Jump to content

Hmmm...samma sak varenda gång... :-)

K-man

Recommended Posts

Ja, samma sak varenda gång...då jag efter att kört Spotify (betalvariant), som av familje och bekvämlighetskäl ofta nyttjas "till vardags", kopplar in den rena musiknetbooken med tillhörande diskar och spelar mina rippningar...oj så mycket bättre det blir!

Jag blir varje gång lika impad över hur mycket bättre det låter, fast jag egentligen vet det. Det enda som skiljer är just att jag kopplar in en annan signalkälla med samma USB-kabel till en i övrigt identisk signalkedja.

Man är allt lite lustig...nyttjar Spotify rätt mycket för att hitta ny musik...och tänker att jag inte behöver köpa skivorna då de finns på Spotify...men varje gång man kopplar över på detta sättet önskar man att man hade alla de nyfunna skivorna färdigrippade... :blush:app:

\\K-man

• Replies 61
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

En generationsklyfta... :?::D

Kan så vara...vilket väl måste innebära att jag är ungdom? :app:

Eller aha-klyfta :?:

Vad jag sett är det ofta tveksamma utgåvor av de album Spotify lagt upp.

En Aha klyfta helt klart!

Ja, inte håller alla album samma kvalitet iallafall.

Jag ska erkänna att jag likt K-man upplever lite samma sak. Spotify låter inte illa, men självrippat låter bättre.

Precis! För vardagsbruk och bakgrund funkar Spotify helt ok...men det blir klar skillnad...

Kanske du lyssnar på 160kbit istället för 320kbit! :o

Se tidigare tråd på Euphonia!

Tror inte det...har ställt in "high quality streaming" osv....men skall skumma igenom tråden och se om jag missat någon parameter....

\\K-man

FLAC låter ofast bättre, ingen tvekan men för normal lyssning av bra musik och leta efter ny musik är Spotify ett otroligt bra medel. Spotifys intentioner har knappast varit att fånga upp den kräsne (vinyl) lyssnande hifi farbrorn.

Edited by mangew

Intressant detta!

Körde betalspotify i tre månader, men avslutade för jag alltid blev rastlös när jag lyssnade (givetvis på HQ versionen). Det hände aldrig att jag lyssnade på en hel låt, utan jag sökte, lyssnade i 30 sekunder medan jag sökte nått nytt och så vidare, det blev aldrig något slags kvalitetslyssnande.

Jag märker dessutom, att ju äldre jag blir och med en tilltagande tinnitus, ju känsligare blir jag för hur musiken återges.

/ptr

Har också slutat med Spotify. Lyssnandet blev alldeles för snuttifierat. Stressande. Precis som på fest när någon börjar spela 10 sekunder av varje låt och alla nickar leende åt de gamla 80-talsklassikerna ...

På senare tid har jag gått på flera operor istället - Les Miserables, Tirfing, Figaros Bröllop mfl. Större upplevelse. En helhet. Komplett.

Undrar när streaming dör ut ... precis som kassettbandet, Betamax, Laserdisc, DAT, VHS, rullband, MiniDisc och CD ?

Det blir väl bara vinylen som överlever kan jag tro ... ;)

ces2012sooloos.jpg

Tror snarare tvärtom, streaming är här för att stanna. Skillnaden kan dock bli att istället för 320kbit som premium alternativ kan lossless streaming vara porten in i de fina hifi-rummen. Då kan det bli betydligt svårare att motivera egenripp utan man vill nog kombinera sina rippar med lossless streaming transparent.

Tänker på Meridian Sooloos som har sin Rhapsody integrering, available offline där lägger in det snyggt och prydligt med fullständig medverkande metadata och större omslagsbilder i Sooloos FLAC biblioteket. Idag lossy, imorgon lossless.

meridian_818.jpg

Med det nya 818 försteget med inbyggd Sooloos source zon positioneras detta in i finrummen.

Jag tror inte det är en fråga OM utan NÄR lossless streaming blir tillgängligt. Metadata är där Spotify saknar mycket idag, men kombinerad med AMG metadata skulle det bli ett fantastiskt arkiv. Kombinera detta med t.ex. Sooloos Focus eller Swim funktioner så får man en mycket djupare lyssningsupplevelse i stora arkiv än man manuellt kan åstadkomma. Framförallt slipper man lämna sweetspot... :blush

Edited by crion

Var skriver musikerna sina autografer och didikeringar på rippad och streamad musik. :unsure:

Är inte MTV folket ändå för självupptagna för att ta sig tiden att rita sin kråka åt skrikande småtjejer? I de fall de ändå engagerar sig i sina fans så har fansen säkert försett sig med idolkort och T-shirts.

Ifall man är ute efter ett ekonomiskt värde på musiken så är streaming i nuvarande form redan dött. Ska det bli nåt som t ex en LP med bandmedlemmarnas autografer, då måste man kunna äga musiken med någon form av tillhörande exklusivitet. Jag har inte sett nåt sånt inom streamad musik.

En parallell är World of Warcraft där man kan spela fram en karaktär och därmed höja värdet på karaktären. Genom utfört arbete ökar det ekonomiska värdet hos den elektroniska spelaren.

Tar vi LP så blir den exklusiv när utgåvan blir sällsynt och samtidigt banbrytande på något sätt. Här handlar det kanske mest om lite tur att ha varit intresserad av musiken när det begav sig och att man köpte rätt utgåva. Resten har alla andra som köpt skivan ordnat - dvs spelat sönder sina exemplar.

Så tyvärr, streaming är dött, tills jag blir motbevisad. CD kan få ett värde om utgåvan av någon anledning blir väldigt liten. En sådan skiva - Tangerine Dream - The Keep säljs för £257 på eBay just nu ... kanske optimistiskt att få ut det dock.

Om man bara är ute efter att lyssna på musik - ja då är streaming här för att stanna - tills något bättre dyker upp. Vad kan det vara? Kanske en liten apparat som har all världens musik syntetiserad och via en kod så spelar den upp låten utifrån ett "avancerat notblad". Vem vet ...

Edited by conan

Ska det bli nåt som t ex en LP med bandmedlemmarnas autografer, då måste man kunna äga musiken med någon form av tillhörande exklusivitet. Jag har inte sett nåt sånt inom streamad musik.

Ett typiskt upplägg för nya band verkar vara;

- Ett gäng låtar som erbjuds i 3-4 digitala format

- En eller två LP med passande cover art på gatefold i tjock kartong

- En T-shirt

Alla band har en hemsida med en shop som erbjuder detta, och det framstår som det är en bandmedlem som sköter transaktionerna.

Så tyvärr, streaming är dött, tills jag blir motbevisad. CD kan få ett värde om utgåvan av någon anledning blir väldigt liten. En sådan skiva - Tangerine Dream - The Keep säljs för £257 på eBay just nu ... kanske optimistiskt att få ut det dock.

Inte fokus i tråden, men om nu någon är nyfiken på The Keep, så säljs den i tre olika utgåvor på Discogs, för €37–40.

Ifall man är ute efter ett ekonomiskt värde på musiken så är streaming i nuvarande form redan dött. Ska det bli nåt som t ex en LP med bandmedlemmarnas autografer, då måste man kunna äga musiken med någon form av tillhörande exklusivitet. Jag har inte sett nåt sånt inom streamad musik.

Ja ser man musikpressningar och LP/CD konvolut som en marknad för ekonomiska spekulationer så är Spotify och streamad musik ett sattyg i framtiden.

Så det är mer samlarvärdet på något fysiskt du är ute efter?

Isf. spelar det ju ingen roll om Streaming/offline rip blir i 24bit/192KHz och 2ch/6ch varianter då det är memorablia du är ute efter.

Memorabilia är väl ganska ointressant, men streaming är lite som att dricka årgångsvin ur plastmugg - what's the point :?:

Klart har spoty vissa nackdelar men ljudkvaliten är helt OK för slö/bakgrunds lyssning.

Att ha tillgång till spotty på fest där alla i princip kan välja sina favo låtar utom vissa hörnstenar typ: Beatles,Metallica... och även en del andra intresanta små bolag, är ju toppen!

Nåväl en slant kostar det (knappt en CD per månad) men man får hoppas att det kommer upphovsmännen till nytta.

Att kunna läsa skiv ressencioner och samtidigt kunna lyssna på spåren är ju super härligt. Ressencionerna får ju en ny futuristisk dimesion där läsande samtidigt ger det audioella.

Att spoty surfa och finna ny musik är mycket spännande.

Att plock russinen ur kakan är ett previlegium. Många skivor har kanske bara en eller två låtar man riktigt känner för och är kanske lite kortlivade (hits) så då är det fint att kunna välja just dessa för stunden.

Att följa den musikaliska utvecklingen på många fronter, där det inte alltid är långlivat men har en viktig del i nuet, är även det stimulerande.

Jag håller med om att streaming av musik har kommit för att stanna.

I nuet vill jag äga den skiva som ger mig bra känsla.

Det är nog för att jag vill alltid vara säker på att jag kan höra den till bra kvalitet när JAG vill och inte vara beroende på:

- uppkoppling

- avtal mellan skivbolag och leverantör

- känslan av mediat i min hand

- att den är bestående och finns kvar (hur länge nu en CD håller, men vax verkar ju bestå en del)

Vidare ger ju omslaget vibbar, där LP'n har fint format, som en del av konstnärliga delen av skapandet av skivan.

Memorabilia är väl ganska ointressant, men streaming är lite som att dricka årgångsvin ur plastmugg - what's the point :?:

Ja, men nu är det ju inte alltid årgångsvin man dricker - i alla fall inte jag! God vinyl kan man kanske jämföra med årgångsvin .... Det ska naturligtvis finnas kvar till högtidliga tillfällen och tillfällen då man riktigt vill njuta! Och en del priviligierade (t ex Carl-Jan Grankvist) verkar ju njuta för det mesta, eller....?

Borde inte muggen eller kristallglaset vara anläggningen i en sådan här liknelse OM (obs OM!) det som streamas är av lika bra kvalitet som det som finns på CD-skivan eller digitalt framställd vinyl (och så är det snart!).

The point is lättillgängligheten, chansen att hitta ny musik utan att behöva göra felköp man ångrar och friheten att slippa stå för katalogiseringen och lagringsutrymmet av musiken i hemmet bl a....

/ ;) Ulf

Edited by ulfsan