mangew Posted January 10, 2012 Posted January 10, 2012 (edited) Har ej sett på annonser på några år nu mest pga. barnledigheter, husrenoveringar mm. och ej gjort någon som helst förändring efter de senaste högtalarna. Som av en händelse blev jag iaf nyfiken nu igen på prova nytt förstärkeri och det är helrör som gäller denna gång. Siktar ej speciellt högt, ganska lågt då jag egentligen tänkt vänta med en investering något år till så barnen blir lite större. Någon som har förslag på rör i monoblock, slutsteg eller integrerade som ni sprungit på som kostat säg upp till 25-30kkr. Jag kan gott tänka mig nytt el beg. Grundkrav är iaf att det måste har lite kraft i sig så lågwattare går bort. Se nedan i "signaturen" om ni undrar vad jag har nu som ska ersättas. Edited January 19, 2012 by mangew Quote
Leif Eriksson Posted January 11, 2012 Posted January 11, 2012 (edited) Har ej sett på annonser på några år nu mest pga. barnledigheter, husrenoveringar mm. och ej gjort någon som helst förändring efter de senaste högtalarna. Som av en händelse blev jag iaf nyfiken nu igen på prova nytt förstärkeri och det är helrör som gäller denna gång. Siktar ej speciellt högt, ganska lågt då jag egentligen tänkt vänta med en investering något år till så barnen blir lite större. Någon som har förslag på rör i monoblock, slutsteg eller integrerade som ni sprungit på som kostat säg upp till 25-30kkr. Jag kan gott tänka mig nytt el beg. Grundkrav är iaf att det måste har lite kraft i sig så lågwattare går bort. Se nedan i "signaturen" om ni undrar vad jag har nu som ska ersättas. Jag kan rekommendera Mcintosh MC275, det är ett mycket kompetent stereosteg, och du kan nog hitta ett beg av senaste modell MC275 MK-V inom din budget, jag har sett dom för runt 25000:- på Hifi Magasinet. Edited January 11, 2012 by Leif Eriksson Quote
stargazer Posted January 11, 2012 Posted January 11, 2012 Jag tror de här skulle kunna funka kalas: PrimaLuna Prologue Seven Monoblock Har tidigare snackat Audio Space, tror nog det skulle funka också Nova 34 (EL34) Nova 88 (KT88) BAT, skulle kunna vara nåt också. "Amerikanska fladdermöss..." Fast som sagt, att tro är inte att veta Går vi nu ändå in på chansningar, så kanske det här skulle funka? Audiovalve Baldur (beg, lasses hifi) Audiovalve Baldur (beg, privat) Quote
Vox Posted January 11, 2012 Posted January 11, 2012 Jag tycker du skall titta efter Octave V40 eller V70. Med bra/rätt rör blir det magi. Quote
mangew Posted January 12, 2012 Author Posted January 12, 2012 Bra förslag allihop, AudioSpace har jag varit het spekulant en gång i tiden var så att jag valde mellan deras rörmonoblock och de transistorblock jag köpte och har idag. Det föll då pga. lite strul med affären i sin helhet. Audiovalve Baldur är de enda rörblock av de i tråden föreslagna som jag faktiskt sett och hört och också var intresserad av, då var det mer pengar inblandade men de som nu finns begagnat har ett attraktivt pris. Alla föreslagna block är ju gedigna, väl omtyckta och går att finna mycket positiva omdömen om. Jakten går vidare ett tag till så får vi se var vi landar. Hittar någon fler förslag är det bara skriva ner dem. Har som sagt idagsläget ett par Xindak 8800MNE, 200W transistor delvis Klass A. Jag tycker personligen att det är väldigt bra, finns egentligen inget att klaga på dem förutom sommarvärmen då möjligen. Men nyfikenheten på rör finns fortfarande kvar, lite svårt ändå då jag inte har några möjligheter att prova ett eller flera olika i mitt eget system för att kunna utvärdera vad jag egentligen tycker är bäst vilket är ett bekymmer. Quote
mangew Posted January 16, 2012 Author Posted January 16, 2012 Någon här som av en händelse varit inne hos exempelvis Akkelis Audio och lyssnat både på Audio Valve Baldur 70 samt Audio Space AS-6M samt Audio Space Nova 88 rörmonoblocken och kan ge intryck av dessa? Quote
mangew Posted January 19, 2012 Author Posted January 19, 2012 Hittade 2st rörslutsteg VTL ST85 och ST 150. Känns som intressanta steg, vill minnas att orginalet till den wannabe högtalaren jag har demas ganska ofta på mässor med just VTL. Nu är väl ST85 det som ligger närmast til hans med tanke på vad jag vill lägga just nu på min anläggning men 150 kanske man kan leva med ännu längre. Vad tror ni som kanske hört dem om dessa? Quote
Bebop Posted January 19, 2012 Posted January 19, 2012 Hittade 2st rörslutsteg VTL ST85 och ST 150. Känns som intressanta steg, vill minnas att orginalet till den wannabe högtalaren jag har demas ganska ofta på mässor med just VTL. Nu är väl ST85 det som ligger närmast til hans med tanke på vad jag vill lägga just nu på min anläggning men 150 kanske man kan leva med ännu längre. Vad tror ni som kanske hört dem om dessa? Jag hade ST-150 innan jag gick över till VTL's monoblock. Jag är naturligtvis färgad av min förtjusning till märket, men när jag bytte från stransistorsteg till ST-150 (inkl deras 5.5 försteg som också finns begagnad på samma ställe), så förvånades jag över hur mycket bättre det lät med just ST-150, framför allt den stora ljudbilden och en naturliga klang på framför allt piano. Röster tycker jag också blev väldigt mycket bättre, inte minst i körverk. Bottenbasen var väl så bra som på transistorstegen men ändå inte riktigt samma stuns som ett transistorsteg kan ge. Om ST-85 vet jag inte hur de låter, men förmodligen något annorlunda eftersom de har EL34:or. Men många anser att de rören har ännu bättre mellanregister men kanske inte riktigt samma stuns i botten. På CES (enligt Stereophile) spelade dom den integrerade VTL'en, som har samma bestyckning, tillsammans med Avalon vilket enligt utsago lät fantastiskt bra. Quote
mangew Posted January 19, 2012 Author Posted January 19, 2012 Jag hade ST-150 innan jag gick över till VTL's monoblock. Jag är naturligtvis färgad av min förtjusning till märket, men när jag bytte från stransistorsteg till ST-150 (inkl deras 5.5 försteg som också finns begagnad på samma ställe), så förvånades jag över hur mycket bättre det lät med just ST-150, framför allt den stora ljudbilden och en naturliga klang på framför allt piano. Röster tycker jag också blev väldigt mycket bättre, inte minst i körverk. Bottenbasen var väl så bra som på transistorstegen men ändå inte riktigt samma stuns som ett transistorsteg kan ge. Om ST-85 vet jag inte hur de låter, men förmodligen något annorlunda eftersom de har EL34:or. Men många anser att de rören har ännu bättre mellanregister men kanske inte riktigt samma stuns i botten. På CES (enligt Stereophile) spelade dom den integrerade VTL'en, som har samma bestyckning, tillsammans med Avalon vilket enligt utsago lät fantastiskt bra. Jag förväntade mig nästan ett svar från dig då VTL var inblandat, jag tycker de ser ut som att det kunde bli en intressant kombination. Det enda jag håller mot dem är att de är inte visuellt lika snygga som ex. Audio Valve. Får väl läsa lite åsikter på nätet också, synd man ej kunde prova före det gör allt väldigt mycket svårare. Quote
Recommended Posts