Jump to content

Hmmm...samma sak varenda gång... :-)


K-man

Recommended Posts

The point is lättillgängligheten, chansen att hitta ny musik och friheten att slippa stå för katalogiseringen och lagringsutrymmet av musiken i hemmet bl a....

Jag förstår, och har inget alls emot ett sådant system. Men det passar inte mig.

Jag kan inte mentalt hantera dessa överkvantiteter av musik. Varje album har en liten plats och historia i mitt liv som blir en del av lyssningen, där kopplingen till när, hur och varför albumet har kommit till är viktig. Det är svårt att ha kvar det förhållandet när det är Spotify som bestämmer.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 61
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Memorabilia är väl ganska ointressant, men streaming är lite som att dricka årgångsvin ur plastmugg - what's the point :?:

Poängen är väl musiken?

Om musiken har lika hög bitrate streamad som lagrad på plastskiva, vart är då plastmuggen? Det behöver ju inte vara svårare än så. Det är då ingen skillnad i kvalite eller upplevelse av musiken. Däremot handhavandet är olika och det kan man ju diskutera vad man föredrar.

Link to comment
Share on other sites

Poängen är väl musiken?

Det är väl här vårt utövande av vår hobby skiljer sig.

Poängen för mig är musikupplevelsen. En låt ger mig sällan en upplevelse och så spelar jag heller inte. Jag spelar sällan musik i bilen. Där lyssnar jag mest på P1 som håller mig uppdaterad om världen plus ger mig ny kunskap om lite av varje. Vid längre körsträckor lyssnar jag gärna på P2, t ex en jazzkonsert eller en klassisk konsert.

Som många av er känner till, så har jag mängder av skivor och för i stort sett varje skiva så har jag ett minne och en story som jag kan koppla till den. Andra har jag konsertminnen kring och en dedikation som förstärker minnet och upplevelsen. Vidare har jag en konvulut, texter om skivan och dess tillblivelse (inte alltid tyvärr). Det förstärker också upplevelsen. Jag lyssnar på musik som om det vore en konsert varje gång. Att gå på konsert och höra en låt och sedan gå på en annan och lyssna på en annan låt lockar mig inte.

Samma sak med film som jag tittar alldeles för lite på, men om jag gör det så ser jag på hela filmen, inte brottstycken.

Att lyssna på hela album tar naturligtvis tid och då får man prioritera. Jag har prioriterat bort TV sånär som på en och annan dokumentär, naturfilm och liknande (nyheter för mig gör sig bäst i radion till och från jobbet plus dagstidningar). Jag är också fullständigt ointresserad av sport sånär som på längdskidor. Men att se vuxna män och kvinnor springa omkring och på största allvar för att sparka på en boll är ju patetiskt att se.

Det har inte alltid varit så här. När jag växte upp så var det 10 i Topp som gällde varje lördag, Pop 67 med Klas Burling och Kvällstoppen varje tisdagkväll kl 19.00. Då var det hit-musik och enstaka låtar som gällde även för mig. Men så är det inte längre och har inte varit på många, många år. Så att börja lyssna på hits via Spotify för mig skulle vara att gå 40-45 år tillbaka i tiden, vilket inte är aktuellt.

Med detta vill jag också säga att det finns olika sätt att konsumera musik på vilket också har med hur djupt intresset är, generation och vad man har för mål med musiken. En del, som jag själv, använder musik att lyssna på från en sweat-spot, andra har det som bakgrundsmusik. Till den skaran hör inte jag.

Alla sätt är OK och det är upp till var och en. Man jag kommer alltid att opponerar mig mot den som säger att Spotify (eller motsvarande) har fört utvecklingen framåt ur ett musiklyssnarperspektiv. Det är endast tekniken som har förändrats. Sättet att strölyssna på hits på detta sätt är inte nytt. Den har funnits i alla tider. Vad som är bekymmersamt är att den har tagit sådana positioner att den t o m hotar det "seriösa" musikutövandet om uttrycket tillåts. Med detta menar jag att skivaffärerna har dött i de flesta städer. Fokus ligger på att få till en hit snarare än ett album och de som ändå försöker sig på det, får inte betalt. Skivbolagen satsar på gammal musik som ges ut i alla möjliga format för att försöka vrida ur det sista ur gamla reliker, typ Pink Floyd, snarare än att supporta ny grupper och artister och få ut dom på marknaden.

En del kallar detta en utveckling framåt. Jag tycker det är åt helvete och kan inte se att det på något sätt gagnar det vi tycker så mycket om, dvs musiken. Därtill låter det ju dessutom illa och rimmar inte på något sätt med mitt hifi-intresse.

Jag trampar säkert några på tårna, men det må vara hänt. Det går inte räkna med att alla tycker att ny teknik är bättre än förr, framför allt inte dess konsekvenser för musikbranschen.

Link to comment
Share on other sites

Det är väl här vårt utövande av vår hobby skiljer sig.

Poängen för mig är musikupplevelsen. En låt ger mig sällan en upplevelse och så spelar jag heller inte. Jag spelar sällan musik i bilen. Där lyssnar jag mest på P1 som håller mig uppdaterad om världen plus ger mig ny kunskap om lite av varje. Vid längre körsträckor lyssnar jag gärna på P2, t ex en jazzkonsert eller en klassisk konsert.

Som många av er känner till, så har jag mängder av skivor och för i stort sett varje skiva så har jag ett minne och en story som jag kan koppla till den. Andra har jag konsertminnen kring och en dedikation som förstärker minnet och upplevelsen. Vidare har jag en konvulut, texter om skivan och dess tillblivelse (inte alltid tyvärr). Det förstärker också upplevelsen. Jag lyssnar på musik som om det vore en konsert varje gång. Att gå på konsert och höra en låt och sedan gå på en annan och lyssna på en annan låt lockar mig inte.

Samma sak med film som jag tittar alldeles för lite på, men om jag gör det så ser jag på hela filmen, inte brottstycken.

Att lyssna på hela album tar naturligtvis tid och då får man prioritera. Jag har prioriterat bort TV sånär som på en och annan dokumentär, naturfilm och liknande (nyheter för mig gör sig bäst i radion till och från jobbet plus dagstidningar). Jag är också fullständigt ointresserad av sport sånär som på längdskidor. Men att se vuxna män och kvinnor springa omkring och på största allvar för att sparka på en boll är ju patetiskt att se.

Det har inte alltid varit så här. När jag växte upp så var det 10 i Topp som gällde varje lördag, Pop 67 med Klas Burling och Kvällstoppen varje tisdagkväll kl 19.00. Då var det hit-musik och enstaka låtar som gällde även för mig. Men så är det inte längre och har inte varit på många, många år. Så att börja lyssna på hits via Spotify för mig skulle vara att gå 40-45 år tillbaka i tiden, vilket inte är aktuellt.

Med detta vill jag också säga att det finns olika sätt att konsumera musik på vilket också har med hur djupt intresset är, generation och vad man har för mål med musiken. En del, som jag själv, använder musik att lyssna på från en sweat-spot, andra har det som bakgrundsmusik. Till den skaran hör inte jag.

Alla sätt är OK och det är upp till var och en. Man jag kommer alltid att opponerar mig mot den som säger att Spotify (eller motsvarande) har fört utvecklingen framåt ur ett musiklyssnarperspektiv. Det är endast tekniken som har förändrats. Sättet att strölyssna på hits på detta sätt är inte nytt. Den har funnits i alla tider. Vad som är bekymmersamt är att den har tagit sådana positioner att den t o m hotar det "seriösa" musikutövandet om uttrycket tillåts. Med detta menar jag att skivaffärerna har dött i de flesta städer. Fokus ligger på att få till en hit snarare än ett album och de som ändå försöker sig på det, får inte betalt. Skivbolagen satsar på gammal musik som ges ut i alla möjliga format för att försöka vrida ur det sista ur gamla reliker, typ Pink Floyd, snarare än att supporta ny grupper och artister och få ut dom på marknaden.

En del kallar detta en utveckling framåt. Jag tycker det är åt helvete och kan inte se att det på något sätt gagnar det vi tycker så mycket om, dvs musiken. Därtill låter det ju dessutom illa och rimmar inte på något sätt med mitt hifi-intresse.

Jag trampar säkert några på tårna, men det må vara hänt. Det går inte räkna med att alla tycker att ny teknik är bättre än förr, framför allt inte dess konsekvenser för musikbranschen.

:41:

Calm

Link to comment
Share on other sites

Crion har definitivt en poäng vad gäller streaming, och jag skulle kunna tänka mig ett sådant upplägg om jag själv fick sätta upp servern, gärna ihop med några kompisar.

Men inte om det är Spotify som bestämmer innehållet.

Jag vill inte ha Rihanna, Katy Perry och pojkbanden i min skivsamling och jag vill inte ha så mycket skivor att jag inte vet vad som finns.

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte varför förtjusningen över streaming musik (Spotify) likställs med slö-/strölyssning. Det gäller i alla fall inte för mig. Jag tror faktiskt jag lyssnar på musik på precis samma sätt som t ex Bebop, Calle_jr m fl. Musiken avnjutes med sådan koncentration att man nästan hamnar i dvala - så har det varit hela livet för mig. Hela albym avlyssnas hemma på detta sätt och även klassiska konserter på konserthuset här i Malmö någon gång emellanåt.

På 60-/70-talet avlyssnades albumen på vinyl. Därefter kom CD-skivorna. Vinylen kom tillbaka vid sidan om detta på 00-talet för mig. För ett par år sedan började jag lägga över CD-mtrl på hårddisk "för att pröva på och för att hänga med" som någon skrivit tidigare - ingen större sensation egentligen eftersom det är ganska stort besvär att rippa bl a. Men nu kommer streaming musik och då blir det nog plötsligt intressant tycker jag. Jag är absolut ingen anhängare av just Spotify, men de är ändå ett exempel på att streming musik nu börjar fungera för många.

Det är alltså en stor missuppfattning (av personer som aldrig provat t ex Spotify) att lyssning genom streaming media innebär någon form av snuttifiering av musiken. Var kommer den uppfattningen från? Skärpning!

T ex var Bo Hansson (grundare av Rauna och med i starten av Opus3) mycket intresserad av att kunna lägga ut hela sitt mtrl med masterband för konsumenring via någon form av streaming, lossless lösning. Tyvärr hann han inte fullfölja detta innan han tragiskt ovh överraskande dog för snart ett år sedan. Men vi diskuterade denna fråga och hur lösningen (streaming lossless) skulle kunna se ut i flera trådar på hans forum under de senare åren. Så vänligen likställ inte streaming lossless med slö-/strölyssning. För mig (och många med mig, utgår jag ifrån) handlar det om seriös lyssning på musik i alla dess dimensioner.

/ Ulf

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med Bebop, jag fixar inte "snuttifieringen" som ofta kommer med Spotify och liknande. Det är min uppfattning att det är många som hör musik, men hur många är det som vekligen LYSSNAR på musik?

Jag föradrar i alla fall att lyssna på hela album, och då helst på vinyl.

Olika sysnsätt och inget är väl fel, men det är tragiskt att det finns så få skivaffärer kvar.

Link to comment
Share on other sites

Det är alltså en stor missuppfattning (av personer som aldrig provat t ex Spotify) att lyssning genom streaming media innebär någon form av snuttifiering av musiken. Var kommer den uppfattningen från? Skärpning!

Tack! Det är skönt att man är en lögnare när man relaterar till egna beteenden!

/p

Link to comment
Share on other sites

T ex var Bo Hansson (grundare av Rauna och med i starten av Opus3) mycket intresserad av att kunna lägga ut hela sitt mtrl med masterband för konsumenring via någon form av streaming, lossless lösning. Tyvärr hann han inte fullfölja detta innan han tragiskt ovh överraskande dog för snart ett år sedan. Men vi diskuterade denna fråga och hur lösningen (streaming lossless) skulle kunna se ut i flera trådar på hans forum under de senare åren. Så vänligen likställ inte streaming lossless med slö-/strölyssning. För mig (och många med mig, utgår jag ifrån) handlar det om seriös lyssning på musik i alla dess dimensioner.

41.gif

Mycket bra!

Om man lyckas hålla kvalitet framför kvantitet så är jag PÅ.

Du har nämnt detta med Bo Hanssons masterband för mig tidigare och det vore en fantastisk insats om det gick att realisera.

Det känns bra att ventilera olika infallsvinklar. Det behövs, och det gör inte mig nå't om vi har högt i tak.

Link to comment
Share on other sites

En del brukar säga att ju mer man får jobba för något - desto större njutning.

Med Spotify är det bara några klick bort att byta skiva till nåt helt annat.

Med vinyl tar det lite tid att byta, lite procedurer att gå igenom. Lite kärlek. Större njutning.

Så är det!

:icon_smile_cool:

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med om att det är en alldeles speciell känsla att spela vinyl. Förutom själva känslan låter det ju mycket bättre om de analoga inspelningarna, vinylskivan och den analoga skivspelaren. Mycket bättre sammanhållen ljudbild t ex...

Jag ångrar att jag inte började samla musik på vinyl när mitt hifi- och musiklyssningsintresse startade på 60/70-talet. Lånade i stället LP-skivor och spelade in på band; först rullband och sedan kassettband. Idag är allt detta värdelöst pga för dålig kvalitet. Tänk om man haft skivorna i stället! Jag är avundsjuk på er som har stora fina vinylsamlingar från denna tiden.

Erfarehetsmässigt börjar jag emellertid bli tveksam till nyare vinyl, om de inte är analogt hanterade hela vägen från inspelningen. Vad är det för vits att spela upp en CD-skiva lagrad på vinyl? Jag vet inte om det är vettigt att idag skaffa en sådan samling. Det man jagar och vill samla på blir ju då i stället begagnad vinyl.

När det kommer till CD-skivor kan jag inte tänka på samma sätt. Numer ser jag dessa enbart som lagringsmedium för digitala data (som råkar var musik). Texten på omslag och häften är för liten för att jag ska kunna läsa den. Alltså kan man låta den digitala lagringen ske på annat sätt. Det kan ju t o m vara skönt att slippa ha den i hemmet, kan jag tycka.

Det är här streaming spelning av musik kommer in och när den blir av lika god kvalitet (eller högre) som CD-skivan och då databasen blir mer och mer fullständig och stabil ("alla finns med alltid") är vi nog vid vägs ände vad gäller digital musiklagring och uppspelning. Spotify når ju inte upp till detta idag, men man kan liksom redan nu testa och inse hur det så småningom kan bli.

/ Ulf

Edited by ulfsan
Link to comment
Share on other sites

Erfarehetsmässigt börjar jag emellertid bli tveksam till nyare vinyl, om de inte är analogt hanterade hela vägen från inspelningen. Vad är det för vits att spela upp en CD-skiva lagrad på vinyl?

Absolut. Jag har satt ner foten och köper endast vinyl av det som är inspelat och mastrat för utgivning på vinyl, i praktiken musik inspelad före ca 1990. Samtidigt har jag flera gånger hört vinyl som faktiskt låter betydligt bättre än via CD-mediet. Men det ser jag som undantag. Nya inspelningar och utgivningar på CD låter lika bra eller bättre än på vinyl. För mig har det blivit lite av en myt att vinyl alltid är bättre. En sådan sanning finns inte, menar jag.

När det kommer till CD-skivor kan jag inte tänka på samma sätt. Numer ser jag dessa enbart som lagringsmedium för digitala data (som råkar var musik). Texten på omslag och häften är för liten för att jag ska kunna läsa den. Alltså kan man låta den digitala lagringen ske på annat sätt. Det kan ju t o m vara skönt att slippa ha den i hemmet, kan jag tycka.

Jag hör den synpunkten då och då men jag förstår den inte. Såväl band, CD, SACD och vinyl är väl ett lagringsmedia? Samma sak med böcker. Blir boken bättre av att den är blysatt visavi fotosatt (digitalt)? Texten är densamma? Det finns mycket sällsynta CD-plattor även idag och i takt med att det ges ut nya pressningar så förekommer det handel med originalutgåvor även här, dock inte till samma fantasisummor som på vinyl (än) vilket jag ser som en fördel. Det är dock ytterst sällan jag handlar begagnade CD.

Dessbättre ser jag som en hök (närsynt) men om det skulle fallera finns ju alltid glasögon. Texten är inte alltid så stor på vinyl heller.

Link to comment
Share on other sites

Det finns en poäng med bekvämlighet men kanske inte det bekväma i att kunna välja vilken låt som helst från vilken skiva som helst med vilken artist som helst - från soffan.

Det handlar mer om bekvämligheten där man lyssnar - att sitta på det sätt man finner bäst, att se sin anläggnings visuella kvalitéer, att se fönsterbrädets välartade växter, att se musiksamlingen i sin helhet, att känna doften av varma rörslutsteg ...

Vem sätter sig t ex i garaget med trädgårdsredskap och annan bråte - för att läsa sin favoritbok?

Link to comment
Share on other sites

När det kommer till CD-skivor kan jag inte tänka på samma sätt. Numer ser jag dessa enbart som lagringsmedium för digitala data (som råkar var musik). Texten på omslag och häften är för liten för att jag ska kunna läsa den. Alltså kan man låta den digitala lagringen ske på annat sätt. Det kan ju t o m vara skönt att slippa ha den i hemmet, kan jag tycka.

:app:

Det handlar mer om bekvämligheten där man lyssnar - att sitta på det sätt man finner bäst, att se sin anläggnings visuella kvalitéer, att se fönsterbrädets välartade växter, att se musiksamlingen i sin helhet, att känna doften av varma rörslutsteg ...

:app:

Link to comment
Share on other sites

Jag har skrivit tidigare att en musikupplevelse för mig handlar om att lyssna på album eller konserter, inte på låtar. Men upplevelsen är inte bara det. För mig handlar det också att läsa om musiker och musik att förstå och lära om dess upphovsmän, varför och i vilket sammanhang det skrevs. Det är där de fysiska albumen (och böckerna) kommer in - ungefär som att resa i verkligheten, ta bilder, köpa en liten pryl osv.

Jag började att intressera mig för jazz i mitten av 70-talet. Köpa skivor, gå på konserter, fotografera och försöka träffa musikerna och prata med dom. Det bliv nästan som en livsstil. Idag har det blivit mindre av den varan eftersom det är färre konserter, åtminstone på hemmaplan, som intresserar mig och de flesta av de "stora" är nu borta. Den nya tidens syn på musik och ersättningar till musiker håller tillbaka nya stjärnskott - ingen har råd att satsa.

Men jag gläds varje helg när jag kan spela mina plattor och även blicka tillbaka på personliga möten och konserter. För att illustrera detta lite har jag kopierat lite skivomslag med autografer och dedikationer. Minnena bakom dom lever jag gott på idag och musiken är fortfarande av första klass, likaså ljudet. Det klarar i vart fall inte streaming konsumtionen :app: Jag kommer ihåg varenda autograf, när jag fick den och i vilket sammanhang, hur konserten var och vilka plattor jag köpte i samband med konserten. Några exempel:

SonnyRollins.jpg

RonCarter.jpg

MelTorme.jpg

McCoyTyner.jpg

FreddieHubbard.jpg

DexterGordon.jpg

ChickCorea.jpg

ArtPepper.jpg

ArtBlakey.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag har skrivit tidigare att en musikupplevelse för mig handlar om att lyssna på album eller konserter...

Det är ju det det handlar om, det egna förhållandet till musiken och man upplevde den då, nu och framgent!

Även om Jazz inte är min tekopp, så kan man ju inte annat än beundra din relation till denna musik!

/ptr

Link to comment
Share on other sites

Det finns en poäng med bekvämlighet men kanske inte det bekväma i att kunna välja vilken låt som helst från vilken skiva som helst med vilken artist som helst - från soffan.

Det handlar mer om bekvämligheten där man lyssnar - att sitta på det sätt man finner bäst, att se sin anläggnings visuella kvalitéer, att se fönsterbrädets välartade växter, att se musiksamlingen i sin helhet, att känna doften av varma rörslutsteg ...

Vem sätter sig t ex i garaget med trädgårdsredskap och annan bråte - för att läsa sin favoritbok?

Ja, här behöver vi ju inte bli förbisprungna av "utvecklingen" när det gäller vår hobby. Musikanläggningen, rummet, miljön, hur man mår, plockanden bland minnen... Allt sådant som man lyckas få till positivt finns ju kvar och kan avnjutas och uppskattas av en själv, familj och vänner även om musiken kommer "strömmande". Det är ju dessutom samma musik.....

/ :) Ulf

Link to comment
Share on other sites

Då jag läser en del kommentarer oom Spotify undrar jag om dem som skriver ner spotify som musikkälla egentligen vet vad man kan använda och göra med denna. Det är alldeles för generalliserande och förenklade åsikter om detta fenomen.

Att Spotify som bolag inte vänder sig till den finlyssnande Jazz eller opera farbrorn är väl hitills ganska klart, den dag de börjar nyttja loseless är även de med i målgruppen men knappast förr. En del gillar det, jag använder det flitigt tittar ofta i "musiktråden" "senast köpta skiva" mfl och provlyssnar det som visas om det finns på Spotify, Youtube.

Nåja, att nedvärdera spotify eller sport för den delen ,jag är ju sportfantast utt i fingerspetsen, är ju nästan lika pinsamt som att jag skulle nedvärdera Opera eller Jazz som inte alls tillhör det jag föredrar därför låter jag bli att bli pinsam nu... Inget illa men om nu någon känner sig träffad :icon_smile_cool:

Link to comment
Share on other sites

jag använder det flitigt tittar ofta i "musiktråden" "senast köpta skiva" mfl och provlyssnar det som visas om det finns på Spotify, Youtube.

Instämmer med det.

Jag tycker YouTube är bäst av dessa eftersom;

  • de inte gör anspråk på att konkurrera med våra lyssningsmönster
  • det ofta finns videoupptagning från konserter, fantastiskt kul att se
  • utbudet är inte så begränsat och utvalt utan bestäms av medlemmar

Link to comment
Share on other sites

Nåja, att nedvärdera spotify eller sport för den delen ,jag är ju sportfantast utt i fingerspetsen, är ju nästan lika pinsamt som att jag skulle nedvärdera Opera eller Jazz som inte alls tillhör det jag föredrar därför låter jag bli att bli pinsam nu... Inget illa men om nu någon känner sig träffad :icon_smile_cool:

Ja, det var kanske dumt med sporten. Det fanns en djupare baktanke med det men jag lämnar det därhän. För övrigt är jag van vid att folk gör dräpande uttalande om min musiksmak, så det tar jag sällan åt mig. Det är dock sällan den som ger sig på min musik tål en "motatack" :black:

Jag har inga problem att förstå Spotify (eller motsvarande). Jag har haft det installerat på mitt kontor och provat...

Fokus ligger på användarens bekvämlighet och upphovsmännen ser det som en affärsmöjlighet. Så långt är väl allt OK. Men var kommer musikern in i sammanhanget. På vilket sätt har den nya tekniken främjat ny musik och på vilket sätt säkerställer den att musiker och kompositörer får betalt? Varför lämnar fler och fler skivbolag och artister Spotify? Varför har skivbutiker fått slå igen? Varför har ingen medel till att marknadsföra annan musik än det som majoriteten föredrar? Varför ägnar skivbolag mest tid till återutgivningar snarare än nyinspelningar? Varför är den klassiska musiken alltmer hänvisad till företagssponsring för att ha råd med inspelningar? Varför skall musiker och kompositörer inte få betalt?

Även på littertursidan ser vi nu samma mönster, förlag i kris, bibliotek i kris, författare får inte full ersättning?

Har verkligen utvecklingen gått framåt? Mitt perspektiv är musiken och dess utövare, inte min egen bekvämlighet. Möjligen svartmålar jag för mycket. Framtiden får utvisa det. Idag ser det inte så kul ut för utövande musiker såvida man inte satsar på de pekoral som TV hänger sig åt typ schlagerfestival, amatörer i Idol eller diverse lekprogram.

Link to comment
Share on other sites

Att Spotify som bolag inte vänder sig till den finlyssnande Jazz eller opera farbrorn är väl hitills ganska klart, den dag de börjar nyttja loseless är även de med i målgruppen men knappast förr. En del gillar det, jag använder det flitigt tittar ofta i "musiktråden" "senast köpta skiva" mfl och provlyssnar det som visas om det finns på Spotify, Youtube.

Spotify har ju faktiskt rätt mycket Jazz. Dock är ju både CD-utbud och Spotifyutbud begränsat. Jag kan inte minnas hur många olika album som getts ut på LP i världen jämfört med antal album utgivna på CD ?

Det vore mycket trevligt om t ex Spotify hade förmågan att samla all musik på kort tid ... men det lär ta många år innan vi har en riktigt stor musikbank. Vi kan bara hoppas att de orkar hålla ut.

Link to comment
Share on other sites

Så det är bara oss digitala människor en trevlig iPad app att bläddra i vår musiksamling ser intressant ut?

Börjar själv fundera på att gå från simpel bild/filvy till fullständig Meta data, hyperlinked credits/performers och reviews på Meridian Sooloos. Hela Stereophile redaktionen kan ju inte ha fel. ;)

Edited by crion
Link to comment
Share on other sites

Spotify har ju faktiskt rätt mycket Jazz. Dock är ju både CD-utbud och Spotifyutbud begränsat. Jag kan inte minnas hur många olika album som getts ut på LP i världen jämfört med antal album utgivna på CD ?

Det vore mycket trevligt om t ex Spotify hade förmågan att samla all musik på kort tid ... men det lär ta många år innan vi har en riktigt stor musikbank. Vi kan bara hoppas att de orkar hålla ut.

Är det utbudet eller efterfrågan som är begränsad?

Vem lyssnar på Jazz i dag, det är några få tappra.

Tittar man på "klassisk musik" så har Spotify ett enormt utbud.

Link to comment
Share on other sites

Är det utbudet eller efterfrågan som är begränsad?

Vem lyssnar på Jazz i dag, det är några få tappra.

Tittar man på "klassisk musik" så har Spotify ett enormt utbud.

Är det är demokratiska, typ majoritetsargument som skall avgöra vilken musik som skall spelas? Så har det nästan blivit. I dagens mediavärld där det är reklamen som styr i hög grad släpps mest hitmusik fram i ljuset. Vi har fått en mångfald av radiokanaler som bara spelar det som säljer annonser. Det har smalnat av kulturutbudet och det är inte bra för någon.

Jazzmusik ger influenser till rockmusik och omvänt. Samma sak med klassisk musik som lär ut nya generationer av musiker oavsett om de sedan blir rock eller jazzmusiker. Allt hänger ihop precis som i naturen. Inga insekter ger inga svalor.

I Europa är vi ca 200 miljoner vuxna (uppskattningsvis). Anta att endast 5 % gillar jazz. Det är 10 miljoner. Skall de inte ges möjlighet till sin musik? Jazzfestivalerna världen runt är både många, stora och drar mycket folk. Den största är i Montreal i Kanada som räknar in ca 2,800,000 människor under 10 dagar från 11 scener. Rockfestivalen i Sölvesborg räknar in 33,000 under 3 dagar. Behövs den verkligen med så klent publikunderlag?

Link to comment
Share on other sites

Har du sett någon statistik på det :?:

För jag tror tvärtom att det är 25% av skivköparna.

En stor del av både nytt och återutgivet är jazz, och nybakade jazzsångerskor produceras på löpande band.

Nu var det ju apropå Spotifys utbud.

25 % av vinylen möjligen men inte av CD, nätshop och spotify mm.

snarare 1 %

Link to comment
Share on other sites

Jag överdrev publiksiffran för jazzfestivalen i Montreal men jag underskattade också antalet scener dom är inte 11 stycken utan 25 och publiken är bara omkring 2,000,000 ...

Kollade deras hemsida.. Här är lite mer fakta:

  • A world-class rendez-vous: 3,000 artists from 30 countries
  • More than 1,000 concerts, of which 2/3 will be free outdoor performances
  • Close to 2 million peaceful festivalgoers, including 34% of tourists and excursionists
  • 400 accredited journalists
  • 10 free outdoor stages
  • 15 concert halls

Här kan ni se att jazzen lever och tillsammans med olika musik ... Video från Montreal jazz festival

Link to comment
Share on other sites

Hittade ett till inlägg i Spotifydebatten hos IT-bloggaren Tommy K Johansson:

Det problem som finns, är att skivbolagen vägrar betala mer av kakan till artisterna. Spotify betalar inga pengar direkt till artisterna, utan deras pengar går till skivbolagen och sedan är det upp till dessa att fördela sina intäkter på ett schysst sätt. Det har de tydligen inte lyckats med, och det är nog därför en del irriterade artister lämnar Spotify.

LÄNK

Hela artikeln är rätt intressant. Det sägs också att:

Under 2011 drog skivbolagen i Sverige in 829 miljoner kronor, varav 51 procent kom från digital musik och då främst prenumerationstjänster på strömmande musik (läs: Spotify). Intäkterna från strömmande musik ökade med 105 procent, medan digital försäljning av nedladdningsbar musik backade 13 procent.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...