lindome Posted January 16, 2012 Posted January 16, 2012 Äntligen har en svensk så kallad "holy grail" kommit på reissue!! Svenska Löd AB - Hörselmat heter den legandariska plattan producerad av bland annat Gert Palmcrantz. Janne Schaffer på gitarr och Bengt Lindqvist på den distade B3:an Plattan gavs ut i ca 200 ex i början av 70-talet och originalet är värt flera tusen kronor, senast 1626 USD på ebay. Jazz-funk kan man väl kalla det, med vissa blues influenser. På konvolutet står det att Schaffer ville ha maximal dist från hammonden. Det kan man lugnt säga att han fick Men satan i gatan vad det svänger Finns att köpa på www.recordmania.net eller www.vinylbutiken.se. Begränsad utgåva 1000 ex. Ett stycke väl bevarad svensk musikhistoria Quote
Leif Eriksson Posted January 16, 2012 Posted January 16, 2012 Vinylbutiken har fått ytterligare en beställning. Quote
Shamrock Posted January 16, 2012 Posted January 16, 2012 Pierre Swärd - kanske den bäste vi har i Sverige på B3. Grymt skönt sväng! Jazz'n Soul, Pierre Swärd. Spotify /Shamrock Quote
eliot Posted January 16, 2012 Posted January 16, 2012 Tack för tipset! - Jag beställde den direkt från Figaro Music Quote
calm Posted January 17, 2012 Posted January 17, 2012 Mitt ex räddat. Nr 56/1000. NK Sthlm 299 spänn. Palmcrantz-inspelningen med Jojje W var också en höjdare! Calm Quote
lindome Posted January 17, 2012 Author Posted January 17, 2012 Hej igen Kul att man kan tipsa och några nappar på det. Lyssnade som hastigast igår på plattan och det är väl ingen fidelity återgivning kanske , men det låter helt ok och sedan svänger det ju katten BTW Är det någon som har ett ex av Häxmjölk - Eskimo heat från 1976 att avvara? Samma stil men ännu ingen återutgivning... Klipp: http://www.youtube.com/watch?v=kqxZx0bjcrc Quote
Bebop Posted January 18, 2012 Posted January 18, 2012 BTW Är det någon som har ett ex av Häxmjölk - Eskimo heat från 1976 att avvara? Samma stil men ännu ingen återutgivning... Jag har den. Köpte den när den kom ut. Den är dock inte till salu. :Shame On You: Om du gillar den går säkert Egbas första hem hos dig också liksom Jukka Tolonens Sonettplatta som kom ungefär samtidigt. Quote
calm Posted January 18, 2012 Posted January 18, 2012 Spelade skivan igår och ljudmässigt ingen höjdare. Ingen av Palmcrantz bättre. Mycket spel i högtalarna och den dissade B3:an fick nog ett extra tillskott i inspelningen. Kul inspelning i övrigt med kommentarer av Janne Forsell i någon sorts spelad upprördhet. Kanske en platta som inte kommer gå till historien i mitt hem i vart fall. Något för samlarfreaksen uppenbarligen med tanke på ebay-priset. Musik: :D Ljud: :D 1/2 Calm Quote
Käera Posted January 21, 2012 Posted January 21, 2012 Nr 47 o skivan är inte spelad ännu kanske inte den ultimata ljudskivan verkar det som men... ...att Janne schaffer hade sådan humor när det gäller Matrix nr.bara det måste skapa samlar värde Quote
eliot Posted January 21, 2012 Posted January 21, 2012 Ofta brukar man få lägre nummer när man köper direkt från producenten men inte i detta fallet - Jag fick nummer 192 när jag köpte av Eric Palmcrantz, Figaro Music and Media Group AB.... Quote
lindome Posted January 22, 2012 Author Posted January 22, 2012 Sitter och lyssnar just nu. Volymen betydligt högre idag - ca halv tio på mitt Ref 2 försteg Nästan beredd att revidera uttalandet om ljudet, men bara nästan Detta är musik som skall spelas relativt högt, gärna med kraft och stora högtalare Quote
Leif Eriksson Posted January 23, 2012 Posted January 23, 2012 Fick nr 45 från Vinylbutiken idag. Bitvis har väl ljudkvalitén en del att önska, men så illa tycker jag inte att det är. Quote
Recommended Posts