Bebop Posted January 20, 2012 Posted January 20, 2012 Vinylmassan i singelutförande... ? Nej, det var säkert 30 år sedan jag gjorde av med mina singlar. Ungefär lika tråkigt som Spotify. Jag lyssnar på album. Jag läser också böcker, inte bara en sida här och där. Quote
Vox Posted January 20, 2012 Posted January 20, 2012 Jag har en hög med gamla singlar, men lyssnar aldrig på dem. Funderar skarpt på att göra mig av med dem. Quote
K-man Posted January 20, 2012 Posted January 20, 2012 ...har några gamla singlar...som jag inte lyssnar på då jag nu inte har någon vinylspelare....och dessutom så har jag ett gäng CD-singlar....men inte heller de blir spelade i ngt större omfång! \\K-man Quote
Kilgore Posted January 20, 2012 Posted January 20, 2012 Nej, singlarna står i sin skokartong i en av bokhyllorna där hemma, var länge sen det spelades singlar och maxisinglar, var nog i slutet av 90-talet när jag DJ:ade lite på studentkåren... Quote
lindome Posted January 20, 2012 Posted January 20, 2012 JAAAA det klart jag spelar 45:or Inget är så roligt som att hitta gamla singlar man letat efter länge. När jag köpte nya slutsteg(som blev 2) fick inte min 1210:a plats i racket Har tidigare knappt spelat singlar på min Michell Orbe men upptäckte nu att det går alldeles utmärkt då det det finns en inbyggd singel adapter i tallriken! Man kan inte sitta still i söte platsen alltid På med en gammal JB singel, vrid upp volymen, stuffa några minuter och sen fram och vända eller lägga på en ny 45:a! Full njutning och motion samtidigt Det skall dock påpekas att detta går i perioder, både när det gäller inköp och lyssning av singlar.... Quote
calm Posted January 20, 2012 Posted January 20, 2012 I mitt nya vinylliv har jag inte haft en tanke på att börja köra singlar eller EP, lika lite som jag gjort det i CD format. Det skulle bli ett evigt rännande mellan vinylsvarv och lyssningsstol. Jag tillhör heller inte den som sitter ständigt och nervöst hoppar mellan olika kanaler på tv eller radio. Nej lungn och ro är min melodi! Hela plattor skall det vara! Calm! Quote
plundin™ Posted January 20, 2012 Posted January 20, 2012 Självklart, det är ju det enda sättet att spela rock'n'roll! /ptr Quote
P-pan Posted January 20, 2012 Author Posted January 20, 2012 Det händer då och då att jag faktiskt tar mig tiden och orken att spela ett gäng av dessa... Nostalgi-faktorn brukar vara rätt hög ... ... ibland nästan lite för hög i.o.m att vissa skivor naturligtvis är sönderspelade och därav knastrar något alldeles otrolig. Dessa blir inte långvariga på skivtallriken för man är ju lite rädd om pickup-nålen. Och skulle första högen av någon konstig anledning "ta slut" så hoppar jag bara vidare till nästa... En Golden Hit måste väl ändå avnjutas bäst i det lilla svarta formatet Quote
Absolute Audio Posted January 20, 2012 Posted January 20, 2012 Spelar heller aldrig singlar, men har ett gäng. Om det finns planer på att slänga singlarna, kolla att det inte är någon raritet ni har. Så ni inte slänger nån God save the queen single på A&M som är värd en förmögenhet. Finns en del singlar som betingar stora pengar. Du har några singlar att googla igenom P-Pan Quote
P-pan Posted January 20, 2012 Author Posted January 20, 2012 Du har några singlar att googla igenom P-Pan Nej då, jag spar dem så vi har något att lira nästa gång du har vägarna förbi. Om inte annat så lär jag nog försöka få in de flesta i en hårddisk, planen har funnits under en längre tid. Men brist på det senare gör att högarna står kvar. Quote
calm Posted January 20, 2012 Posted January 20, 2012 En liten betraktelse är väl vilket varvtal ger bäst återgivning? 33 eller 45 eller kanske till och med 78 varv? Själv blev jag inte särskilt imponerad av mitt första 180 g audiofil album i 45 varv. Lät lite svajigare och brusigare än motsvarande 33-varvare. Centrifugalkraften måste väl likt en karusell bli högre vid högre varvtal eller är jag helt ute och cyklar? Då borde den mothållande antiskatingen vara större? Summa större krafter i rörelsen vinkelrätt mot spårets längdriktning och större anliggning mot något av spårets kanter. Vad säger våra fysiker och tekniker? Calm Quote
Käera Posted January 20, 2012 Posted January 20, 2012 En liten betraktelse är väl vilket varvtal ger bäst återgivning? 33 eller 45 eller kanske till och med 78 varv? Själv blev jag inte särskilt imponerad av mitt första 180 g audiofil album i 45 varv. Lät lite svajigare och brusigare än motsvarande 33-varvare. Centrifugalkraften måste väl likt en karusell bli högre vid högre varvtal eller är jag helt ute och cyklar? Då borde den mothållande antiskatingen vara större? Summa större krafter i rörelsen vinkelrätt mot spårets längdriktning och större anliggning mot något av spårets kanter. Vad säger våra fysiker och tekniker? Calm För att en tyngre skiva ska låta bra så måste hela kedjan vara bra gjord,finns många Tempo skivor som låter bra. Om fördelarna med högre varvtal så lånade jag detta från Opus 3. The main advantages of this are that it is possible to increase the cutting level thus reducing in relative terms the noise of the record. In addition the increased speed of rotation of the record gives improved high-frequency performance which is of particularly significance especially in the later parts of the record as the circumference progressively reduces Jag har ett antal singlar som jag köpte för att jag ville ha just den låten,sen har jag kommit över en del senare vid andra köp av vanliga LP. Det var ett tag jag spelade singlar nu men jag tycker faktiskt att det är lite kul om än lite bökigare.Det är ju dom så kallade hitsen som ska eller borde vara på singeln. Quote
P-pan Posted January 20, 2012 Author Posted January 20, 2012 Det var ett tag jag spelade singlar nu men jag tycker faktiskt att det är lite kul om än lite bökigare.Det är ju dom så kallade hitsen som ska eller borde vara på singeln. Visst är det så och hur ofta spelar man sida B ? Jag gör det i stort sätt aldrig Quote
plundin™ Posted January 20, 2012 Posted January 20, 2012 Visst är det så och hur ofta spelar man sida B ? Det var nästan alltid därför jag skaffade singlarna, som ett komplement till LPn eftersom singelbaksidan ofta hade en låt som inte fanns med där! /ptr Quote
P-pan Posted January 20, 2012 Author Posted January 20, 2012 (edited) "...som ett komplement till LPn eftersom singelbaksidan ofta hade en låt som inte fanns med där!" Så man kanske sitter på en massa 45-iga "guldkorn" då Får nog lägga lite mer tid på singelsamlingen tror jag, om inte annat så för minnenas skull. Edit: Tillägg av text pga sidbyte. Edited January 20, 2012 by P-pan Quote
das Boot Posted January 20, 2012 Posted January 20, 2012 Jag tycker det är jättekul att spela singlar, men tyvärr gör jag det väldigt sällan. Minst tre år sedan senast. Som någon skrev så går det i perioder, men jag skulle aldrig vilja vara utan 45orna. Snarare skulle jag vilja utöka min singelsamling. Problemet kan vara att få tag på bra, någorlunda knasterfria exemplar. Att spela singlar är ett annat sätt att lyssna på musik jämfört med LP då singlar gärna spelas ståendes! das Boot Quote
calle_jr Posted January 20, 2012 Posted January 20, 2012 http://i240.photobucket.com/albums/ff234/P...fe/13f13ef0.jpg http://i240.photobucket.com/albums/ff234/P...fe/4451cddf.jpg :mm: Skulle vara jättekul att se lite omslag!!! (om du orkar plåta ) eftersom singelbaksidan ofta hade en låt som inte fanns med där! Precis! Väldigt många band har startat sin pressade musikproduktion med att ge ut singlar eller EP. Vill man höra deras tidiga musik är man ofta hänvisad till singlar eller en senare samlingsplatta. Quote
Käera Posted January 20, 2012 Posted January 20, 2012 :mm: Skulle vara jättekul att se lite omslag!!! (om du orkar plåta ) Precis! Väldigt många band har startat sin pressade musikproduktion med att ge ut singlar eller EP. Vill man höra deras tidiga musik är man ofta hänvisad till singlar eller en senare samlingsplatta. Det skulle ju vara kul om man hade just någon tidig SUN singel eller så för som sagt starten var ju där för många en del kom vidare andra inte. Quote
calle_jr Posted January 20, 2012 Posted January 20, 2012 Det skulle ju vara kul om man hade just någon tidig SUN singel eller så Men denna kan väl också duga Quote
Käera Posted January 20, 2012 Posted January 20, 2012 Men denna kan väl också duga http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...e/DSC_4211-.JPG ..du Calle_jr jag klassar den som"eller så" Quote
P-pan Posted January 20, 2012 Author Posted January 20, 2012 Skulle vara jättekul att se lite omslag!!! (om du orkar plåta ) Tanken med tråden får väl härmed anses vara avslöjad Jag hoppas att fler kan hänga med och för egen del kan jag erbjuda en nostalgiresa från 80-talets hårresande frisyrer och axelvaddsmode. En och annan avstickare till tidigare årtionden kan säkert också slinka med och vill man köra bilder från gamla Jukeboxtiden så lär tråden bli mer utsvängd än ett par jeans från 70-talet. Alla kategorier är välkommna så länge formatet är 45:or av singelstorlek. Här hemma finns ett "hyffsat" underlag så batterierna till kameran står på laddning ... Quote
P-pan Posted January 21, 2012 Author Posted January 21, 2012 (edited) Ha gärna överseende med bildkvalitén för här är det nostalgiförstärkta vinklingar som gäller... Jag tar startskottet från 1980 med något av det största löpsedlarna i landet kan ha i tryckt form.. VANN RÄTT LÅT ???? M.a.o ... melodifestivalen Kenta var knappast en av de mer stereotypta deltagarna i denna gren men får ändå stå för en tidigt start in i 80-talets konvolutresa. Den musikaliska högtiden vanns för övrigt av Tomas Ledin och låten -Just nu. Delar av den svenska pressen tyckte naturligtvis att fel låt vann och höll bl.a Kenta som ett mer musikaliskt vinnarteam. 1980 hade vi ju inte så många kanaler på Tv så det brukade vara bra drag framför burkarna när Måndagsbörsen sände, och tur var väl det för gruppen Noice... som lärde oss hur En Kväll i Tunnelbanan gick till. Den antagligen största (och tråkigaste) musikhändelsen detta år var väl annars att John Lennon reste vidare till en förhoppningsvis bättre "dimension" ... R.I.P Edit: Ändrad bildlänk Edited January 22, 2012 by P-pan Quote
calle_jr Posted January 21, 2012 Posted January 21, 2012 http://www.euphonia-audioforum.se/P-pan/43d00460.jpg Kenta var knappast en av de mer stereotypta deltagarna i denna gren men får ändå stå för en tidigt start in i 80-talets konvolutresa. ...med B-sidan "Just Idag Är Jag Stark": Quote
Käera Posted January 21, 2012 Posted January 21, 2012 ...med B-sidan "Just Idag Är Jag Stark": Kanon bra.. Bedrup gjorde ju en intervju med Kenta där han försiktigt påpekade att han hade problem med spriten. -ska du säga som har åkt dit för fyllekörning(kontrade Kenta då Bedrup hade hamnat på löpsedlarna) Quote
P-pan Posted January 21, 2012 Author Posted January 21, 2012 (edited) Kenta var ju rätt så långhårig men det fanns dem som var värre... Ett smakprov på några av "pudelrockens" företrädare och året är 1988 skulle jag tro. Många hårbollar blev det och inte var det någon större variation i vare sig klädsel eller fotoupplägg banden emellan . Edited January 21, 2012 by P-pan Quote
Käera Posted January 21, 2012 Posted January 21, 2012 Nu kom jag o tänka på Joey Killer med Magnus Uggla En person som är duktig på att Hitta till det. Quote
P-pan Posted January 21, 2012 Author Posted January 21, 2012 En person som är duktig på att Hitta till det. Här kommer en som också kunde få till det både när det gällde herr Uggla och så smått även i schlagersammanhang... Smakprov finns Här Frågan är om käftsmällen besvarades och vem av herrarna som bäst behövde kyla eventuella blåtiror Uggla hade ju redan fått vittring så möjligen blev han av med svullnaden något tidigare ... Den ser rätt god ut den där biffen... kanske grillen åker fram i kväll Quote
eliot Posted January 21, 2012 Posted January 21, 2012 Jag köpte singlar mellan '69 och '72 och eftersom det visas svenska artister så börjar jag med de få svenska artister jag har http://www.youtube.com/watch?v=jkmmj7w3ee8 - med knaster Quote
P-pan Posted January 22, 2012 Author Posted January 22, 2012 Ha ha, Brita Borgs "kant-retuscherade" frilla får nog ses som segrare i frisyrtävlingen a'la 60-tal En sponsrad "limpa" som Tore Skogman var nog lite för tidig ute för att slå sig in som trendsetter bland sentida pop & rockstjärnor då det gäller frisyren men 60-talet var ju ändå en skön era då det gällde mode på olika plan... ... och då inte minst på både kostym och hårfronten... ... En ung Lill Lindfors, som dessutom fick ena halvan av Magnus och Brasse på fall, får väl stå som ikon för en lite senare sjuttiotals-look. Och med tanke på den blicken så får man kanske ha förståelse för varför "Brassen" föll som en kägla ... Quote
Recommended Posts