Guest BTS Posted January 22, 2012 Posted January 22, 2012 (edited) Har sneglat på den länge i hyllan, idag skulle den spelas, fram med kniven... Ett steg ut i det okända och en avslagen känsla infinner sig... Edited January 22, 2012 by BTS Quote
Guest BTS Posted January 22, 2012 Posted January 22, 2012 (edited) Förväntningar fanns och jag kunde inte minnas att The Nightfly någonsin låtit så bra här. Edited January 22, 2012 by BTS Quote
Absolute Audio Posted January 22, 2012 Posted January 22, 2012 1-bit is Da shit! Helt rätt! Skivor ska sprättas. Det är bra att ha en osprättad goding på lager som kan plockas när trycket blir för stort. Quote
Bebop Posted January 22, 2012 Posted January 22, 2012 Tack för inspirationen ... jag har den bara på LP. Det är ett kalasalbum. Den skall spelas nu! Quote
Guest BTS Posted January 22, 2012 Posted January 22, 2012 Tack för inspirationen ... jag har den bara på LP. Det är ett kalasalbum. Den skall spelas nu! Jag ska skaffa den på LP, mina favoritspår just nu är The Goodbye Look och Walk Between Raindrops. Quote
eliot Posted January 22, 2012 Posted January 22, 2012 Jag köpte den på vinyl när den släpptes. Jecklin vid Bahnhof i Zürich rekommenderade den så jag lyssnade på den och köpte den direkt. - Jag har den som vanlig tysk utgåva och som 180g Vinyl Revival "Collectors Edition", Limited Edition 0093, båda pressade av Record Service GmbH, Alsdorf samt som vanlig CD och DVD-Audio, alla tysktillverkade.... Den låter alltid bra, vet inte om jag hört någon direkt skillnad //Eliot Quote
Guest BTS Posted January 22, 2012 Posted January 22, 2012 Förväntningar fanns och och jag kunde inte minnas att The Nightfly någonsin låtit så bra här. http://i838.photobucket.com/albums/zz305/B...FI/7441e7ad.jpg Efter en stund plockas de andra fram. Från vänster till höger: Tysk-press, Japansk SACD, USA-press. eller.... Quote
Guest BTS Posted January 22, 2012 Posted January 22, 2012 1-bit is Da shit! Helt rätt! Skivor ska sprättas. Det är bra att ha en osprättad goding på lager som kan plockas när trycket blir för stort. De osprättade godingarna börjar oroa. När ska de spelas egentligen Quote
Käera Posted January 22, 2012 Posted January 22, 2012 Efter en stund plockas de andra fram. Från vänster till höger: Tysk-press, Japansk SACD, USA-press. eller.... http://i838.photobucket.com/albums/zz305/B...FI/62431015.jpg Intressant detta med olika pressar har inte så många olika med samma artist men ibland hyllas US press ibland Japan press vad är bäst. Ska man handla på Ginza o få EU press(sämre)press eller ska man handla på andra sidan Atlanten,hoppas att något klarnar när BTS är klar med lyssningsövningarna Quote
shaft Posted January 22, 2012 Posted January 22, 2012 Kul tråd på en favvoplatta När mina barn frågar vilken skiva som är bäst av våra 5000CD så brukar jag dra till med Nightfly. Har själv den vanliga tyska CDn samt en tysk LP-pressning från när den kom ut. Det står Masterdisk och "RL" i deadvaxet. Tydligen skall det betyda att Bob Ludwig har mastrat skivan. Låter bra gör det i alla fall ;-) LPn är mycket mjukare än CDn i ljudet. Brukar testa stereos med CDn. Låter den allför tunn så är det oftast för tunt ljud i stereon för min smak ;-) Är det någon som har MFSL-utgåvan på LP? Är väldigt nyfiken på den. Quote
shaft Posted January 22, 2012 Posted January 22, 2012 Om jag fattat det rätt så är den digitalt inspelad på 3M maskiner och ursprungligen en 16bit-inspelning. Frågan är ju om den vinner på SACD?? Skall bli kul att höra ett utlåtande. Quote
Guest BTS Posted January 22, 2012 Posted January 22, 2012 Någonstans läste jag att den master som ligger till grund för denna SACD-utgåva är samma master som för DVD-Audio utgåvan. Quote
Timbre™ Posted January 22, 2012 Posted January 22, 2012 Har sneglat på den länge i hyllan, idag skulle den spelas, fram med kniven... http://i838.photobucket.com/albums/zz305/B...FI/94380e17.jpg http://i838.photobucket.com/albums/zz305/B...FI/568b24b4.jpg Ett steg ut i det okända och en avslagen känsla infinner sig... http://i838.photobucket.com/albums/zz305/B...FI/f0de34c7.jpg Japanska deluxe-utgåvor och gamla MoFi från tiden före konkursen har en tendens att aldrig bli uppsprättade... Bläddrade fram min egen Nightfly och det var givetvis en åttiotalsutgåva från Tyskland men med alla favoritspår på den skivan blir det ändå eftermiddagens album... Tack för påminnelsen! Quote
Bebop Posted January 22, 2012 Posted January 22, 2012 Jag har spelat vinylen nu (tysk pressning). Musiken är fortfarande bra men har den så bra ljud? Det låter oerhört rent men jag gillar inte mixen på framför allt virveltrumma o high-hat som jag tycker saknar liv. Närmickat utan ett uns av ambience. Bastrumma är väldigt torr och dämpad. Totalt sett låter det ändå OK men ingen referens ljudmässigt. Quote
calle_jr Posted January 22, 2012 Posted January 22, 2012 Är det någon som har MFSL-utgåvan på LP? Inte jag. Det vore trevligt. Classic Records har också gett ut den. Quote
Timbre™ Posted January 22, 2012 Posted January 22, 2012 Närmickat utan ett uns av ambience. Bastrumma är väldigt torr och dämpad. Är inte detta ett utslag av en slags klinisk perfektionism som jag tycker mig känna igen på produktioner av Gary Katz. Quote
calle_jr Posted January 22, 2012 Posted January 22, 2012 Är inte detta ett utslag av en slags klinisk perfektionism som jag tycker mig känna igen på produktioner av Gary Katz. Modernt, aristokratiskt, jazzigt, uppfriskande när den kom. Förbaskat bra platta! Quote
Guest BTS Posted January 22, 2012 Posted January 22, 2012 Här och nu, vilket aldrig kan understrykas nog, låter SACD:n mycket rent, tajt och fylligt med bra driv. Ända tills den tyskpressade CD:n spelas, då kan jag enkelt höra att SACD;n låter polerat, tonansatserna är något bortslipade och nyanser i upptagningen är inte självklara. SACD:n har även en grundare men större ljudbild. Med den Tyskpressade går det att höra rakt in i upptagningen och dynamiken och tajtheten upplevs som klart bättre, känslan av att "det här sitter som en smäck" är övertygande. USA-pressen låter en aning dämpad överlag och saknar lite av den nerv som den Tyska levererar, här är dock inte skillnaden lika stor. Nu finns det fler Japanska SACD ifrån WB i hyllan som pockar på uppmärksamhet men just nu ser det ut som de får bli osprättat arvgods... Sanningen finns därute... Quote
eliot Posted January 22, 2012 Posted January 22, 2012 Detta hämtade jag från stevehoffman forum: From rogernichols.com 3M Digital Mastering System The Ry Cooder Bop Till You Drop album was the first digitally recorded pop album. It was recorded on the 3M 32-track digital recorder at Amigo studios in North Hollywood California. We booked the Village Recorder in 1981 to cut tracks for Nightfly and decided to try the 3M digital machine. We ran a Studer A-80 24-track analog machine in parallel with the 3M for the test. After the band laid down a take we performed an a-b-c listening test. The analog and digital machines were played back in sync while the band played along live. We could compare the analog machine, the digital machine, and the live band. The closest sound to the live band was the 3M digital machine. We re-aligned the Studer and gave it one more chance. The 3M was the clear winner. We rolled the Studer out into the street, (just kidding) and did the rest of the recording on the 3M 32-track machine. When it came time to mix, we mixed to the 3M 4-track machine. Quote
calle_jr Posted January 22, 2012 Posted January 22, 2012 Nu finns det fler Japanska SACD ifrån WB i hyllan som pockar på uppmärksamhet men just nu ser det ut som de får bli osprättat arvgods... Jag är inte insatt i sacd-pressar, men det är svårt att hitta bra WB-pressar överhuvudtaget. Jag hade för mig denna var ett undantag. Min egen är en tysk vinyl, och jag hittade även en dvd-audioutgåva som jag inte kan spela. Skulle vara kul att höra MoFi eller Quiex II. Quote
Hasse Posted January 22, 2012 Posted January 22, 2012 Jag har spelat vinylen nu (tysk pressning). Musiken är fortfarande bra men har den så bra ljud? Det låter oerhört rent men jag gillar inte mixen på framför allt virveltrumma o high-hat som jag tycker saknar liv. Närmickat utan ett uns av ambience. Bastrumma är väldigt torr och dämpad. Totalt sett låter det ändå OK men ingen referens ljudmässigt. Jag köpte den på USA-press när den kom ut 82 och den låter väl som sagt helt okey men definitivt ingen referens vad gäller ljud tycker jag. Musikaliskt är den hursomhelst bra . Quote
eliot Posted January 22, 2012 Posted January 22, 2012 Jag har spelat vinylen nu (tysk pressning). Musiken är fortfarande bra men har den så bra ljud? Det låter oerhört rent men jag gillar inte mixen på framför allt virveltrumma o high-hat som jag tycker saknar liv. Närmickat utan ett uns av ambience. Bastrumma är väldigt torr och dämpad. Totalt sett låter det ändå OK men ingen referens ljudmässigt. Visst låter den kliniskt rent och inte är det en skiva för att testa en anläggning - men musiken är underbar Quote
Bebop Posted January 22, 2012 Posted January 22, 2012 Jag köpte den på USA-press när den kom ut 82 och den låter väl som sagt helt okey men definitivt ingen referens vad gäller ljud tycker jag. Musikaliskt är den hursomhelst bra . Lyssna på sista låten i slutet där trummisen avslutar med en drill över pukorna. Det låter som han slår med strumpstickor över gamla marmeladburkar (pappmodellen). Quote
Hasse Posted January 22, 2012 Posted January 22, 2012 Lyssna på sista låten i slutet där trummisen avslutar med en drill över pukorna. Det låter som han slår med strumpstickor över gamla marmeladburkar (pappmodellen). Hinner inte kolla detta just nu men jag minns att trummorna på Rod Stewart´s äldre skivor lät som kaffeburkar Quote
gcs Posted January 22, 2012 Posted January 22, 2012 Där jag jobbade under 70-talet köpte vi först en 3M 8-kanalare på 1":s band och några år senare köpte vi in en ytterligare en 3M 24-kanalare på 2":s band. Det var två mycket bra maskiner och 8-kanalaren var egentligen från början tänkt som en fyrkanalare med en sorts dynamik förhöjare "Dynatrack) där man behövde två kanaler, en Hi och en Lo. Det här var innan det ännu fanns Dolby och Noise EX, alltså före 1966. Quote
gcs Posted January 22, 2012 Posted January 22, 2012 För ett par veckor sedan fick jag från Amazon en SACD/hybridskiva. Skivan går att spela som vanlig CD/HDCD dessutom SACD/stereo och det bästa av allt är att den även har 5.1 vilket är ovanligt. Skivan som är med musik av Bemjamin Britten och inspelad av Reference recording är en riktig höjdare med ett fantastiskt ljud och som jag rekommenderar skivan varmt även om ni inte har SACD. Quote
Bebop Posted January 22, 2012 Posted January 22, 2012 För ett par veckor sedan fick jag från Amazon en SACD/hybridskiva. Skivan går att spela som vanlig CD/HDCD dessutom SACD/stereo och det bästa av allt är att den även har 5.1 vilket är ovanligt. Skivan som är med musik av Bemjamin Britten och inspelad av Reference recording är en riktig höjdare med ett fantastiskt ljud och som jag rekommenderar skivan varmt även om ni inte har SACD. Är det "Britten's Orchestra" med Michael Stern? Om så är fallet har jag den på HRx 24/176,4. Den går endast att spela via PC dit jag rippat den. Ljudet är förstklassigt. Quote
gcs Posted January 22, 2012 Posted January 22, 2012 Är det "Britten's Orchestra" med Michael Stern? Om så är fallet har jag den på HRx 24/176,4. Den går endast att spela via PC dit jag rippat den. Ljudet är förstklassigt. Precis den är det. Quote
eliot Posted January 23, 2012 Posted January 23, 2012 Har själv den vanliga tyska CDn samt en tysk LP-pressning från när den kom ut. Det står Masterdisk och "RL" i deadvaxet. Tydligen skall det betyda att Bob Ludwig har mastrat skivan. Låter bra gör det i alla fall ;-) LPn är mycket mjukare än CDn i ljudet. Brukar testa stereos med CDn. Låter den allför tunn så är det oftast för tunt ljud i stereon för min smak ;-) Är det någon som har MFSL-utgåvan på LP? Är väldigt nyfiken på den. Enligt denna tråd så är den tyska pressningen med Masterdisk och "RL" i deadvaxet bättre och kanske bäst. - Den som ändå är pigg på MFSL-utgåvan har chans att få den billigt då den finns på eBay för US $9.99 [ 0 bids ] - och det återstår bara 13h Quote
Almen Posted January 23, 2012 Posted January 23, 2012 Jag kan rekommendera surroundmixen på DVD-A-utgåvan. Mixad av Elliot Scheiner och mastrad av Bob Ludwig. Så mycket bättre tror jag inte det blir. Jag kan hålla med om att soundet är i övermått torrt och trummorna är lite tunna. Men att sitta mitt i smeten i surroundmixen gör att det känns som att man sitter i studion och lyssnar, och det är ju inte illa om man gillar sådant. Tvåkanalsspåren är lysande ljudkvalitet på också. Quote
Recommended Posts