Jump to content

Recommended Posts

Posted

Första intrycket jag får är att detta mer hör hemma i Design & heminredningsgebitet.

Hittar inga specar på respektive panel så frågan är inom vilka frekvens-områden de dämpar/diffuserar.

De ser ju inte ut att vara särskild bredbandiga om man säger så :Thinking: ... :?:

Posted

Det var ena lätta rackare i alla fall, 275 gr +/- 10% per panel (500*500 mm) .

Eftertanke...

för den musikintresserade i familjen (vanligtvis mannen) så kan de ju faktiskt t.o.m bli så att

"regeringen" godkänner formspråket rent designmässigt :Thinking::Idea:

Posted

Jag såg denna produkt mer som ett komplement till våra akustikprylar och kanske för dom som inte kan av olika

anledningar sätta in sådant i rummet tex trillskande flickvänner eller fruar :diss: .

Kan tänka mig att det kan göra en viss nytta i tex. en hyres-lägenhet med betongväggar och som man kanske inte kan

akustikfixa hur som helst på grund av värden.

Jag ser bara till mig själv jag har en vägg som jag inte kan sätta upp diffusorer på och då hade detta kunnat funka.

Dessutom så tycker jag att dom är ganska snygga som man kan belysa för att få härliga effekter.

Posted

Nej tack! Möjligen snyggt men jag vill inte ha paralella väggar och vad händer med ljudet när man sitter under balkongen. Jag undrar hur mycket väggen till höger kan absorbera ljud.

Posted (edited)
Jag såg denna produkt mer som ett komplement till våra akustikprylar och kanske för dom som inte kan av olika

anledningar sätta in sådant i rummet tex trillskande flickvänner eller fruar :diss: .

Om jag hade föreslagit detta till min fru hade förmodligen följande dialog följt.

"Horisontella ytor längs hela väggarna, vem hade du tänkt skulle hålla dem rena? :icon_smile_angry:

Det fixar jag! :) Det behövs bare en dammvippa och :Thinking: ... och :Thinking::Idea: OCH EN BYGGNADSSTÄLLNING :D"

Nej tack, jag tror inte det.

Edited by Sigge
Posted
"Horisontella ytor längs hela väggarna, vem hade du tänkt skulle hålla dem rena? :icon_smile_angry:

Det fixar jag! :) Det behövs bare en dammvippa och :Thinking: ... och :Thinking::Idea: OCH EN BYGGNADSSTÄLLNING :D "

Vad sägs om lite tryckluft och ett förlängt blåsmunstycke.

Sen är det bara att sätta korsdrag så är städningen klar :Idea::D

Posted
Vad sägs om lite tryckluft och ett förlängt blåsmunstycke.

Sen är det bara att sätta korsdrag så är städningen klar :Idea::D

Eller det kanske skulle funka med en rejäl sub. Och tvärdrag. :icon_smile_cool:

Posted
Nej tack! Möjligen snyggt men jag vill inte ha paralella väggar och vad händer med ljudet när man sitter under balkongen. Jag undrar hur mycket väggen till höger kan absorbera ljud.

Du får inte titta dig blind på det exemplet jag la ut som startbild det finns många olika modeller.

Och rummet på bilden var inte tänkt som ett lyssnings-rum så du behöver inte sitta under balkongen för att lyssna på musik ;)

Hur mycket väggen absorberar vet man kanske om man kontaktar leverantören.

Posted
Om jag hade föreslagit detta till min fru hade förmodligen följande dialog följt.

Det fixar jag! :) Det behövs bare en dammvippa och :Thinking: ... och :Thinking::Idea: OCH EN BYGGNADSSTÄLLNING :D"

Nej tack, jag tror inte det.

Som sagt så är det bara ett exempel Helge :app: det finns flera lösningar på väggpaneler.

Och om du har diffusorer behövs dom inte dammas också :?::39:

Posted

Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att dessa paneler ytterst är framtagna för att

dämpa vanligt tal och därför passar de säkert jättebra i lite mer offentliga miljöer.

Hemma gör det säkert också nytta, om disskusionerna är lite högre än i genomsnitt ;)

Har man hormonstinna tonåringar hemmaboendes så är det förmodligen en kalasinvestering :D