Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har just införskaffat ett par Dynaudio Contour 1.8 mk2 till ett riktigt bra pris (tror jag) men trots att det gav ett riktigt bra lyft så tror jag att min gamla Technics 800mk2 inte är kapabel att klämma ut det bästa ur högtalarna. Men då är ju frågan vilket förstärkeri....integrerat eller för-/slutsteg?.....rör eller transistor?

Jag har släpat med mina högtalare till en kompis som har en Audio research 17 nånting kopplad till ett par Vincent 991 mono'sar. Det låter ju förb... bra...detaljer och kontroll i massor, men jag blir inte riktigt engagerad. Nästa tur gick till en kompis med en Cayin A70-T. Inte lika detaljrikt och analytiskt men jä...lar vilken rymd och vilket engagemang. Sen eren ju riktigt snygg också när den står där å glöder :Idea:

Så nu till min fråga? Först, finns det någon SNYGG rörförstärkare som kan driva mina 1.8mk2 fullt ut? Eller ska/måste jag satsa på transistorkraft? Kan jag få rör-engagemanget om jag blandar rör-försteg med transistor-slutsteg eller är det förkastligt...eller??? Ju mer jag läser ju mer förvirrad blir jag...HJÄÄÄLP!

Jag har letat i forumet efter liknande trådar och hittade en men jag blev inte så mycket klokare av den.

Eftersom min budget är begränsad så letar jag naturligtvis efter begagnade fynd :Praying:

Tacksam för svar

//Per

PS. Ere nån som vet var jag kan få tag på mer data om mina högtalare än det som finns i Dynaudios arkiv? Jag är främst ute efter tillverkningsår och vad nypriset var? DS.

Posted

Jag har haft ett par Contour 1.8 mk II som jag vill minnas kostade 22,000 (minns inte exakt). Jag köpte dem nya 1998 men de släpptes ett par år innan och levde fram till 2003 då de ersattes av Contour 3.4.

Dynaudio på den tiden krävde lite pulver för att spela ut. En någorlunda stabil förstärkare, dvs en som kan ge åtminstone 100 W i 8 ohm och minst 150-160 W i 4 ohm. Väljer du rör så tror jag inte du skall gå längre ner än att du kan få ut 50-60 W ur 4 ohms fästet.

En McIntosh integrerad 6300 eller 6500 går utmärkt. Likaså Musical Fidelity funkar utmärkt. När det gäller rör så kanske en ARC 60 kan funka eller Audio Space. Jag har dock ingen egen erfarenhet av dessa.

Dynaudio angav en känslighet på 86 dB vilket var relativt lågt. Nyare modeller är lättare att få fart på. De rekommenderade 70 W i ett medium stort rum och 130 W i ett stort. (Jag köpte sedan de största i Contourserien, 3.3 där rekommendationen var ungefär hälften så stor effekt).

Om kassan är skral hade jag nog i första hand letat bland integrerade förstärkare. Jag har ingen erfarenhet av kinesisk elektronik så där kan jag inte råda. Akkelis Audio i Gbg har mycket att välja bland när det gäller prisvärda rörförstärkare.

Posted (edited)

Hej!

Jag tror att det skulle passa fin fint med en Primare I30 :) Har själv haft Dynaudio fast ett par Focus 220 Mk1 en gång i tiden. Det lät mycket bra med I30 och nu är det riktigt bra begagnat priser på dessa. Sålde min I30 i Fredags för 7.000:- så det går att fynda med tanke på att nypriset var 20.000:- exakt :) Den specar 100 watt i 8 ohm på papperett så det borde räcka då den dubblar effekten i 4 ohm om jag nu inte är helt ute och cyklar :D Soundet är åt rör hållet. Varmt och mycket detaljerat fast Primare har ändå kraften som krävs med bra botten dessutom. Primare är riktigt prisvärda även när dom är nya. Dom borde egentligen kosta 10k mer i nypris kan jag tycka :)

Även Primare I32 borde fungera bra, har dock lyssnat väldigt lite på denna maskin, max en timma :)

Har även kört med min förra Bladelius Thor Mk2 och min Bladelius Tyr Mk1 på dessa Focus 220.

Lät bra det med. Lite av en smaksak vilken man föredrar helt enkelt ;)

Lycka till!

Mvh

Edited by Hifi Perra
Posted
Jag har haft ett par Contour 1.8 mk II som jag vill minnas kostade 22,000 (minns inte exakt). Jag köpte dem nya 1998 men de släpptes ett par år innan och levde fram till 2003 då de ersattes av Contour 3.4.

Dynaudio på den tiden krävde lite pulver för att spela ut. En någorlunda stabil förstärkare, dvs en som kan ge åtminstone 100 W i 8 ohm och minst 150-160 W i 4 ohm. Väljer du rör så tror jag inte du skall gå längre ner än att du kan få ut 50-60 W ur 4 ohms fästet.

En McIntosh integrerad 6300 eller 6500 går utmärkt. Likaså Musical Fidelity funkar utmärkt. När det gäller rör så kanske en ARC 60 kan funka eller Audio Space. Jag har dock ingen egen erfarenhet av dessa.

Dynaudio angav en känslighet på 86 dB vilket var relativt lågt. Nyare modeller är lättare att få fart på. De rekommenderade 70 W i ett medium stort rum och 130 W i ett stort. (Jag köpte sedan de största i Contourserien, 3.3 där rekommendationen var ungefär hälften så stor effekt).

Om kassan är skral hade jag nog i första hand letat bland integrerade förstärkare. Jag har ingen erfarenhet av kinesisk elektronik så där kan jag inte råda. Akkelis Audio i Gbg har mycket att välja bland när det gäller prisvärda rörförstärkare.

Tack så jättemycket för ditt svar och tack för extra infon. Jag var tvungen å fråga för en kille i usa påstod att han köpt sina 2007 nya och jag hade fått för mig att de såldes fram till 2004. Så då känner jag mig lite säkrare igen.

Känner till att McIntosh ska vara riktigt bra grejer och dessutom dyra som f-n, därför har jag inte studerat det märket noggrannare (utom 275:an så e såååå läcker). Känner därför inte igen modellerna, när de gjordes, om det finns tester gjorda, vad de kostade då och vad de rimligen borde gå för idag. Men det kanske tål å tänkas på med tanke på de kommentarer som mitt snabbsök nyss visade.

Den Cayin som jag testade har enl. uppgift 55 wpc och den lät ju förbenat bra faktiskt. Men jag är lite osäker där när det gäller watt på en rörstärkare. Det finns så många åsikter om hur de förhåller sig jämfört med transistorer. Vissa säger att det är precis samma medan andra säger att man nästan kan multiplicera en rörförstärkares effekt med tio...och sedan allt däremellan.

Åter tack för svaret :)

MVH

Per

Posted
Hej!

Jag tror att det skulle passa fin fint med en Primare I30 :) Har själv haft Dynaudio fast ett par Focus 220 Mk1 en gång i tiden. Det lät mycket bra med I30 och nu är det riktigt bra begagnat priser på dessa. Sålde min I30 i Fredags för 7.000:- så det går att fynda med tanke på att nypriset var 20.000:- exakt :) Den specar 100 watt i 8 ohm på papperett så det borde räcka då den dubblar effekten i 4 ohm om jag nu inte är helt ute och cyklar :D Soundet är åt rör hållet. Varmt och mycket detaljerat fast Primare har ändå kraften som krävs med bra botten dessutom. Primare är riktigt prisvärda även när dom är nya. Dom borde egentligen kosta 10k mer i nypris kan jag tycka :)

Även Primare I32 borde fungera bra, har dock lyssnat väldigt lite på denna maskin, max en timma :)

Har även kört med min förra Bladelius Thor Mk2 och min Bladelius Tyr Mk1 på dessa Focus 220.

Lät bra det med. Lite av en smaksak vilken man föredrar helt enkelt ;)

Lycka till!

Mvh

Hej

Jättetack för svaret

Men varför sålde du din I30 i fredags....det var väl jätteonödigt ... :D

Skämt åsido...jag har sett en hel del Primare begagnat och till vääääldigt bra priser och därmed (fördomsfullt) trott att det kan ju inte vara nåe bra grejer. Men sedan du påpekat fakta så letade jag lite efter tester och kommentarer och så, så har jag ändrat uppfattning totalt...speciellt efter testet i What-HIFI där de tyckte att bättre finns väl inte å få tag på i den klassen.

Egentligen så är det ju ljudet som är det viktiga och inte att det lyser en massa läckra rör i mörkret...för de tittar jag säker bara några minuter på, då å då. Så jag ska nog ta mig en lyssning på I30:an och om den faller mig i smaken så.... :)

Men det är integrerat som gäller eller??? ( Den frågan går till alla som läser detta )

Återigen tack!

MVH

Per

Posted

Slår gärna ett slag för Audo Space, som jag själv har och som driver mina Magnepan MG12 till lagoma nivåer för all musik som dom högtalarna i alla fall är lämpliga för (dvs ej metal o dyl.....). De har vad jag kan se ett synnerligen bra rykte för hållbarhet också. Läste någonstans att AudioSpace gärna demar sina stärkare med Dynaudio på mässor. Finns sällan att hitta begagnat, men är inte jättedyra nya heller (12500 nypris för den jag har). Mycke´krom för pengarna.......

Annars finns ju denna:

http://www.ljudupplevelser.se/prima-luna-d...-630-c-109.aspx

Som fått väldigt fin kritik (och inte är särskillt ful....)

Posted

Tror nog PrimaLuna skulle fungera. Har själv en Prologue Two med NOS-rör som låter förträffligt och har bra med kraft. Man ska inte alltid stirra sig blind på watt-antalet i specen.

Posted
Slår gärna ett slag för Audo Space, som jag själv har och som driver mina Magnepan MG12 till lagoma nivåer för all musik som dom högtalarna i alla fall är lämpliga för (dvs ej metal o dyl.....). De har vad jag kan se ett synnerligen bra rykte för hållbarhet också. Läste någonstans att AudioSpace gärna demar sina stärkare med Dynaudio på mässor. Finns sällan att hitta begagnat, men är inte jättedyra nya heller (12500 nypris för den jag har). Mycke´krom för pengarna.......

Annars finns ju denna:

http://www.ljudupplevelser.se/prima-luna-d...-630-c-109.aspx

Som fått väldigt fin kritik (och inte är särskillt ful....)

Ja, jag såg på HIFI-magasinet en lirare som hade två Audio Space monoblock med kt88 rör som levererade 50 w. De ser ju bara föööör snygga ut å han ska ha 5lakan styck föråm, men så ere ju det där med watten.

mmmm...PrimaLunan ser ju heller inte fy skam ut :-)

Dina Magneplan...vilken verkningsgrad har de?

Kul att du svarade, tack

MVH

Per

Posted (edited)
Tror nog PrimaLuna skulle fungera. Har själv en Prologue Two med NOS-rör som låter förträffligt och har bra med kraft. Man ska inte alltid stirra sig blind på watt-antalet i specen.

Tack för din åsikt. Men trots att man inte ska stirra sig blind på watten, å jag håller med dig där, så är det ju rätt viktigt att förstärkaren kan driva högtalarna utan problem. Annars blir det ju som jag har det nu...det ligger på gränsen. För jag vill ju verkligen inte att det är bristen på pulver som gör att högtalarna inte kan sjunga ut helt och fullt.

När du säger att den har bra med kraft hur tänker du då? Hur mycket levererar den och hur mycket skulle en transistorstärkare behöva ha för att driva lika bra?

Som jag nämnde i tidigare post...lunan ser bra ur :)

MVH

Per

Edited by pelleab
Posted
Tack för din åsikt. Men trots att man inte ska stirra sig blind på watten, å jag håller med dig där, så är det ju rätt viktigt att förstärkaren kan driva högtalarna utan problem. Annars blir det ju som jag har det nu...det ligger på gränsen. För jag vill ju verkligen inte att det är bristen på pulver som gör att högtalarna inte kan sjunga ut helt och fullt.

När du säger att den har bra med kraft hur tänker du då? Hur mycket levererar den och hur mycket skulle en transistorstärkare behöva ha för att driva lika bra?

MVH

Per

Har ingen metod och min upplevelse är starkt subjektiv, men jag *upplever* den som kraftfull. Körde den med framgång hemma med Totem Model One Signature, som ju använder (modifierade) Dynaudioelement. Den kombon körde jag i några år innan jag (dumt nog, otroligt dumt) sålde Model 1orna.

Mot en kraftfull transistorstärkare så har den inte samma kontroll i basen, men å andra sidan så spelar den musik. Riktigt bra.

Just din Dynaudiomodell är jag inte expert på, så om du har möjlighet att provlyssna så gör det. Ljudupplevelser i Ystad för ju båda märkena. Ring och prata med dom, vettja.

Posted (edited)

I slutet av 90-talet lyssnade jag en hel del på Contour 1.8 och även 3.0 i kombination med integrerad Classé CAP151, det var en mycket lyckad kombination.

Det borde gå att hitta en CAP151 till ringa pengar beg.

Lycka till!

Edited by Leif Eriksson
Posted (edited)
Ja, jag såg på HIFI-magasinet en lirare som hade två Audio Space monoblock med kt88 rör som levererade 50 w. De ser ju bara föööör snygga ut å han ska ha 5lakan styck föråm, men så ere ju det där med watten.

mmmm...PrimaLunan ser ju heller inte fy skam ut :-)

Dina Magneplan...vilken verkningsgrad har de?

Kul att du svarade, tack

MVH

Per

Maggisarna har 84db verkningsgrad och sägs behöva minst 200W transistorkraft. Skulle tro att de där monmoblocken, som ser ut och vara min förstärkare uppdelad i två med separata strömförsärjningar, skulle kunns driva väl så tröga grejor, om du inte har krav på live-nivåer motsvarande Metallica förståss........

En given rekommendation tycker jag

Primalunan har fått en del press värd att läsa:

http://www.stereotimes.com/amp081808.shtml

Edited by toobs
Posted

Den är också bra och du slipper skruva med biasinställningar. Den är också flexibel i så måtto att den kan ta olika typer av rör. För ett par år sedan skrevs det mycket om Prima Luna men av något underligt skäl har dom aldrig slagit så väl i Sverige. Men ute i Europa har de haft stora framgångar. Ritad och konstruerad i Holland, sammansatt i Asien.

Posted
Har ingen metod och min upplevelse är starkt subjektiv, men jag *upplever* den som kraftfull. Körde den med framgång hemma med Totem Model One Signature, som ju använder (modifierade) Dynaudioelement. Den kombon körde jag i några år innan jag (dumt nog, otroligt dumt) sålde Model 1orna.

Mot en kraftfull transistorstärkare så har den inte samma kontroll i basen, men å andra sidan så spelar den musik. Riktigt bra.

Just din Dynaudiomodell är jag inte expert på, så om du har möjlighet att provlyssna så gör det. Ljudupplevelser i Ystad för ju båda märkena. Ring och prata med dom, vettja.

Tack! Ska slå dem en pling å se vad de har att säga. Åter tack för tipset :)

MBH

Per

Posted
I slutet av 90-talet lyssnade jag en hel del på Contour 1.8 och även 3.0 i kombination med integrerad Classé CAP151, det var en mycket lyckad kombination.

Det borde gå att hitta en CAP151 till ringa pengar beg.

Lycka till!

Tack så mycket för ditt tips. Ska genast undersöka det närmare. Har aldrig hört någon av Classés produkter men en kompis till en kompis har uttryckt sin beundran. Sen är det väl så att i den prisklassen som nypriserna på Classé ligger, är grejorna alltid bra mycket bättre än det jag har.

Tack igen för tipset :)

MVH

Per

Posted
Maggisarna har 84db verkningsgrad och sägs behöva minst 200W transistorkraft. Skulle tro att de där monmoblocken, som ser ut och vara min förstärkare uppdelad i två med separata strömförsärjningar, skulle kunns driva väl så tröga grejor, om du inte har krav på live-nivåer motsvarande Metallica förståss........

En given rekommendation tycker jag

Primalunan har fått en del press värd att läsa:

http://www.stereotimes.com/amp081808.shtml

Oj, då är ju 86db lättdrivet i jämförelse. Ljudratten på min burk går från kl 7 till kl 5 å den har aldrig vart förbi kl 12....inte ens när den får vara stand-in som bioljudburk. Till å me Metallica går på rätt normala nivåer. Så det jag är ute efter är ju inte att kunna spela högt utan tillräckligt med kraft för att locka fram högtalarnas fulla potential.

Å igen...Tack för din åsikt!!!

MVH

Per

Posted
Den är också bra och du slipper skruva med biasinställningar. Den är också flexibel i så måtto att den kan ta olika typer av rör. För ett par år sedan skrevs det mycket om Prima Luna men av något underligt skäl har dom aldrig slagit så väl i Sverige. Men ute i Europa har de haft stora framgångar. Ritad och konstruerad i Holland, sammansatt i Asien.

Ja alltså, jag känner ju starkt för det visuellt etetiska och det är lite svårt att bortse från vissa rörförstärkares skönhet och extremt höga mysfaktor. Sen är det ju också så att som du nämnde i ditt första inlägg, jag har nog inte tänkt på att mitt lyssningsrum inte är så stort 4X5 m. Dessutom så andra här påpekat att ljudvolym är en faktor också och eftersom jag inte är intresserad av att spela extremt högt så kanske effekten för det ändamålet inte är så viktig. Men jag vill som jag tidigare nämnt ha ut max ur mina högtalare. Hmmmmm, tål å tänkas på......

Tack för alla åsikter :)

MVH

Per

Posted

Är det någon som har någon erfarenhet av Vincent??? Det florerar ju en del sådana burkar till rätt hufsade priser men kvaliteen och ljudet??? Såg precis uppsättning med pre + slutsteg i något slags hybridformat, SA T1 och SP T100, beg på hifi-magasinet.

MVH

Per

Posted

Hej och tack alla som svarat på min fråga. Här kommer resultatet d v s den lista på förslag till förstärkeri som ni bidragit med:

McIntosh 6300

McIntosh 6500

Musical fidelity

Audio Research Classic 60

Audio Space

Primare I30

Primare I32

PrimaLuna Prologue Two

Classé CAP151

Tack till er alla, nu ere bara å hålla utkik....

:)

• 9 months later...
Posted

Hej och tack alla som hjälpte med kommentarer och tips.

Här kommer en lite rekapitulation av vad som hände sen. Efter era tips så började jag titta på alla beg annonser som fanns och resa runt till de som hade intressanta objekt. Så jag tog mina Dynaudio Contour 1.8mkII och åkte runt och lyssnade. Listan som följer är en liten beskrivning av hur min roadtrip föll ut.

Norrköping, Hegel H200, Lät ju bra men inte alls med den inlevelse, detaljrikedom och kontroll jag var ute efter.

Blomstemåla, McIntosh 6300, Lät väldigt bra på låga volymer men så fort jag drog upp volymen...platt och innehållslöst.

Vimmerby, Analog Audio Maestro (äldre modell), Kass fjärrkontroll och avsaknaden av kontrollerad bas...nä tråkig lät den.

Kungsängen, Shanling A3000, Lam och oengagerad, odetaljerat i diskanten och ingen atmosfär.

Buskhyttan, Musical fidelity M6i, Bäst hittills men det klickade ändå inte helt, vet inte riktigt vad som fattades men min fot började aldrig stampa takten.

Eskilstuna, Vincent 236 mk, Engagerande,mycket musikalisk men brummig och odetaljerad i basen.

Odengatan Stlm, Bladelius Thor mkII, Nästan precis samma känsla som hos M6I:n, väldigt bra men det fattades något. Blev aldrig positivt överrumplad.

Långt ute i skogen utanför strängnäs, Primare I30, Vilken käftsmäll, kontroll och kraft till tusen, spik i foten för att den inte skull stampa, detaljrik och klar men ändå lite åt det varma hållet

Tja, efter tre månaders kringflackande (plus sommaruppehåll) så hittade jag då till slut min burk och allt testande stärkte tesen att det just är testande som behövs för att hitta det som matchar. Nu har jag spelat den hemma i några månadader och konstaterar att jädrarns i gatan vilken bra matchning det blev. Kompisar med betydligt dyrare anläggningar är imponerade och vissa funderar starkt på att byta vissa av de egna grejerna för att få det jag fick ljudmässigt.

Så åter igen tack för alla tips.

//P