Jump to content

Recommended Posts

• Replies 69
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Vinylmassan i singelutförande... ?

Nej, det var säkert 30 år sedan jag gjorde av med mina singlar. Ungefär lika tråkigt som Spotify. Jag lyssnar på album. Jag läser också böcker, inte bara en sida här och där.

Posted

...har några gamla singlar...som jag inte lyssnar på då jag nu inte har någon vinylspelare....och dessutom så har jag ett gäng CD-singlar....men inte heller de blir spelade i ngt större omfång!

\\K-man

Posted

Nej, singlarna står i sin skokartong i en av bokhyllorna där hemma, var länge sen det spelades singlar och maxisinglar, var nog i slutet av 90-talet när jag DJ:ade lite på studentkåren...

Posted

JAAAA det klart jag spelar 45:or :D

Inget är så roligt som att hitta gamla singlar man letat efter länge.

När jag köpte nya slutsteg(som blev 2) fick inte min 1210:a plats i racket :diss:

Har tidigare knappt spelat singlar på min Michell Orbe men upptäckte nu att det går alldeles utmärkt då det det finns en inbyggd singel adapter i tallriken!

Man kan inte sitta still i söte platsen alltid ;)

På med en gammal JB singel, vrid upp volymen, stuffa några minuter och sen fram och vända eller lägga på en ny 45:a!

Full njutning och motion samtidigt :icon_smile_cool:

Det skall dock påpekas att detta går i perioder, både när det gäller inköp och lyssning av singlar....

Posted

I mitt nya vinylliv har jag inte haft en tanke på att börja köra singlar eller EP, lika lite som jag gjort det i CD format. Det skulle bli ett evigt rännande mellan vinylsvarv och lyssningsstol.

Jag tillhör heller inte den som sitter ständigt och nervöst hoppar mellan olika kanaler på tv eller radio.

Nej lungn och ro är min melodi! Hela plattor skall det vara!

Calm!

Posted

Det händer då och då att jag faktiskt tar mig tiden och orken att spela ett gäng

av dessa...

13f13ef0.jpg

Nostalgi-faktorn brukar vara rätt hög :) ...

... ibland nästan lite för hög i.o.m att vissa skivor naturligtvis är sönderspelade

och därav knastrar något alldeles otrolig.

Dessa blir inte långvariga på skivtallriken för man är ju lite rädd om pickup-nålen.

Och skulle första högen av någon konstig anledning "ta slut" så hoppar jag bara

vidare till nästa... :D

4451cddf.jpg

En Golden Hit måste väl ändå avnjutas bäst i det lilla svarta formatet :icon_smile_cool:

Posted

Spelar heller aldrig singlar, men har ett gäng.

Om det finns planer på att slänga singlarna, kolla att det inte är någon raritet ni har. Så ni inte slänger nån God save the queen single på A&M som är värd en förmögenhet. Finns en del singlar som betingar stora pengar.

Du har några singlar att googla igenom P-Pan :icon_smile_cool:

Posted
Du har några singlar att googla igenom P-Pan :icon_smile_cool:

Nej då,

jag spar dem så vi har något att lira nästa gång du har vägarna förbi.

Om inte annat så lär jag nog försöka få in de flesta i en hårddisk, planen har funnits under en längre tid.

Men brist på det senare gör att högarna står kvar.

Posted

En liten betraktelse är väl vilket varvtal ger bäst återgivning?

33 eller 45 eller kanske till och med 78 varv?

Själv blev jag inte särskilt imponerad av mitt första 180 g audiofil album i 45 varv. Lät lite svajigare och brusigare än motsvarande 33-varvare.

Centrifugalkraften måste väl likt en karusell bli högre vid högre varvtal eller är jag helt ute och cyklar? ;):D

Då borde den mothållande antiskatingen vara större? Summa större krafter i rörelsen vinkelrätt mot spårets längdriktning och större anliggning mot något av spårets kanter.

Vad säger våra fysiker och tekniker?

Calm

Posted
En liten betraktelse är väl vilket varvtal ger bäst återgivning?

33 eller 45 eller kanske till och med 78 varv?

Själv blev jag inte särskilt imponerad av mitt första 180 g audiofil album i 45 varv. Lät lite svajigare och brusigare än motsvarande 33-varvare.

Centrifugalkraften måste väl likt en karusell bli högre vid högre varvtal eller är jag helt ute och cyklar? ;):D

Då borde den mothållande antiskatingen vara större? Summa större krafter i rörelsen vinkelrätt mot spårets längdriktning och större anliggning mot något av spårets kanter.

Vad säger våra fysiker och tekniker?

Calm

För att en tyngre skiva ska låta bra så måste hela kedjan vara bra gjord,finns många Tempo skivor som låter bra.

Om fördelarna med högre varvtal så lånade jag detta från Opus 3.

The main advantages of this are that it is possible to increase the cutting level thus reducing in relative terms the noise of the record. In addition the increased speed of rotation of the record gives improved high-frequency performance which is of particularly significance especially in the later parts of the record as the circumference progressively reduces

Jag har ett antal singlar som jag köpte för att jag ville ha just den låten,sen har jag kommit över en del senare vid andra köp av vanliga LP. Det var ett tag jag spelade singlar nu men jag tycker faktiskt att det är lite kul om än lite bökigare.Det är ju dom så kallade hitsen som ska eller borde vara på singeln.

Posted
Det var ett tag jag spelade singlar nu men jag tycker faktiskt att det är lite kul om än lite bökigare.Det är ju dom så kallade hitsen som ska eller borde vara på singeln.

Visst är det så och hur ofta spelar man sida B ?

Jag gör det i stort sätt aldrig :Thinking:

Posted
Visst är det så och hur ofta spelar man sida B ?

Det var nästan alltid därför jag skaffade singlarna, som ett komplement till LPn eftersom singelbaksidan ofta hade en låt som inte fanns med där!

/ptr

Posted (edited)

"...som ett komplement till LPn eftersom singelbaksidan ofta hade en låt som inte fanns med där!"

Så man kanske sitter på en massa 45-iga "guldkorn" då :mm:

Får nog lägga lite mer tid på singelsamlingen tror jag, om inte annat så för minnenas skull.

Edit: Tillägg av text pga sidbyte.

Edited by P-pan
Posted

Jag tycker det är jättekul att spela singlar, men tyvärr gör jag det väldigt sällan. Minst tre år sedan senast. Som någon skrev så går det i perioder, men jag skulle aldrig vilja vara utan 45orna. Snarare skulle jag vilja utöka min singelsamling. Problemet kan vara att få tag på bra, någorlunda knasterfria exemplar.

Att spela singlar är ett annat sätt att lyssna på musik jämfört med LP då singlar gärna spelas ståendes!

das Boot

Posted

:mm: :mm:

Skulle vara jättekul att se lite omslag!!! (om du orkar plåta :shy: )

eftersom singelbaksidan ofta hade en låt som inte fanns med där!

Precis!

Väldigt många band har startat sin pressade musikproduktion med att ge ut singlar eller EP.

Vill man höra deras tidiga musik är man ofta hänvisad till singlar eller en senare samlingsplatta.

Posted
:mm: :mm:

Precis!

Väldigt många band har startat sin pressade musikproduktion med att ge ut singlar eller EP.

Vill man höra deras tidiga musik är man ofta hänvisad till singlar eller en senare samlingsplatta.

Det skulle ju vara kul om man hade just någon tidig SUN singel eller så för som sagt starten var ju där för många en del kom vidare andra inte.

Posted
:mm::mm:

Tanken med tråden får väl härmed anses vara avslöjad ;)

Jag hoppas att fler kan hänga med och för egen del kan jag erbjuda en nostalgiresa från

80-talets hårresande frisyrer och axelvaddsmode.

En och annan avstickare till tidigare årtionden kan säkert också slinka med och vill man köra bilder

från gamla Jukeboxtiden så lär tråden bli mer utsvängd än ett par jeans från 70-talet.

Alla kategorier är välkommna så länge formatet är 45:or av singelstorlek.

Här hemma finns ett "hyffsat" underlag så batterierna till kameran står på laddning :) ...

fdcf6602.jpg

Posted (edited)

Ha gärna överseende med bildkvalitén för här är det nostalgiförstärkta vinklingar som gäller...

Jag tar startskottet från 1980 med något av det största löpsedlarna i landet kan ha i tryckt form..

VANN RÄTT LÅT ????

M.a.o ... melodifestivalen

fc12c6a5.jpg

Kenta var knappast en av de mer stereotypta deltagarna i denna gren men får ändå stå

för en tidigt start in i 80-talets konvolutresa.

Den musikaliska högtiden vanns för övrigt av Tomas Ledin och låten -Just nu.

Delar av den svenska pressen tyckte naturligtvis att fel låt vann och höll bl.a Kenta

som ett mer musikaliskt vinnarteam.

1980 hade vi ju inte så många kanaler på Tv så det brukade vara bra drag framför burkarna när

Måndagsbörsen sände, och tur var väl det för gruppen Noice... som lärde oss hur En Kväll i Tunnelbanan gick till.

Den antagligen största (och tråkigaste) musikhändelsen detta år var väl annars att John Lennon reste vidare

till en förhoppningsvis bättre "dimension" ... R.I.P

Edit: Ändrad bildlänk

Edited by P-pan
Posted
...med B-sidan "Just Idag Är Jag Stark":

Kanon bra..

Bedrup gjorde ju en intervju med Kenta där han försiktigt påpekade att han hade problem med spriten.

-ska du säga som har åkt dit för fyllekörning(kontrade Kenta då Bedrup hade hamnat på löpsedlarna) :D

Posted (edited)

Kenta var ju rätt så långhårig men det fanns dem som var värre...

bc577073.jpg

7dc62c79.jpg

4045e30f.jpg

Ett smakprov på några av "pudelrockens" företrädare och året är 1988 skulle jag tro.

Många hårbollar blev det och inte var det någon större variation i vare sig klädsel eller fotoupplägg

banden emellan .

Edited by P-pan
Posted
En person som är duktig på att Hitta till det.

f445f321.jpg

Här kommer en som också kunde få till det både när det gällde herr Uggla och så smått

även i schlagersammanhang...

80ae317a.jpg

Smakprov finns Här

Frågan är om käftsmällen besvarades och vem av herrarna som bäst behövde kyla eventuella

blåtiror :?:

Uggla hade ju redan fått vittring så möjligen blev han av med svullnaden något tidigare :Thinking: ...

1610043a.jpg

Den ser rätt god ut den där biffen... kanske grillen åker fram i kväll :mm:

Posted

Ha ha,

Brita Borgs "kant-retuscherade" frilla får nog ses som segrare i frisyrtävlingen a'la 60-tal :)

En sponsrad "limpa" som Tore Skogman var nog lite för tidig ute för att slå sig in som

trendsetter bland sentida pop & rockstjärnor då det gäller frisyren men 60-talet var ju

ändå en skön era då det gällde mode på olika plan...

7df5846c.jpg

... och då inte minst på både kostym och hårfronten... :D ...

9c3dae47.jpg

En ung Lill Lindfors, som dessutom fick ena halvan av Magnus och Brasse på fall, får väl stå

som ikon för en lite senare sjuttiotals-look.

Och med tanke på den blicken så får man kanske ha förståelse för varför "Brassen" föll som en kägla ;) ...

dac170b9.jpg