Jump to content

Provlyssnat

P-pan

Recommended Posts

Maffia pjäser! Har deras högtalare lika gott renomé som elektroniken?

Bra fråga som jag tyvärr inte är rätt person att svara på.

T+A är väl inte ett så där jättevanligt märke bland hifi-entusiaster här i Sverige men i Tyskland, där de produceras,

är de säkert mycket omtyckta.

Solitaire-serien är deras största/bästa/mest påkostade modeller och framtagna i rent syfte att mätta renodlade audiofilers

lyssningshungriga kvalitetskrav.

CWT 2000 är den största i serien - som består av 3 olika modeller - CWT 500, 1000 & avbildade 2000.

Om modellbeteckningarnas "dubbleringar" också innebär dubbelt bättre ljud återstår för lyssnaren att ta reda på antar jag :)

Och maffiga var rätta ordet, de väger 119 kg och mäter 158 cm över golvet.

Visst finns det större men dem är klart över genomsnittet skulle jag tro.

2b7700be.jpg

Edit: Stavfel

Edited by P-pan

Lite histora kanske... ?

T+A's elektronikdel har sitt ursprung i Braun, och ja...det är precis som du tänker...

l2_v325586_958_480_438-16.jpg

Bildkälla: Stylepark.com

...Rakapparatstillverkaren.

I början av 20-talet började Max Braun producera komponenter till radioapparater och det växte med åren så att

man i slutet av samma årtionde helt och hållet tillverkade egna... resten är väl historia som man säger.

do-radve_29.jpg

Bildkälla: Radio Romania International

Långt senare förvärvades delar av Braun's elektronikdel av T+A och därigenom fick delar av

Braun's audioprodukter byta namn.

Högtalare har man tillverkat något längre så där har man en gedigen egen utvecklingsdel som

genom åren fått mycket goda renomeér.

Det mesta i deras högtalare är egentillverkat, även diskantelementen (elektrostater).

Således så är Solitaire-serien det senaste som resulterats av denna erfarenhet.

Sett ur ett Hi-fi producerande sammanhang så är företaget rätt stort.

Eller vad sägs om att personalstyrkan uppgår till närmare 100 anställda och det är nog lite

ovanligt i branschen skulle jag tro ?

46bc69bc.jpg

Edit: tillägg av bild

Edited by P-pan

T+A's elektronikdel har sitt ursprung i Braun, och ja...det är precis som du tänker...

Det var som fan... det hade jag ingen aaaning om :o Kring 1968 när jag gick på gymnasium så fanns det en fin hifi-butik i Karlshamn. Jag minns Braun därifrån som "ouppnålig" hifi både pris och ljudmässigt, ungefär som vi dreglar till Accuphase och VTL :65: idag. Så här såg deras CSV-modell ut. Släktskapet till T+A design är ju uppenbar även efter mer än 40 år.

FrontCSV250CE250otop.jpg

Släktskapet till T+A design är ju uppenbar även efter mer än 40 år.

Ha ha,

jag undrade just var färgsättningen och designen kunde tänkas komma ifrån.

Har helt missat att försöka hitta gamla bilder på Brauns lite mer hi-fi betonade sortiment :blush

Men som alltid så slutar aldrig forumets gemensamma kunskaper att förvåna :)

Och visst finns det likheter med dagens design som här via försteget P10 från firmans V-serie.

91fc4cdf.jpg

Jag minns än Brauns hifi-produkter från 60 och 70-talet. Gick då på de första riktiga hifi-mässorna på Storängsbotten i Stockholm. Minns att dessa var de snyggaste som fanns att skåda i mina ögon. Hur de lät kommer jag faktiskt inte ihåg eftersom man demade produkterna i helt öppna lokaler där man inte tog hänsyn till grannens demo. Ren kakafoni om jag minns rätt.

Hade faktiskt heller inte en aning om att T+A hade denna bakgrund!

Kul reportage!

Calm

Eftersom vi är inne på elektronik framtaget av T+A så är det väl lika bra att hålla

kvar i det spåret en stund till.

Förstärkningen vid lyssningstillfället togs ut via denna pjäs...

b5cac920.jpg

Ett riktigt tungt slutsteg och med en matchvikt på 52 kg så är det väldigt tacksamt att man

bemödat sig med att montera bärhandtag för att underlätta eventuella flyttövningar.

M10-Steget, som är ett hybrid-monosteg, lämnar 550 W/8 Ohm och den rent mekaniska uppbyggnaden

lämmnar inte mycket kvar att önska.

Högtalarna är specade till 88 dB så kraften för att flexa lite på högtalarkonerna är goda.

Synergin börjar ta form :) ...

men med ett litet undantag...

Jag fördjupade mig lite i dessa M10-slutsteg och fann en ganska trevlig finess...

Our aim in developing the M 10 and S 10 was not just to build yet another "giant power amp" which can deliver as much power as possible; instead both amplifiers allow our music lovers to choose between different modes of operation to suit their personal taste, the loudspeakers in their system and the power required.

In High Power mode the M 10 and S 10 are capable of delivering huge power to large loudspeakers where extreme levels are required, and they always sound superb in so doing. However, if you prefer to listen at normal volume, without ever needing such extreme levels, then both amplifiers offer High Current mode: in this mode the idle current is doubled, the amplifier operate in Class A/B mode, and generate up to 60 Watts (M 10) and 35 Watts (S 10) of power in pure Class A. It is also possible for the M 10 to set up a genuine bi-amping arrangement, as the M 10 features two identical power amplifiers, each of which can feed a pair of dedicated loudspeaker terminals. These facilities ensure that you can fine-tune the M 10 and the S 10 to suit your loudspeakers exactly according to your personal taste, the speakers and preferences.

(saxat från T+A's hemsida)

Mer att läsa finns HÄR

Nog med kraftförmedlare nu.

Jag nämnde ju ett litet "undantag" sett till synergin :unsure:

Ljudkällans ettor och nollor plockades upp av dCS...

6ec3813e.jpg

En del undantag kan man antagligen leva med skulle jag tro ;)

Det utstrålar kvalitet från högtalarna som man inte kan blunda för.

Verkar kunna fylla på i botten också.

Förmodar att du lyssnade på dom ett utlåtande kanske :mm:

I vilket prisläge ligger dom i :?:

Utlåtande kommer och vad beträffar priset så kan du ta med ett par hem om du skulle

råka ha ett par ton med tio-kronor ligga på lager :)

Jag tillhör nog den skara med musikälskare som inte lägger så stor vikt vid tekniska

lösningar men jag ska ändå försöka redogöra lite för hur Solitaire högtalaren är uppbyggd.

Man har egenproducerat elektrostat elementen, och minns jag rätt så är det 3 st

separata element som i rad bildar det monterade "bandet" i den stora 2000-modellen.

Att med element som dessa drar nytta av en låg massa för att slippa komprimerad luft

gör nog en hel del för dynamiken denna modell återger.

6 st högtalare i mellanregistret kan ju ge intryck av att varje instrument och sångare har

en egen kanal s.a.s, om man nu inte spelar klassiskt eller körmusik förstås :D

Att få denna visuella förstärkning lagd till det man hör ger säkert en x-tra skjuts till den separation

av ljud som denna högtalare så magnifikt återger.

Dessa 15 cm element tar hand om alla ljudtryck i spannet 150-2000 Hz

Dämpningen av högtalarkonerna är optimerade för att elliminera resonanser därav också de

små "skårorna" vi kan se.

Timbre noterade ju likheten med Scanspeak så fenomenet är ju inget nytt men säkert

nyttigt för slutresultatet.

e96498e2.jpg

De fyra baselementen (som mäter 26 cm) sitter monterade i en separat kammare.

Med en intern parallellstagning, via en 4-punktsinfästning i högtalarkorgarnas ytterkant, så är man åter på spåret

för att minimera spridning av vibrationer.

Jag vill dra mig till minnes att Magico använder något liknande i sina lådor men här är alltså den principen kopplad

direkt till baselementen och säkerställer förmodligen att resonanser tas om hand på ett tidigt stadium.

Ytterligare en bild på stagningen finns HÄR

Så mycket mer än så sträcker sig inte mina tekniska utsvävningar av Solitaire och jag får väl dessutom lämna en

liten "note" om eventuella missuppfattningar gällande dessa.

Edited by P-pan

Höll på att glömma en liten teknikalitet som baksidan skvallrar lite om.

Justringsmöjligheterna för både bas, mellan & diskantregister...

0dcdc889.jpg

Och vänner av bi-wiring ser ju också ut att vara välkomna :)

Edit:ordputsning

Edited by P-pan

Guest Musicus
Med tanken på likheten med en kobra så skulle jag tro att det är en Wireworld.

Modellbeteckningen törs jag däremot inte gissa på.

Det er nok en WW ja, tipper på Platinum Eclipse (?) :Thinking: ...

mvh

Det utstrålar kvalitet från högtalarna som man inte kan blunda för.

Verkar kunna fylla på i botten också.

Förmodar att du lyssnade på dom... ett utlåtande kanske :mm:

fd40224a.jpg

Ska väl göra ett försök att beskriva mina lyssningsintryck också då...

Med högtalare i den här fysiska storleken och prisklass så får man ju lite högre krav och förväntningar,

åtminstone får jag det.

Kostar det så smakar det... väldigt bra... i detta fall.

Att lyssna på dessa Solitaire CWT 2000 var en ren fröjd för mina öron.

En stor mäktig dynamisk och detaljrik ljudscen kommer emot en.

Man kan nästan känna luftvibrationerna ur blåsintrumenten på de lite bättre inspelningarna och

höjer man volymen innan ett saxsolo brakar lös så far händerna nästan reflexmässigt upp för att

dämpa ljudfånget i öronen :icon_smile_cool:

78b07973.jpg

Skivan här ovan med Holly Cole har några spår där det slinker med ett och annat s-ljud.

Finns fenomenet med på inspelningen så är det inget i denna detalj som stoppas av högtalaren.

Fraseringar och andra "små hyss", som både sångare och musiker ibland har för sig, kan också

med lätthet urskiljas och kanske det är tack vare detta som det på något sätt skapas en intimare

musikalisk känsla på vägen mellan högtalarna och lyssnaren...

för känslan av att vara "nära" är stor.

b4260f65.jpg

Klassiska symfonier är väl härligt att ta del av, åtminstone live :)

Stråkavsnitten på några av styckena på Hovhaness - Mysterious Mountain - lät väldigt bra.

Storheten i framförandet av denna musikart förmedlades på ett mycket övertygande sätt

i denna T+A uppsättning, separation och rumsliga intryck klarades galant.

Basgångar och andra lågfrekventa toner upplevde jag som väldigt bred och kraftig.

Den samlade tonalabalansen i anrättningen gav mig inget övrigt att önska.

Hela skapelsen spelar helt enkelt luftigt, obeslöjat och med en bred dynamisk kropp.

c167a414.jpg

... och där tog superlativen och diverse adjektiv slut för denna gång.

//Pan