett enklare hemmabiosystem med H/K, Infinity högtalare. Men ska införskaffa mitt första hifisystem inom en snar framtid.

Är i lyssningstagen, och är förtjust i Magnepan och dess ljud. Har lyssnat på 1,7 Classic med en H/K och Hegel stärkare. Men tycker att 1,7 är ful och sambon tycke de ser förjävliga ut.

Så min fråga är hur mucket skiljer det i storlek och ljud mellan mg12 och i 1,7 Classic? Lefflers i Norrköping har ingen möjlighet att demospela mg12.

Edited by F.Trybom
Posted
Hallå!

Är en ny på forumet och nybörjare inom hemhifi, så det kan komma lite konstiga frågor från mig ;)

Just nu har jag ett enklare hemmabiosystem med H/K, Infinity högtalare. Men ska införskaffa mitt första hifisystem inom en snar framtid.

Är i lyssningstagen, och är förtjust i Magnepan och dess ljud. Har lyssnat på 1,7 Classic med en H/K och Hegel stärkare. Men tycker att 1,7 är ful och sambon tycke de ser förjävliga ut.

Så min fråga är hur mucket skiljer det i storlek och ljud mellan mg12 och i 1,7 Classic? Lefflers i Norrköping har ingen möjlighet att demospela mg12.

Jag har inte hört eller sett mg12, men väl-ljudet ur en elektrostat eller magnetostat står ofta i direkt proportion till storleken på panelen. Små = dåligt ljud. Stora = bra ljud.

Posted (edited)

I min erfarenhet av Magnepan är det snarast frekvensomfånget i basregionerna som minskar med mindre paneler men det är inte en hel sanning. Ofta (nästan alltid) är de större högtalarna dyrare och har ofta bättre komponenter. Om du har tänkt på det så brukar priset öka exponentiellt, kanske för att kunna tillfredsställa olika kundsegment och plånböcker. Dock brukar inte högtalarna bli så mycket större eller med samma proportion av material i dem.

Men ... vi ska inte generalisera detta för mycket. Frågan är snarare vilka högtalare som låter bra?

Jag ägde ett par MG1.6 ett tag men tyckte inte de klarade av vissa instrument som fioler och liknande. Dynamisk förmåga var lite eftersatt också. MG1.7 tyckte jag led av samma problem. Det är på inget sätt dåliga högtalare - jag gillar dem fortfarande - men de har i mina öron svagheter jag inte kan stå ut med.

Personligen är ett par Quad ESL-57 mina favoriter - men det är nog inte många som skulle vilja möblera sina rum med dessa paneler.

Om du hittar dem ... lyssna på ett par Ino Audio piP. Kanske är de de sista högtalare du köper ... lätta att placera och låter bra. Ett par Guru QM10 är ganska nära.

Edited by conan
Posted

Jag tycker att du ska lyssna på tre modeller från Genelec, 8240, 8250 och 8260. Alla tre är aktivt delade med inbyggda slutsteg och rums-eq. 8250 och 8260 har jag själv lyssnat på och dom låter mycket bra. Den senare är den bästa stativhögtalaren jag någonsin hört.

Posted

Hej,

Skillnaden subjektivt är inte särskillt stor beträffande storleksintrycket. De är stora - men man vänjer sig rätt fort. Särskillt i vitt är de rätt diskreta - och kan skjutas upp mot väggen när man inte lyssnar.

Dock är inte skilnaden i ljud så där väldig heller mot 1.6. Skiljer främst i basomfång. Och har du inte jättestort kan 12-orna snarast vara bättre. Kan dock bli stärre ljudksilnad med bättre kringutrustnign än jag har hört dem med. Nu är ju 1.7 en lite annan konstruktion så med dem skall man väl inte jämföra. Dock låter 1.7 fantastiskt tillsammans med en Velodyne DD+ sub. Åk till Ljudmakarn och lyssna!

Maggisar funkar bäst med jazz, pop, rock (på hitsidan om hårdrock) och klassisk musik (på hitsidan fullskalig symfonimusik). Metal och sånt låter bara tråkigt. Detta beror väl främst på avsaknaden av baskick i mellanbasen. Det löser man ju heller inte med en sub. Maggisarna kan dock låta "naturligt" och "live" som knappt någonting annat jag hört som kan det där med baskicken. Har man rejäl budget så är ju MBL bra förståss......

Nu gillar ju jag hur de låter med rör, men skall man köra transistor skall det nog vara rejäla grejor som tål 4 ohm och levererar rejält med watt. Mina 55W rör levererar dock så det räcker för det som maggisarna i alla fall är bäst lämpade för. Skall jag höra The Mars Volta eller liknande tar jag fram lurarna....

Posted
Hej,

Skillnaden subjektivt är inte särskillt stor beträffande storleksintrycket. De är stora - men man vänjer sig rätt fort. Särskillt i vitt är de rätt diskreta - och kan skjutas upp mot väggen när man inte lyssnar.

Dock är inte skilnaden i ljud så där väldig heller mot 1.6. Skiljer främst i basomfång. Och har du inte jättestort kan 12-orna snarast vara bättre. Kan dock bli stärre ljudksilnad med bättre kringutrustnign än jag har hört dem med. Nu är ju 1.7 en lite annan konstruktion så med dem skall man väl inte jämföra. Dock låter 1.7 fantastiskt tillsammans med en Velodyne DD+ sub. Åk till Ljudmakarn och lyssna!

Maggisar funkar bäst med jazz, pop, rock (på hitsidan om hårdrock) och klassisk musik (på hitsidan fullskalig symfonimusik). Metal och sånt låter bara tråkigt. Detta beror väl främst på avsaknaden av baskick i mellanbasen. Det löser man ju heller inte med en sub. Maggisarna kan dock låta "naturligt" och "live" som knappt någonting annat jag hört som kan det där med baskicken. Har man rejäl budget så är ju MBL bra förståss......

Nu gillar ju jag hur de låter med rör, men skall man köra transistor skall det nog vara rejäla grejor som tål 4 ohm och levererar rejält med watt. Mina 55W rör levererar dock så det räcker för det som maggisarna i alla fall är bäst lämpade för. Skall jag höra The Mars Volta eller liknande tar jag fram lurarna....

Jag har tittat mycket på dina bilder och tycker om det jag ser. Både jag och sambon godtar designen på mg 12. Rummet är ca 22 kvm så

mg 12 passar in bättre i mitt rum.

Posted
Jag har tittat mycket på dina bilder och tycker om det jag ser. Både jag och sambon godtar designen på mg 12. Rummet är ca 22 kvm så

mg 12 passar in bättre i mitt rum.

Tja,

Mina räcker rätt bra i ett rum som är dubbelt så stort som ditt.....

Skulle säga att om du gillar ljudet i de större är det ett lågriskköp att köpa 12-orna olyssnade. Dock bör du lägga lite kraft och tid på att låna hem olika stärkare för att hitta en matchning som passar dig.

Prova gärna med sub också. Själv drar jag fram subben mitt emellan högtalarna och något framför vid finlyssning. Det ger riktigt bra integration. Elektronica låter riktigt bra! Det skall dock vara så "snabb" sub som man har råd till......

Lycka till!

Posted
Tja,

Mina räcker rätt bra i ett rum som är dubbelt så stort som ditt.....

Skulle säga att om du gillar ljudet i de större är det ett lågriskköp att köpa 12-orna olyssnade. Dock bör du lägga lite kraft och tid på att låna hem olika stärkare för att hitta en matchning som passar dig.

Prova gärna med sub också. Själv drar jag fram subben mitt emellan högtalarna och något framför vid finlyssning. Det ger riktigt bra integration. Elektronica låter riktigt bra! Det skall dock vara så "snabb" sub som man har råd till......

Lycka till!

jo en sub är ett måste, funderar på en REL T5 eller Velodyne Minivee. Viss musik blir lite tråkig med maggisarna, men överlag så var jag mycke nöjd med ljudet. Om det blir ett köp av mg 12 så ska jag lyssna på rör oxå innan förstärkare bestämms.

Posted

Har en tanke angånde akustik, man kan ju använda fullabokhyllor för dämpa första reflexer. Finns det nån akustik lösning som gör samma nytta och i samma frekvenser och som tar mindre utrymme?

Posted

Maggisar är ganska lättplacerade i sidled då de kan stå nära sidoväggarna men de måste stå någon meter in i rummet från bakre väggen. Det här med reflexer från maggisar är lite lurigt eftersom de är paneler och "strålar ut" energi från varje del av elementet - rakt fram - eller kanske något snett uppåt. Då jag hade 1.6 hade jag dem vinklade en aning bakåt-uppåt. För att dämpa bort lite diskantreflexer satte jag dit draperier bakom högtalarna på sidoväggen. Om man kan är nog två bokhyllor - en på var sida i rummet ganska bra att börja med.

Posted
Maggisar är ganska lättplacerade i sidled då de kan stå nära sidoväggarna men de måste stå någon meter in i rummet från bakre väggen. Det här med reflexer från maggisar är lite lurigt eftersom de är paneler och "strålar ut" energi från varje del av elementet - rakt fram - eller kanske något snett uppåt. Då jag hade 1.6 hade jag dem vinklade en aning bakåt-uppåt. För att dämpa bort lite diskantreflexer satte jag dit draperier bakom högtalarna på sidoväggen. Om man kan är nog två bokhyllor - en på var sida i rummet ganska bra att börja med.

Man ska väl akta sig för att dämpa för mycket när man har dipoler? Vad använde du för stärkare till dina 1,6?

Posted

Håller med om att dämpning inte är så nödvändigt - kör helt utan själv. Jag riktar mina maggisar så att bakljudet studsar först i bakvägg och därifrån mot sidovägg. Jag har dem ca en meter ut och ca 2,5 m isär cc. Detta innebär att invinklingen skär ca 3 m framför högtalarna och jag sitter 1 m bortanför det och har nästan 2 m till bakvägg. En rejäl krukväxt bakom varje högtalare diffuserar lite lätt. Räcker gott för mig!

Sedan är det ju så att varje rum har sin egen "sanning".....

Håller med om att dina förslag till sub bör vara bra kandidater. Min XTZ är kraftfull men kanske inte riktigt så snabb som jag skulle önska.

Posted
Man ska väl akta sig för att dämpa för mycket när man har dipoler? Vad använde du för stärkare till dina 1,6?

Jag använde en Hegel H200 till dem. Vill man spela på hög volym krävs mycket ström. Annars har jag hört att ganska enkla rörförstärkare också låter bra i ett par MG1.6.

Dämpning ska man vara försiktig med men ibland kan det avhjälpa småproblem, t ex irriterande reflexer från rummets hörn. Man sätter då upp en ganska smal, kanske 30cm bred vepa från tak till golv på ena eller båda väggarna i anslutning till hörnen.

Posted

Va inne på Lefflers idag och lyssna på Dynaudio Focus 160 med Hegel H100 & H200. Med H100 var det lite klent och ansträngt ljud. Med H200 var det mer driv, lugn och behagligare lyssning.

Men blir det Dynaudio så blir det nog en biostärkare och flerkanalsljud.

Posted
Va inne på Lefflers idag och lyssna på Dynaudio Focus 160 med Hegel H100 & H200. Med H100 var det lite klent och ansträngt ljud. Med H200 var det mer driv, lugn och behagligare lyssning.

Lyssna lite på de gamla klassikerna också - som Quad och Tannoy. Britterna är bra på högtalare i mitt tycke. Lyssna på någon rörförstärkare av god klass - Quad t ex.

Jag tror att Audioconcept i Stockholm har Quad och Tannoy men kanske bäst att höra efter först.

Veteranhifi i Stockholm hade ett par piP från Ino Audio. Väl värt att lyssna på.

Kanske har vi olika ideal kring förstärkare och högtalare men eftersom du verkar snegla mot Magnepan och sånt så korsar det min hifiresa. Jag har för närvarande ett par Quad II och ESL-57. CD-spelaren är en Marantz 7001. På nåt vis gillar jag den CD-spelaren trots att jag vet att det finns många som är bättre.

Posted
Lyssna lite på de gamla klassikerna också - som Quad och Tannoy. Britterna är bra på högtalare i mitt tycke. Lyssna på någon rörförstärkare av god klass - Quad t ex.

Jag tror att Audioconcept i Stockholm har Quad och Tannoy men kanske bäst att höra efter först.

Veteranhifi i Stockholm hade ett par piP från Ino Audio. Väl värt att lyssna på.

Kanske har vi olika ideal kring förstärkare och högtalare men eftersom du verkar snegla mot Magnepan och sånt så korsar det min hifiresa. Jag har för närvarande ett par Quad II och ESL-57. CD-spelaren är en Marantz 7001. På nåt vis gillar jag den CD-spelaren trots att jag vet att det finns många som är bättre.

Det blir nog en Oppo Blu-ray spelare, eftersom jag gillar att se film och musik-dvd. Ska in och lyssna på 1,7 med H/K 990 snart. Annars ligger Hegel H200 bra till. Ska börja med högtalarna sen får vi se...

Posted
Om du hittar dem ... lyssna på ett par Ino Audio piP. Kanske är de de sista högtalare du köper ... lätta att placera och låter bra.

Kollat runt på nätet efter dessa högtalare. Men hittar inget pris, vet du va de kostar ungefär idag?

Posted

Hej jag tycker nog att magnepan är riktigt trevliga, här finns bilder på ett par vita, passar kanske frun lite bättre

Visit My Website

Finns i norrköping om det skulle vara intressant med provlyssning kan det ordnas i norrköping. (jag vill inte sälja mina för allt smör i småland)

Posted
Kollat runt på nätet efter dessa högtalare. Men hittar inget pris, vet du va de kostar ungefär idag?

Ingvar Öhman har tillverkat dem. Jag vet inte hur lätt det är att köpa av honom. Veteranhifi hade ett par för lyssning senast jag var där.

Posted (edited)

Hej Fredrik!

Kul att du hittat hit,även jag bor i Norrköping så kanske vi skulle kunna få till en lördag eller söndag och bara spisa musik och prata hifi.

Även jag började som novis på dessa forum och det är till största delens Adagios "fel" att jag hänger här en idag:)

Sitter med ett par sonus faber grand piano med Musical fidelity elektronik.....

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660

Vad säger du Adagio,börjar bli dax nu!!

Patrik

Edited by orpheus
Posted
Hej Fredrik!

Kul att du hittat hit,även jag bor i Norrköping så kanske vi skulle kunna få till en lördag eller söndag och bara spisa musik och prata hifi.

Även jag började som novis på dessa forum och det är till största delens Adagios "fel" att jag hänger här en idag:)

Patrik

Sant så sant, det är ju bara att man tar sig i kragen för tusan.

Jag som varit pappaledig nu o allt.

Posted
Hej Fredrik!

Patrik

Satan i gatan va jag gillar ditt rum, mysigt att lyssna där kan jag tänka mig.

Posted
Hej Fredrik!

Patrik

Hur ser det ut bakom dina gardiner på fronväggen?

Posted (edited)

Tackar!!

Bakom gardinerna så fanns det samma ramabsorbenter som på sida 2.

Nu ligger de på tippen och frontväggen ser lite annorlunda ut.

Edited by orpheus
Posted
Tackar!!

Bakom gardinerna så fanns det samma ramabsorbenter som på sida 2.

Nu ligger de på tippen och frontväggen ser lite annorlunda ut.

Ok, får väl tacka ja till din inbjudan att spisa och snacka Hifi. Ska över till Adagio imorron och lyssna. Roligt att träffa folk i kommunen med samma intresse men med olika mål.

Vet ni fler Norrköpingsbor som hänger här på forumet? Med ev bilder på sin anläggning, älskar att titta på andras byggen och få ideer.

Posted

Satsa på ett par beggade 1.6 eller 1.7 stället för ett par mg12, en helt annan liga enligt mig. Hjälpte min bror med ett köp av mg12 samt en god vän med 1.6 sen har jag själv haft både 3.5 & 3.6or, så har hört en hel del på MG..

Allt som mg12 gör blir bättre med 1.6 - 1.7 däremot så låter även mg12 jäkligt bra.

Posted
Satsa på ett par beggade 1.6 eller 1.7 stället för ett par mg12, en helt annan liga enligt mig. Hjälpte min bror med ett köp av mg12 samt en god vän med 1.6 sen har jag själv haft både 3.5 & 3.6or, så har hört en hel del på MG..

Allt som mg12 gör blir bättre med 1.6 - 1.7 däremot så låter även mg12 jäkligt bra.

Lutar åt att leta upp ett par beg vita 1,6. Vet nån vad det kostar att klä om magnepan? hört att det ska gå att göra.

Posted
Lutar åt att leta upp ett par beg vita 1,6. Vet nån vad det kostar att klä om magnepan? hört att det ska gå att göra.

De går att klä om men jag är osäker på hur mycket det kostar. Du gör nog rätt i att leta upp vita då de ser betydligt mindre dominerande ut än de svarta. Jag hade ett par svarta hemma på provlyssning men beställde sedan i off-white som försvinner på ett helt annat sätt.... om man nu inte har svarta väggar förstås ;). De som har dem i hembiosystem brukar dock välja black on black för att de inte skall dra uppmärksamhet till sig i filmmörkret.