Jump to content

På jakt efter en bra Usb kabel !

gozzi

Recommended Posts

Blue heaven är en mycket bra kabel mycket mer detaljerad än wired world. och det är stor skillnad på kablarna samt om du kör det med usb 3 som levererar mer ström

mvh Samuel

Kanon, då ska jag kika närmare på den. Tack :app:

Inget problem men den, bara att jag köpt en betydligt bättre dac och skulle vara kul att köra med en bättre usb kabel än den som jag köpt ifrån Elgiganten. Borde ju vara likadant med Usb kablar som med vanliga kablar, eller iaf hoppas jag det :mm:.

Nordost kabeln verkar intressant, men är det nordost bästa Usb kabel ?

Inget problem men den, bara att jag köpt en betydligt bättre dac och skulle vara kul att köra med en bättre usb kabel än den som jag köpt ifrån Elgiganten. Borde ju vara likadant med Usb kablar som med vanliga kablar, eller iaf hoppas jag det :mm:.

Nordost kabeln verkar intressant, men är det nordost bästa Usb kabel ?

Nordost har (än så länge) bara en USB-kabel vad jag vet iaf...

Ja, då kanske jag inte skall göra dig besviken. :)

Jag har också gått i den "fällan". Jag fick en standard-USB, möjligen något bättre att döma av kontakterna. Jag köpte en USB kabel för drygt 2,800:- i tron att det skulle bli betydligt bättre. Den enda konklusion jag kan dra är att det blev i vart fall inte sämre, möjligen något bättre. Om det blev bättre eller om det beror på en förväntan kan jag inte säga.

Min övertygelse är att kabeln inte spelar någon som helst roll för överföring av ettor och nollor. Antingen förs dom över eller inte. Och om de inte förs över så blir det tyst, inte sämre bas, diskant eller något åt det hållet. Däremot levereras det också spänning och ström via USB-kabeln och där kan det möjligen bli skillnader. Men jag inbillar mig att det som är viktigaste då är kvaliteten på kontakten, inte själva kabeln, att den håller störningar borta.

Ett tips är att inte ha för stora förväntningar på en USB-kabel. Prova först.

Kanske ska tona ner förväntningarna lite då :shy: . Hur vet man om man har Usb 3.0 ?

Har läst lite om wireworld starlight och den verkar enligt en viss tidning spela hyfsat jämt mot Nordosts variant, dock så blir det halva priset mot Nordost. Hitills har jag spelat på en standard Usb kabel för under hundra lappen per meter via min HRT Pro dac och varit mer än nöjd. Jäklar så bra den lirar för dom pengarna, efter ett års spelande så börjar man söka efter mer, ni vet hur det är..

Känner igen det där...

Böt nyligen ut min standard USB till min dac med. Med låga förväntningar köpte jag därför en Audioquest Forest, för i sammanhanget kaffepengar (ca 280 kr). Resulterade i ett klart lyft i musikalitet och framförallt i kontur och "punch" i basen. Klart över mina förväntningar faktiskt. Om sen dyrare kablar ger väsentligt bättre resultat, eller om standard kablen till PUC2 är sämre än normalt och jag därför märkte en skillnad kan jag inte svara på. :unsure:

Är det inte så att både operativsystem, moderkort, kabel och dac måste vara byggda för usb3 för att ge usb3-prestanda :?:

Detta är väl en av problemen med USB (förutom stabiliteten och krånglet med drivrutiner i konflikt), vilket gör att man snart har hela vinden full med obsoleta datorprylar. Det är ju trist om en dyr DAC som enbart har USB-ingång ska hamna där också.

Jag föredrar och förespråkar därför att datorn kopplas till anläggningen via nätverket (med vanlig nätverkskabel eller trådlöst). I de analoga uppkopplingarna (efter nätverksspelaren/mottagarens DAC) i hihi-anläggningen kan man sedan välja kablar som man gillar....

/ Ulf

med vanlig nätverkskabel

Är det cat-4, -5, -6 eller -7 du använder :?:;)

Både pc och mac har drivrutiner för alla hårdvarudelar inkl usb, nätverk, video, audio som gör mer eller mindre anspråk på datorn och vill styra och ställa på ett ofta oanat sätt. Fördelen med pc enligt min uppfattning är att jag kan ta reda på vilka processer som används och om det behövs kan jag åtgärda det. Dessa åtgärder ger ofta mer än ett kabelbyte, och är dessutom kostenlos. Fördelen med mac är att man än så länge slipper antivirusprogram för internetanslutning.

Vem vet vad iTunes, Apples drivrutiner och hårdvara gör med ljudfiler :?:

Jag tror att en nätverkslösning liksom usb är ganska säker från smitta, speciellt om man tar bort ljudkortet. Däremot är jag misstänksam mot iTunes.

Fördelen med mac är att man än så länge slipper antivirusprogram för internetanslutning.

Det är också dess nackdel. Men svärson är internetbanksutvecklare på en av våra storbanker och eftersom skyddet på McIntosh är så svagt visavi de skydd som finns till PC, så har andelen MAC-intrång ökat "enormt" - allt enligt honom.

Är det cat-4, -5, -6 eller -7 du använder :?:;)

Både pc och mac har drivrutiner för alla hårdvarudelar inkl usb, nätverk, video, audio som gör mer eller mindre anspråk på datorn och vill styra och ställa på ett ofta oanat sätt. Fördelen med pc enligt min uppfattning är att jag kan ta reda på vilka processer som används och om det behövs kan jag åtgärda det. Fördelen med mac är att man än så länge slipper antivirusprogram för internetanslutning.

Vem vet vad iTunes, Apples drivrutiner och hårdvara gör med ljudfiler :?:

Jag tror att en nätverkslösning liksom usb är ganska säker från smitta, speciellt om man tar bort ljudkortet. Däremot är jag misstänksam mot iTunes.

Jag använder inte iTunes eller ljudfiler i apple-format så mycket. Kör i stället Flac-filer från datorn eller digitala ljudströmmar från "internet". Det jag menar att det kan vara bra att ha hifi-anläggningen på ut-sidan kopplad så oberoende som möjligt till ljudkällan. "Ljudet" som kommer genom nätverket kan ju med denna lösning på in-sidan matas in i nätverket hur som helst och på hur många olika sätt (från olika källor) som helst. T ex även från internet (streaming media och radio t ex)...

USB-uppkoppling anser jag vara en alldeles för direkt koppling mellan datormiljö och hifimiljö. Båda miljöerna kan må illa av detta och är mer direkt beroende av vandra. Bara bara tänk på jordproblem med olika spänningsnivåer t ex....

Om man väljer Mac eller PC är sedan ett annat val utanför denna diskussion egentligen. Jag vet i alla fall vad jag vill ha ;) ...

De olika "katterna" står väl mest för hur välgjord kabeln är (?) och är nog knappast något man behöver oroa sig för om man inte har problem med långa avstånd eller störningar. Jag har (i alla fall ännu så länge) inte behov av annat än "standardkatten"; kör ju dessutom bitvis trådlöst och då är katten bortjagad helt och hållet ;) ....

/ :) Ulf

Jag skulle undersöka om USB-kabeln är bra skärmad, dvs har den rubusta och fullständigt omslutande metalldelar? Det jag menar med det är att jag sett en del USB-kontakter som är vikta runt om men har en smal spalt där plåtarna ansluter till varandra, eller rättare sagt inte ansluter så bra. Sedan, om möjligt skulle jag kolla om skärmen i kabeln är fullständigt omslutande - typ folie med fläta - kanske i två lager. Anslutning av skärm till kontakt är också viktigt - även här fullständigt omslutande och lödd/svetsad.

Skälet till att det här är viktigt är att inte störningar ska smita ut genom kontakt / skärm.

Ska man vara petig är detta lika viktigt på apparaterna ... men där kanske man har svårt att välja. Tyvärr är USB-kontakter dåliga när det gäller själva anslutningen mellan hane-hona. Kanske har någon gjort en bättre kontakt som ansluter "tätt".

Ska man vara än mer petig måste båda apparaterna och kabeln vara konstruerade utifrån varandra, speciellt viktigt är det om två apparater är hopkopplade med fler kablar än USB-kabeln. Störningar tar sig ut "hur som helst" via den "mest fördelaktiga" kopplingen mot den störda apparatern/kabeln. Det kan mycket väl vara en jordslinga mellan nätanslutningar och USB-kabeln - dvs - det går en högfrekvent ström fram genom USB-kabeln men den tar vägen tillbaka via nätanslutningen istället för att gå tillbaka i USB-kabeln. God design förhindrar sånt - och det hänger oftast på apparaterna, snarare än hur bra kabeln är.

Jo just det ... om man kan välja kabellängd så ska man undvika längder som är hela eller halva multipler av våglängden hos de problematiska störningsfrekvenserna ... :33:

Sedan måste sladden vara snygg också. Det är inte helt oväsentligt.

Edited by conan

USB-uppkoppling anser jag vara en alldeles för direkt koppling mellan datormiljö och hifimiljö. Båda miljöerna kan må illa av detta och är mer direkt beroende av vandra. Bara bara tänk på jordproblem med olika spänningsnivåer t ex....

Kan säkert stämma, alltihop. Det är en bra egenskap att dacen är asynkron.

De olika "katterna" står väl mest för hur välgjord kabeln är (?) och är nog knappast något man behöver oroa sig för om man inte har problem med långa avstånd eller störningar. Jag har (i alla fall ännu så länge) inte behov av annat än "standardkatten"; kör ju dessutom bitvis trådlöst och då är katten bortjagad helt och hållet ;) ....

Specarna utvecklas och är bakåtkompatibla precis som usb och på samma sätt kan man inte köra cat-7 bara för man skaffar en cat-7-kabel.

Men nätverksstandarder är lika lite framtidssäkra som usb.

Jag skulle tex gärna se en dac med SATA-interface till SSD-lagringsmedia, där man kunde använda laptop/mobil/läsplatta etc endast för styrningen.

Jag har för mig det finns en Apple-mojäng som kan något liknande.

Jag föredrar och förespråkar därför att datorn kopplas till anläggningen via nätverket (med vanlig nätverkskabel eller trådlöst). I de analoga uppkopplingarna (efter nätverksspelaren/mottagarens DAC) i hihi-anläggningen kan man sedan välja kablar som man gillar....

Tycker också det verkar smart.

Är det inte så att både operativsystem, moderkort, kabel och dac måste vara byggda för usb3 för att ge usb3-prestanda :?:

Visst är det så, men vanligtvis brukar senare iterationer av kablar för USB 1, USB 2, USB 3, CAT5, CAT6, CAT7, HDMI, HDMI HS för överföring vara bättre skärmade och har i vissa fall bättre geometri just för att klara högre överföringshastigheter. Därmed får du högre signal/brus-headroom och potentiellt mindre störningar när du väljer något från en senare generation. Just an FYI.