Jump to content

Recommended Posts

• Replies 110
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Här ett test att fundera över! :Thinking:

TEST

Jo, den säger en del. Bl.a. dålig matchning mellan enheterna. Klinkergolv är heller ingen höjdare. Jag tvingades genomleva en sådan period när jag bodde i Belgien 1999. Jag är heller inte så säker på att rummet är optimalt akustiskt sett. Ett annat frågetecken är kompetensen hos de som lyssnade. Spelades det på samma nivå etc. Hur länge lyssnades det? Vilken musik etc.

Jag ger inte så mycket för den typen av populistiska tester.

Välljud får man inte enbart av elektroniken. Testet visar möjligen att det finns fler parametrar än elektronik att arbeta med för att nå nirvana.

Posted
Här ett test att fundera över! :Thinking:

TEST

Ja herre gud! Lyckliga äro de som tycker billig hifi är bättre. Upplevelsen är ju subjektiv. Jag lider av en åkomma där jag mycket ofta tycker dyr hifi är avsevärt bättre än billig. Jag vill dessutom påstå att jag upplever en mycket stor skillnad i ljudupplevelse. De är med ovanstående bakgrund mycket opraktiskt och dyrt.

Nu när man blivit avslöjad som en som går på lurendrejareförsäljare och allmänt skitsnack om nya bra hifiprylar är det väl bara att lägga ner alltihop, bryta ihop och börja med något annat berikande. Kanske kaninhoppning! :Cry:

Posted

Testet kan ju ge de som har en mindre budget att röra sig med, lite råg i ryggen

och njuta av t ex en förstärkare typ Inter M R500! Public address-system (PA-ljud)

ger ofta mycket för kaffepengar!

Testet är lite svårt att bemöta vid första genomläsningen, men jag tycker Bepob samlade ihop ett antal faktorer,

som visar på svårigheten att dra några kloka slutsatser av testet.

Tror också att testet kan trampa på en och annan känslig HiFi-tå :)

Posted

Jag tycker verkligen det är något att fundera över.

Det är precis vad jag kommit fram till, priset är många ggr av underordnad betydelse, när det gäller att

hitta rätt i virrvaret av HI-END produkter. Det handlar om matchning mellan produkter, rum och personlig smak.

Det är ju bl.a det som gör vår hobby så rolig, att det INTE behöver kosta "skjortan" att få till välljud, däremot ofta tid.

För det finns väl ingen rutinerad audiofil som tror att för varje 10 000:- man investerar i sin anläggning, så blir det ALLTID

bättre. Tänk om det hade varit så enkelt.

Men visst, det är aldrig roligt och givetvis svårt att ta till sig sådana här tester om man precis investerat t.ex 500 000:- och

kanske inte är riktigt nöjd, utan kanske istället börjar mixtra med ännu dyrare kablar, strömrenare och till slut bara kan spela dyra

SACD skivor och specialpressad vinyl, för att verkligen kunna njuta av musiken. Hur roligt är det......

Inte precis första gången detta ämnet kommer upp..he..he..

Posted

Nej, den tråden har du drivit tidigare. ;)

Den som inte hör någon skillnad mellan elektronik för $12,000 och $750 skall naturligtvis köpa det billigare. För mig har det inte handlat om att köpa dyrt utan skaffa det ljud jag vill ha. Det hade ju varit ytterst smakfullt om jag fått samma utfall som för några tusenlappar. Jag har samma dyra åkomma som Apexorca som gör att jag kan höra skillnad på de uppdateringar jag har gjort. Mina hifivänner som varit här lider av samma sjuka.

Men som du själv säger, det gäller helheten. Det steg jag tog med mina Temptation fick jag ingen glädje av förrän jag akustikreglerat mitt rum till Level 2.

Posted

Jag är heller inte särskilt imponerad över den här typen av tester.

Förutsättningarna måste vara optimala för att ett dyrare system skall komma till sin rätt. Här ser jag tre väsentliga begränsningar den ena är högtalarna som ligger på 1-2 k GBP och rimligen inte får ut full potential i ett dyrare system. Det andra är strömförsörjningen som verkar gå över en synnerligen enkel Rusta grendosa. Den tredje är säkerligen hänförlig till rummet som verkar kalt och säkerligen inte har potential att låta bättre än denna avgörande begränsning.

Sedan kan man säkert radda upp en rad andra faktorer som lyssnarnas vana vid musikval etc.

Hade nöjet att lyssna på ett synnerligen kompetent system i en liknande lokal, dvs helt kalt och det lät inte så bra som det fanns potential för. Det lät som ett väsentligt sämre sytem.

Sedan ligger det alltid något i vad man vill bevisa med ett sådant test och om man kan upprepa samma resultat om och om igen och uppnå det igen. Först då kan man med säkerhet dra några slutsatser.

Calm

Posted

Nåja, helt ointressant kan detta knappast vara ändå. Finns dock en del saker att beakta. Rummet och högtalarna utgör en mycket stor del av den akustiska upplevelsen, säkert 75-90%. Förstärkeriet, förutsatt att det är rätt dimensionerat och inte felkonstruerat gör ingen jätteskillnad, faktiskt, jag har själv erfarit att det oftast rör sig om nyansskilnader som snarare ger subjektiva preferenser snarare än rena förbättringar.

Ang ljudkälla så har jag tyvärr tappat lite av mitt förtroende för Wadia, har sett flera exempel på hur dom bara tagit en standardspelare från tex marantz, byggt ett massivt(läckert) chassi och stoppat in den billiga spelaren däruti. I den avklädning jag såg hade dom inte bytt en enda komponent! Visst var det ett stabilt chassi och ordentligt avskärmat med koppar innuti men att kalla den för en egen produkt, ja varför inte, det är ju så det går till i bilbranschen så varför inte. Hur som helst s kanske Sonyn och Wadian är lika bra rent tekniskt.

Wadia brukar dessutom ha skyhöga jittersiffror har jag sett i div test.

Ibland är tungt och stabilt inte det självklara, det som beskrivs som en ranglig stol i trä kanske har ypperliga resonans/vikt-förhållanden? Ren tur och omständigheter mao.

Ang de sk SSS kablarna (Sämsta Sortens Skitkabel) så kan den låga massan/mycket luft samt kontakterna med lite metall med allt vad det innebär för Eddycurrents magnetiska fält mm göra att dom faktiskt är bättre än man vill tro.

Sen vill man ju ha ett snyggt skal på prylarna, både av estetiska och praktiska(kvalitetsskäl). Dessa egenskaper gör att vi känner större förtroende för våra prylar detta gör oss säkrare i vår upplevelse.

Detta test är lite som att testa en bil i passagerarsätet med begränsat syn-fält, bara fri sikt ut genom framrutan.

Posted

Måste bara förtydliga ang förstärkare att jag är skeptisk till alla de uttryck som berättar om hur den ena förstärkaren kör åttor kring den andra. Vi gör en omedveten helhetsbedömning av en produkt inte bara en rent ljudmässig, ibland är det nyhetens behag som spökar till det för oss.

Och som jag nämnt på ett annat forum ibland är det det faktumet att en ny pryl har fräschare/nya komponenter som gör att de låter bättre än den gamla med lite degenererade kondensatorer mm.

Hur ren var laser-optiken vid testet, jag tycker faktiskt att det var en rejäl skilnad på min spelare före och efter, kanske var det bara mitt goda samvete men rent subjektivt var skillnaden rejäl.

Posted

Det är som med vin, det dyrare behöver absolut inte alltid "vara bättre", eller passa in, jämfört med t.ex ett billigt boxvin.

Det handlar även här om matchning, smak och inte minst tur.

Många gånger, för det mesta....neeej ALLTID så funkar Periquita reserva nr 2506, 79:-/fl eller om man är ordentligt

tärstig så får man en box för 259:-.

"Bebop", än så länge är det du som driver denna tråden, med dina 3 inlägg..he..he..och ditt 4:e är nog på G.... :)

Posted
Det är som med vin, det dyrare behöver absolut inte alltid "vara bättre", eller passa in, jämfört med t.ex ett billigt boxvin.

Det handlar även här om matchning, smak och inte minst tur.

Många gånger, för det mesta....neeej ALLTID så funkar Periquita reserva nr 2506, 79:-/fl eller om man är ordentligt

tärstig så får man en box för 259:-.

"Bebop", än så länge är det du som driver denna tråden, med dina 3 inlägg..he..he..och ditt 4:e är nog på G.... :)

Jag känner mig manad att svara på detta eftersom jag har spenderat de senaste 20 åren att försöka lär mig att förstå och uppskatta vin. Det har jag gjort genom att läsa, prata med de som vet mer, åtskilliga besök hos vinproducenter och framförallt genom att smaka. Eftersom ämnet är så komplext har jag valt att begränsa mig till ett fåtal av Frankrikes vindistrikt.

För att förhöja smaken både hos en maträtt och tillhörande vin krävs kunnskap, tur behöver man bara om man inte har kunnskapen, och chansen att hitta rätt är väl lika stor som att dra en högvinst på lotto.

Jag vill inte ge något omdömme om Periquita, mer än det ett rätt typiskt Portogiskt 79 kr vin och smakar därefter, säkert bedömt som "prisvärt". Men att jämföra detta med, låt oss kalla det för "high end viner", förefaller för mig enbart som löjligt. Vin dricker man inte för att släcka törst, om du inte syftar på törst efter alkohol, då skulle jag föreslå vodka i stället, det är ännu billigare och det är bara första glaset som smakar fan, därefter är dina smak och lukt satt ur funktion.

Men om du är nöjd med Periquita tycker jag att du ska fortsätta med det, allt annat vore att kasta pärlor åt svinen.

Posted
Jag känner mig manad att svara på detta eftersom jag har spenderat de senaste 20 åren att försöka lär mig att förstå och uppskatta vin. Det har jag gjort genom att läsa, prata med de som vet mer, åtskilliga besök hos vinproducenter och framförallt genom att smaka. Eftersom ämnet är så komplext har jag valt att begränsa mig till ett fåtal av Frankrikes vindistrikt.

För att förhöja smaken både hos en maträtt och tillhörande vin krävs kunnskap, tur behöver man bara om man inte har kunnskapen, och chansen att hitta rätt är väl lika stor som att dra en högvinst på lotto.

Jag vill inte ge något omdömme om Periquita, mer än det ett rätt typiskt Portogiskt 79 kr vin och smakar därefter, säkert bedömt som "prisvärt". Men att jämföra detta med, låt oss kalla det för "high end viner", förefaller för mig enbart som löjligt. Vin dricker man inte för att släcka törst, om du inte syftar på törst efter alkohol, då skulle jag föreslå vodka i stället, det är ännu billigare och det är bara första glaset som smakar fan, därefter är dina smak och lukt satt ur funktion.

Men om du är nöjd med Periquita tycker jag att du ska fortsätta med det, allt annat vore att kasta pärlor åt svinen.

Så sant som det var sagt, håller med fullständigt, bra skrivet Sigge!

Posted

+1

Sigge, där satt den. Som en sportmössa smilie_party_headbang.gif

Posted
Ja herre gud! Lyckliga äro de som tycker billig hifi är bättre. Upplevelsen är ju subjektiv. Jag lider av en åkomma där jag mycket ofta tycker dyr hifi är avsevärt bättre än billig. Jag vill dessutom påstå att jag upplever en mycket stor skillnad i ljudupplevelse. De är med ovanstående bakgrund mycket opraktiskt och dyrt.

Nu när man blivit avslöjad som en som går på lurendrejareförsäljare och allmänt skitsnack om nya bra hifiprylar är det väl bara att lägga ner alltihop, bryta ihop och börja med något annat berikande. Kanske kaninhoppning! :Cry:

Jag vill förtydliga.

Enstaka gånger är billigare rättmatchad hifi bättre än dyr felmatchad. Med dålig akustik är det överhuvudtaget svårt att utvärdera ljud.

Annars håller jag också med Sigge.

Posted

Som sagt, om man inte känner eller i vårt fall inte hör skillnaden så gör man det inte, och utan nyfikenhet och ett intresse av att faktiskt vilja engagera sig och lyssna mer uppmärksammat så kommer detta faktum troligen inte att förändras. Alternativt så hör man skillnad, men värderar inte det ena högre än det andra, dvs. det kvittar hur det låter så länge man hör musiken. De allra flesta tillhör någon av dessa två kategorier. Övriga hör skillnader, men anser också att den har betydelse. Till denna kategori hör troligen majoriten i detta forum.

Uppmärksam lyssning är utbildande och utvecklande, där man som lyssnare med tiden lär sig att höra skillnader som den ovane och/eller ointresserade lyssnaren inte uppfattar. Detta kan vare lite kontroversiellt, men jag är helt övertygad om detta. Vad som sedan låter "bäst" utifrån diverse uppsatta parametrar är högst subjektivt, men det är en annan diskussion...

Posted

Jag tycker det kan stämma så till vida att det inte per automatik blir bättre bara för det är dyrare. Jag vet exempelvis flera högtalare för tredubbla priset av mina jag inte skulle vilja byta till :app: . Vad gäller viner är det heller inte säkert man uppskattar ett vin för 300 kronor mer än ett för halva priset vilket vi fått erfara några gånger under vinprovningar. Man kan väl dock tyvärr konstatera att vare sig det gäller HiFi eller viner så är dyrt oftast bättre än billigt ;)

Posted

Ja det vore utomordentligt konstigt om inte daglig träning att lyssna på musik skulle ge en färdighet som i vart fall gör lyssnaren mer lämpad att avgöra vad som är bra och mindre bra. Själv tror jag mig under 50 års intensivt lyssnande med många livereferenser som grund ha en ganska god förmåga att urskilja bra från mindre. Lyssning är mitt enda ursvalskriterium och med tiden har tekniska prestanda blivit totalt ointressant eftersom det många gånger inte korresponderar mot en verklighet i lyssningen.

Det är svårt att avgöra vad som fattas om man aldrig hört annat än en begränsad framställning. Sedan är det mycket en smakfråga om vad man gillar när man kommer över en viss kvalitativ tröskel. Här skiljer sig idealen åt. En del vill ha högupplöst till max, vilket kräver en extrem renhet för att jag skall acceptera ett sådant ljud. En mjukare framställning är mer i min smak och stämmer bättre med mina liveupplevelser. Men å andra sidan vill jag ha dimensioner som inte alltid ett högupplöst system kan leverera.

Elektronik låter olika! Gjort ett otal byten av denna och kan bara konstatera att det gör skillnad. Sen kan det slå åt olika håll. Inget är roligare än att med en riktigt högkvalitativ högtalare göra expriment med olika kringutrustning och höra vad som händer. Det är själva klon i hobbyn.

Calm

Posted

Det kan ju möjligen vara så när något är dyrt att produkter som är relativt billig inte går hem på grund av att några konsumenter då blir skeptiksa. Sedan har det visat sig inte minst här på forumet att man köper med ögonen och väljer bort välljudande billigare produkter för att dom inte är tillräckligt blanka och snygga. :Nail Biting:

Posted
Det kan ju möjligen vara så när något är dyrt att produkter som är relativt billig inte går hem på grund av att några konsumenter då blir skeptiksa. Sedan har det visat sig inte minst här på forumet att man köper med ögonen och väljer bort välljudande billigare produkter för att dom inte är tillräckligt blanka och snygga. :Nail Biting:

Även design och känslor är viktiga parametrar för en totalupplevelse. Konsums blåvita produkter levde på nyhetens behag, men efter ett tag räckte det inte. Mattor, möbler, golv, hifi, mat ... handlar inte bara om funktion.

Posted

Blir du en lyckligare människa? Jag trodde att det är musik som gör en lyckligare. Så har det alltid varit och är det fortfarande för mig.

Posted
Blir du en lyckligare människa? Jag trodde att det är musik som gör en lyckligare. Så har det alltid varit och är det fortfarande för mig.

Det du ser kan göra dig lika lycklig som det du hör...eller rör...eller smakar... Mina sinnen bidrar alla till min lycka tycker jag :)

Posted

Ja vad säger man, är detta Haj-End idag 2012?

Wadia 6 20bit CD-spelare 1991

YBA 2 HC slutsteg 1994

Classe CAP-80 integrerad förstärkare 1998 (använt som försteg)

Hade väl räckt med en ipod med hörlursutgång + Class D förstärkare för att köra i cirklar kring detta..

Posted

-"Surt sa räven" ;)

Att vara lycklig är man bara för en kort stund. Det är inget som består. Däremot kan man ha ett mer varaktigt tillstånd där man är nöjd och mår bra. Om man sen som jag, blir det av sånt som "blänker" och dessutom låter bra - då är jag nöjd.

Att diskutera tycke och smak kan bli en evig diskussion. Finns inga rätt eller fel. Precis som Bebop skriver så handlar det inte enbart om funktion utan om

- "en totalupplevelse". Så är det.

Jo, jag njuter och mår bra när jag lyssnar på musik jag gillar. Det är ju skälet till att jag odlat ett HiFi-intresse.

Posted
Det du ser kan göra dig lika lycklig som det du hör...eller rör...eller smakar... Mina sinnen bidrar alla till min lycka tycker jag :)

Stämmer för mig också.

Posted

YBA 2 HC slutsteg 1994

Hade väl räckt med en ipod med hörlursutgång + Class D förstärkare för att köra i cirklar kring detta..

Man kan undra vad syftet med testen var. :Thinking: :Shame On You:

Posted

Kan man fläta samman funktion med design så är det optimalt.

Industridesign handlar precis om detta.

Varför skall man utföra en produkt så att den blir ful om man kan göra den vacker istället?

Ögat måste få sitt också!

Calm

Posted

YBA 2 HC slutsteg 1994

:D:app:

Ett test som detta borde inte vara så svårt om båda systemen låter hyfsat.

Men det kan vara knivigt om inget av dem låter bra och miljön är svår.

De kanske skulle vänt på frågeställningen - vilket låter sämst :?:

Posted

Jag vill återigen påpeka det faktum att gamla grejer inte är dåligare än nya, för det mesta är dom nog bara just, äldre!

Så mycket har faktiskt inte hänt, förutom på OP-amp och DAC sidan. Fräscha kondingar på de där gamlingarna och de kör säkert åttor runt vilken fem år gammal anläggning som helst i den prisklassen, så det så.

Gamla grejer är fint.

Posted
Jag vill återigen påpeka det faktum att gamla grejer inte är dåligare än nya, för det mesta är dom nog bara just, äldre!

Så mycket har faktiskt inte hänt, förutom på OP-amp och DAC sidan. Fräscha kondingar på de där gamlingarna och de kör säkert åttor runt vilken fem år gammal anläggning som helst i den prisklassen, så det så.

Gamla grejer är fint.

Jag är inte helt övertygad om det... Att det hänt mest på den digitala sidan är nog uppenbart för de flesta, men jag menar också att utvecklingen på högtalarsidan har gått framåt ganska kraftigt även den under de senaste åren, och då särskilt pris/prestanda. Om vi bortser ifrån Klass D tekniken så har det nog skett mindre förbättringar på förstärkarsidan generellt sett.