Jump to content

Innovativ nyhet från Dynaudio

Bebop

Recommended Posts

Dynaudio har introducerat Xeo - en stativare och en golvare för den nya tiden plus en transmitter. Koppla in den lilla transmittern till PC, Sonus eller en analog källa. Kablarnas tid är snart över.

Jag tror Dynaudio är på rätt spår, som ägaren säger i videon: "Vi kan inte agera på samma sätt som vi gjort de senaste 30 åren och förvänta oss kunder skall vända sig till oss - vi måste vända oss till kunderna och följa deras vägval ..."

Frågan är om man skall streta emot och "dö långsamt med gammal teknik" eller "join the future". :Thinking: Än så länge fortsätter jag min självdestruktiva väg och håller huvudet högt, som Plura sjunger.

Dynaudio Xeo

Läs mer

Så dom kopierar Audio Pro! Mycket framsynt... :icon_smile_cool:

:black: Audio Pro och Dynaudio på samma planhalva ... Wake Up!

Tekniken är naturligtvis inte ny - det handlar mer om vad man gör den till. Dynaudio tar ett steg in i hifins finrum med wireless och framtiden får utvisa om de får andra med sig i den här riktningen. Jag tror det.

Oavsett märke så vore det intressant med lyssningsrapport från vana öron :) har egentligen bara lyssnat på Meridian när det gäller hel aktiva högtalare,det gäller ju att man tycker om hela konceptet, det finns ju inte så mkt att ändra på när det gäller karaktär på förstärkare men man slipper fundera om förstärkaren räcker till eller ej.

Det som fortfarande gör mej mest tveksam är att högtalaren inte är trådlös! (Gäller Audio Pros version med)

Den släpar ju fortfarande på en nätkabel... :dead:

Hade det vart en verkligt innovativ high-end produkt så hade den vart trådlös i alla avseenden! Och så länge man inte kan placera högtalaren fritt i rummet utan hänsyn till både elektricitet och källa så är det ingen riktigt trådlös högtalare! Därför faller konceptet än så länge i mina ögon, men det kommer väll!

/ptr

Det som fortfarande gör mej mest tveksam är att högtalaren inte är trådlös! (Gäller Audio Pros version med)

Den släpar ju fortfarande på en nätkabel... :dead:

Trådlös spänningsöverföring på några hundratal VA hade varit en riktig innovation. ;)

Beträffande finrum så kan det naturligtvis diskuteras men jag tror ju inte att Dynaudio nöjer sig med detta. De har å andra sidan visat många gånger att de kan få ut välljud ur små lådor.

Jag har provat trådlöst mellan dator och router - det låter bättre med kabel!

Jag har provat trådlöst mellan router och anläggningen - det låter bättre med kabel!

Att byta ut signalkabel mot strömkabel i högtalaren - what´s the point? :dead:

Det är ett otroligt intressant ämne, detta med kablarnas vara eller icke vara eller vilken kvalité det skall vara på dem.

Kör just ikväll med en PUC2 med USB-kabeln som följde med. Man undrar om det kan bli bättre med Entrec's modell. Kanske är det som någon sagt; "Jag förnekar inte att det kan påverka upplevelsen av musiken, men någon mätbar skillnad är det inte. Det är en ren upplevelse. Nu är det ju precis det musik handlar om - upplevelse alltså, så om Du blir glad av en dyrare kabel: Köp en. Och njut".

Såg ett program under julhelgen som hette Mikrofonmannen och sändes på SVT. Också detta en mycket intressant aspekt där han säger; "Jag är enbart intresserad av vilka upplevelser en mikron kan ge. Mätdata och det tekniska kommer alltid i andra hand".

Jan-Eric Persson på Firma Ljudinspelning säger när man talar om kablar; "Jag vill inte sätta mig över Ohm's lag".

Ja, aspekterna är många och det är det som gör denna hobby så unik och specifik och intressant. Är de högtalare, kablar, skivspelare etc. jag har, det mest optimala i matchningen eller vad kan man göra för att ytterligare förbättra upplevelsen? Många gånger är mjukvaran i form av en ny skiva den mest underbara upplevelsen för mig. Däremot kan jag bli tokig när jag börjar tänka för mycket på om något bör göras eller bytas ut. Sedan en tid tillbaka har jag börjat slappna av inför detta faktum att jag känner mig hemma för en lång tid framöver.

Men Du skall veta, Bebop att jag är både glad, imponerad och respekterar det Du gjort för Ditt musikintresse. För jag tycker mig se att just intresset för musiken skiner igenom som det allra viktigaste för Dig. Tack för att Du finns och att Du lever ut Din hobby!

Jag har provat trådlöst mellan dator och router - det låter bättre med kabel!

Jag har provat trådlöst mellan router och anläggningen - det låter bättre med kabel!

Att byta ut signalkabel mot strömkabel i högtalaren - what´s the point? :dead:

Det säger inget om hur Dynaudios lösning låter. Vi får vänta och se/höra. Att integrera en förstärkare med högtalare har väl lika goda förutsättningar ljudmässigt som att köpa en separat. Det har Audio Pro visat med sina A4.14 på sin tid, Genelec, Meridian och även Dynaudio som sålt 40,000 av dem till studios rint om i världen plus Danmarks Radio och BBC. Några krav på välljud får man väl anta det krävts för dessa ordrar.