Timbre™ Posted October 12, 2004 Posted October 12, 2004 En fotvärmare i höstfrosten... Mycket Feet of Silence på sistone och vi följer upp med att spana in ett nyligen återuppställt system. Denna gång med Solid Tech-utrustning hela vägen från rumsgolvet upp till bottenplåtarna. Quote
Timbre™ Posted October 12, 2004 Author Posted October 12, 2004 Björn Ohlsson som driver Malmöföretaget Solid Tech har själv varit på plats för att montera, ställa upp samt finjustera denna apparatstapel. Hundra procent Solid Tech med andra ord... Quote
eliot Posted October 12, 2004 Posted October 12, 2004 Fantastiska bilder - Men, var det inte egentligen tänkt att CD-spelaren skulle ta mindre plats än en vinylsvarv Edge försteget lär vara mycket bra Quote
Timbre™ Posted October 12, 2004 Author Posted October 12, 2004 Jo, kanske det men dCS Verdi är en rejäl bit och vinylsvarven har utgått så det ligger nära till hands att den hamnar längst upp... Quote
eliot Posted October 12, 2004 Posted October 12, 2004 Jättesnyggt är det - och låter säkert fantastiskt //Eliot Quote
Timbre™ Posted October 12, 2004 Author Posted October 12, 2004 Apparaterna är egentligen antivibrationsupphängda i tre plan. Mot bottenplåten står fyra stycken Feet of Silence för fjädringen och dessa är i sin tur fästade på ett fjäderupphängt hyllplan vars benställning står på fyra tillika fjädrande Disc of Silence mot golvet. Ett kompromisslöst Rack of Silence skulle man kunna säga... :cool: Quote
freann Posted October 12, 2004 Posted October 12, 2004 Ojojojojoj... Vilka grejjer! Så Solid Tech rekommenderar FoS *och* fjäderupphängda "hyllor" *och* DoS mot golvet... ...enligt mina egna erfarenheter gillar inte FoS fjärdrande underlag alls... De vill ha ett stabilt hyllplan som står på spikes. Men jag ska nog ta och knipa käft. Inte min viktklass så att säga. :-) Härliga bilder! Quote
fatpipe Posted October 12, 2004 Posted October 12, 2004 Läckert!!! Men måste säga att det förra racket vara bara för snyggt! Aja får se hur helheten ser ut. Innan jag bestämmer mig Fantastisk anläggning hursomhelst. När man läser sådana här reportage så vill man bara ha mer och mer av drogen Hifi. Otroligt inspirerande! Quote
sampix Posted October 12, 2004 Posted October 12, 2004 Härliga bilder på härliga produkter Vad står egentligen racket på emot golvet? Man ser inte så noga..spikes? Quote
Guest mikael Posted October 13, 2004 Posted October 13, 2004 Instämmer i kören. Snyggt rack. Ett sådant skulle man inte tacka nej till! (Jag apparaterna går ju inte av för hackor de heller ) /Mikael Quote
Neodynium Posted October 13, 2004 Posted October 13, 2004 Fantastiska bilder Timbre.. kul att att han ändrar ställ... vet du vad han kommer att göra med de gamla ställen? De gillade jag.. /Neo Quote
Timbre™ Posted October 13, 2004 Author Posted October 13, 2004 De italienska hyllorna kommer att avyttras men jag känner inte till huruvida det redan finns köpare eller ej. Det finns två alternativ för (från)kopplingen av benställningen mot golvet; stålkula eller fast monterade Disc of Silence. Mot apparaterna kan men välja på Disc of Silence eller som här Feet of Silence mot dCS-elektroniken. Quote
Ekman Posted October 13, 2004 Posted October 13, 2004 Timbre: vet du varför han byter från det gamla glasracket? är det stor skillnad till solid techs fördel? Quote
Timbre™ Posted October 13, 2004 Author Posted October 13, 2004 Går vi så vidare till nästa antivibrationsanordning kommer vi till fästanordningen för de fjädrande hyllplanen. Dessa kompletteras med fasta hyllplan för själva rackets sammanhållning och stadga. Quote
Timbre™ Posted October 13, 2004 Author Posted October 13, 2004 Ja, det var öronen som fick avgöra. Quote
Timbre™ Posted October 13, 2004 Author Posted October 13, 2004 Klättrar vi nerför stolparna är det således fast monterade Disc of Silence som står för kontakten med golvet. Man kan säga att systemet fjädrar i tre skilda plan och jag skulle vilja se den golvburna vibration som letar sig in i apparaterna den vägen... Internvibrationer och resonanser är ju också ett otyg och Disc/Feet of Silence reducerar dessa. Eventuellt kvarstående resonanser flyttas resolut till en mindre harmfull frekvens berättade Björn Ohlsson under förra årets besök hos Solid Tech. Quote
Ekman Posted October 13, 2004 Posted October 13, 2004 "Ja, det var öronen som fick avgöra." känns skönt att höra då jag också kör på rack of silence har dock ett par steg kvar till hans nivå... Quote
Timbre™ Posted October 14, 2004 Author Posted October 14, 2004 Skönt med positiva bekräftelser... Här ser vi fästanordningarna för de fjädrande respektive fasta hyllplanen. Quote
Timbre™ Posted October 14, 2004 Author Posted October 14, 2004 Det finns även monoblock med i bilden och då behöver man två Mono-Amp-Stand i samma anda. Här kan man välja på ett eller två hyllplan. Quote
Timbre™ Posted October 14, 2004 Author Posted October 14, 2004 Med "single shelf"-varianten blir det av naturliga skäl det fast monterade hyllplanet som kommer ifråga. Förstärkeri av numera bortgångne Dr. Richardo Kron. Quote
Timbre™ Posted October 14, 2004 Author Posted October 14, 2004 Här ser vi att Feet of Silence har monterats direkt på det fasta hyllplanet. Quote
Timbre™ Posted October 14, 2004 Author Posted October 14, 2004 Lite Kronzillautsvävningar () från KR Audio Electronics. Fullständig konsekvens innebär även cablelifters i form av Cradle of Silence... Quote
stargazer Posted October 14, 2004 Posted October 14, 2004 Kronzilla måste vara en av rörvärldens mest perversa (i positiv bemärkelse) slutsteg Hur är de prestandamässigt jämfört med B.A.T, AR, VTL etc etc? Lyssningsintryck, någon?? (Ursäkta OT, men jag kan inte motstå frågan när jag ser dessa monster). /stargazer Quote
Timbre™ Posted October 14, 2004 Author Posted October 14, 2004 Som emotionellt bunden till BAT är det kanske svårt att göra jämförelser () men en sak är helt klar: Kronzillorna klipper alla eventuella förutfattade meningar om "rörljud" rakt av. Kraft, kontroll och detaljrikedom är vad som bjuds. Quote
juha Posted October 14, 2004 Posted October 14, 2004 herre min jesus va grant....har dock emotionella band till Dcs Underbara rör steg. Quote
wintermute Posted October 14, 2004 Posted October 14, 2004 Det finns en liten fysiker (egentligen mekanist, men fysiker låter tuffare ) inom mig, som undrar hur det är tänkt att fungera; är tanken att upphängningen skall hindra stomburna vibrationer att nå apparaterna, eller är det de luftburna som är intressanta? Gällande de stomburna vibrationerna finns det goda förutsättningar att få god dämpning med ett tredje (fjärde?) ordningens system av svängare, men för de luftburna borde ett välavstämt första ordningens göra jobbet. Är det någon som vet eller tror något om det? Quote
Kero Posted October 14, 2004 Posted October 14, 2004 Egentligen är väl amp standen vända "fel" väg men det passar ju perfekt den vägen för dom där slutstegen och skulle oxå passa snyggt till många andra rör konstruktioner där det är vanligt med en smalare bredd på apparaten, som t.e.x Pathos Classic One som är väldigt smal men djup... snyggt ! Jag blir sugne på att gå tillbaka till Solid Tech, sålde ju min rack of silence i somras, men det börjar kännas som att det kanske var förhastat ! Quote
Timbre™ Posted October 14, 2004 Author Posted October 14, 2004 Luftburna vibrationer måste ju vara svåråtkomliga i det här sammanhanget. Frågan är hur stor återgivningspåverkan de egentligen har... Quote
Nitram Posted October 14, 2004 Posted October 14, 2004 Grymma grejer Den sista länken i kedjan har beryllium i diskanterna va? Quote
wintermute Posted October 15, 2004 Posted October 15, 2004 Om det, som både jag och Timbre tror, är så att bänken är till för att minska stomvibrationernas förmåga att ta sig fram till apparaten, borde man släppa fram någon med en modalhammare, för att finna överföringsfunktionen från golv till apparat. Därefter borde optimering ske, för att minimera bänkens transmisibilitet i de mest kritiska frekvenserna. Finns det någon tillverkare som bemödar sig med att presentera de fysikaliska egenskaperna för sina bänkar? det är visserligen så att det viktigaste är att det låter bra, men hjärnan vill ju också ha något Quote
Recommended Posts