Hermes Posted January 12, 2012 Posted January 12, 2012 Tänkte slänga ut en ny tråd efter min Krell tråd som ju syftade på att ev byta elektronik till Krell men som nu hamnade på helt annat fokus: HÖGTALARE! Efter många goda råd från en del folk på forumet (TACK hittills!) och en del funderingar verkar det ganska klockrent att det är just högtalarna som är den svaga länken i just mitt fall. Jag har åkt runt och lyssnat på lite olika märken. Var på Depeche mode kväll i Göteborg och tror (trots öronpropparna!) att mina öron fick stryk (har lite högfrekvent tinnitus nu -- kan också vara behäftat med stress ang flytt till Uppsala och terminsstart mm) så jag tar det lite lugnt. I vilket fall, för de som är intresserade att följa med på denna resa mot högtalarval och fortsatta diskussioner och råd, så kan jag säga att följande (minst) högtalare gått till final (i godtycklig ordning): 1. Cremona M, SonusFaber, ca 80Tkr 2. Liuto, SonusFaber, ca 37Tkr 3. Dali Helicon 400 mkII, ca 46Tkr 4. Peak Consult (Empress) ca 100Tkr 5. Respons Grand Artist ca 75Tkr 6. Vienna Acoustics Beethoven Grand ca 47Tkr 7. Magnepan (?) Peaken hör väl till toppen men är också dyrast, förmodligen för dyr. Fenomenalt mellanregister, ganska torr bas men inte stum. Responsen var också mycket bra -- troligen favorit hittills. Cremona har jag hört ett par gånger nu i lite olika rum och tycker de är fina de med. Kanske går de inte ner i basen så mycket som Respons men har ev öppnare klang (svårt att säga pga olika rum). Kvar att lyssna på mer ordentligt är Dali och Vienna. Dali Mentor 8 testade jag nyligen; mycket transienter men inte så mycket djup i musiken vilket ju inte är särskilt bra betyg men då ligger de också under Helicon klassen. Liuton känns bra men inte sådan jätteuppgradering jmf med mina Elac fs 247. Men de har fördelen med bra mellanregister och sammanhållning och priset kan göra dem till ett reellt val. Magnepan har jag ännu inte testat. Är det någon jag missat? < 100Tkr bör det ligga. Har kollat med hustrun också och alla är OK :-p bortsett från att Responen fick betyget "fula" men med viss tvekan OK. Nåväl -- WAF faktorn spelar roll.. Quote
plundin™ Posted January 12, 2012 Posted January 12, 2012 Jag skulle nog inkludera Harbeth Monitor 40.1 i den skaran! ca. 99KKr (tyvärr + stativ) /ptr Quote
Matrixen Posted January 12, 2012 Posted January 12, 2012 B&W 803D bör platsa i gruppen både pris o prestandamässigt. Den låga distortionen tilltalar inte minst oss tinuiter. Quote
gcs Posted January 12, 2012 Posted January 12, 2012 Jag skulle vilja föreslå Genelec 8260 med tre inbyggda slutsteg i varje aluminiumlåda till en kostnad av <70KKr. Dom bästa stativarna jag hört och som soppar banan från det mesta. Quote
lindvall Posted January 12, 2012 Posted January 12, 2012 Har Depeche varit i Götet nu? Hur var konserten?! Quote
Bebop Posted January 12, 2012 Posted January 12, 2012 Jag slår ett slag för den fantastiska stativaren som spelar jämt med många golvare. Jag tänker på Dynaudios Special 25 där sista exet säljs för 39,900:- Samma element som ideras Evidence. Ett fynd! Andra Dynaudio modeller att kika på är Confidence C1 II, Contour S 3.4 och Focus 340 eller 360. Focal gör också bra högtalare, t ex Electra 1028 Be eller 1038 Be. Lite slankare ljud än t ex Dynaudio men fortfarande bra. En annan favorit för mig som det är ganska tyst om just nu är Pioneer, t ex S EX-3 ("snikversion" av TAD)- Säljs hos Ultimate i Vimmerby. Revel brukar låtar bra på mässor, t ex F52. Thiel är också bra, t ex CS 2.4SE (HiFi Consult) och jag höll nästan på att glömma Audio Physics Scorpio 25. Demoex för 35,000 hos Ljudupplevelser (ordinarie 52,000) ger en fantastisk ljudbild... Listan kan göras lång... Quote
new order Posted January 12, 2012 Posted January 12, 2012 Ojojoj. Alltid dessa beslut.Otroligt svårt.Verkar som att 100tkr är den övre gränsen.För de pengarna,och då speciellt begagnat har du massor med alternativ. Jag kan väl betecknas som en S.F fan,men det finns så mkt bra högtalare därute nu så jag vet inte längre. Tänk även på att skaffa högtalare som inte är världens mest tungdrivna för då bär priset iväg ännu mer. Jag tycker att Von schweikerts modeller platsar på din lista.Vr-4 i alla dess reinkarnationer är otroligt bra.Relativt lättdrivna med. Totem har fina högtalare.Forest är en bra golvare från dom. Verity Audio har en räcka bra högtalare. Sen har du ju Dynaudio,Focal och en massa mer intressanta märken och modeller. Ta du med dig din kära fru och åk ut och leta efter dina favoriter.Plocka med en kamera och redovisa dina resultat för oss!Ok? mvh/n.o Quote
conan Posted January 12, 2012 Posted January 12, 2012 Om du är inne på Magnepan måste du ta med ett par Quad också, kanske ESL-2905. Kanske ett par Audio Note AN-E kan vara nåt? Guru QM60 kan också vara en kandidat. Quote
vovven Posted January 12, 2012 Posted January 12, 2012 WAF faktorn spelar roll.. En av kandidaterna anser jag borde vara Vivid Audio, snacka om läcker design. Quote
Apexorca Posted January 12, 2012 Posted January 12, 2012 (edited) Tänkte slänga ut en ny tråd efter min Krell tråd som ju syftade på att ev byta elektronik till Krell men som nu hamnade på helt annat fokus: HÖGTALARE! Var på Depeche mode kväll i Göteborg och tror (trots öronpropparna!) att mina öron fick stryk (har lite högfrekvent tinnitus nu -- I vilket fall, för de som är intresserade att följa med på denna resa mot högtalarval och fortsatta diskussioner och råd, så kan jag säga att följande (minst) högtalare gått till final (i godtycklig ordning): 1. Cremona M, SonusFaber, ca 80Tkr 2. Liuto, SonusFaber, ca 37Tkr 3. Dali Helicon 400 mkII, ca 46Tkr 4. Peak Consult (Empress) ca 100Tkr 5. Respons Grand Artist ca 75Tkr 6. Vienna Acoustics Beethoven Grand ca 47Tkr 7. Magnepan (?) Peaken hör väl till toppen men är också dyrast, förmodligen för dyr. Fenomenalt mellanregister, ganska torr bas men inte stum. Responsen var också mycket bra -- troligen favorit hittills. Cremona har jag hört ett par gånger nu i lite olika rum och tycker de är fina de med. Kanske går de inte ner i basen så mycket som Respons men har ev öppnare klang (svårt att säga pga olika rum). Kvar att lyssna på mer ordentligt är Dali och Vienna. Dali Mentor 8 testade jag nyligen; mycket transienter men inte så mycket djup i musiken vilket ju inte är särskilt bra betyg men då ligger de också under Helicon klassen. Liuton känns bra men inte sådan jätteuppgradering jmf med mina Elac fs 247. Men de har fördelen med bra mellanregister och sammanhållning och priset kan göra dem till ett reellt val. Magnepan har jag ännu inte testat. Är det någon jag missat? < 100Tkr bör det ligga. Har kollat med hustrun också och alla är OK :-p bortsett från att Responen fick betyget "fula" men med viss tvekan OK. Nåväl -- WAF faktorn spelar roll.. DP kväll!!! Gött, det ordnar jag också ca 1 ggr per år. Ser på konserter på DVD/Blue-Ray och lyssnar på DP original, remixer och covers. Personal Jesus finns i hur många covers som helst. + Tinnitus. Men du har missart Usher mini dancer one och Two De spelar skjortan av minst halva gänget ovan tycker jag. De behöver kraft som många andra men då lirar de med fantastisk spelglädje, dynamik och rymd. De spelar bra från topp till botten, men för pengarna imponerar botten som är svårt att hitta riktigt bra i den prisklassen. De är helt enkelt ovanligt kompletta. Troligen klockrena med Depeche Mode. Byggkvaliteten är också uppe på Sonus Faber nivå i den prisklassen. Edited January 12, 2012 by Apexorca Quote
Ekman Posted January 12, 2012 Posted January 12, 2012 För 100k får man ju ett par beg Wilson Borde kunna gå att klämma in w/p7 eller sophia 1eller2 i den budgeten... Quote
new order Posted January 12, 2012 Posted January 12, 2012 För 100k får man ju ett par beg Wilson Borde kunna gå att klämma in w/p7 eller sophia 1eller2 i den budgeten... Sophia 2 får man garanterat för de pengarna,och på tal om WAF bör man ju oxå få ett par begade S.F Amati Homage eller kanske Anniversario. Quote
Chr. R. Posted January 12, 2012 Posted January 12, 2012 Hej Hermes Ud fra din liste med mulige højtalere, så er der 2 ting jeg bemærker: 1) De nævnte højtalere spænder _meget_ vidt mht. lyd, og derfor vil jeg foreslå du får lyttet mere, og dermed indsnævret dit udvalg 2) Der er også stor forskel i bygge kvaliten (finish og anvendte komponenter), og her kan jeg blot nævne den åbenlyse forskel mellem f.eks. de 2 danske kandidater Dali og Peak. Der er så KÆMPE forskel, også i lyd, at de reelt ikke bør være på samme liste. Jeg er selv "Peakoman", så med en Empress på listen viste jeg godt hvad jeg ville vælge God jagt Quote
Adagio Posted January 12, 2012 Posted January 12, 2012 WAF handlar till stor del om miljön där högtalaren ska stå, i min värld finns många vackra högtalare men det är ju i samverkan med övrigt möblemang och miljö som de ska passa eller sticka ut. Det är en smaksak. Om du ska till Uppsala så kan du få tillfälle att lyssna till magnepan på esoterisk. Om du har vägarna förbi Norrköping så PMa om du vill stanna till och lyssna på ett par mycket tweakade 1,6qr. Quote
Stereotypen Posted January 12, 2012 Posted January 12, 2012 Du är i en trevlig situation nu! Det finns så mycket olika högtalare och så många variabler att beakta så att ge ett råd är mycket svårt. Ett tipps är att bara lyssna runt på olika högtalare och försöka ringa in vad det är som DU uppskattar. En fälla som man lätt går i är att man snöar in på enstaka detaljer och låser sig lite vid dessa. Försök att hitta en homogen högtalare där inte något sticker ut. Många högtalare nuförtiden tycker jag låter lite hissade i de övre registren. Något som imponerar vid demos och som funkar på välinspelad musik men som i längden bara bidrar till ett avsmalnande musikintresse där man måste jaga välinspelad musik för att kunna njuta av den. En bra högtalare skall inte göra bort sig på någon musik. Quote
Engelholm Audio Posted January 13, 2012 Posted January 13, 2012 Inte ett enda svenskt märke rekommenderas!?! Va tråkigt... Här är Mårtens senaste och för under 100'. http://www.euphonia-audioforum.se/forums/i...?showtopic=9547 Quote
toobs Posted January 13, 2012 Posted January 13, 2012 (edited) Slår alltid gärna ett slag för Magnepan...... och då behöver man inte värre än 1.7:an om man inte har jättelikt lyssnigsrum. Se bara till att lysna med en riktigt bra sub, t ex Velodynes nya DD+. Fullständigt fantastiskt. (Ljudmakarn har haft ett sådant set uppställt) Då har du ju inte brännt mer än ca 50-60 på högtalare och sub. Nu har jag missat vad du har för förstärkare, men där vill det ju till något rejält om man skall kräma på mycket. Själv kör jag ju, som du kan se nedan, med 55 W rörförstärkare och är nöjd till ca 80% av mina skivor. Har där tittat på Parasounds slutsteg som en tänkbar uppgradering, för jag kan knappast tänka mig att byta högtalare. Möjligen skulle jag då vilja lyssna på Harbeth (som jag barar läst gott om men aldrig hört) om jag skulle överväga att byta filosofi. Tycker också att högtalarurvalet drar åt lite olika håll - men så kan det ju vara. Man förförs av vissa aspekter av de olika högtalarna. Mardrömen är ju att gissa vilka som i förlängningen kommer att kännas bra att leva med......... Själv drar jag ju genomgående pålitligt åt det lite mer trevligt färgade - lite tofflor och kofta sådär. Kan förresten också slå ett slag för Vienna.har en komopis som bar Baby Grand och de ä rriktigt bra. Inte den oefterhärmliga luftigheten i ljudbilden som Maggisar har, men ändå mycket bra - och en fin köttighet. Han kör dem med Macintosh MC 275 med bra resultat, utom att man möjligen saknar lite stramhet i basen. De dippar visst till närmare 2 ohm och kräver i den delen stabil drivning. Lycka till! Edited January 13, 2012 by toobs Quote
figge Posted January 13, 2012 Posted January 13, 2012 Ojojoj. Alltid dessa beslut.Otroligt svårt.Verkar som att 100tkr är den övre gränsen.För de pengarna,och då speciellt begagnat har du massor med alternativ. Jag kan väl betecknas som en S.F fan,men det finns så mkt bra högtalare därute nu så jag vet inte längre. Tänk även på att skaffa högtalare som inte är världens mest tungdrivna för då bär priset iväg ännu mer. Jag tycker att Von schweikerts modeller platsar på din lista.Vr-4 i alla dess reinkarnationer är otroligt bra.Relativt lättdrivna med. Totem har fina högtalare.Forest är en bra golvare från dom. Verity Audio har en räcka bra högtalare. Sen har du ju Dynaudio,Focal och en massa mer intressanta märken och modeller. Ta du med dig din kära fru och åk ut och leta efter dina favoriter.Plocka med en kamera och redovisa dina resultat för oss!Ok? mvh/n.o Kan verkligen rekomendera Verity. Kolla på www.hifimagasinet.com Quote
lindome Posted January 13, 2012 Posted January 13, 2012 Inte ett enda svenskt märke rekommenderas!?! Va tråkigt... Här är Mårtens senaste och för under 100'. http://www.euphonia-audioforum.se/forums/i...?showtopic=9547 Trådskaparen är ju inne på svenskt redan i första inlägget - Respons tillverkas på Tjörn i Bohuslän Hermes: Du behöver inte leta mer imho.... Lyssna gärna hemma om du har möjlighet för att kunna utvärdera på bästa sätt. Lycka till Quote
Sigge Posted January 13, 2012 Posted January 13, 2012 Du har fått flera kloka råd här. Jag skulle kunna fylla på med fler förslag till högtalare, men det ska jag inte, för jag tror du måste begränsa ditt val om du någonsin ska komma i mål. Men det finns lite fler aspekter som kan vara av betydelse vid en utvärdering. Om du väljer en begagnad högtalare i de lite dyrare klasserna som tex Amati eller Sofia, kommer dessa att tydligt tala om för dig bristerna i din elektronik. Då blir investeringen kanske det dubbla. Andra som tex Cremona M kommer att locka dig genom att säga "jag kan mycket bättre än så här", lättare att leva med ett tag, men en uppgradering av elekronik ligger farligt nära. Så om du hade tänkt att enbart investera i högtalare passar nog de lägre prisklasserna på din lista bättre. Vad det gäller ljudkvalitet, tror jag lika vad som sagts tidigare, helheten är viktigare än detljerna. Stereotypens kommentar är klok. Jag tror inte, till skillnad från några andra kommentarer, att någon specifik högtalare spelar skjortan av alla andra. Då hade ju alla haft samma i en given prisklass, och så är det ju inte, utan valet är högst personligt. Vad det gäller utseende, tycker jag att när man lägger ner seriösa pengar på sin ljudutrustning kan man kräva att det ser bra ut också. Inte bara själva högtalaren utan också hur den integrerar i rummet. Kan man acceptera att de måste stå en meter eller mer ut från bakväggen? Många på din lista måste det. Du har ett trevligt jobb framför dig, ser fram emot att höra upplösningen. Lycka till! Quote
stargazer Posted January 13, 2012 Posted January 13, 2012 Mina personliga favoriter Totem lägger jag en röst på. Forest är en snygg högtalare, tämligen möbleringsvänlig och låter riktigt bra i mina öron, även med "rimlig" elektronik. Nya Element-serien har väl inte kommit till Svedala än, annars blir den nog spännande. Provlyssna gärna Model One Signature också, även om du inte tänkt dig stativare så har de förändrat mer än en världsbild för musiklyssnare världen över Sonus Faber; tja de flesta modellerna är i mina ögon tokigt snygga. Sen låter de ju bra också. Bör provlyssnas. Magnepan 1.7 har jag hört och den verkar kalas. Ingen "imponatorfaktor" på en gång, men "växer" och efter ett tags lyssning så låter musiken bara... jättebra. Stylingen är väl inte för alla, men har man plats och gillar looken så why not? Jag skulle provlyssna ordentligt om jag var du. Resan är kul, en stor del av nöjet. Åk runt på "lyssningsturné" Quote
Almen Posted January 13, 2012 Posted January 13, 2012 Även jag lägger en röst på Guru Pro Audio QM10 eller QM60. Om du vill provlyssna deras anfader Ino Audio pi60 så finns den lite runtomstans i Gbg. Quote
plind Posted January 13, 2012 Posted January 13, 2012 MBL 116. Beg. för 85000 hos radiohandlarn. Sedan behöver du inte tänka mer på högtalare.. Quote
Ekman Posted January 13, 2012 Posted January 13, 2012 MBL 116. Beg. för 85000 hos radiohandlarn. Sedan behöver du inte tänka mer på högtalare.. Nej då behöver man tänka på slutsteg istället för sina 54dB Quote
Leif Eriksson Posted January 13, 2012 Posted January 13, 2012 Kan verkligen rekomendera Verity. Kolla på www.hifimagasinet.com Kan inte annat än hålla med, jag har sett Leonore och Parsifal Ovation ute till pris inom din budget, men det är inte ofta man hittar beg. Verity, det kan ju bero på något..... Jag sitter själv med Fidelio och dom lär stanna. Lycka till i letandet! Quote
ninja Posted January 13, 2012 Posted January 13, 2012 lindome är klokt man, lyssna på honom Om du vill lyssna på Respons Grand Artist i hemmiljö i Göteborg hör av dig Quote
Hifi_Perrra Posted January 14, 2012 Posted January 14, 2012 (edited) Hej! Jag har själv Cremona M. Bra högtalare med en exakt bas. Har haft dom sedan maj förra året. Har haft Peak Consult Princess Signature hemma i en vecka. Var meningen att jag skulle ha dessa till min Primare I30 i sovrummet men dessa var inte tillräckligt bra. Hade ingen egen klang och varför betala dyrt för att man skall höra felen så dessa åkte tillbaka raskt igen till butiken. Cremona M är en bra högtalare som passar till nästan all musik. Har även ett par Audio Physic Scorpio Mk2 om man gillar dunka dunka. Spelar aldrig klassisk musik hemma hos mig. Jag skulle inte rekommendera någon utav mina högtalare. Jag kan däremot rekommendera QRS, Dynaudio och B&W. Har ägt alla dessa märken. Kanske skulle du kika närmare på Martin Logan också men dessa har jag inte lyssnat på men varit nära att uppgradera till. Kommer inte att behålla någon utav mina högtalare. Ska satsa på Dynaudio istället Mitt enda tips! Lyssna på alla innan du bestämmer dig så du inte gör som jag brukar göra, köpa grisen i säcken Mvh Edited January 14, 2012 by Hifi Perra Quote
sprudel Posted January 14, 2012 Posted January 14, 2012 Jag tror det skulle vara intressant om du fick tips där man inte rekommenderar sina egna högtalare. Då skulle jag nog välja Amphion, eller xtz Divine. Quote
calle_jr Posted January 14, 2012 Posted January 14, 2012 En fälla som man lätt går i är att man snöar in på enstaka detaljer och låser sig lite vid dessa. Försök att hitta en homogen högtalare där inte något sticker ut. Många högtalare nuförtiden tycker jag låter lite hissade i de övre registren. Något som imponerar vid demos och som funkar på välinspelad musik men som i längden bara bidrar till ett avsmalnande musikintresse där man måste jaga välinspelad musik för att kunna njuta av den. En bra högtalare skall inte göra bort sig på någon musik. Väl skrivet, Stereotypen! Den nöten är lite svårare att knäcka för högtalare i ett kräset highend-segment. Icke desto mindre är det vad det hela handlar om. Quote
das Boot Posted January 15, 2012 Posted January 15, 2012 Som Reference 3A-anhängare måste jag rekommendera deras flaggskepp Grand Veena, en helt igenom fantastisk högtalare! Quote
Recommended Posts