Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Den mest eftersatta delen i mitt system är såhär långt utan tvekan akustiken. Sedan en flytt för knappt ett år sedan så har dock grundförutsättningarna förbättrats en hel del. Spelar i ett 25-30kvm stort vardagsrum(vilket bortsett ifrån ett burspråk och en kakelugn som bryter upp symmetrin) har ett vägg-golv-tak förhållande som påminner hyggligt mycket om en skolåda, dvs. rektangulärt med en takhöjd som är lägre än kortväggarna är långa. Jag har inte heller några uppenbara basproblem, vilket ofta kan vara den största utmaningen att få bukt med. Men, en relativt kal möblering tillsammans med två stora, hårda längstgående väggytor(fram- och bakvägg) och fönsterpartier utan gardiner skapar ett ganska livligt rum. Vi är för övrigt nöjda med vår möblering och gardinfria fönster :)

Resultatet av de akustiska förutsättningarna är en återgivning som drar något åt det kallare och hårdare hållet(trots ett på pappret relativt "varmt" system), men också en ljudbild som begränsas i bredd, höjd och djup kombinerat med försämrad separation och definition, särskilt vid uppspelning av komplex musik eller partier.

Jag har nyligen fått hem ett antal Svanåprodukter:

Basfälla: 2 x V5 (Svanås minsta modell)

Diffusion: 2 x trävingar + 2 x plexivingar

Basfällorna är inte placeringskänsliga. Trävingarna har ingen bestämd plats(än), men plexivingarna kommer att vara mobila och användas för att hantera den första reflexen vid sidan av högtalarna placerad fristående på golvet.

Nu till det (klassiska)problemet. Trävingarna kommer högst troligen åka ut då jag/vi kommer att få svårt att acceptera dem rent estetiskt i rummet. De är dessutom skrymmande i djupled, och alltför tunga att placera på vägg utan stora ingrepp. Jag är övertygad om vingarnas effekt. Men, det jag söker är nu istället eleganta och smidiga diffusatorer för väggmontering som är minst lika effektiva men också smälter in i hemmiljön på ett diskret sätt. Är det möjligt? Jag känner till Svanås Golden Horn, vilka möjliggör detta på ett enklare sätt, men enligt uppgift är dessa mindre effektiva. Rent estetiskt håller inte heller dessa måttet utan ingrepp i form av övertäckning med tyg el.dyl. En Google-sökning ger mängder av träffar på alternativ…där jag inte riktigt vet vad jag ska börja.

Jag tar glatt emot tips på alternativa diffuseringslösningar för väggmontering som är lika effektiva som vingarna(eller åtminstonde kommer nära…)!

Edited by Hyperion
Posted

Att placera en kortare winge i plexiglas på en liten hylla på väggen kan vara ett alternativ. Har sett en placering ovanpå en lägre bokhylla som var riktigt snygg. Det viktiga är att det är högtalaren som skall diffuseras inte örat, vilket bestämmer höjden.

Själv kör jag med GH bakom varje högtalare och det funkar bra.

Calm

Posted
Jag tar glatt emot tips på alternativa diffuseringslösningar för väggmontering som är lika effektiva som vingarna(eller åtminstonde kommer nära…)!

Det vet ju säkert Svanå Matts och Engelholm. Som jag förstår det är vingarna helt unika i effektivitet och att det nog inte finns något i närheten. Skall det diffusera inom samma frekvensområde som jag tror var 250hz och uppåt (samt att den har viss absorbtion) blir diffusorerna väldigt väldigt djupa. "Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet" ;)

Du kan inte bygga in något i taket?

Posted
Att placera en kortare winge i plexiglas på en liten hylla på väggen kan vara ett alternativ. Har sett en placering ovanpå en lägre bokhylla som var riktigt snygg. Det viktiga är att det är högtalaren som skall diffuseras inte örat, vilket bestämmer höjden.

Själv kör jag med GH bakom varje högtalare och det funkar bra.

Calm

OK, så du menar att det finns en lägre variant...? Min utmaning är dock att jag har soffan placerad direkt mot bakväggen. Denna kan möjligen flyttas ut någon decimeter, men knappast mer. Trävingarna står just nu direkt bakom högtalarna, där de kanske, kanske blir kvar. Ytan mellan högtalarna är dock upptagen av en låg bänk + väggmonterad TV.

Jag anar att en större diffuserande yta på bakväggen skulle göras störst skillnad utöver hantering av den första reflexen. Taket är tyvärr heligt...:)

Posted
Det vet ju säkert Svanå Matts och Engelholm. Som jag förstår det är vingarna helt unika i effektivitet och att det nog inte finns något i närheten. Skall det diffusera inom samma frekvensområde som jag tror var 250hz och uppåt (samt att den har viss absorbtion) blir diffusorerna väldigt väldigt djupa. "Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet" ;)

Du kan inte bygga in något i taket?

Misstänkte det(rörande effektivitet...;) Men de är ju så djupa...och inte särskilt vackra... Möjligen att plexivingar kan funka mot bakvägg, men jag är skeptisk...

Posted

Ja, det är väl detta som är utmaningen - realistisk ljudåtergivning i HEMMILJÖ. Man ska kanske fundera på om man själv (eller resten av familjen) är intresserad att mer eller mindre bygga upp en laboratoriemiljö för att kunna avlyssna musik...?

Jag har varit i ett sådant "tyst rum" rum på Konsumentverkets testlab för några år sedan och man mådde faktiskt nästan illa när man gick in där... En underlig upplevelse.

Så för mig är det inte självklart att "akustikreglera" vardagsrummet utöver vad bokhyllor med böcker, soffor, fåtöljer, mattor och gardiner o dyl normal möblering ger.

Alternativet vore ett musikrum i något garage eller någon källare eller ett speciellt dedikerat rum (om jag hade sådana), men jag är inte övertygad om att det vore så mysigt att sitta där själv kväll efter kväll (även om det lät bra och jag hade en whisky i handen ;) ).

/ Ulf

Posted
Jag har varit i ett sådant "tyst rum" rum på Konsumentverkets testlab för några år sedan och man mådde faktiskt nästan illa när man gick in där... En underlig upplevelse.

Sådana rum har inget med akustikbehandling att göra typ Level 1-3. Det du besökt är väl dämpat rum där ljud endast skall komma från en punkt utan någon som helst påverkan från rummet. Det är 180 grader åt fel håll. I ett akustikbehandlat rum handlar om att få ut ett större ljud med bättre balans mellan registren. Det är ingen som mår illa av det. Däremot kan man må riktigt dålig med basmoder runt 50 hz med peakar upp till 12dB över normalnivån som det var i mitt rum innan det blev ett "lab" som vi båda trivs med.

För övrigt är livet fullt av kompromisser men för egen del är jag mindre benägen att kompromissa om det som betyder mest i mitt liv. Dit hör musiken och återgivning av denna. Men var och en måste göra sina val naturligtvis. I mitt fall har det underlättats av en förstående äkta hälft som är lika förvånad som jag över hur bra det låter. Hon kan t.o.m. sätta sig en timme och lyssna aktivt på en konsert. Det hände aldrig förr.

Posted

Jag vet att jag provocerade med mitt inlägg och att det mycket väl kan ha varit 180 grader fel. Och jag vet att du omedelbart skulle upptäcka det, Bebop (och Calm m f). Avsikten var att ge en tankeställare...

Själv anser jag mig faktiskt ha akustikreglerat med hjälp av bokhylla bakom högtalarna (som diffusor) och mjuka möbler mm (som absorbenter). Detta kan säkert vetenskapligt utvecklas bättre... Gillar lösningen jag läste hemma hos Calm där Svanå-Mats ställde ena dörren på gläntoch därmed fick en väl fungerande basfälla o s v...

Jag är lite lärljunge till Bo Hansson som just förespråkade så enkla lösningar som möjligt för att få till en fungerande ljudåtergivning i hemmiljö. Dock vet jag inte om han egentligen levde upp till detta (enkel lösning) då han bl a lät bygga sitt hus med snedställda väggar (förutom gjutna brunnar till bashorn) för att få bättre ljudförutsättnngar. Läste just att detta hus sålts nu efter hans bortgång och blev väldigt berörd och ledsen ...Grattis till din förstående äkta hälft förresten Bebop. Vi är flera som har sådana som tur var...

/ Ulf

Posted
Jag vet att jag provocerade med mitt inlägg och att det mycket väl kan ha varit 180 grader fel. Och jag vet att du omedelbart skulle upptäcka det, Bebop (och Calm m f). Avsikten var att ge en tankeställare...

Själv anser jag mig faktiskt ha akustikreglerat med hjälp av bokhylla bakom högtalarna (som diffusor) och mjuka möbler mm (som absorbenter). Detta kan säkert vetenskapligt utvecklas bättre... Gillar lösningen jag läste hemma hos Calm där Svanå-Mats ställde ena dörren på gläntoch därmed fick en väl fungerande basfälla o s v...

Nej, Ulfsan, jag känner mig inte provocerad, men ämnet engagerar även mig.

Jag skulle varit jäkligt nöjd om jag sluppit reglera mitt rum med möblemanget men det funkade inte hos mig, framför allt inte efter inköpen av mina Temptation. Jag fick inte ut det ljud jag vet att dom besitter när jag provade dom i min förra kåk. Där hade jag ett lyssningsrum på ca 65 m2 och jag kände inga som helst behov att akustikreglera.

Men i vårt nya hus blev det till slut olidligt för mig när jag inte kunde spela och få ut "allt" ur mina plattor. En del var nästan ospelbara på grund av basen slog igenom så tungt, t ex Saint-Saens "orgelkonsert". Det hördes mer från porslinskåpet än från musiken (för att överdriva något). Samma sak med Neil Youngs "Praerie Wind".

Jag köpte en parametrisk equilizer vilket tog bort det värsta men det fixade inte tisdomänen. Jag tog hit Engelholm som mätte och kurvorna visade tydligt hur illa det var ställt. Antingen fick jag överge fullregisterhögtalare, sälja kåken och skaffa ny, överge mina ambitioner på välljud eller fixa problemet. Det finns inga möbler i världen som hade grejat ta ner basen till den nivå jag har idag. Eftersom mitt rum är relativt smalt så ville jag också expandera ljubilden och få kontroll över tidsdomänen. Det fixade vingarna.

Jag kände inte samma behov med min Dynaudio C4:or men Temptation har en nivå till och den ville jag ha ut.

Posted (edited)

För mig har det varit en lång resa av frustration att inte få det ljud som jag vet finns potentiellt i mitt system. Min akustikbehandling har fått mig en bra bit på väg men ännu inte i mål. Börjar nu bli en hel del prylar i rummet men ändå fullt användbart för andra ändamål. Min kvinna har ett stort mått av tålamod och delar mitt intresse för musik vilket underlättar.

Jag kör en sektion av tre wingar bakom lyssningsplatsen det tycker jag räcker och får den effekt jag söker. Rummet har inget av den känsla som uppstår i ett dämpat rum, utan det känns att det är lätt att prata och lyssna i. Det tycker jag också kännetecknar väl akustikbehandlade rum. Level 3 ger en speciell upplevelse att allt känns naturligt och otvunget.

Jag kan inte hela sortimentet av produkter från Svanå, det utvecklas hela tiden, men Matts eller Engelholm har säkert något som passar alla. Från de små stegen till det kompletta rummet.

Wingen i plexiglas tycker jag är en fulländad produkt som förenar form med funktion på ett mycket elegant sätt och den kan man mycket väl placera lite var som helst där den behövs. Mot en fönstervägg så går det faktiskt att ställa den även mot fönstret utan att den tar för mycket av ljuset.

Jag har också gjort wingarna flyttbara på hjul och jag vet att Matts har en ny modell av foten där detta redan är ordnat. Så att man kan flytta runt prylarna och inte behöver ha allt framme hela tiden.

Calm

Edit tillägg

Edited by calm
Posted

Tack alla för värdefulla insikter såhär långt!

Det optimala vore ett sobert rum där ev. akustiska hjälpmedel smälte in i interiören på ett sätt där de inte gör något väsen av sig, utan blir en naturlig och integrerad del av rummet. Att lyckas med det fullt ut med Svanås produkter känns minst sagt som en utmaning utan att börja fälla in saker i väggarna i princip...

Har ni någon erfarenhet av andra produkter på marknaden, Vicoustic exempelvis:

http://shop.textalk.se/se/artgrp.php?id=1785&grp=341124

DSC_3084.JPG

Mer inspiration:

http://www.xtremeplace.com/yabbse/index.php?topic=92796.15

129707355067.jpg

Posted
Har ni någon erfarenhet av andra produkter på marknaden, Vicoustic exempelvis:

Ingen egen erfarenhet men om jag inte missminner mig så handlar det väl om dämpning av rummet. Rummet på bilden är ju ganska stort och där har man kombinerat dämpning med diffusion vilket kan vara rätt strategi (?). Om jag inte misstolkat Engelholm så är diffusion att föredra i små rum medan stora rum kan må bra av en kombination. Vad som är stort i sammanhanget vet jag inte. Om jag tolkat Engelholm fel så utgår jag ifrån att han korrigerar.

Posted
Ingen egen erfarenhet men om jag inte missminner mig så handlar det väl om dämpning av rummet. Rummet på bilden är ju ganska stort och där har man kombinerat dämpning med diffusion vilket kan vara rätt strategi (?). Om jag inte misstolkat Engelholm så är diffusion att föredra i små rum medan stora rum kan må bra av en kombination. Vad som är stort i sammanhanget vet jag inte. Om jag tolkat Engelholm fel så utgår jag ifrån att han korrigerar.

Nej, då har jag varit otydlig och jag vet inte riktigt vad eller hur jag sa det. :blush En poäng inom detta är att stora rum har snällare reflektion; mer tidsförskjutna och mer dämpade tack vare längre avstånd till sidoväggar.

I dessa, större, rum är basabsorption möjlighen mer prioriterat "än vanligt" (eftersom reflektionerna har bättre grundförutsättningar) och att det är härifrån "mer dämpning" skulle komma från?

Posted
Jag fick februarinumret av Stereophile idag. Där testas Acoustic Geometry Curve System . Jag har inte läst artikeln ännu men den ser intressant ut - en kombination av dämpning och diffusering och med annan layout än Matts prylar.

Spännande. Detta ser ut att vara ganska "traditionella" produkter vid en snabb bekantskap. Men, tillämpning, materialval etc. är något jag behöver titta närmare på.

Jag tror också på att satsa på diffusionshantering i första hand i mitt rum, då det är förhållandevis begränsat i storlek och dessutom inte har några uppenbara basproblem.

Posted
Min erfarenhet av Vicoustic är kanske mer ur det estetiska perspektivet :) och efter att ha träffat på Wave Wood i Akkelis hifivalv

kan jag bara konstatera att dessa skapelser är smakfullt eleganta... :icon_smile_cool:

Ja, de är ju det... Att resp. enhet dessutom är relativt liten gör de mer lättplacerade med möjlighet att kombinera dem ganska fritt.