Timbre™ Posted January 15, 2012 Posted January 15, 2012 Jag tror det skulle vara intressant om du fick tips där man inte rekommenderar sina egna högtalare. Låt rummet stå för den avgörande rösten och kommer det att handla om stativhögtalare får du nog inte missa att kolla upp Genelec, Reference 3A och Neat Acoustics. Den resan kan bjuda på överraskningar... Quote
gcs Posted January 15, 2012 Posted January 15, 2012 Jag tror det skulle vara intressant om du fick tips där man inte rekommenderar sina egna högtalare. Jag har sökt ett par högtalare i flera år tills jag för två år sedan hittade ett par från Genelec. Men jag har ändå sökt vidare och nu två år senare har jag kommit fram till att jag inte har hört några som låter bättre och som är mer kostnadseffektiva än Genelec 8260. Därför ville jag i bästa välmening rekommendera dessa som numera står här hemma hos mig. Jag skulle alltså inte vilja rekommendera mina stora golvare som låter ännu bättre än Genelec 8260. Men 8260 spelar trots allt ändå i samma division som mina golvarna. Quote
Hermes Posted January 16, 2012 Author Posted January 16, 2012 Har Depeche varit i Götet nu? Hur var konserten?! Näe -- jag var på en depeche kväll på Parken. De spelade hela natten lång. Men ganska högt Quote
Hermes Posted January 16, 2012 Author Posted January 16, 2012 Jag slår ett slag för den fantastiska stativaren som spelar jämt med många golvare. Jag tänker på Dynaudios Special 25 där sista exet säljs för 39,900:- Samma element som ideras Evidence. Ett fynd! Andra Dynaudio modeller att kika på är Confidence C1 II, Contour S 3.4 och Focus 340 eller 360. Focal gör också bra högtalare, t ex Electra 1028 Be eller 1038 Be. Lite slankare ljud än t ex Dynaudio men fortfarande bra. En annan favorit för mig som det är ganska tyst om just nu är Pioneer, t ex S EX-3 ("snikversion" av TAD)- Säljs hos Ultimate i Vimmerby. Revel brukar låtar bra på mässor, t ex F52. Thiel är också bra, t ex CS 2.4SE (HiFi Consult) och jag höll nästan på att glömma Audio Physics Scorpio 25. Demoex för 35,000 hos Ljudupplevelser (ordinarie 52,000) ger en fantastisk ljudbild... Listan kan göras lång... Aha; De där stativarna har jag hört talas om --- Hifistället hade ett par ex tror jag ... Fast dynaudio golvare lyssnade jag faktiskt på i Bremen -- men tyvärr måste jag säga att de inte föll mig i smaken så värst. Det var Contour 5.4 tror jag. Mkt större än mina, men inte så där så jag baxnade. Nåväl, smaken är som baken... och tråkigt vore väl annars. Nu skall jag titta in på Revel -- och Thiel samt Audio Physics. De är märken jag inte testat -- ska ut och testa. Quote
Hermes Posted January 16, 2012 Author Posted January 16, 2012 Ojojoj. Alltid dessa beslut.Otroligt svårt.Verkar som att 100tkr är den övre gränsen.För de pengarna,och då speciellt begagnat har du massor med alternativ. Jag kan väl betecknas som en S.F fan,men det finns så mkt bra högtalare därute nu så jag vet inte längre. Tänk även på att skaffa högtalare som inte är världens mest tungdrivna för då bär priset iväg ännu mer. Jag tycker att Von schweikerts modeller platsar på din lista.Vr-4 i alla dess reinkarnationer är otroligt bra.Relativt lättdrivna med. Totem har fina högtalare.Forest är en bra golvare från dom. Verity Audio har en räcka bra högtalare. Sen har du ju Dynaudio,Focal och en massa mer intressanta märken och modeller. Ta du med dig din kära fru och åk ut och leta efter dina favoriter.Plocka med en kamera och redovisa dina resultat för oss!Ok? mvh/n.o Visst --- det där med WAF faktorn är inte så lätt alltid.. Men hon är iallafall öppen för förslag -- än så länge ;-) Quote
Hermes Posted January 16, 2012 Author Posted January 16, 2012 Väl skrivet, Stereotypen! Den nöten är lite svårare att knäcka för högtalare i ett kräset highend-segment. Icke desto mindre är det vad det hela handlar om. Ja, det där känns som ett ganska genomgående drag bland moderna högtalare -- för mycket diskant. Mina Elac har jättebra diskant, men problemet är att allt annat , spec mellanregister hamnar i bakgrunden. Quote
Hermes Posted January 16, 2012 Author Posted January 16, 2012 Mina personliga favoriter Totem lägger jag en röst på. Forest är en snygg högtalare, tämligen möbleringsvänlig och låter riktigt bra i mina öron, även med "rimlig" elektronik. Nya Element-serien har väl inte kommit till Svedala än, annars blir den nog spännande. Provlyssna gärna Model One Signature också, även om du inte tänkt dig stativare så har de förändrat mer än en världsbild för musiklyssnare världen över Sonus Faber; tja de flesta modellerna är i mina ögon tokigt snygga. Sen låter de ju bra också. Bör provlyssnas. Magnepan 1.7 har jag hört och den verkar kalas. Ingen "imponatorfaktor" på en gång, men "växer" och efter ett tags lyssning så låter musiken bara... jättebra. Stylingen är väl inte för alla, men har man plats och gillar looken så why not? Jag skulle provlyssna ordentligt om jag var du. Resan är kul, en stor del av nöjet. Åk runt på "lyssningsturné" Lyssningsturnén här bara börjat ser jag nu... Quote
Hermes Posted January 16, 2012 Author Posted January 16, 2012 Jag skulle nog inkludera Harbeth Monitor 40.1 i den skaran! ca. 99KKr (tyvärr + stativ) /ptr Vet du var man kan få tag i dem för en provlyssning? Bor ju i Uppsala nu... Quote
Hermes Posted January 16, 2012 Author Posted January 16, 2012 Sophia 2 får man garanterat för de pengarna,och på tal om WAF bör man ju oxå få ett par begade S.F Amati Homage eller kanske Anniversario. Tack för tipsen, men grejen är att Wilson gör inga snygga högtalare väl va,,,, tyvärr Quote
plundin™ Posted January 16, 2012 Posted January 16, 2012 Vet du var man kan få tag i dem för en provlyssning? Bor ju i Uppsala nu... Är osäker på utbredningen av dessa i Sverige, jag vet att det finns ett par i Blekinge men sedan är jag osäker. Kolla med den svenske importören! /ptr Quote
Hermes Posted January 16, 2012 Author Posted January 16, 2012 En av kandidaterna anser jag borde vara Vivid Audio, snacka om läcker design. Göte pepper i Dals-Långed! De var de fulaste högtalare jag sett Skönt att vi tycker olika! Quote
Hermes Posted January 16, 2012 Author Posted January 16, 2012 Jag slår ett slag för den fantastiska stativaren som spelar jämt med många golvare. Jag tänker på Dynaudios Special 25 där sista exet säljs för 39,900:- Samma element som ideras Evidence. Ett fynd! Andra Dynaudio modeller att kika på är Confidence C1 II, Contour S 3.4 och Focus 340 eller 360. Focal gör också bra högtalare, t ex Electra 1028 Be eller 1038 Be. Lite slankare ljud än t ex Dynaudio men fortfarande bra. En annan favorit för mig som det är ganska tyst om just nu är Pioneer, t ex S EX-3 ("snikversion" av TAD)- Säljs hos Ultimate i Vimmerby. Revel brukar låtar bra på mässor, t ex F52. Thiel är också bra, t ex CS 2.4SE (HiFi Consult) och jag höll nästan på att glömma Audio Physics Scorpio 25. Demoex för 35,000 hos Ljudupplevelser (ordinarie 52,000) ger en fantastisk ljudbild... Listan kan göras lång... Jag ser att Revel har typ equalizer på sina högtalare -- det är ju faktiskt väldigt bra.. sådant behövs ju för att kompensera dåliga inspelningar! Hur är de i bas/mellanregister? Erfarenheter? Quote
gcs Posted January 17, 2012 Posted January 17, 2012 Jag ser att Revel har typ equalizer på sina högtalare -- det är ju faktiskt väldigt bra.. sådant behövs ju för att kompensera dåliga inspelningar! Hur är de i bas/mellanregister? Erfarenheter? Nej men att kompensera fel och brister i högtalarlådan och i någon mån rummet. Det allra bästa är att ha ett digtalt delningfilter där det också går att tidskompensera varje ingående högtalarelement. Dessutom är det bra med ett EQ för rumskompensation. Precis så har jag det och jag skulle aldrig tänka mig att vara utan det. Quote
new order Posted January 17, 2012 Posted January 17, 2012 Tack för tipsen, men grejen är att Wilson gör inga snygga högtalare väl va,,,, tyvärr Menade att Sonus Faber stod för WAF faktorn.I mina ögon tycker jag att de senare modellerna från Wilson som ex.vis Sasha och Sophia 3 är rätt läckra.Jämför Sophia 3 med dess föregångare så har lådan ändrats lite diskret och blivit mindre yxig i formen. Quote
Recommended Posts